dreambox, dreamboxclones of dreambox alternatieven?

H

hobbysat

Beste forumleden, ik ben een newbie en van plan een linux gebaseerde HD satellietontvanger aan te schaffen om max 6 satellieten te kunnen ontvangen met een multiconnect lnb opstelling. Ik heb volgende vragen over:

A: ontvangers

ik probeer een keuze te maken tussen de hieronder aangegeven systemen.

1. originele dreambox a)500HD b)800HD.

2. een chinese dreambox 800HD

3. een andere systeem.

ik las vaak dat het firmware upgrade gemak/ software ondersteuning een belangrijke verschil tussen deze systemen is. Originele dreambox zou de beste keuze zijn omdat dit systeem veel beter ondersteund is door software developers en veel gemakkelijk te flashen/upgrden te zijn dan andere alternatieven. De chinese klonen zouden zelfs kapot kunnen gaan als de firmware niet gepatched is. etc.

Maar nu mijn vraag is: hoe vaak komt het voor dat je je dreambox moet flashen en waarom? (Ik ben voornamelijk geinteresserd in CS; andere mogelijkheden webbrowser, games etc heb ik al op mijn pc toch?). Is het niet mogelijk om de apparaten met de meegeleverde sofware te gebruiken voor een langere periode?

Als ik niet per se firmware upgrade nodig heb, is het dan niet beter om een chinese kloon te kopen omdat ie 150-200 eur goedkoper is? of zijn die dingen echt onbetrouwbaar qua hardware?

Als de firmware vaak geupdate moet worden: welke andere alternatief is qua gebruikersgemak (firmware upgrade etc) is aan te raden?

Als laatst, waarom dm800hd is ong 70-90 eur duurder dan dm500hd? ik zie op papier geen verschillen tussen die twee versies, 500hd lijkt zelfs ietsje beter te zijn met een hdmi uitgang. Mis ik iets?

B: schotel en lnb: ik zal proberen met 1m schotel een multiconnect instelling te maken met de dunne multiconnect lnbs van inverto.

is dit aan te raden? maw hoe moeilijk is om dit systeem nauwkeurig af te stellen? (ik heb tijd en geduld) Alternativen?

Alvast hartelijk bedankt voor de adviesen,

Misschien is een Vu+ iets voor je?

Kan een heleboel en is niet zo duur.

Voordeel dat er een dubbele tuner in zit dus kijken en opnemen is tegelijk mogelijk.

Hoi hobbysat, welkom op het Satellite FUN Board !

Het lijkt er op dat je je ook hebt "ingelezen" op andere boards, of gesproken hebt met een fervent gebruiker van een bepaald ander board.

Want hoewel er wel een kern van waarheid in zit, heb je al een aantal vooroordelen over Linux ontvangers.

Zoals dat een clone mogelijk slechter is dan een "origineel".

Natuurlijk zit er een oorzaak aan het prijsverschil.

Maar die oorzaak ligt zeer zeker niet in de kwaliteit.

Op punten zijn de clones beter dan "het origineel".

Zoals toepassing van koellichamen op onderdelen die warm kunnen worden.

De werkelijke reden van het grote prijsverschil, is dat je een clone vaak direct bij een chinees besteld, maar het "origineel" ga je in de winkel halen.

Dan heb je dus de volgende keten te betalen:

• Chinees (komt daar ook gewoon vandaan).
  • Merknaam "fabrikant".
  • Importeur.
  • Winkelier.
  • Belastingdienst over de laatste 3.

Elk van deze wil er natuurlijk iets aan verdienen, en vooral ook niet te weinig.

Uiteraard is een clone gebaseerd op het ontwerp van iemand anders, en word die ander vermoedelijk niet vergoed voor dat ontwerp-werk.

Omdat het "originele" merk het bestaan van clones niet erg kon waarderen, heeft men in alle wijsheid besloten om bepaalde drivers te maken die wanneer ze zien dat het apparaat een clone is, het ding onbruikbaar maken.

Overigens kunnen ze dat zien doordat de clone toch niet helemaal een clone is en er dus bepaalde andere onderdelen gebruikt worden, die helemaal niet per definitie van lagere kwaliteit hoeven te zijn.

Na dit geintje moet je je box laten repareren door iemand met een specifiek stukje gereedschap daarvoor.

De fabrikant van het "origineel", naait dus de gebruikers van clones een oor aan, en doet verder niets tegen de chinezen.

Simpelweg omdat het aanpakken van chinezen niet zo simpel is, en vooral ook geld kost (en dat was dus niet de bedoeling).

Dit betekent dus dat het helemaal niets moeilijker is om andere boxen te updaten.

Je moet er alleen rekening mee houden dat je firmware pakt die gemaakt is door een club die niet meewerkt aan het klantje pesten van de "originele" fabrikant.

De laatste tijd is er ook de VU+ duo.

Dat apparaat is behoorlijk populair, en word ook rechtstreeks ondersteund door bekende image bakkers zoals PLi®.

De "originele" fabrikant heeft aangegeven dat deze box ook een clone is en/of inbreuk zou maken op intellectueel eigendom van hen.

Maar in ieder geval is het echt geen clone omdat er gewoon andere hardware gebruikt word.

Ook voor deze box geldt dat updaten helemaal geen probleem is.

Ik zie dat je ook al een ander antwoord gehad hebt hierover terwijl ik aan het typen was.

Dan je schotel.

Waarom wil je die 1 meter schotel toepassen?

Heb je die misschien al ?

Tenzij hij er speciaal voor bedoeld is, is een 1 meter schotel minder geschikt voor meerdere LNB's.

Dat komt doordat zo'n schotel door het werkingsprincipe gewoonweg geen 6 satellieten kan zien.

Een grotere schotel heeft niet alleen een groter reflectie oppervlak (dus meer gereflecteerd signaal), maar ook een een kleinere openingshoek.

Hierdoor is het noodzakelijk om de schotel exacter uit te richten.

Je krijgt dan een sterker signaal op de LNB, dat minder last heeft van naburige signalen van andere satellieten.

De beugels die je kunt kopen om meerdere satellieten met 1 schotel te kunnen ontvangen, zijn bedoeld voor schotels van 60 of 80 centimeter.

Daarboven werken ze niet meer binnen hun specificaties en zeker als je meer dan 2 satellieten wil gaan ontvangen kun je problemen verwachten.

Zoals gezegd geldt dat niet wanneer je een schotel aanschaft die speciaal voor dit doel gemaakt is.

Beste Mas3,

Heelk erg dank voor de adviesen. Ik begin de kwestie "origineel" vs "cloon" beter te doorgronden. als ik het goed begrijp, is het wel nodig om firmware regelmatig up te graden maar dat hoef helemaal niet moeilijk/ingewikkeld of gevaarlijk te zijn als je de juiste (gepatchte of specfiek ontwikkelde) firmware gebruikt. En die zijn er wel te vinden op internet... Right?

Trouwens als ik over clonen heb, bedoel ik niet vu+duo ( dat zie ik als een dreambox alternatief) maar wel de clonen die de naam "dreambox hebben maar in china gemaakt zijn. Waren jouw opmerkingen ook geldig voor zulke apparaten?

Ik vond de opmerkingen over satellietschotel ook leerzaam: idd heb ik de multiconnectorsytemen vaak gelezen voor schotels van 80 cm maar ik ging er vanuit dat hoe groter hoe beter zou zijn. fout dus.

Dan heb ik nu een specifieke vraag: Wat zou de beste opstelling zijn om

1. 7.0E Eutelsat W3A

2. 13.0E Hot Bird

3. 19.2E Astra 1

4. 23.5E Astra 1, 3

5. 28.2E Astra 2

6. 5.0E Thor 2 of 5.0W Atlantic Bird 3 of 42.0E Turksat (hier ben ik nog niet uit)

te onvangen? Kan ik deze satellieten uberhoubt met 1 schotel ontvangen?

zo ja met welke? moet ik per se een dure visiosat schotel kopen of een 80cm triax of iets dergelijks + de dunne milticonnect LSB's genoeg zijn?

Er is voldoende firmware te vinden voor de diverse boxen.

Weet je niet of een firmware geschikt is voor clones, zou ik verder zoeken tot ik er eentje vind die zeker geschikt is.

De VU+ duo is geen clone, maar die "originele" fabrikant slaat helemaal door als blijkt dat er een concurrent is.

De satellieten die je noemt hangen allemaal redelijk dicht bij elkaar.

Behalve Türksat op 42 oost.

Dat ga je nooit redden met een standaard oplossing.

5e en 7e lijken me te dicht bij elkaar om te kunnen pakken, maar wellicht kan iemand die dat al eens heeft geprobeerd daar nog iets over vertellen.

Eerste waar ik dan aan denk is een Wave Frontier (maar ook daar zijn clones van te verkrijgen).

Die ga ik zelf binnenkort ook plaatsen.

Beste Mas3,

5E en 7E probleem zie ik ook al. In dat geval laat ik 5E thor vallen.

Maar wel interessant je opmerking over vawefrontier klonen. Wordenze in NL verkocht? ik kwam ze op het internet nog niet tegen. Kun je misschien een tip geven over merk/hoe te zowen etc als het mag?

Hoi Hobbysat en welkom op Satellite Fun.

Ik las nog deze opmerking van je:

De chinese klonen zouden zelfs kapot kunnen gaan als de firmware niet gepatched is. etc.
Dat is een onjuist idee wat de ronde doet. Er zijn DM800 clone ontvangers die niet kunnen omgaan met bepaalde firmware. Zet je er DM800 firmware op die niet geschikt is dan kan hij in principe ook niet stuk gaan.

Hooguit zul je de bootrom er opnieuw op moeten zetten. Dat zou je kunnen betitelen als "stuk gaan" maar het is zeer wel te repareren, zeker met wat elektronica kennis.

Het prijsverschil tussen de DM500HD en de DM800 zit hem in het feit dat er in de DM800 een harddisk ingebouwd kan worden. Deze heeft ook een esata aansluiting voor een externe sata schijf en volgens mij heeft de DM500HD dat beiden niet.

Wellicht dat vleugel ook een bijdrage kan leveren aan deze discussie.

Ben zelf sinds kort in het bezit van een VU+ Duo

Het is echt een heel goed alternatief voor de DB, vooral als je wilt opnemen en kijken.

Qua werking zit er geen verschil tussen de DB en VU, dus firmware enz. erin zetten is een makkie.

Zelfs sommige tools voor de DB werken met de VU.

Als je zoveel satellieten wilt ontvangen zou het dan het overwegen waard zijn om een draaibaar systeem eraan te hangen.

Met USALS instellingen ben je zo klaar en heb je niet het probleem dat je problemen hebt met satellieten die dicht bij elkaar zitten zoals de 7 en 9 oost

Lijkt me ook goedkoper omdat je met een LNB kunt volstaan.

Bij mij pakt ie nu alles tussen de 30w en 42 o

Hoef je ook geen satellieten te laten vallen die je graag wilt hebben zoals de Thor.

Verder kun je in deze ontvanger ook een schijf inbouwen of een externe schijf eraan hangen

Laatst bewerkt door een moderator:
beste wing39,

met een draaibare opstelling heb je last te trage zaptijden zegt men. Wat is ongeveer de zaptijd tussen je uiterste satellieten?

je moet rekenen dat de motor er per graad ongeveer en seconde over doet, dus van bijv 16o naar 23 o doe je er ongeveer 8 seconden over

Ik heb het een en ander uitgetest, bij mij deed die er van 42 o naar 12w 30 seconden over.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, zelf vind ik het niet storend dat het wat langer duurt.

Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan