Kilroy
Addicted Member
- Waarderingsscore
- 1
- Punten
- 0
- Leeftijd
- 15
Als windows (xp) eens hangt of niet wil booten kan dat aan de HD liggen en er zijn een paar opties dan mogelijk, dat is bekend.
Als je in windows zelf zit kun je het volume onder eigenschappen en tools de Check Disk doen.
Als je automatisch fixen kiest zegt hij dat het pas kan na een rebooten en het is raadzaam het vaker te doen (maar ook zonder autofix).
Maar als windows niet wil booten heb je twee opties.
Je boot via de "recovery console" (moet wel geinstalleerd zijn) of je boot via de installatie cd en kiest de "recovery console", want je moet op de een of andere manier geboot hebben.
Als je in de recovery console geboot hebt en de command prompt hebt kun je de CHKDSK doen.
CHKDSK drive: zonder iets kijkt alleen maar. (CHKDSK C: )
CHKDSK drive: /F (Fix vermoed ik) blijkt in de console niet te bestaan.
CHKDSK drive: /R (Repair vermoed ik) is de enige optie die repareert.
Denk er wel aan dat hij repareert en ook gaat proberen dingen te recoveren die hij niet goed vindt en dat kan echt erg lang duren.
Je hebt echter geen andere optie omdat het file-system eerst gerepareerd moet zijn voordat hij weer kan booten.
Het is zo omdat windows nou eenmaal zo in mekaar zit.
Grtz.
Als je in windows zelf zit kun je het volume onder eigenschappen en tools de Check Disk doen.
Als je automatisch fixen kiest zegt hij dat het pas kan na een rebooten en het is raadzaam het vaker te doen (maar ook zonder autofix).
Maar als windows niet wil booten heb je twee opties.
Je boot via de "recovery console" (moet wel geinstalleerd zijn) of je boot via de installatie cd en kiest de "recovery console", want je moet op de een of andere manier geboot hebben.
Als je in de recovery console geboot hebt en de command prompt hebt kun je de CHKDSK doen.
CHKDSK drive: zonder iets kijkt alleen maar. (CHKDSK C: )
CHKDSK drive: /F (Fix vermoed ik) blijkt in de console niet te bestaan.
CHKDSK drive: /R (Repair vermoed ik) is de enige optie die repareert.
Denk er wel aan dat hij repareert en ook gaat proberen dingen te recoveren die hij niet goed vindt en dat kan echt erg lang duren.
Je hebt echter geen andere optie omdat het file-system eerst gerepareerd moet zijn voordat hij weer kan booten.
Het is zo omdat windows nou eenmaal zo in mekaar zit.
Grtz.