Draaischotel installeren

C

chrisjan

Waar vind ik de meest "eenvoudigste manier" om een STAB-motor korrekt te installeren????

1000 x thanks

Hoe bereken je de "elevatie-hoek" vd de STAB-motor en die van de schotel?...Want dat zijn toch 2 verschillende elevaties?...

1000 x thanks

Misschien eens wat "fantasie' gebruiken, en eens kijken wat de normale instelling is om zo'n ding op te hangen.

Vertrek gewoon vanuit een goede hoek, zet de boel met een waterpas recht, en ga met je ab draaien tot je een goed signaal hebt...

Joh ik wou dat ik zo'n baas had die mij die gelegenheid gaf om te kopen en te testen wat jij van hem mag, dan werkte ik geen minuut meer. ;)

Vertrek gewoon vanuit een goede hoek, zet de boel met een waterpas recht, en ga met je ab draaien tot je een goed signaal hebt...
Dat is dus absoluut NIET de juiste methode. Met een beetje zoeken op het forum kom je echter wel achter de juiste methode want het is gewoon het afstellen van een diseqc motor en dat is meermaals aan de orde gekomen.

Ga via het motor menu in de Dream naar goto 0.

Zet alles loodrecht en waterpas en draai nu het geheel, dus schotel met motor er aan vast naar de Sirius (5 oost). Die gebruik je omdat je dan ook de juiste elevatie hebt etc.

Verticale afstelling doe je met de schotel, horizontale afstelling door het geheel te bewegen, dus de bevestiging van de motor op de paal, dus -niet- de schotel links/rechts bewegen.

Stel het op die wijze optimaal af.

Daarna juiste longittude en lattitude ingeven en klaar. Zoek anders even op bijv. lattitude met de zoekfunktie.:)

Je hebt PM Chris

Hoi Freggle1 thanks voor uw antwoord maar ik moet U wel feliciteren voor de "visuele uitvoering " voor het africhten van een gewone schotel, die ik in een forum gevonden heb.......gewoonweg EENVOUDIG en schitterend...!Leuk voor een "amateurke" zoals ik..

Maar mijn volgensd probleem is nu een schotel africhten met een STAB-motor met de bevestigingsstang omlaag...En ik heb nu wat problemen met instellen vh aantal graden :1/ voor de MOTOR en 2/ voor de SCHOTEL zelf....Hoe moet je dit dan weer berekenen?....

Ohja da's waar ook die kun je ook nog instellen.

Ik lees dit ergens:

Stel de inclinatie van de motor in overeenkomstig uw breedtegraad.

Hoe je dat berekend vond ik in een pdf:

90 – noorderbreedte = elevatie van motor

Dus stel dat jij op 60 graden noorderbreedte zit, dan is het 90-60=30 graden elevatie van de motor. Voor Nederland zitten we tussen 50 en 53 graden.

De noorderbreedte kun je aflezen op je TomTom of ander GPS apparaat.

Normaal wordt er overigens bji de Stab een handleiding of papier meegeleverd met een tabel daarop waar ook de nodige informatie op staat.

Deze handleidng (klik) bevat ook veel interessante informatie hierover.

Hoi Freggle1 thanks voor uw antwoord maar ik moet U wel feliciteren voor de "visuele uitvoering " voor het africhten van een gewone schotel, die ik in een forum gevonden heb.......gewoonweg EENVOUDIG en schitterend...!Leuk voor een "amateurke" zoals ik.. .
Chrisjan, het was ook meer als een geintje bedoeld. ;)

Hoi chrisjan

Kijk even op onderstaande link en vul je adres in (ik probeerde net Stadhuis, Brugge, Belgie en kreeg als Latitude: 51.2054° en de Longitude: 3.2261°)

http://www.dishpointer.com/

(maar ik zelf heb het niet op die manier gedaan toen ik mijn Stab Italia aansloot, ik deed hetzelfde wat BT eerder had vermeld; dus gewoon het nul-punt op de Sirius afgesteld en het kaartje wat bij de gebruiksaanwijzing zat gebruikt))

Succes,

Bones

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 22:30 uur ----------

vergeten:

Dus zet je motor op 51 van de schaal die op de stab staat, vervolgens doe je wat BT zei: stab op nul zetten, alles -dus stab met schotel- handmatig op de paal naar de Sirius draaien, vervolgens met de schotel naar boven en beneden schuiven. (dus niet meer aan de stab komen, die laat je op 51 staan)

Groetjes,

Bones

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 22:43 uur ----------

vervolgens met de schotel naar boven en beneden schuiven.
Hier bedoel ik uiteraard de elevatie mee.

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 08:17 uur ----------

Weer een dubbelpost, sorry BT.

@chrisjan

Voordat je het dak op gaat..

Mijn Stab Italia Rotor kan ook USALS aan en mijn NanoXX ook.

Voor mijn NanoXX gebruik ik dit ook.

Ik weet niet wat voor soort ontvanger je gebruikt, maar als die USALS aan kan, zou ik dit zeker gebruiken; is nog makkelijker.

Lees eerst goed de gebruiksaanwijzing van je ontvanger vwb je USALS-menu.

Wat belangrijk is dat je je Stab en schotel wel zoals in bovenvermelde postings hebt geinstalleerd.

Ik denk dat jij dan in je USALS-menu van je ontvanger moet invullen:

N 051.2

E 003.2

(Het kan zijn dat jouw ontvanger meerdere of mindere "voorloop-nullen" gebruikt (dus dan krijg je bv 0051.2 en 0003.2 of 51.2 en 03.2)

Dan de sats aanvinken en allemaal af laten zoeken.

Nogmaals, jouw ontvanger ken ik niet, dus lees even de gebruiksaanwijzing .

Nogmaals succes en groetjes,

Bones

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan