Disk check

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Als windows (xp) eens hangt of niet wil booten kan dat aan de HD liggen en er zijn een paar opties dan mogelijk, dat is bekend.

Als je in windows zelf zit kun je het volume onder eigenschappen en tools de Check Disk doen.
Als je automatisch fixen kiest zegt hij dat het pas kan na een rebooten en het is raadzaam het vaker te doen (maar ook zonder autofix).

Maar als windows niet wil booten heb je twee opties.
Je boot via de "recovery console" (moet wel geinstalleerd zijn) of je boot via de installatie cd en kiest de "recovery console", want je moet op de een of andere manier geboot hebben.

Als je in de recovery console geboot hebt en de command prompt hebt kun je de CHKDSK doen.
CHKDSK drive: zonder iets kijkt alleen maar. (CHKDSK C: )
CHKDSK drive: /F (Fix vermoed ik) blijkt in de console niet te bestaan.
CHKDSK drive: /R (Repair vermoed ik) is de enige optie die repareert.
Denk er wel aan dat hij repareert en ook gaat proberen dingen te recoveren die hij niet goed vindt en dat kan echt erg lang duren.
Je hebt echter geen andere optie omdat het file-system eerst gerepareerd moet zijn voordat hij weer kan booten.
Het is zo omdat windows nou eenmaal zo in mekaar zit.

Grtz.

CHKDSK drive: /F (Fix vermoed ik) blijkt in de console niet te bestaan.
CHKDSK drive: /R (Repair vermoed ik) is de enige optie die repareert.
De /F parameter bestaat inderdaad niet, de /R wel.
Doch in recovery mode kun je het best chkdsk /p /r doen.
De /P parameter zorgt ervoor dat er een extensievere controle gedaan wordt dan zonder deze parameter.

Als je CHKDSK /p /r doet wordt ook /r uitgevoerd wat het langste duurt.
Dus vermoedelijk duurt het even lang hetgeen je kunt controleren door het te klokken.
Zoals gezegd bestaat in de console alleen de /p en /r optie.
Daar zul je dus doorheen moeten maar als de schijf of windows "hangt" heb je dus zwaar pech.

Maar ook de optie /f bestaat (en nog meer), alleen niet in de console.
Dat zie je als je in windows de command prompt oproept.
Type: CHKDSK /? en je krijgt de opties.
Als je typt CHKDSK drive: /f krijg je de melding dat dat het nu niet kan maar pas na een reboot, dus precies zoals bij de "check disk".
Typ CHKDSK c: en hij gaat checken zonder te repareren, dus dat is handig om alleen te kijken.
Maar er zijn zoals gezegd meer opties mogelijk.

Grtz.

Als je CHKDSK /p /r doet wordt ook /r uitgevoerd wat het langste duurt.
Ja uiteraard, lijkt me ook logisch.
Maar naar mijn vermoeden duurt het toch wat langer omdat de /p extra controleert. Althans ik heb het eens meegemaakt bij een defecte hardddisk dat hij met /r relatief snel klaar was maar de boel nog niet goed gefixed was en windows wilde nog niet starten.
Na een controle met /p /r die langer duurde, wilde de boel wel starten.
Ik heb het hierbij overigens ook over de console mode, want de /p bestaat niet in de "normale" command prompt versie.

Bij defecte Maxtor schijven is het sowiezo belangrijk om meteen een backup te maken van wat je nog wilt hebben als het systeem nadien wel weer start. Het kan namelijk de enige keer zijn dat hij nog start en de schijf nog aanspreekbaar is. Dit is ook iets wat uit ervaring is gebleken met diverse Maxtor schijven.

Ja, als je een rotte schijf hebt is het redden wat er te redden valt.
Dat met die Maxtor schijven is een bekend verhaal.
Maar in het algemeen denk ik ook dat het te maken heeft met het feit dat de capaciteit van de schijven zo enorm opgehoogd is de laatste tijd.

Maar ik heb ook een paar keer gehad dat windows zich "hing".
Aan de schijf was helemaal niets verkeerd, dat wist ik.
De tests van de fabrikant vaker gedaan en 100% OK, de smart in de bios aanstaan etc.
Aangezien het weer een dual-boot met open-suse was bootte hij wel perfekt in linux.
Daar kon ik ook alle windows partities mounten en bekijken.
Maar ook met een boot met de parted magic cd kon ik zien dat alle windows partities gewoon OK waren.
Desondanks wilde windows niet booten en ik heb dus geen flauw idee wat er mis was.
Ook een windows chkdsk leverde 0 bad files/sectors op.
Alleen had windows die chkdsk nodig om weer te kunnen booten.

Grtz.

Niet booten kan ook komen doordat de MBR er niet meer is of beschadigd is (wat op hetzelfde neerkomt).
Ik meen dat je daar dan wel een passende melding bij krijgt, maar ben er niet zeker van.
Je kunt dan ook naar de recovery console starten en vervolgens het commando fixmbr intypen.
Als je dat doet zonder opties, dan zal dat uitgevoerd worden op de boot disk.

Dit moet je niet doen wanneer je meerdere opstartpartities hebt (zoals een Linux OS naast Windhoos), omdat je hiermee alleen de windhoos versie terugkrijgt en de andere kwijt zult raken.

De commando's fixmbr of fixboot had ik nog achter de hand.
Maar waren niet meer nodig omdat het weer werkte na een chkdsk.
Dat er iets aan het mbr was leek onwaarschijnlijk omdat alle bootschermen en keuzes er waren en werkten, bij linux helemaal en bij windows tot aan een blauw scherm.
Je krijgt dan meldingen van disable anti-virus of dat er mogelijk nieuwe drivers geinstallerd waren, hetgeen niet het geval was.
Anti-virus is dus niet mogelijk omdat hij niet boot, etc.

Ook met de open-suse installatie dvd kun je een repair uitvoeren hetgeen dus niet nodig was.
Maar je kunt ook de linux boot-manager ermee herstellen na een fixmbr.

Grtz.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan