Duo lnb astra 1 en 3 uitrichting Finland

P

peterputki

Beste mensen.

Ik woon in het zuiden van Finland.

Ik heb sinds een week een openbox s10 ik kan nu 19,2 ontvangen dankzij Aart en vele andere maar 23,5 nog niet. ik sta al een tijdje aan mijn duo lnb te draaien maar geen succes. dit zijn mijn instellingen:

Sattellite: (2/3) K_Astra 1E/1G/3A.

LNB Freq : Universal (9750-10750

Transponder: (13/58) 11595 v 28500

DiSEqC1.0: Port2

DiSEqc1.1 disable

22k Auto.

Op mijn oude philips is het me een keer gelukt om het te ontvangen toen zag ik de provinciale kanalen maar had ik geen hdbox :sad:

Staan mijn instellingen goed?

Of is het beter om 2 aparte lnbs te installeren ik denk er zelfs aan om zo´n ding te kopen dat ik er vier lnbs op kan zetten zodat ik ook bbc en zo kan kijken.

Bij voorbaat dank

gr Peter

Wanneer je op die Philips eens de regionalen kon ontvangen, had je de schotel en LNB op dat moment dus (bijna) correct ingesteld.

En wanneer je sindsdien de schotel en LNB niet veranderd hebt, dan staat dat dus nog steeds goed.

Dan blijft de DiSEqC instelling over.

De Duo LNB zou moeten werken met de 1.0 variant, maar ook met de 1.1 variant (hoewel deze LNB geen 4 ingangen (feedhorns ([highlight]die toeters waardoor de radiogolven "gevangen" worden[/highlight]) heeft).

Dus probeer eens 1.0 uit te zetten en wat er gebeurt als je 1.1 aanzet en dan A/B, B/A of zelfs B/B probeert.

A/A is in ieder geval voor de Astra 1.

De frequentie die je hebt ingesteld, is zowel vertikaal als horizontaal in gebruik, en zijn beide DVB-S2 (ik kan je niet zeggen of ze QPSK of 8PSK zijn, dus dat zou je allebei kunnen proberen).

Zenders die daar te vinden zijn, zijn gecodeerd , maar voor de balkjes om te zoeken heb je hier genoeg aan.

Je kunt ook op een Nederlandse transponder kijken.

Bijvoorbeeld 12129, V, 27500, 5/6, QPSK.

QPSK en 8PSK zijn modulatievormen, en die kun je dus eventueel terugvinden onder het kopje modulation.

Laatst bewerkt:
al een tijdje aan mijn duo lnb te draaien maar geen succes
Het best is dat je van achter de schotel (dus van bij de paal) richting je lnb kijkt.

De linker lnb van de duo-lnb kun je dan het best inregelen op de Astra 19.2 satelliet. Als je daar goed signaal op hebt, hoef je aan de schotel zelf namelijk niets meer te doen.

De truuk is de juiste hoogte te vinden voor de lnb die dan vanuit datzelfde blikveld aan de rechterkant zit. Hiervoor moet je de lnb iets draaien, de rechter lnb moet iets hoger komen. Nu heeft dat een bepaalde schuintegraad.

Als je aan de onderkant van de lnb's een lijn zou trekken zou ik zorgen dat het uiterste punt van de rechtse lnb ongeveer 3.5cm van de basislijn af zit omhoog dus.

Maar het is echt heel voorzichtig proberen met millimeters want het is digitaal, luistert dus heel nauw. En telkens even een seconde of 2 a 3 wachten tussendoor, want niet elke signaalmeter is even snel.

@BT.... Als ik me niet vergis moet je de LNB ongeveer 10 graden draaien in zodat de losse feed voor 23,5 omhoog komt.

Jammer genoeg is Finland net een stukje te ver fietsen om even de schotel af te regelen.

Heel erg bedankt allemaal ik ga het gelijk proberen als mijn hulpje wakker is :laugh:

@Wing: Ja ik reken in centimeters niet in graden, geen idee hoeveel dat in graden is.:biggrin:

De Duo LNB die CDS levert, heeft een mal in of op de doos, waarop een streep staat.

Die streep moet horizontaal komen.

En inderdaad zit dan de feedhorn voor Astra 3 hoger.

Als je eerst tegen de LNB, kijkt en dan de schotel (dus je kijkt met de satelliet in de rug), dan zit de feedhorn voor Astra 3 links.

Wanneer je even googlet op "duo lnb" (zonder aanhalingstekens) en dan voor afbeeldingen kiest, zie je voldoende foto's van wat de bedoeling is.

De Duo LNB is bedoeld voor schotels tot 80 à 90 centimeter.

Is je schotel groter, gaat het waarschijnlijk niet lukken.

Niet alleen bij een grote schotel de duo lnb is ontwikkeld voor de Benelux en niet voor Finland.

Of het werkt of niet kun je alleen door te testen achterkomen.

Wel weet ik dat de duo lnb in Spanje dat ze er daar vaak ook veel moeite mee hebben dus het zou me niet verbazen als het in Finland hetzelfde is.

De afstand naar de satelliet is niet overal ter wereld hetzelfde dus de afstand tussen de twee koppen ook niet.

Maar meten is weten.

Hmm, inderdaad, Finland ligt best ver naar het oosten (in lijn met Roemenië).

Dat had ik me niet gerealiseerd.

Hierdoor moet je op z'n minst de LNB sterker kantelen.

Als je de footprint (klik!) van de antenne waarmee de NL kanalen worden uitgezonden (Astra 3) bekijkt, dan kun je net in het aller zuidwesterse puntje van Finland deze redelijk betrouwbaar ontvangen met een 90 centimeter schotel.

Daarbij gaan ze er daar van uit dat je de LNB gewoon op het ideale punt in de schotel hebt hangen en dat is dus niet zo.

Moet je wel rekening mee houden, want je zoekt dus op meerdere vlakken de grenzen op.

Geen reden om meteen op te geven, maar wel om rekening mee te houden.

@ Mas3 In dit geval zou jij je spreuk kunnen aanpassen.

As master Mas3says "Ah hard to see the satellite side is"

Maar om on topic te blijven, ik ben heel erg bang dat het inderdaad heel lastig gaat worden.

Aart heeft een goed punt!

Volgens mij is de duo lnb alleen geschikt (en werkt dan optimaal) als je een bepaalde afstand van de satelliet woont, als je verder van de satelliet afzit, zitten de antennes die ingebouwd in de lnb zitten te ver van elkaar verwijderd. Je kunt dan nooit de 2 satellieten hiermee goed tegelijkertijd ontvangen.

Volgens mij zijn er nog 2 opties: of een aparte schotel erbij, of je schotel vervangen door een wavefrontier of iets dergelijks die de signalen zegmaar uitelkaar rekt en je gewone (voor dit geval dus smalle lnb's) kunt plaatsen.

@Peteri Putki:

Alhoewel ik iedere dag even op het board neus,zie ik je posting pas vandaag...

Ik woon bij jou in de buurt,en dicht mezelf redelijk veel ervaring toe in het uitrichten van schotels.

Ik heb hier tot nog toe met de duo lnb ook nog geen sukses gehad....

(Moet hem maar te koop aanbieden..)

Maar de 23.5 komt hier wel goed door,en ik weet zeker,dat jij die ook krijgt.

Stuur eens een p´mmetje,kan ik je misschien wat gerichter helpen.Gr.George

PS.

@Overige boardleden:Als wij bepaalde konklusies of oplossingen hebben,zullen we die zeker laten weten.

Het schijnt,dat Peter zijn gezochte satellieten geplukt heeft.

Weer een bewijs,dat de boards leven,gr.George

Daar willen we meer van horen wat was nu het probleem?

Toch de schotel die niet goed stond of iets anders.

De ontvanger is eenvoudig genoeg dacht ik daar zal het niet aan gelegen hebben of toch verkeerde instellingen?

Hallo Aart,en andere belangstellenden,vanzelf:

Beetje ingewikkeld verhaal,maar:

Peter schafte een grote Triax aan,en is toen gaan zoeken naar de Sirius,Thor,en Astras 19.2 en 23.5.

Ik heb hem mijn satfinder geleend (heb ik eerder op dit board lovend over gedaan),en daarmee vond hij redelijk snel alle gewilde satellieten.

Echter op de 23.5 wilden de hd kanalen niet doorkomen.

Daar heeft hij knap mee gevochten,maar lukte niet met grote schotel.

Toen heeft hij andere schotel op tweede paal gezet,alleen voor de 23.5.

Kreeg beter signaal,en enkele transponders hd kwamen door,maar nog niet allemaal.

Na nog een keer proberen/richten kreeg hij er nog een transponder bij.

Omdat het probleem o.a. toch aan uitrichting lag,heeft hij nieuwe lnb besteld,en hoopt zo ook de laatste transponders binnen te halen.

Ik wil hier een enkele opmerking bij plaatsen:

Jij noemt de ontvanger eenvoudig,en dat zal zo zijn.

Maar de gevoeligheid ligt ver beneden het gemiddelde,van de receivers,waarmee ik mensen de laatste tijd geholpen heb.(Naar mijn mening,van een afstandje...)

Enkele van die mensen woonden op plaatsen,waar een schotel nog met argwaan bekeken wordt.Moet zo klein mogelijk zijn,en niet te hoog.

Toch kregen we overal onmiddelijk de 23.5...

Peter heeft zichzelf te barsten gewerkt,en heeft nog moeite,om alle zenders te ontvangen.

Als ik de diverse boards aflees over Openbox,(Europa,Amerika,Azie,Australie)heeft iedereen gelijksoortige problemen.

Hierbij is mij opgevallen,dat dealers van deze boxen in de hele wereld wel goede hulp bieden aan hun klanten,maar geen buitenstanders willen helpen.

Het Openbox forum aksepteert helemaal geen leden,om de een of andere reden...

In eerste instantie ging Peters vraag over ontvangst met die duo lnb.

Ik heb hier ook zo´n ding,en heb heel wat geprobeerd,om die hier te laten funktioneren.

Ik heb schotels makkelijk bereikbaar,en dat uitproberen hoort bij de hobby.

Maar het lukte niet.Daar kan ik diverse redenen bij bedenken,maar het blijft gissen...

Ik hoop je voldoende ingelicht te hebben,en als Peterputki er wat aan wil toevoegen,zal hij dat wel doen.

Dank aan alle mensen,die meegedacht hebben...gr.George

Ik wil iedereen bedanken en vooral George met zijn ongelofelijke geduld en alles wat hij voor mij gedaan heeft, op meerdere momenten wilde ik de openbox het raam uitgooien maar George heeft mij daar van weerhouden:wijntje:.

Als er wat nieuws gebeurd hou ik iedereen op de hoogte.

Mvg. en nogmaals iedereen bedankt

Schitterend!

Bij deze wil ik mensen die stoeien met de duo-lnb ook nog op het hart drukken goed op te letten welke je neemt.

De meeste duo-lnb's zijn geschikt voor 60cm schotels en sommige modellen zijn schier onmogelijk afgesteld te krijgen op 80cm schotels.

Dan moet je in zo'n geval echt zo'n duo-lnb nemen voor 80cm schotels. Er zouden ook universele moeten zijn waarbij het niet uit zou maken of je een 60 of 80cm schotel hebt, maar de kwaliteit van deze duo's wisselt dermate dat goedkoop meestal duurkoop is.

De kwaliteits duo-lnb's van een iets duurdere prijs, laten zich meestal zonder problemen afstellen.

Dit is overigens alleen van toepassing als je sowiezo of alle 19.2 of alle 23,5 transponders ontvangt maar alleen niet beiden tegelijk.

Maar de gevoeligheid ligt ver beneden het gemiddelde,van de receivers,waarmee ik mensen de laatste tijd geholpen heb.
Nooit iets van gemerkt hier komen die satelieten dan ook keihard binnen.

Maar het is een goedkope receiver dus zullen we maar zeggen "alle waar is naar zijn geld" er zal dus geen dure tuner in zitten.

Maar de aap komt nu uit de mouw een Triax 88 cm eerst Thor en Sirius er op dan nog Astra1 en Astra3 op proberen te krijgen en ja dat is niet gelukt.

Als je in het begin gemeld had hoe het precies opgesteld stond had al snel de opmerking gekomen dat dat waarschijnlijk niet zou lukken.

Bij meer lnb's op een schotel is het altijd een compromis en ja van 0.8 west Thor naar 23.5 oost Astra3 is teveel van het goeie.

Maar heren top dat het gelukt is veel kijkplezier.

@Aart:

Ik denk dat ik het niet duidelijk heb uitgelegd.

De Thor en Sirius etc probeert hij met de 1.10 m schotel te krijgen,geschikt voor meerdere lnb´s.

Ik woon 125 km noordelijker dan Peter,en hier funktioneerde dat wel,met de Dreambox.

Peter heeft nu twee palen naast elkaar staan,en zijn kleinere schotel op 23.5 gericht.Ik zelf zou de schotels een metertje hoger gezet hebben,alhoewel hij vrij uitzicht schijnt te hebben.

Ik heb met div ontvangers (oa rebox) de 23.5 ontvangen met kleinere schotels.

En geen enkele keer hebben we moeten vechten met transponder instellingen...

Maar zoals je al opmerkt.Iets goedkoper spul ...

Daarmee wil ik niet zeggen,dat goedkoper slechter is ,als je eenmaal ontvangst hebt.Je zult minder mogelijkheden hebben,en het vergt meer tijd.

@Black Tiger:Ik wist niet eens,dat er duo lnb´s waren van verschillende kwaliteit.Ik heb er hier een,goedgekeurd door can.dig.(voor wat dat waard is),en die kreeg ik niet aan de praat..

Voor degene,die er een postzegel voor over heeft,pm adres maar...

Leuke reakties,dank daarvoor,blijf ik niet vastgeroest in mijn eigen denkbeelden...Vr.gr.George

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 17:01 uur ----------

Ik kreeg zoeven een postzegel voor de duo lnb....

Daar kan slot op,dus,gr.George

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan