Statistiek heeft niets met individuele personen te maken.
Het is een droge constatering dat X% van een groep zus of zo doet.
Niet een verklaring per persoon waarom hij zus of zo heeft gedaan.
En zeker geen psychologisch diepte onderzoek ervan.
Nee dat zie je toch verkeerd. Want wil je een betrouwbare statistiek, dan moet de statistiek dus wel op de juiste argumenten en gronden worden uitgevoerd. En wil je een statistiek als hier, die over recidive gaat (en dat zijn wel degelijk personen die iets opnieuw doen), zul je toch personen moeten gaan vergelijken wil je een goede uitkomst.
In dit geval kun je niet simpel voldoen met een "bij gelijkwaardig misdrijf" maar zou je het eerder moeten doen op "gelijkwaardig misdrijf EN gelijkwaardig karakter" anders kan de statistiek nooit de juiste waardes geven.
Zoals ik al aangaf kun je dat wel doen met operaties. Bij dat ziekenhuis gaan bijvoorbeeld x% van de hartoperaties niet goed. Daar is immers dezelfde groep hartchirurgen die er aan werkt. En elke chirurg heeft zijn eigen karakter wat niet wijzigt, is dus een vast gegeven.
De werkende factor is dus gelijk en aldus klopt zo'n statistiek ook.
Maar bij het maken van de statistiek v.w.b. het meten van recidive tussen gevangenisstraf en taakstraf is het niet goed gedaan. Het soort misdrijf is wel gelijk of gelijksoortig, maar de uitvoerder niet.
Dus je krijgt aan 1 kant complete verschillen, die je gaat vergelijken met een redelijk vaste waarde. Dat werkt dus nooit goed.
blokker1 zei:
alles staat of valt met hoe het onderzoek is verricht en dat weten we niet.
Daar ben ik het volledig mee eens. Eigenlijk zouden we van de kous en de naad moeten weten van dit onderzoek om er een goed oordeel over te kunnen vellen.
Maar ik probeerde ook verder niet iemand gelijk of ongelijk te geven, doch alleen aan te tonen dat de denkwijze van de PVV miep helemaal niet verkeerd hoeft te zijn zoals een aantal mensen denken, maar ook heel anders uit te leggen is.
blokker1 zei:
het onderzoek zou alleen kunnen kloppen als er zonder reden en helemaal uit willekeur gekozen word, en ik moet er echt niet aan denken dat dat zo is.
JUIST! En daarbij zou je ook nog dezelfde karakters mensen moeten nemen om ook daar een enigszins gelijkwaardige vaste waarde te hebben. Want je kunt variabelen niet met elkaar gaan vergelijken om er een statistiek van te maken.
Dus ja je kunt zo'n onderzoek wel meenemen als iets om enigszins rekening mee te houden, maar je kunt het nooit voor "waar" verklaren.
Daarnaast zijn er nog alternatieve celstraffen waar ik het over had. Duw eens iemand 2-4 weken in de ebu... geheid dat je nog minder recidive hebt dan met een taakstraf.
Maar daar is helaas nooit onderzoek naar gedaan, zou ook niet kunnen in deze samenleving, waar wietkwekers uit huis gezet worden, drugsdealers 8 jaar krijgen, maar verkrachters 16 maanden, brandstichters een taakstraf en iemand die doodslag pleegt met enige opzet of moordenaars een jaar of 6.