Dual boot vista-linux

satshow

Sr. Member
Special Friend
Waarderingsscore
4
Punten
18
Leeftijd
56
Ik heb op het moment windows vista draaien en wil eens gaan experimenteren met linux.

Is Ubuntu hiervoor geschikt om te gebruiken als leek?

Is er ergens een handleiding in het nederlands om dit voor elkaar te krijgen zonder vista te moeten formateren?

Om eens te proberen zou je Knoppix kunnen testen dan hoef je niets te installeren, een iso downloaden en branden op cd.

Dan kun je opstarten van cd en je hebt een complete Linux instalatie draaiend vanaf de cd.

Veel verder als een beetje internetten ben ik ook nooit gekomen, wil je verder moet je er in gaan verdiepen.

En dan kan het wel eens tegenvallen zoals een printer installeren dat gaat vaak niet zo makkelijk, maar je moet maar zien BT heeft vast ook nog wel een ideetje.:)

Ubuntu is daar prima voor.

Ook die kun je gebruiken vanaf de cd zodat je dus niets hoeft te installeren.

Ubuntu is nog steeds de snelst groeiende linux distri en heeft ook een goede Nederlanstalige ondersteuning.

De reden voor die snelle groei is de laagdempeligheid voor windhoos gebruikers.

Ubuntu is daar prima voor.Ook die kun je gebruiken vanaf de cd zodat je dus niets hoeft te installeren.
Nu moet ik je helemaal gelijk geven even een iso gedownload met Ubunto 7.10 en vanaf de CD maak ik dit bericht, even kijken of ik nog een oud harddiskje heb liggen en dan installeren dit gaat toch iets te langzaam vanaf de cd.

Is wel handig om te kijken of het wat is via cd hehe.

Ga me er van de week eens mee bezighouden.

Als het goed is kun je Linux gewoon installeren, een beetje nieuwe versie (ook van Ubuntu) kan ook naast Vista prima draaien. Je hebt wel een aparte partitie nodig. De bootloader van Linux zorgt dan dat je windows of linux kunt opstarten.

Ik heb hier zelfs ooit al een triple-boot gehad, Linux, win98 en winxp. Daarbij moet je dan wel opletten dat je win98 als eerste installeert, daarna xp en als laatste linux.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan