diseq-switch???

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
735
Punten
113
Leeftijd
59
Vandaag op mijn vrije dag mijn decoder (6073) eens voorzien van een nieuwe firmware, lexfiles, ziet er mooi uit en draait ook lekker stabiel, taq werkt.

Maar toen dacht ik bij mezelf laat ik nou die diseq die al zo lang in mijn kast ligt nu ook eens instaleren.

Dit gedaan en mijn wok uitgericht op Astra (64cm triax), daar 120% signaal, ik denk dan werkt de Hotbird ook, niks is minder waar, deze doet het niet, terwijl hij wel aangeeft dat er lnb spanning is.

Ik heb al van alles in het menu verandert, het net afgespeurd wat ik misschien over het hoofd zie, maar Hotbird wil niet werken.

Eventjes de situatie in het kort uitgelegd:

sta ik buiten en ik kijk naar mijn schotel dan zit de lnb voor Astra rechts, en Hotbird links.

Gevolg, althans dat denk ik, is dat je de schotel een paar graden naar rechts moet draaien, dit heb ik gedaan totdat ik goed beeld had op Astra.

Wat doe ik nu fout omdat ik wel beeld heb op Astra en niet op Hotbird???

ik weet dat het hier al wel eens meer heeft gestaan, maar wellicht dat er iemand is die het mij eventjes uit wil leggen, of beter gezegd, iemand die bij mij in de buurt woont (Zundert) mij hiermee eventjes wil helpen.

als je achter de schotel staat moet de hotbird links in de arm en de astrakop hangt er dan rechts naast.Uitrichten op de hotbird en het moet goed zijn.Overigens moet je dan wel in de gaten houden dat de astra disecq 2 en de hotbird 1 is

grtz

Een Philips doos? Die willen nog wel eens andersom werken.

Normaliter heb je Astra op diseqc A (of 1) en Hotbird op diseqc B (of 2).
Draai dat eens om, dus Hotbird op 1 zetten en Astra op 2, en dan uiteraard ook je lnb's op die manier aan je diseqc koppelen. Goede kans dat ie het dan wel doet.

Heb dat bij een kennis hier ook al eens meegemaakt met zo'n Philips doos.

Originally posted by Black Tiger
Een Philips doos? Die willen nog wel eens andersom werken.

dat is ook een ding wat ik heb geprobeerd Black Tiger, de boel omwisselen, maar geen succes.

wat Geinponem zegt heb ik nog niet echt geprobeerd dat uitrichten op de Hotbird.

Maar dat is nou net wat ik niet snap, ik heb dus eerst de ene lnb aan de rechter kant in de houder aangesloten, en daar ben ik op gaan richten, en dit net zolang gedaan tot dat ik perfect beeld had op de Astra, dan zou het op Hotbird toch ook moeten werken???

Het signaal van de Hotbird is wat zwakker. Dus als je daarop afstelt, fiets je de Astra er later makkelijk bij. Voor een duoblok is het overigens wel slim een 80cm schotel te nemen. Want daar zijn ze op gebouwd. Voor een 64cm schotel moet je dus twee losse lnb's hebben.

Originally posted by Kerstkonijn
Het signaal van de Hotbird is wat zwakker. Dus als je daarop afstelt, fiets je de Astra er later makkelijk bij. Voor een duoblok is het overigens wel slim een 80cm schotel te nemen. Want daar zijn ze op gebouwd. Voor een 64cm schotel moet je dus twee losse lnb's hebben.

Ik snap het eventjes niet meer, want ik heb het nogmaals geprobeerd met alle tips die er stonden, en ook de tips die ik op internet heb gelezen bij diverse satsites, maar het wil weer niet lukken, want het ik heb het al meer geprobeerd, en toen lukte het ook niet, en heb van ellende die spullen in de kast gelegd, tot voor een paar weken.

Maar nu tussen het lezen door op andere sites, heb ik ook nog wat andere dingen zien staan, en daar begin ik nu dus over te twijfelen, want ik lees op diverse forums dat een Philips, net zoals BT zegt, wel eens problemen wil geven met een disecq-switch, ik heb dus ook geprobeerd om de boel eens om te draaien, maar dat werkt ook niet.

Zou het toch gewoon niet zo zijn dat mijn deco dit ding niet aankan??? Want dan kan ik net zo goed stoppen met proberen...

Freggel1 zal die ouwe pik je effe helpen joh, we zijn teslotte niet meer boos...en je zal wel terugzijn uit timboektoe....
64 cm wok is onvoldoende om beide satellieten te krijgen er zijn er wel die met veel plak en breekwerk in die wok bezig zijn geweest.

78cm triax wok moet geen probleem zijn.
Je gaat achter je schotel staan en dan is de linker lnb altijd hotbird je richt uit op astra omdat je daar het meest kijkt.
Als je die met de officiele triax houder erin gezet hebt heb je de hotbird ook....

samengevat

80 cm disch
lnb houder voor 2 lnb's
links is hot bird
rechts is astra altijd achter de schotel staan.

Succes...

ik heb een 55cm wok en ik ontvang astra/ hotbird /sirus /thor

perfect zonder klachten ?

signal sterkte is rond de 80/50

dus ?

Dus.... zit jij heel gunstig en heeft je schotel een grote openingshoek.
Komt bij mijn weten vrij zelden voor dat je deze 4 satellieten op 1 zo'n klein schoteltje kunt ontvangen met zo'n goed signaal.

ik heb idd een vrij zicht heb een groot plein voor mijn huis zonder bomen en flats.

dus dat zal mijn mazzel zijn

In het zicht van mijn schotel staat een groot huis, en een rij beukenbomen van zo'n 50 jaar oud, dat is dus voor mij pech hebben.

Maar och er komt nog wel een grotere, en dan zal het zeker gaan werken. ;) Al moet ik net als vroegah, een pijp maken van 20 meter om overal bovenuit te komen, en daarop een richtantenne te zetten zodat ik rotjeknor kon bereiken met mun 25 watt stentor :biggrin::biggrin::biggrin:

Allen nog bedankt voor de info, ik geef dit voor eventjes op :biggrin:

beukenbomen kan je stiekem omzagen ?

met een keting zaag een fluitje van een cent

:biggrin:

zoutzuur is een probaat middel

Originally posted by copycat
beukenbomen kan je stiekem omzagen ?

met een keting zaag een fluitje van een cent

:biggrin:

Midden in een woonwijk zeker? :biggrin::biggrin::biggrin:

T?s weer bijna 5 december ;)

Nou heb ik dus een weekje vrij, en dus dacht ik t?s lekker weer vandaag ik ga een grotere wok hangen, maar om de vrouwtjes ook wat te gunnen eerst hun zin en daarna naar de satshop, wat blijkt nou is die tent heel de week dicht! Volgende week vanaf 4 januari kunnen ze me weer van dienst zijn ( snik)

Mijn ervaring met 60 cm triax met steun voor 2 lnb's is dat de hoek van de lnb's niet klopt en dat je een beetje moet sjoemelen als je de astra perfect uitricht heb je geen beeld op hotb. zet de astra iets naar links over het beste sign. tot je beeld hebt op hotb.als je niet zeker weet of de switch werkt laat hem dan even weg en steek de kabel over heb zelf ook zo zitten emmmeren succes
gr dustie

Althans dat hoop ik, want ik ga vanavond een grotere schotel halen bij een maat van me ;)

Dan kan ik morgen weer aan de slag.

Het moet ook zonder die grotere schotel werken.
Uit de replies blijkt dat astra rechts moet zitten, van achter gezien. Van voor gezien zit ie dan links (of ten westen van..). Terwijl jij zegt dat je hem rechts hebt zitten. Dat het aan de diseqc ligt geloof ik niet. Ook niet dat het aan geen vrij zicht ligt.
Ikzelf heb nog steeds 2 schotels (1 draaibaar) met diseqc en wilde ook 2 lnb's per schotel proberen, omdat de philips fw er blijkbaar 4 aankan. Maar ja, de winter is niet de beste tijd voor het een en ander, dus maar steeds uitgesteld.
Grtz.

@ Freggel , ik heb het volgende gedaan voor een 4/1 diseqc-switch

TIP OM JE DISEQC-SWITCH TE TESTEN VOOR DAT IE HET DAK OP GAAT (en of je instellingen goed staan)

Om een switch te testen , diseqc of 12 volt, heb ik 4 ledjes en 4 weerstanden van 2k2 genomen.
Ik had van die kunststof afschermdopjes welke op F-coaxsplitters zitten .
Daar heb ik 2 gaatjes in gemaakt. 1 centraal , de andere ernaast langs de binnenwand , het korte pootje van de led tot 5mm ingekort evenals ??n kant van een weerstand. Dit aan elkaar solderen , dan het lange pootje van de led in 't middelste gat (van buiten naar binnen) en die van de weerstand in het andere gat . Deze ombuigen langs buiten , tape erom . Zo heb ik er dus 4. Switch op tafel , de ledjes in de uitgangen , coaxkabel van de ontvager naar ingang switch .
De lnb's hoeven / kunnen niet aangesloten te zijn .
Afhankelijk van de setting-lijst , moet bij Astra de led in poort 1 gaan branden en bij HB poort 2 .
Bij een lijst voor een monoblock is dat andersom .
Als dit allemaal werkt hoef je alleen nog maar met je lnb's te stoeien. Natuurlijk kun je ook maar ??n zo'n test-led maken en steeds omsteken.

Ja, een leuk idee! Maar je kunt de switch ook op een bereikbare plaats plaatsen, bv naast een raam, zodat je er altijd bij kunt en kunt proberen met kabels omsteken. En van daaruit met meerdere kabels naar de schotels. Ikzelf heb hem zelfs binnen zitten, en da's nog makkelijker s'winters.
Grtz.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan