draadloos internet veilig?

B

bartje88

Hallo allemaal.

Ik ben in het bezig van een draadloze router.

Deze is natuurlijk beveiligt met wpa.

Nu heb ik horen zeggen dat WEP en WPA kan gekraakt worden.

En WPA2 niet...

Klopt dit wat ze zeggen?

Of valt alles te kraken?...

hoe houd ik het veilig?

Hoi bartje88.

Inderdaad kan alles wat gecodeerd word, ook gekraakt worden.

Dat is een kwestie van tijd.

Over het algemeen word er tegen de tijd dat er een kraak verwacht word (of al is) de encryptiesleutel vergroot.

Dat betekent dan er meer mogelijkheden zijn die uitgeprobeerd moeten worden om een kraak te laten slagen.

De zwakste schakel in deze systemen, is echter de menselijke gebruiker ervan.

Want die gebruikt vaak een code (zeg maar password) die gemakkelijk te onthouden is.

Veelgebruikte codes zijn zaken zoals een datum (verjaardag, trouwdag enzovoorts), of namen uit de familie zoals de naam van de zoon of dochter.

Dat zijn codes die te achterhalen zijn, en daarmee het systeem in gevaar brengen.

Veelal worden zulke codes ook "voor het leven" gebruikt, alweer een verzwakking van het systeem.

Je passwords ergens noteren is natuurlijk helemaal uit den boze !

De oplossing is dan dus een zo lang mogelijk password te verzinnen, welke bestaat uit woord(en) die niet uit het woordenboek of een namenboek te halen zijn, en deze met regelmaat (maandelijks ofzo) te wijzigen.

Maar dat betekent dus wel dat je regelmatig onderhoud aan je passwords moet plegen.

Doe je dit, dan zit je behoorlijk veilig.

Enneh.

Je moet wel even kijken of alle apparatuur wel om kan gaan met de soort beveiliging die je kiest.

Ietwat oudere apparatuur zou wel eens een probleem kunnen hebben met WPA2 bijvoorbeeld, maar wie weet is dat dan weer op te lossen met een nieuwe driver.

Overigens staat deze vraag volgens mij haaks op je andere vraag.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan