echte beginnersvraag

M

Maggy

Hallo allemaal,

Ik heb pas een goed 2ehands setje gekocht, Selfsat H10D met rotor, Qbox positioner, Philips HD receiver, Canal Digitaal kaartje, wat kabeltjes, schroefjes, masten, een berg handleidingen, maar nog niks gemonteerd, aangesloten, geïnstalleerd. Ja, het Canal Digitaal abonnement staat inmiddels op onze naam. Zelfs het aandachtig lezen van de manuals is me in de verhuisdrukte nog niet gelukt. Tips om het hele spul snel en simpel voor Astra 1 en 2 te installeren zijn zeer welkom.

Het huis en de plek waar de "schotel" komt heeft perfect zicht richting zuid, zuidwest, zuidoost dus we zouden eventueel in de toekomst ook nog andere satellieten kunnen gaan zoeken, maar met NL en UK zijn we al blij.

Nou de echte beginnersvraag: Stel dat we de H10D (enkele LNB) zouden inruilen voor een versie met 2 of 4 LNB's en dan elders in huis een tweede receiver zouden neerzetten... Die zou dan toch afhankelijk zijn van waar de persoon in de huiskamer naar zit te kijken? Ja, die kan dan wel een andere zender kiezen, maar toch uitsluitend op dezelfde satelliet? Wat nu als de een naar NOS journaal wil kijken (Astra1) en de ander kijkt liever BBC (astra 2)?

Kan dat alleen met twee schotels/gebaksdozen aan de muur?

Eerst welkom op het board.

Hoe je de schotel precies moet uitrichten weet ik zo niet volgens mij hetzelfde als een draaibare schotel misschien heb je hier iets aan,

http://www.thuiswater.nl/sat/

De beginners vraag kan ik wel beantwoorden met deze schotel kun je maar één satelliet tegelijk ontvangen wel zijn er twin uitvoeringen zelfs een quad (vier) ontvangers maar altijd maar één satelliet.

Dus de één de Nederlandse zenders kijken en een ander op Astra2 de Engelse kan dus niet de motor draait naar de satelliet toe en daar kun je naar kijken.

Op iedere andere schotel met losse lnb's is het wel mogelijk afzonderlijk van elkaar te kijken maar met de Selfsat dus niet maar die heeft weer het voordeel dat hij bijna niet opvalt.:)

Bedankt voor de vlugge antwoorden.

Ja, in principe is deze draaibare koekdoos een draaibare "schotel" dus wat mij te wachten staat lijkt op het verhaal uit jouw link. Bedankt daarvoor, al wordt ik er niet heel erg vrolijk van.

Voor ons heeft het dus geen zin om de koekdoos in te ruilen voor de koekdoos met 2 of 4 LNB's. Gelukkig zijn die koekdozen erg goedkoop en klein, dus we kunnen eventueel er wel 2 plaatsen. Of we kunnen besluiten dat TV kijken voortaan alleen gezellig samen in de huiskamer mag.

Dat soort dilemma's had je nou niet in de goeie ouwe tijd. Kabel TV kon je rustig naar 3 of 4 kamers aftappen, evenals diens voorloper de UHF/VHF hark op het dak.

Welkom op Satellite Fun Maggy.

Trek niet te snel je conclusies want er is zo enorm veel mogelijk. Zo kun je bijv. ook je draaibare schotel omruilen tegen een schotel met een lnb met meer uitgangen.

Er zijn zgn. quattro lnb's te krijgen, dat is 1 lnb met 4 uitgangen en zo kun je dus op 4 verschillende kamers onafhankelijk van elkaar kijken. Alleen moet je dan wel 4 kabels trekken naar die kamers.

Afhankelijk van wat je wilt kan het dus misschien best mogelijk zijn met 1 schotel.

Dank je black tiger, maar we gaan het huis zo veel mogelijk kabelvrij houden, telefoons Dect, computers Wifi, satellietcoax langs de buitengevel naar de woonkamer, gaatje precies achter de TVkast. Van mij mag de hele gevel behangen worden met schotels, PV panelen, zonneboiler panelen etc maar mijn partner wil dat niet. Vandaar ook dat we voor de Selfsat hebben gekozen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan