dos 6.0 of hoger

H

hatz

ik heb gezocht en niet gevonden.

ben op zoek naar dos 6.0 of hoger met install gebruiksaan wijzing,
ik heb een pc met win 98se en heeft standaard dos 4.0
ben de cdrom met drivers kwijt van de dvd speler pioneer nu heb ik een driver gedauwnlaod maar werkt alleen met dos 6 of hoger
(staat ook in beschrijving van update)dus heerst 6.0 install

iemand een oplossing?

gr hatz,

Ja, een andere cd-rom driver nemen.
Er zijn er zoveel, en je moet nu echt geen dos6 gaan installeren om windows aan de praat te krijgen.

Op de meeste moederborden kun je trouwens instellen dat als eerste boot-device de cd-rom genomen moet worden. Een juiste windows98se cd (of correcte backup daarvan) heeft de mogelijkheid om op te starten, dan kun je van daaraf verder.

Je kunt ook even gaan kijken op http://www.bootdisk.com daar kun je diverse opstartdiskettes downloaden voor diverse operating systems, ook de officiele win98se bootdisk en op een floppy zetten.
Dat is INclusief al cd-rom drivers voor ik weet niet hoeveel types en dan is je probleem ook voorbij.

Hier is de rechtstreekse link naar wat jij nodig hebt:
http://www.24by7.ca/files/boot98se.exe

ja maar het gaat om de drivers van de dvd pioneer
en tot nu toe alleen de dos versie bij pioneer zelf en die kun je alleen flashen in dos 6 of hoger en win 98 standaard 4 geloof ik
of een ander type driver voor pioneer dvd type 116

gr hatz,

Vind ik wel erg vaag.
Want windows 98 draait niet op echte dos 4.x maar op 6.x of een aftreksel daarvan, doch het kan zijn dat ie 4.x aangeeft, of het kan ook zijn dat ik me vergis, ben een beetje te lui om nu naar win98 te booten.:)

Windows XP bijv. geeft helemaal geen dosversie meer aan.
Maar ik zal even voor je rondkijken, laatst kwam ik ergens nog een soortgelijke site tegen waar je gewoon de 3 installatiediskettes van dos 6.x kon downloaden.

Zo gauw ik hem voor je vind plaats ik hem hier effe.

En heb je echt de goede firmware upgrade software genomen? Is er geen andere? Ik heb hier pas mijn Pioneer DVD schrijver geupdate en gewoon via Windows XP.

@hatz

In XP diskette formateren en "een MS dos opstart diskette maken" aanvinken

Op de geformateerde diskette kan je dan de flash en firmware op unzippen of kopieren

Computer opstarten via a:\ en je kan vandaar verder in dos

suc6

grtz

Yep maar dan heb je een ME opstartdiskette en volgens mij is dat ook geen dos 6.0 of compatible.:(

Ik heb op die manier ook mijn moederbord geflahsed

en een pioneer DVD 106

grtz

@Razors, dat klopt, maar als dat had gekund, dan had ie ook een 98 bootdisk kunnen nemen van de site die ik aangaf en dat lukte ook niet.
Dus even iets beter lezen dan had je gezien dat dit niet de oplossing bracht helaas.:)

@firefly: Geweldig, dat zijn de links die nodig waren!

Ben heel benieuwd of het hem nu wel lukt.

ik heb de soft er ingekregen voor pioneer 216/2
geeft ook aan apperaat werkt correct, verder hardwere niet aan wezig, kan wel van cdrom lezen en van dvd maar start geen dvd film.ik begrijp der niets van.

en dit alles is ontstaan door het vervangen van het moederbaord,
msi kt4av verder wel een mooi en snel mainbaord.

gr hatz,

Beste Hatz
ik kan je helpen met dos 6.2
als je hem nodig hebt hoor ik het graag per PM

Groetjes Oumda

Als mijn geheugen me niet in de steek heeft gelaten kun je de drijvers simpel in dos kwijt ,ik dacht dat je voor cd/dvd spelers er 2 had; vide cdd en atapi drivers.
Deze plant je gewoon in je dos dir en in de autoexec.bat geef je het pad aan,moet volgens mij gewoon werken
Je moet alleen even weten wat voor drivers dat ding nodig heeft.

De meeste drivers werken wel in gewone dos 6.x.

Hatz, je dvdspeler speelt standaard geen dvd's af, da's normaal, daarvoor moet je wel codecs hebben.
Die worden mee geinstalleerd als je een programma installeert om dvd's mee te kijken, nee niet windows media player, maar een echt programma zoals WinDVD of anders PowerDVD.

Nu weet ik het niet zeker, maar waarschijnlijk kun je met windows mediaplayer ook dvd's bekijken, edoch heeft ie dan wel de codecs nodig en die zitten er standaard niet in.

Als je dus een "lege" xp installatie hebt, dan zou ik eens op zoek gaan naar Windvd of Powerdvd, deze installeren en dan zou het in feite wel moeten lukken om dvd's te bekijken.

Of begrijp ik je verkeerd?

nee black tiger je begrijpt me goed ik heb power dvd 5.o geinstaleert en het werkt nog niet .
als je een dvd in de speler legt klikt hem aan word power dvd geopent maar speelt niet.

ik denk ook dat net wat musli schrijft temaken heeft met atapi_cd.sys bestandje maar ik krijg dat er niet goed in?

zijn er geen kant en klare draivers saits ,dit komt van pioneer sait je zou toch een kant en klaar pakket verwachten.

gr hatz,

ik weet van veel dingen erg veel?

het komt er op neer dat ik niets weet!

Even een vraagje.
Waarom heb je die atapi_cd.sys nodig?
Windows 98/me/xp/2k hebben dat allemaal niet meer nodig.
Zo'n system driver is nodig als je vanaf een bootdiskette je cd wilt benaderen.

Als je OS je cd-rom of dvdspeler "ziet" dan is er dus al een driver in gebruik.

Wat je wel zou kunnen proberen is de nieuwste aspi drivers te installeren.
Daar kun je beter naar op zoek gaan.

Welk OS heb je ook alweer?

Hoi boyz! Heb effe weinig tijd gehad, vandaar!
Dat dos v6 verhaal moet je je niet druk om maken! Dat was voor de win95 tijd (en tegelijk de aanzet voor Bill Gates rijkdom!). Vanaf win95 hebben we dos v7, maar wat het systeem (met ver aangeeft is de windows versie). Dus dos v4 moet win v4.x zijn. Dat booten in de dos versie van win98-se kan ook nog (en doe ik soms in de dual boot w2000/w98) met tevens de cdrom drivers geladen te hebben. Het zijn de bekende files die eerst geladen moeten zijn io.sys command.com en msdos.sys, en dan de rest (en het blijft hetzelfde als in DOS6!). En 'remember' dos stond voor Disk Operating System, en wat Bill (naar men zegt) voor $50 ook nog heeft aangekocht! Thats the sound of money!!!
Dus forget dos6 en al het dos spul kan ook met win98. En voor wie het verhaal niet interessant is,... niet lezen!
Grtz.

@Killroy: ben het bijna helmaal met je eens behalve op 1 punt. Het ligt aan de al dan niet goede setup van de bewuste upgrade.
Ik heb ook al meegemaakt bij oudere apparaten, dat er een setup is die naar de versie kijkt en ook gebruik maakt van het "ver" commando omdat dit vroeger wel de dosversie aangaf.
Als ie dan checked op het result, ziet ie dus 4 en is dus van mening dat je dos versie te laag is.:)

Gelukkig hebben maar zeer weinig proggies op die manier een check ingebouwd zodat je de rest zoals ik ook al aangaf gewoon vanuit je operating system kan doen.

Met DOS zit je bijna goed, volgens de fim Pirates of Sillicon Valley heeft hij DOS toendertijd echt cheap gekocht, maar geen 50 dollar maar 5.000 of 50.000 dollar.
Hoe dan ook heeft ie er licenties van verkocht (grappig genoeg voordat ie dos kocht al) aan IBM waardoor ze alleen al daardoor bergen geld verdient hebben.

Toch was DOS (althans vanaf versie 4 of 5 waar edit.com erin zit) mijn favoriete operating systeem en ben pas echt zeer laat overgestapt naar win95.:)

ik ben der uit de, dvd speler is stuk ondanks dat hij wel data leest
maar geen filmdraait.
ik heb de dvd speler in andere pc geplaatst doet het ook niet.
ik heb vanmidag een nieuwe gwhaalt 32,50 aan gesloten en raak.
wat hebben we vandaag weer geleert.
dvd speler heeft alleen power dvd nodig of gelijk waardig program om filmpjes te kunnen spelen ander is het een gewone cdrom speler.

black tiger je had gelijk de drivers waren er wel + power dvd moet het spul draaien en dat deedt hij niet dus is hij kedunk.

gr hatz ,

HET LEVEN IS EEN GROOT LEER PROSES.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan