DVD branden op SONY DW-Q58A

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
65
Punten
48
Leeftijd
122
In onze SONY VAIO VGN-FE550G laptop zit een ingebouwde SONY DW-Q58A CD/DVD brander.

Als we programma's zoals NERO gebruiken kunnen we wel CD's maar geen DVD's branden. We hebben op internet al het nodige opgezocht. Maar het werkt nog niet.

Zo weten we dat meerdere mensen daar problemen mee hebben. Kennelijk heeft SONY de boel beveiligd of zo. Ook is er ooit een artikel verschenen dat SONY dat niet mocht doen en er schijnt software te zijn, die e.e.a. herstelt. We hebben hierover niks op het internet kunnen vinden.

Wel kwamen we er via internet en NERO INFOTOOLS achter dat de DMA mode van de brander verkeerd stond. Hij stond op PIO mode. Goede deze op DMA IF AVAILABLE gezet maar na herstart bleef de current mode op PIO staan. Verder zoeken op het internet gaf ons het gegeven om het betreffende IDE Channel te verwijderen. Dat hebben we via de Device Manager gedaan en daarna de boel opnieuw opgestart. Gelukkig, zagen we dat de brander weer werd herkent als nieuwe hardware en dat de current mode nu DMA ULTRA mode 2 is (niet erg snel maar a la). We waren al blij een stap verder te zijn. Maar daar bleef het ook bij. Hij brandt nog steeds geen DVD's.

Ook hebben we de System ASPI vervangen door ASPI drivers van Adaptec (info via internet) maar dan blijkt de System ASPI niet goed te werken (volgens NERO). Gauw het herstelpunt gebruik en weer terug naar de vorige drivers.

We gebruiken NERO v7.5.7 en verder Windows XP.

Heeft iemand tips zodat we mogelijk DVD's kunnen branden?

Indien noodzakelijk/gewenst kunnen we de log van NERO hier plaatsen.

IK heb oneveer het zelfde probleem gehad met sommige dvd s heb het toen via schrink 3.2 gedaan dit doet hij ook met nero en dat werkte bij mij wel
gr frans

Er is wel een update voor die Sony http://www.cdrinfo.nl/firmware.php
ik weet alleen niet of deze ook bij jullie bruikbaar is.

Kon hem bij Google vinden.

Groetjes Bert

die van ons staat er wel bij maar is voor een dell. we gaan hem downloaden, wie weet... maar eerst ff shrink 3.2 proberen

Met DVD Shrink 3.2 wil die ook niet branden. Zelfde fout als bij Nero.
Die driver van Dell hebben we vervolgens opgehaald en geprobeerd te installeren maar dat lukt ook niet omdat de melding komt dat die geen geschikte DVD brander heeft gevonden.

Helaas pindakaas dus tot nu toe...

misschien draaid een sony alleen maar onder easy cd
gr frans

@Eendenteam:
stond op PIO mode. Goede deze op DMA IF AVAILABLE gezet maar na herstart bleef de current mode op PIO staan
Hierin ligt je probleem hoor, dit kan ook problemen veroorzaken met bijv. Alcohol120%. Het is een bekend probleem en er is ook een oplossing voor.

Je probeerde al de eerste oplossing, de zaak zetten op DMA mode if available. Als dat echter niet werkt is er de tweede oplossing, het fijnste is het dan als je dvdbrander als master op de secondary controller hangt.

Dit is de procedure:
1.) Ga naar apparatenbeheer en selecteer ide/ata-atapi controllers.
2.) Klik met de rechtermuisknop op de secondary controller (waar je dvdbrander op is aangesloten, als die op primary zit moet je die nemen).
3.) Klik op "installatie ongedaan maken".
4.) Klik op Toepassen en OK waar mogelijk.
5.) Herstart nu je pc.

Windows zal nu opnieuw de controller detecteren en installeren, er is een kans dat je dan nog eens moet herstarten.
Check weer bij apparatenbeheer en ziedaar.... je dvdbrander staat op dma mode.

Sony maakt echt crap van zijn software(lees virussen)
In mijn vorige PC zat een sony DRU500 of zoiets na een paar keer een recente film bekeken te hebben (van sony) , kon ik mijn cdrw's niet meer gebruiken alhoewel ik die altijd al had gebruikt.
Ik krijg nu altijd de melding "illegal disk" , en daar moet ik het nu mee doen
Ergens hebben die cd's iets achtergelaten op mijn desktop en ik weet begod niet wat

Black Tiger;172562 zei:
@Als dat echter niet werkt is er de tweede oplossing, het fijnste is het dan als je dvdbrander als master op de secondary controller hangt. Check weer bij apparatenbeheer en ziedaar.... je dvdbrander staat op dma mode.

Inderdaad het is gelukt. De DVD brander staat nu op Ultra DMA Mode 2, weliswaar een laag getal en dus (denken we) lage brandsnelheid maar a la...
Eerst maar eens kijken of die nu wil branden.

Helaas pindakaas alweer, nog steeds dezelfde brander fout.

Hoezo lage brandsnelheid? In UDMA2?
UDMA/PIO heeft niets met de brandsnelheid te maken.
Mijn nec-3500 loopt volgens de specs in UDMA (IDE/ATAPI interface), en heeft een DVD schrijf snelheid van 16X.
Maar zelfs in de PIO mode loopt hij net zo goed ook!
Ik denk eerder dat er iets niet OK is met het ding of dat SONY er iets mee heeft gedaan als ik de anderen hoor!
Grtz.

Kilroy;172646 zei:
Hoezo lage brandsnelheid? In UDMA2?
UDMA/PIO heeft niets met de brandsnelheid te maken. Ik denk eerder dat er iets niet OK is met het ding of dat SONY er iets mee heeft gedaan als ik de anderen hoor!
Grtz.
Volgens de berichten op internet heeft sony inderdaad iets gedaan waardoor we geen DVD's kunnen schrijven (wel CD's). Doordat de UDMA op 2 staat zal di e- als die het wel doet - een brandsnelheid hebben van 2. We hebben ergens gelezen door deze te verhogen (in het register) dat de brandsnelheid omhoog gaat. Zover zijn we niet want we kunnen nu nog steeds geen DVD's schrijven. Wat een zooi zeg...

Wat ik wilde zeggen is dat DVD-branders niet hoger lopen dan UDMA2, en dat je daarmee tot 16X kunt branden indien je brander dat kan volgens de specs.
HD's daarentegen lopen in UDMA-5 tot 6 (UDMA 100/133).

Een zooi blijkbaar ja! Die SONY!
Waar heb je dat ding tenslotte voor?
Ik hoop dat jullie eruit komen.

Grtz.

Tja Sony hoeft van mij ook niet meer de eerste dvd brander die ik had was een sony die had al problemen met de diverse merken dvd's alleen Arita's en princo wilde dat ding branden ook na de firmware update was het bagger, daarna wilde ik alleen nog maar Nec maar mijn laatste Nec de 7170a is ook niet meer je van het ook bekend als de optiarc ik heb er een paar van getest.
Nu heb ik er een Philips in zitten brand prima geen uitval meer.

In de laptop heb ik nog steeds een nec zitten die doet het prima.

Maar zelfs in de PIO mode loopt hij net zo goed ook!
Dan heb je geluk. Ik denk trouwens dat het een combinatie is van gebruik via pio mode en aanwezigheid van snelle processor, hoeveelheid geheugen etc.
De mijne brandt ook (Nec3540) op Pio mode, maar zeker niet stabiel en met soms uitval van de cache, die vult zich dan wel weer, maar dat zie je op het beeld. Zo kun je ook mooi in Alcohol en Nero zien dat de cpu belasting op pio mode vele malen hoger is.
Geen idee of dat bij jou ook is, maar in de systemen die ik tot nu toe hiervoor "behandeld" heb wel.

Zoals ik al schreef is dit een veel voorkomend probleem en is dit de oplossing, op DMA draait ie sowieso beter dan op Piomode.

@Eendenteam: Zie posting van Kilroy, de udma mode heeft niets met de schrijfsnelheid van de dvdschrijver te maken, tenminste niet op de manier dat als er udma2 is dat er maar 2speed geschreven zou kunnen worden.

Het is in feite hetzelfde truukje als vroeger bij Win98. Daar stond DMA ook standaard vaak niet aangevinkt bij HD's. Maar dat kon je wel handmatig aanvinken en gaf dan ook betere prestaties.
In dit geval met die dvd's, is het een plug en play probleempje ergens in XP. Vaak doet ie de zaken wel op dma zetten, soms niet, dan moet je effe die controller nieuw installeren.

Nog steeds geen DVD's schrijven? Phew... en wat ik zo verder lees... ik zou die Sony fijn bij de kids in de pc duwen ofzo, en mezelf een fatsoenlijke brander kopen, een 16x dual layer +R/-R schrijver kost nog maar 30 euro.

Black Tiger;172670 zei:
ik zou die Sony fijn bij de kids in de pc duwen ofzo, en mezelf een fatsoenlijke brander kopen, een 16x dual layer +R/-R schrijver kost nog maar 30 euro.
We overwegen een externe dvd brander te kopen. We hebben deze op het oog. We hopen dat die wel goed werkt bij ons (en geen last heeft van die zg sony-beveiliging), hij kost niet al te veel geld, heeft aardige snelheden dus het proberen waard, toch...?

Iedereen bij ons die in dvd copyen handeld branden met LG ik heb ze trouwens zelf ook samsung heb ik geen ervaring mee
gr frans

doe geen dvd's branden met Nero want daar krijg je echt geen goeie van .. naam alchol120 stomp record now max of daemion tools roxio CD/DVD software progje en neem dan evetueel ISOMAKER voor filetjes te maken of probeer gewoon als mdf Bin Cue iso etc kant er klaar tedownloaden . want die werken meestal ook

groetjes erwin

Xando, het is leuk dat je meedoet, maar plaatst a.u.b. geen onzin.;)
Met Nero krijg je ook heel goede dvd's, je hebt zelfs al kopiën van mij gehad of gezien die met Nero gebrand waren.:biggrin:

als ik onzin praate he dan . zou ik me echt niet in de zeik zetten dus ,, maar ja ieder heeft zo eigen mening he

Black Tiger;174919 zei:
Xando, het is leuk dat je meedoet, maar plaatst a.u.b. geen onzin.;)
Met Nero krijg je ook heel goede dvd's, je hebt zelfs al kopi?n van mij gehad of gezien die met Nero gebrand waren.:biggrin:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan