dvbsnoop-1.4.50 (LINUX)

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
190
Punten
63
Ik hoop dat er satgebruikers zijn die mij kunnen adviseren met het volgende.

dvbsnoop-1.4.50 is een LINUX tool voor o.a. het loggen van ECM's.
Nu wil ik dit op de dream 7020 installeren en wel op de HD.
Ik heb Nabilo draaien (naast PLI) waar al een plug-in van DVBsnoop op is geinstalleerd.
Alleen veel van dit alles hieronder zegt mij niks.

- download the latest source <link verwijdert>
(download a tarball or checkout from cvs)

- unzip and untar the archive (if needed)
gzip -d dvbsnoop-<version>.tar.gz
or
bzip2 -d dvbsnoop-<version>.tar.bz2

tar xvf dvbsnoop-<version>.tar
cd dvbsnoop-<version>

- configure the source
./autogen.sh # e.g. on "dbox2" cdk, use if needed
./configure

or you may specify a path to DVB API include files
./configure CPPFLAGS=-I/path/to/dvb-kernel/linux/include

- compile < is dit de wijze van een progje installeren in LINUX?>
make
make install

- test
dvbsnoop -help

- PROBLEMS compiling dvbsnoop?
dvbsnoop should compile smoothly on any ANSI-C-Compiler. But it was
tested on GCC (gcc-3.x) only.
If you see any problems during 'autoconf.sh' or 'configure' execution,
please check if you have the latest versions of 'autoconf' and 'configure'
installed. In cases, please update your system (check packages
automake, autoconf and libtool). Please see also mini FAQ at the end
of this file.

Mijn vraag is eigenlijk, kan ik dit op de HD van de Dream installeren? (installeren lukt altijd wel maar zou het ook draaien)
En zo ja, zijn er al hobbyisten die dit uitgeprobeerd hebben en er ervaringen mee hebben? Ben benieuwd.................

Grt Parabolica.

Tja ik weet niet precies wat je vraag is want je schrijft dit:
Alleen veel van dit alles hieronder zegt mij niks.
Maar hetgeen wat onder die quote staat is feitelijk niks anders dan gewoon een uitleg waar de dvbsnoop source tarfile (ingepakte installatiefile net als bijv. winrar) te verkrijgen is.

Verder volgt de uitleg hoe deze uit te pakken, te configureren en te compilen.

Ik heb dus eerlijk gezegd geen idee tussen de dvbsnoop plugin en de dvbsnoop waar hier over gesproken wordt.
Wel kan ik zien dat je GCC 3.x en een ansi-c-compiler nodig hebt om dvbsnoop bruikbaar te maken (geinstalleerd en werkend dus) en verder nog autoconfig en configure.

Volgens mij vindt je autoconf en configure niet vlug op een Dreambox en gcc al helemaal niet bij mijn weten. Dat is namelijk ook een compiler, als je die dingen allemaal op de Dream gaat zetten gaat het steeds meer op een Linux pc lijken, doch dan zou je flash aanzienlijk groter moeten worden. Daarom dat ik zelf in tegenstelling tot jou denk dat installeren niet eens zo vlug zal lukken.

Dus dat zal echt iets zijn voor een linux pc. Misschien dat die dvbsnoop plugin dan is om in combinatie met die op de pc te gebruiken, wellicht dat ie er naar toe connect.
Daar kan ik weinig over zeggen verder omdat ik dvbsnoop niet ken.

Bedankt voor jouw reactie Black Tiger. Bruikbare informatie heb je al verstrekt met andere woorden o.a. het noodzakelijk compileren. Punt is, zoals jij al zegt, dat ik de nodige software moet installeren om te compileren. Ik ga het komende weekende ermee aan de slag. Om er nu een LINUX PC voor te installeren dit nog even niet.

Mijn bedoeling is dus om dit op de HD te installeren, als het goed is kan dvbsnoop-1.4.50 dan met de data van de plug-in aan het werk, de ecm bin file wordt al automatisch gesaved op de HD, alleen is deze bin file (nog) niet te lezen?

Maar ik hoop dat er LINUX hobbyisten meelezen en als het nodig is me kunnen adviseren.

Grt Parabolica.

Om er nu een LINUX PC voor te installeren dit nog even niet.
Ach zo lastig is dat ook al niet meer, gaat al vrijwel even snel en hetzelfde als windows. En tegenwoordig kiept iedereen zijn Pentium II en III pc's weg, die zijn daar uitstekend geschikt voor.

Een andere optie is om een kennis die wel llinux heeft te vragen of hij het voor jou kan compilen. Alleen moet het dan wel voor de PPC (poweprocessor) gecompileerd worden en niet voor i386 want Dreambox heeft ppc. Dus dat is wel nog iets om aan te denken.

Succes alvast in elk geval met het project!

Ok, kijk dat is weer een bruikbare tip. Zo zou ik dus mijn hele weekend kwijt zijn aan misschien wel verkeerd compilen.

grt. Parabolica.

Interessante discussie! Heb geen dreambox maar maakt niets uit.
Zover ik het kan overzien moet je de tarball op de dream zetten en daar unzippen en untarren.
Dan compileren met een ANSI-C-Compiler.
Dat hoeft niet met een GCC compiler te gebeuren, daar is ie alleen met getest.
En GCC staat meen ik voor Graphics C-Compiler, wat je waarschijnlijk op de dream niet nodig hebt.
En C- staat voor de programmeer taal.
Dat compileren moet je voor elke tarball doen (wat het programma is) en de source (bron) code die hij vertegenwoordigd.
Het compileren betekent niet meer dan dat de source code op jouw machine met jouw cpu en hardware goed wordt geinstalleerd.
En moet dus op elke machine afzonderlijk gedaan worden.
Wel moet je dan de goede source hebben voor jouw type cpu, wat dan de ppc is.
Moraal van het verhaal is, compileren betekent installeren op jouw specifieke machine cpu en hardware.
Als je nog een .sh file start zoals hierboven vermeld wordt gewoon een shell script file gestart.
Dat is ook weer een tekst file zoals altijd in linux die alle variabelen voor jouw machine goed zet.
Ik ben benieuwd of het lukt.

Grtz.

Zover ik het kan overzien moet je de tarball op de dream zetten en daar unzippen en untarren.
Neen, de uitleg omtrent untarren etc. is voor op een Linux PC.
De vraag was of dit op een Dreambox ook zou kunnen en mijn uitleg is er opgebaseerd dat het in principe wel zou kunnen maar de Dream daar mogelijkheden voor mist, zoals andere die compiler en GCC.

Moraal van het verhaal is, compileren betekent installeren op jouw specifieke machine cpu en hardware.
In mijn optiek betekent het dat niet. Je kunt wel iets specifiek voor jouw machine cpu en hardware compileren, bijv. een kernel.
Maar compileren of compilen betekent niets meer en niets minder dan dat je van sourcefiles die gemaakt zijn in een bepaalde programmeertaal, een bruikbaar programma maakt, dus executables etc.
Het enige wat daarbij bepalend is, is het type cpu, dus Risc, of PPC of i386.
Vaak is het wel zo dat het op elke machine afzonderlijk gedaan moet worden maar dat hoeft niet. Je kunt ook iets voor een andere machine compilen, dan maak je daar een rpm van (is maar een voorbeeld). Een rpm kun je op een andere machine gewoon installeren en dan werkt het, maar dan heb je het toch niet op die andere machine gecompiled.
Dus de conclusie die je hier (de moreel van het verhaal) trekt is derhalve onjuist.

Een tarball is ook niet specifiek een bestand wat een source vertegenwoordigt maar gewoon een manier van inpakken, net zoals je verschil hebt tussen winzip en winrar.

Met een .sh wordt inderdaad een shell script gestart die over het algemeen de executable aanroept met evt. commandline opties, ik neem aan dat je dat met "variabelen" bedoeld want ook een .sh file is niet machine beperkt, het is feitelijk gewoon wat wij onder dos een batchfile noemden.

Ik heb de compiler op de Dreambox HD gezet maar mijn kennis van Linux en telnet is te beperkt om te compilen. Ik vraag me af of de compiler ook niet eerst geinstalleerd moet worden? Ik overweeg daarom om toch mijn tweede computer eerst met Linux te installeren, zodoende ga ik stap voor stap door de Linux materie heen.

Parabolica

Nou BT, de meningen verschillen weer eens, maar da's niet erg!
In dit geval hier is compileren wel degelijk het installeren van het programma.
Want als je alleen de files uit de tar erop hebt staan, zal het programma niet werken.
Die tar is een archief waarin de files met folders staan, en untarren betekent de files op de goede plaats in de goede folders plaatsen.
De .gz of .bz2 is de tar file gecomprimeerd net als bij winzip of rar.
Alleen kunnen in winzip of rar de files ook als archief met folders zijn opgeslagen.
Maar inderdaad, sec droog gezien betekent compileren in computertaal het omzetten van de broncode in een computerprogramma.
Alleen wordt het programma hierdoor eigenlijk geinstalleerd, en daarom noem ik het installeren.

Inderdaad zijn er pre-compiled programma's zoals de rpm's zoals je zegt.
Dit wordt voor suse en andere distro's gebruikt.
Hierbij zijn die dan alleen voor die distro en versie en cpu versie te gebruiken.
Daarom zijn ze binnen een beperkt spectrum te gebruiken.
Overigens zijn de rpm's ook in een src versie beschikbaar waardoor ze ook nog gecompileerd moeten worden.
En moet een rpm ook nog geconfigured worden, wat echter meestal automatisch gebeurt met bv yast.

Een machine waarop een cpu zit en een OS (linux) is infeite een computer en ik zie niet waarom je daar niet kunt untarren.
Als je een compiler op de dream kunt zetten is het genoeg om te kunnen compileren.
Die GCC is daarbij niet meer nodig.
Bovenaan staat dat elke C-Compiler geschikt is, maar dat alleen met GCC getest is.
Ik ben benieuwd!

Grtz.

Bedankt Kilroy voor je support :). Ik heb natuurlijk de DvBSnoop.tar file uitgepakt en die staat netjes klaar om gecompiled te worden op de HD van de Dreambox. Alleen vraag ik me af of ik nu rechtstreeks de compiler kan oproepen op de HD (dream) om DvBSnoop te compilen. De commando's zal ik denk ik via telnet moeten uitvoeren.
Er zit een install -sh file bij.

Die install -sh is weer een shell script file waarmee je kunt installeren.
Alleen kom ik die hierboven niet tegen.
Ik weet dus niet of dat ook bij compileren gebeurt.
Dat moet je uit de readme's of docs zien te vinden, die bij de tarball moeten zitten.
Je kunt eens op een win pc met winrar de tarball bekijken, dan zie je wat erin zit.
Ik meen dat ik dat hier ook vaker heb gedaan.
Winrar (en rar) kan vele formaten compressie/archievering aan.

Je zult inderdaad waarschijnlijk met telnet of ftp naar de dream moeten.
Je moet tenslotte in de command mode/console met de dream kunnen werken.
Ik neem aan dat hij aan je pc hangt via een netwerk of netwerk kabel.
Hoe je met telnet of ftp werkt heb ik al eens in de linux sectie onder het suse topic besproken.
Infeite gewoon met telnet of ftp een verbinding met de dream maken via de command console (CMD).
Dan met de prompt naar de goede folder gaan, en de goede commando's uitvoeren.
We horen wel hoe het allemaal funktioneert.

Grtz.

Ben me al aan het inlezen voor commando's voor Telnet. Alles is met elkaar verbonden zoals je hier boven beschrijft, dus dat is het probleem niet. Via Telnet kom ik niet in de directory's van de Dreambox "-sh: /hdd: Permission denied."
Ik ga ook even door de Linux sectie bladeren want ik wil wel weten wat ik doe voordat de hele image plat gaat :) Opzich snap ik het compileren wel maar mijn kennis van Linux geeft nog teveel beperkingen voor mij. Maar de informatie die ik zie via de Plug-in met de nabilo image is al grappig.

Grt.

Ik vraag me af of de compiler ook niet eerst geinstalleerd moet worden?
Natuurlijk, maar GCC is dan ook een compiler.:)
Kilroy zei:
In dit geval hier is compileren wel degelijk het installeren van het programma.
Want als je alleen de files uit de tar erop hebt staan, zal het programma niet werken.
Nee hoor, trek het maar eens door naar het algemeen. Compilen is puur en alleen executables maken, idem in windows, vistual basic etc.
Het zijn de commando's die na het compilen komen, het "make install" die de installatie doen. Of je moet natuurlijk het "make install" als deel van het compilen zien, maar dat doe ik niet. Compilen is een algemene programmeertaalterm en dient daarom los gekoppeld te worden van een installatieprocedure, welke in Linux met "make install" gebeurt en in windows bijv. met "setup.exe", hetgeen ook een executable is die eerst gecompiled moet worden. Nja, met "make install" wordt feitelijk een installatiefile gemaakt maar die wordt meestal ook gelijk aangesproken en gebruikt, je zou ook een install.sh kunnen maken.
De rest is allemaal gelijk, untarren is puur hetzelfde als unzippen of unrarren met folders. Staat verder compleet los van het compilen.
Het is logisch dat als je er zaken in stopt die aangesproken worden dat je die dan ook effe in de juist folders in pakt. Dat geldt ook voor gzip of .bz2.
Gewoon alsof je bijv. een rar file nog eens met winzip inpakt ofomgedraaid. Of .lzh gebruikt en die nog eens met winrar inpakt. Bij tar wordt er dan ook van een "archive" gesproken. Tar comprimeert immers ook.

Wat je zegt over .rpm klopt ook niet helemaal. RPM's zijn niet altijd voor -die- distro te gebruiken. Ik heb al Redhat rpm's voor Mandrake gebruikt.
Daarnaast kan men ook rpm's maken die voor alle rpm-geschikte distro's gebruikt kunnen worden.

Wat je met yast wilt weet ik niet, maar een rpm IS al geconfigureerd. Als ik op een RH machine een rpm uitpak is het rpm -Uvh filenaam.rpm en dan wordt de hele installatie automatisch gedaan, er komt geen yum meer aan te pas, en dat kan ook zo met Suse, je kunt RPM's hebben waar je helemaal geen yast voor nodig hebt.

Maar deze discussie kunnen we beter ergens anders voeren, want daarmee raken we hier helemaal off-topic.

Onderstaand gaat over de Dreambox en daar kunnen we wel over verder:
Een machine waarop een cpu zit en een OS (linux) is infeite een computer en ik zie niet waarom je daar niet kunt untarren.
Als je een compiler op de dream kunt zetten is het genoeg om te kunnen compileren.
Die GCC is daarbij niet meer nodig.
Dit ben ik volledig met je eens. Natuurlijk kun je untarren op de Dream, ik heb immers niet gezegd dat dit niet zou kunnen.

Maar het gaat om de rest, je moet die compiler er op zetten. De eerste vraag is al of dat lukt. Van GCC weet ik bijv. dat die grotendeels met het systeem verweven zit afhankelijk van wat je doet. Zo moest ik voor mysql 5 te kunnen draaie ook een andere versie gcc installeren.
Ik neem aan dat er ook kleinere ansi c compilers zijn die je kunt gebruiken.
Mijn argument was dat je dan tegen probleem nr. 2 op loopt, namelijk dat de sources geschreven zijn voor i386 en dat je deze dus moet gaan compilen voor ppc processor.

Mijn kennis van programmeren op linux is echter zwaar beperkt, dus ik weet niet of je daar dezelfde sources voor kunt gebruiken en dat het slechts een kwestie is van "op een ppc machine compilen" of dat ook de source specifiek voor de ppc processor geschreven moet worden. Ik vermoed dat laatste en dan heb je dus nog steeds niets aan je compiler als je die al geinstalleerd krijgt.

Even nog wat leesvoer:
Bij het compileren wordt de broncode zoals die door de programmeur is geschreven omgezet naar de machineinstructies
voor een bepaalde processor, voor de Pentium II bij voorbeeld, of alleen naar de instructies die een
intel-80486 kan uitvoeren, of naar de instructie-set van een Strongarm of Symbian in je PDA of mobieltje.
http://www.xs4all.nl/~vollebrp/LZU/install_software_on_linux.pdf

@parabolica: De commando's goed lezen ja.
Ja, je bent al op de goede weg.
Als je permission denied krijgt betekent alleen dat je geen toegang krijgt omdat je geen rechten hebt.
Je moet dan als root inloggen.
Hoe dat precies op de dream zit weet ik zo ook niet.
Je kunt altijd in de dream kijken zonder er iets te veranderen, dat kan geen kwaad.
Ik kan met telnet bv op mijn modem inloggen en rondkijken.
Dat moet ook bij de dream kunnen.

BT:
Ik heb al in mijn reaktie al gezegd dat compileren strikt genomen het omzetten van de broncode naar een programma (=executable) is.
En waarom ik het anders heb genoemd, en heb daar niets aan toe te voegen.
Ik weet wat compileren is omdat ik het vroeger vaker heb gedaan en nu met linux weer doe.
Wat tar betreft, dat is geen compressie daar zorgt gzip voor wat de naam ook zegt.
In linux zijn ze niet zo dom om een dubbele compressie te doen.
En de rpm's worden automatisch geinstalleerd met of zonder yast ja.
En daarbij wordt inderdaad ook automatisch configuratie gedaan, daarom zijn ze ook zo handig.
By the way, je bent wel erg puristisch geworden zeg.

Of het programma op een ppc kan draaien weet ik niet, dan moet ik de doc's e.d. zien.
En verder wilde ik alleen maar wat behulpzaam zijn bij het problem.
That's all!

Grtz.

Ik ben inmiddels via telnet op de plaats waar ik wil zijn, maar compileren lukt (nog) niet.
de commando's ./configure, make of make file doen niks. Maar ik heb al hele belangrijke info binnen via jullie beide, bedankt zover. Ik zal gewoon stap voor stap er doorheen moeten lopen om dit progje te installeren. En de ellende is, ik ga het nog leuk vinden ook :).

Ja dat kan, maar ik heb niet zo veel tijd momenteel.
Stuur het anders ook effe naar BT, die kijkt ook wel eens.
De compilatie bestanden make/makefile moeten ook in de folder van het ding staan.
Anders kunnen die niet werken.

Grtz.

Wat tar betreft, dat is geen compressie daar zorgt gzip voor wat de naam ook zegt.
Dubbele compressie is niet per definitie dom. Maar wellicht kunnen we het hier eens per mail over hebben, als ik namelijk een mysql backup maak en daar een tarbal van maak is ie behoorlijk kleiner dan de mysql backup file, daarna wordt ie nog eens ge-gzipt. Als je een backup maakt met een panel bijv. DirectAdmin wordt dit ook zo gedaan dus mijns inziens is er toch sprake van dubbele compressie, mede omdat er ook in de tar-help van een "archive" gesproken wordt, hetgeen per definitie de betekenis is van een gecompresste file.

Inmiddels heb ik, met dank aan jou voor de tip en het toesturen van Parabolica het bestand ook mogen ontvangen.
Die ga ik zeer binnenkort eens op de linuxbak uitpakken en dan kijken wat ermee te doen is.
Hopelijk is er geen X omgeving (c.q. KDE/Gnome) voor nodig aangezien die bakken hier uitsluitend op commandline draaien.:)
Maar het is wel iets interessants in elk geval!

Ik heb het eens bekeken.
De tarball is inderdaad een source en is platform onafhankelijk.
Dat betekent dat hij voor elke cpu gecompileerd kan worden.
Hij kan dan ook op elke linux pc geinstalleerd worden.
En zou in principe ook op de dream kunnen.
Echter ik heb geen idee of dat ook gaat werken.
Het is verder een console programma, dat tekst op het beelscherm geeft.
Als het op een linux pc staat zal het in een terminal venster draaien.
Mogelijk ook zonder KDE in een X-server, maar dat weet ik zo niet.
Verder is het mogelijk om via een win pc te draaien.
Daarvoor moet je echter eerst Cygwin op die pc installeren en dan het programma.
Hiermee kun je linux programma's op win draaien.
Althans, dat zegt de readme.
Dus of het programma ook op de dream via een netwerk verbinding werkt zul je moeten proberen.

Grtz.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan