Een vreemde zaak................!!!

NvBgm

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
69
Wat is nu vreemd aan deze zaak..

Ik heb 4 computers die in een netwerk draaien.

Voor de duidelijkheid maar even PC1, Pc2, enz.

Aan Pc1 heb ik een printer zitten die ik wil delen met de andere drie pc's.

Dus ga ik deze printer op PC1 delen met andere gebruikers en geef ze alleen het recht om iets af te drukken.

Voorheen was dit geen probleem je ging een printer instaleren op b.v. Pc2 en gaf aan dat het een netwerkprinter is. Je zoekt in dit geval via het netwerk PC1 op en wil dan de gedeelde printer toevoegen.

Maar wat is het probleem nu ik moet een paswoord geven om op pc1 te komen. Nou is dit niet zo erg maar wel als het blijkt datr dit paswoor hetzelfde is als waar ik als administrator my aan moet melden op PC1.

Ok aanmelden op Pc1 laten vervalen en eens kijken wat er dan gebeurd.

Geen problemen meer. Printer op pc2 kan gevonden worden en er kan mee geprint worden.

Zodra ik echter voor mijn account op pc1 weer een paswoord in ga stellen moeten ook alle pc's in het netwerk dit paswoord weer gebruiken om te kunnen printen.

Wie weet waar ik dit kan aanpassen. ???

Dat is typerend voor het gebruik van operating systems zoals XP.

Met windows 98/me had je dat niet nodig, bij 2k en xp wel en dat is vrij normaal. Je maakt immers gebruik van een share. Een share heeft een usernaam en paswoord nodig.

Met het admin paswoord kom je er uiteraard bij da's logisch, maar onverstandig omdat dan een share open blijft staan met het admin account.

Er zijn verschillende oplossingen voor.

1.) Je koopt een router met printerserver of los printerservertje en sluit daar de printer op aan of

2.) Je maakt een guest account aan op pc1, dan ga je vanaf pc2, pc3 etc. een keertje printen, hierbij wordt dan voor usernaam/pw gevraagd en je gebruikt het guest account hiervoor. Dit wordt dacht ik ook nog bewaard dus hoef je niet meer opnieuw te doen totdat je pc 1 uit zet.

3.) Deze oplossing is iets uitgebreider maar maakt het misschien wel het gemakkelijkst.

Je maakt op pc1 useraccounts aan van de users waarmee word ingelogt op pc2, pc3 en pc4 met ook hetzelfde wachtwoord als op die pc's gebruikt worden.

Dus log je op pc2 in als Jan met wachtwoord test2, maak je een exact hetzelfde account aan op pc1. Log je op pc3 in met Piet en wachtwoord test3 dan komt er op pc1 dus ook een account met usernaam Piet en wachtwoord test3.

Dit komt omdat je in een werkgroepzit te werken. Nu bestaan alle accounts van de andere 3 pc's ook op pc1. Je logt in met usernaam en pw op een van die andere machines en gaat printen.

Gevolg: Er wordt een share-verbinding gemaakt naar de printer op pc1. Deze controleerd of er een share gemaakt MAG worden. Guest staat standaard dicht en omdat ie eerst je usernaam en pw van de andere machine niet herkende ging hij vragen om usernaam en pw.

Dit zal nu niet meer gebeuren, pc1 ziet namelijk dat je ingelogt bent van pc2 als een "bekende" gebruiker want dat account bestaat namelijk ook op pc1 nu, en je zal gewoon kunnen printen zonder dat pc1 nog om usernaam of paswoord gaat vragen.

Dus ik neem aan dat je optie 3 zult kiezen, die is het makkelijkst en werkt het snelst en goedkoopst.:)

Ohja... er zijn ook nog opties als bijv. de printer op een win98 machine hangen en die dan sharen, dan heb je het probleem ook niet. Maarja een aparte machine gaan laten draaien voor je printer kost ook maar extra stroom.:tong:

Ja dit is al een stuk duidelijker maar misschien toch nog wat meer info.

De enige die inlogt op pc1 is de admin met een paswoord. De overige pc's worden normaal opgestart zonder in te loggen.

Voorheen had ik als enige account op pc1 die van de admin en het gastaccount was uitgeschakeld.

Waneer ik dan een printer ging delen op pc1 dan zagen alle andere pc's dit als netwerkprinter en kon er gewoon geprint worden zonder aanmelding of paswoord.

Stel ik alles weer in zoals voorheen dan word er zelfs geen printer gevonden op de andere pc,s. Net of is die niet gedeeld, de andere digen vind hij wel b.v. een gedeelde hd welke op pc1 gedeeld is.

Misschien dat daar de fout ligt waardoor ik door het vele veranderen nu telkens moet aanmelden.

Maar ik zal nog eens wat expirimenten doen in die richting zoals door jouw beschreven.

Het zegt me zo op zich niet veel.

Het enige wat ik wel weet is dat er -altijd- ingelogt wordt ook al zie je dat niet. Het kan dan zijn dat er ingelogt wordt als admin zonder paswoord, of misschien ook met, maar dat gebeurd dan gewoon automatisch zodat het lijkt alsof er niet wordt ingelogt, maar het gebeurd dus wel degelijk.

Waarom die share dan opeens niet meer te zien is weet ik zo ook even niet, normaliter als admin, als je overal dat hetzelfde hebt staan, dan zit je in feite aan mijn oplossing, want dat admin account bestaat dan op alle pc's en zou je ook geen last moeten hebben met de printer.

Wat ook een mogelijkheid is, is dat het netbios verkeer niet optimaal werkt. Want de netbios zorgt voor het "zichtbaar" worden van een share (of gesharede printer) op de andere pc's.

In xp zijn daar wat opties voor. Kijk eens in het configuratiescherm dan netwerkverbindingen, eigenschappen van je lan-verbinding en dan bij de eigenschappen van tcp/ip.

Klik dan op "geavanceerd" en kies daarna tabblad WINS.

Daar zie je onderaan de netbios opties. Als je pc's een ip van de router krijgen dan moet ie op de bovenste optie staan, op standaard dus.

Hebben je pc's statische (vaste zelf ingegeven) ip adressen, dan kun je het beste de tweede optie nemen, dan zal het probleem wel over zijn.

Is het probleem dan nog niet over, installeer dan maar eens het ipx/spx protocol op alle pc's en geheid dat de printer dan zichtbaar wordt.

Met ipx/spx zal er ook niet naar een usernaam/wachtwoord gevraagd worden, dus misschien dat je dat eerst er in gehad hebt.

Zichtbaarheid onder XP kan dus ook via tcp/ip maar dan is de benadering van de pc's toch weer een stuk anders en derhalve ook een usernaam en wachtwoord nodig.

Ik ben wel niet zo'n windows XP kenner, maar wellicht een tip met het risico dan het "useless" is.

Loop de opties eens door bij:

Programma's - Systeembeheer - Locaal beveiligingsbeleid

of anders Programma's - Systeembeheer - Computer beveilingsbeleid.

Je hebt daar legio dingen die je kunt instellen als je systemadmin-rechten hebt.

Ik had ooit problemen om met client A in te loggen op client B en moest ook altijd wachtwoord en zo opgeven. Na wat tips uit de nieuwsgroepen heb ik daar het nodige aangepast en voila draait nu zonder opgaaf van wachtwoorden. Helaas weet ik niet meer wat en waar ik e.e.a. heb aangepast.

Zoals gezegd: misschien heb je er iets aan, misschien ook wel niet

Nog geen resultaat wel nieuwe ondekkingen.

B.v. als ik in 'deze computer' naar de vaste schijven kijk staan ze allemaal gedeeld. Zet ik dit terug en start ik de pc opnieuw op staan ze weer allemaal gedeeld. ook onder 'delen en beveiligingen' van de hd en dan bij 'machtigingen' krijg ik de melding dat de schijven gedeeld zijn vanwege administrative doeleinden en dat het niet mogelijk is om de toegangsrechten ervan in te stellen.

Ja hoor volledig beheer.

Maar krijg de deling van mijn harde schijven niet meer ongedaan.

Tenminste niet als ik weer opnieuw opgestart heb zijn ze weer gedeeld.

Maar we zoeken nog even verder

Misschien dat julie hier nog wat over kunnen roepen.

Wat ik al schreef lukte mij het niet om de share op de hd's te verwijderen.

Dit lukt mij wel waneer ik eerst nog een share aanmaak voor hetzelfde station.

Dus bij eigenschappen van het station en dan onder tabblad delen een nieuwe share maken onder een andere naam.

Daarna die share verwijderen welke als eerste stond vermeld.

Waneer ik nu de share verwijder krijg ik de volgende mededeling:

"Deze share is alleen voor beheersdoeleinden gemaakt. De share verschijn t opnieuw waneer de service Server word gestopt of opnieuw word gestart, of wanneer de computer opnieuw word opgestart. Weet u zeker dat u C$ niet meer wilt delen ???"

Dus waneer de service Server opnieuw word opgestart zullen alle hd's weer geshared zijn wat niet de bedoeling is.

Weet iemand wat of waar ik dit kan veranderen ?

Ja opgelost en werkt weer als voorheen.

Het enige wat er gedaan moest worden is in "Systeembeheer" onder "Lokale beveiligingsinstellingen" onder "Netwerktoegang:" Model voor delen en beveiliging voor locale accounts op Alleen gastaccount te zetten.

Je gastaccounts kun je onder gebruikers gewoon uitschakelen waardoor het mogelijk blijft dat gebruikers in het netwerk via het gastaccount de gedeelde mappen e.d. kunnen blijven gebruiken zonder zich te hoeven aanmelden.

Ja zo zie je maar weer wat 1 instelling je aan het zoeken kan brengen.

Geweldig, uitstekende tip dus van Elroy.

Heb ik ook weer iets om te onthouden want deze wist ik nog niet.

Wat betreft die shares, dat zijn inderdaad adminshares, die zitten in alle NT versies (dus ook 2k en xp) standaard.

Ze zijn echter wel te verwijderen, daar is een truuk voor die stond dacht ik ook in de laatste CID, maar ik weet hem zo ook niet meer.

Het is iets veiliger als ze weg zijn, maar als je een passwoord op je administrator account hebt, of account met adminrechten, dan is het niet zo'n probleem, zeker niet achter een router.

Ja Microsuft maakt simpele dingen toch vaak wel lastig.:biggrin:

Ja inderdaad wat Elroy betreft ik ben alles wat julie geschreven maar eens nagelopen en zodoende kom je er achter. En wat die shares aangaat, zie ik niet meer dus mak ik mij daar ook verder niet druk om. De firewall in de router staat aan en ingesteld dus het zal zo'n vaart wel niet lopen.

Ok nogmaals dank voor alle tips.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan