Een andere auto gekocht waar "toch" vermoedelijk iets aan mankeert?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.403
Waarderingsscore
686
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Even een verhaal.

Sinds vorig jaar ben ik zoals de meeste weten helaas voor 100% afgekeurd, en hierdoor dus een flinke terugval in inkomsten.

Op voorhand al een financieel plan gemaakt samen met de bank hoe wij in ons huis kunnen blijven wonen.
Uit dat plan kwamen diverse dingen waar wij makkelijk honderden €'s konden bezuinigen, waaronder ook de auto.

Hier en daar dus wat dingen verlaagd, zoals Netflix/Ziggo, en wat verzekeringen, en beter opletten met boodschappen doen, die alleen maar duurder worden op dit moment, en vooral op korte termijn niet zullen dalen.

Na lang wikken en wegen ook maar eens op zoek gegaan naar een andere [vergelijkbare] auto.
Ik reed een Opel Zafira, maar ik kan geen lange afstanden meer rijden, ik zit gemiddeld op 3000 kilometer per jaar.

Dat is dus een ding wat geld vreet.

Kortgeleden kocht mijn buurman een Meriva B, en die is qua ruimte binnen hetzelfde als een Zafira, alleen de lengte scheelt bijna een halve meter, en de wegenbelasting ongeveer €20,- per maand.

Ik heb er dus 1 gekocht bij een dealer met een half jaar garantie, onderhoudsbeurt volgens het boekje, nieuwe banden en nieuwe remblokken, en zowaar ik kreeg nog geld toe.

De Zafira was van 2012, en de nieuwe is van 2010.

2 weken geleden de auto opgehaald, en dat ging goed.
Alleen, ik ben zo dat ik alles even na loop, en dus aan het poetsen ga, het begon al bij de achteruitkijk spiegel, daar zitten barsten in, en de pedaalrubbers zijn zo goed als versleten, maar dit wordt opgelost.

1 week nadien startte ik de auto en ik hoorde een tik onder de motorkap, en denk sjit dat is de distributieketting. Maar dat hielt na een paar minuten op.

Toch voor de zekerheid tijdens het vragen voor nieuwe rubbers maar eens gevraagd wat dat getik is bij een koude start.

Ik kreeg als antwoord dat er niets aan de hand is, en u rijdt kleine stukjes zeker [ daarom heb ik hem gekocht] dit is een bekend probleem rijdt er maar eens een grote afstand mee. Er zit een kettingspanner in en die lost dit voor u op.
Ik wil géén bijgeluiden in de auto.

Vandaag besloten om maar eens een mail te sturen naar de verkoper, ik kom deze week niet voor de rubbers ivm corona.
Meteen ook dat verhaal van die tikken uitgelegd, en ze gaan er naar luisteren als ik daar ben.
Als de motor warm is dan is het niet meer!!!

Ik heb dus tegenwoordig wat meer tijd om over deze dingen na te denken, en heb dus bewust een mail gestuurd, en ga morgen de auto starten, en meteen het geluid filmen.

Waar ik dus naar toe wil: Moet je nou echt tegenwoordig alles opnemen tijdens een gesprek of per mail doen, zodat alles vast ligt mocht je toch tegen een probleem aanlopen???
 
Je hoeft niet alles op te nemen tijdens een gesprek maar het kan handig zijn. Sowieso altijd communicatie via brief of mail bewaren.
Echter er bestaat ook wetgeving die een koper beschermd tegen verborgen verbreken, tenzij de verkoper kan aantonen dat het iets is wat hij echt niet kon weten.

Het kan ook nog iets met de kleppen of de ontsteking zijn, ligt er maar net aan hoe dat geluid is. Ik had vroeger een schoonbroer die het verschil altijd wel hoorde. Maar verder heb ik er ook geen verstand van.

Nu meen ik me wel te herinneren dat een kettingspanner is om de ketting op spanning te brengen en niet dat hij dat automatisch doet na verloop van een aantal kilometers. Maar oke dat was bij oude auto's, heb zelf geen verstand van wat ze allemaal in die nieuwe auto's duwen.
 
Nu meen ik me wel te herinneren dat een kettingspanner is om de ketting op spanning te brengen en niet dat hij dat automatisch doet na verloop van een aantal kilometers. Maar oke dat was bij oude auto's, heb zelf geen verstand van wat ze allemaal in die nieuwe auto's duwen.
Yep die houdt um op spanning.

Zo uit mijn hoofd Opel Mariva B, 6 jaar of 90.000 km, als het goed is kan je dat zien onder je motorkap met jaartal en km-stand, of je in je oonderhoudsboekje als dat aanwezig is.
 
Nee het is geen import auto, maar ik ben altijd al zo geweest dat als ik een vreemd geluid hoor dan krijg ik al een raar gevoel...
 
en de pedaalrubbers zijn zo goed als versleten, maar dit wordt opgelost.

Dit is voor de APK een reden om hem af te keuren als het rubber van het rempedaal erg is afgesleten maar die remrubbers kosten niks. Wel slordig als de auto recent gekeurd is.

Toch voor de zekerheid tijdens het vragen voor nieuwe rubbers maar eens gevraagd wat dat getik is bij een koude start.

Is het een rammelend geluid (ketting) of meerdere tikken (kleppen) in een korte tijd na het starten? Het kan namelijk zijn dat de olie daalt naar het oliecarter na een tijdje stilstaan en dat de kleppen dan (even) gaan tikken. Er zijn extra toevoegingen te koop die dit verminderen.
 
versleten pedaal rubbers wijst op veel km of verkeert gebruik.
opel motoren zijn erg gevoelig voor typ olie.
Het kan namelijk zijn dat de olie daalt naar het oliecarter na een tijdje stilstaan en dat de kleppen dan (even) gaan tikken.
bij hydraulische kleppen zou dit niet mogen vanwege een klep in de stoters.

als ik op een meriva B zoek kom ik alleen distributie ketting spanners tegen met een eigen veer dus geen olie gedreven.
typ motor en km stand aub
 
bij hydraulische kleppen zou dit niet mogen vanwege een klep in de stoters.

Even deze uitleg ergens gejat. :)

Werking hydraulische klepstoters:

Buiten bovenstaande hebben we dus ook nog de hydraulische klepstoters. Het grote voordeel van hydraulische klepstoters is dat deze zelfstellend zijn en dus niet preventief behoeven worden bijgesteld. Bij laagliggende nokkenassen komt het sporadisch voor dat er hydraulische klepstoters toegepast zijn. Met name de motoren van de laatste jaren hebben bovenliggende nokkenassen met hydraulische klepstoters, en dus zelfstellende kleppen. Hydraulische klepstoters drukken door de aanwezige oliedruk de klepstoters zonder tussenkomst van andere onderdelen direct op de kleppen. Door de doorlaat van de kleppen wisselt deze druk waardoor de afstand bij het openen van de in en uitlaatkleppen aangepast word. Buiten het feit dat de kleppen niet meer gesteld hoeven te worden en ook de hydraulische klepstoters onderhoud vrij zijn, kan ook een klepstoter zelf minder goed gaan werken. De oliedruk die in de klepstoters nodig is wordt opgebouwd vanuit de oliedruk in de motor. Zo komt het voor dat je voordat de motorolie zich boven in het motorblok (cilinderkop) bevind, je de klepstoters even hoort tikken. Als het tikkende geluid van de klepstoters langdurig, constant of bij een stationair toerental hoorbaar is zal er meer aan de hand zijn. Als het geluid daadwerkelijk van een of meer klepstoters afkomstig is wil dit niet zeggen dat er niet meer met de auto gereden mag worden. Er zijn auto’s die al jaren met tikkende klepstoters rondrijden.

Nu ben ik ook niet zo bekend met een distributieketting spanner maar denk wel dat het belangrijk is dat hij gangbaar moet zijn. Schijnt best wel veel voor te komen bij Opel.
 
Laatst bewerkt:
ok definitie "even" in dit geval zou het max een seconde of 3 mogen zijn anders is je olie te dik of je olie pomp niet goed.
mijn "even" is zeker een paar minuten
hydraulische stoters hebben een afdichting klep in zich en als die lekken dan hoor je ze minimaal mijn "even"
zit me met de ketting iets anders te bedenken ALS er een ketting op zit en geen riem
je kunt met uitlezen kijken naar je klep timing want als je spanner verrot is of je ketting uitgerekt krijg je daar fouten op.

de opmerking over de pedaal rubbers vind ik een beetje vreemd dus vandaar km en soort blok.
Schijnt best wel veel voor te komen bij Opel.
niet alleen opel
audi heeft bv ook een type die is er om berucht alleen ligt dat v6 blok er in de lengte in en de ketting achter bij het schutbord dus motor er uit in dat geval
 
De pedaalrubbers vallen wel mee, maar ik heb geen goed gevoel in mijn voet meer, dus vandaar dat ik nieuwe wil.

Wat de ketting betreft, ik wil dit gewoon even nagekeken hebben, want als ik iets onder de motorkap hoor tikken dan vertrouw ik het niet1

Hij heeft het alleen maar met een koude start, en daarna als de motor op temperatuur komt is het weg.

Dit is mijn elfde Opel, en dit heb nog niet meegemaakt.

Morgen de auto weer eens starten en dan luisteren.....
 
Schakel of automaat maakt niets uit, beide zijn met de rechtervoet bediend.
En daar zit mijn probleem.

Een invalide auto is niet te betalen!
 
Wat de ketting betreft, ik wil dit gewoon even nagekeken hebben, want als ik iets onder de motorkap hoor tikken dan vertrouw ik het niet1

Niet onterecht dat jij hier jouw zorgen over hebt.
Morgen de auto weer eens starten en dan luisteren.....

Rij er eens een stukje mee en zet hem dan even weg. De volgende dag start je hem weer en als hij dan tikt zijn het hoogstwaarschijnlijk niet de kleppen.
audi heeft bv ook een type die is er om berucht alleen ligt dat v6 blok er in de lengte in en de ketting achter bij het schutbord dus motor er uit in dat geval

Ik heb nog een distributieriem die gelukkig makkelijk bereikbaar is maar ik heb wel hydraulische kleppen en als ik mijn wagen start na 2 á 3 weken stilstaan dan tikken ze ook even. Als hij heel erg tikt dan moet ik 1L olie bijvullen. :)
 
Laatst bewerkt:
Als ik jouw was geweest had ik gekozen voor een aygo. Lekker zuinig belasting en verzekering kosten ook weinig en onderhoud ook maar weinig. Kijk maar eens op klokje rond op youtube. Ik heb net eentje gekocht voor mijn vrouw. Hij is van 2013 en had 46ooo km op de teller daar heb ik 3500 euro voor betaald.
 
Schakel of automaat maakt niets uit
nou... heb ze beide hier en de automaat kun je remmen met 2 voeten als het moet
je bent het anders gewent in al die jaren.
lange ritten met veel snelweg maakt me niet uit welke ik bij me heb maar door dorpjes heen en dan veel .. geef mij maar automaat
voor een aygo
pas ik ook niet in tenminste zonder knieën in mijn nek
 
Ik heb nog een distributieriem die gelukkig makkelijk bereikbaar is
ketting is wel makkelijk
hoef je normaal gesproken nooit bij tot een ton of 3 a 4
maar er zijn de laatste tijd veel motoren die gewoon niet goed ontwikkeld zijn en die zo hun bekende problemen hebben.
ander voorbeeldje
eerste tdci diesel van ford
stekkers van de injectoren krijgen ruimte en dan vliegt ie in noodloop en de garage zegt iedere x injector reageert niet dus die is stuk kosten injector minimaal 350,-
 
En dan wel even de chauffeurs' stoel er uit en op de achterbank gaan zitten.
Ik vind dat het wel mee valt.
Mijn vrouw en ik zijn niet zo lang maar ik zag op youtube bij klokje rond wel een lang persoon die ging er mee naar Frankrijk op en neer. Ik heb freggel nog nooit gezien maar als je op de kleintjes moet letten en 3000 km in een jaar rijdt is het een optie.
Zelf een toyota gehad uit 1964 die had 3 ton gelopen en was toen 12 jaar oud.
Ik heb er ook nog ruim een ton mee gereden en nooit wat mee gehad.
 
toyota was altijd redelijk goed idd
eerste type yaris bv kon ik niet normaal in rijden
aygo hybrid leenauto zat ik opgevouwen in niet fijn
maar goed als jij blij bent met je toyota lekker gaan rijden
 
Freggel is in ieder geval niet zo klein als zijn naam doet vermoeden.
Maar als je een Zafira of soortgelijke MPVs gewend bent en last hebt van lichamelijke ongemakken, dan is het wel een groot contrast hoor van Zafira naar Aygo/107/C1.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan