Eerste test resultaten Azbox Elite HD

Guardian

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
128
Punten
63
OK hier mijn eerste korte bevindingen van deze nieuwe speler op de markt:

Eerste aanblik:

Stevig en goed afgewerkt product

Zo, de boel maar eens uitgepakt en aangesloten:

Boot up time ca 1,5 min.

Nu komt de eerste verassing:

- Hoewel het geen enigma firmware betreft is het menu verassend duidelijk en goed uit te komen zonder instruktieboekje ( tip voor de fabrikant: wel ff bijsluiten in de doos )

- Scan op de astra 1 leverde een dikke 1300 kanalen op

Owkee seca kaart er en kijken maar.................... nee dus

De firmware in die in de box aanwezig was ondersteunde de kaartlezer nog niet, na een kort contact met azbox.nl was dit binnen 5 minuten verholpen

- Overigens zal de firmware welke wel de kaartlezer ondersteund en de seca codering deze week online komen.

- Dus de gewenste files op de juiste plaats gezet en een reboot ( handige jongens daar als je de stand-by knop 5 sec ingedrukt houd wordt er een reboot geforceerd ).

- Na de reboot: BEELD idd met de orginele kaart, gemiddelde zaptijden tussen de 1 en 2 sec - absoluut acceptabel.
- Beeldkwaliteit op SD kanalen is absoluut goed te noemen en doet zeker niet onder voor de andere HD boxen die ik hier getest heb ( Ipbox 9xxx, Technomate 6900, SAB Ultimate HD, ClarkeTech, DM800 )
- Beeldkwaliteit op HD kanalen : dient nog bekeken te worden op een beter scherm dan dat ik in mijn bezit heb
- Geluidskwaliteit : is zeer goed

- Stabiliteit firmware-

Ik heb de Azbox niet 1x kunnen betrappen op een vastloper dit weekend, tenzij ik um bewust via telnet (ssh) liet vastlopen. Dat verdient toch een dikke pluim voor de fabrikant, dit is werkelijk de eerste box die ik heb die direct stabiel draait zonder vastlopers cq rare reboots . Overigens wanneer ik um via telnet bewust liet vastlopen dan is de box via het netwerk nog steeds te benaderen.

Bij een hopeloos vast zittende firmware werkt nog steeds de stand-by knop op de ab, dus 5 sec vasthouden en de box reboot.

En nu waarvoor kopen we een linuxbox:

CS (intern natuurlijk ):

- Dit weekend heb ik Incubus v0.55 voor de azbox getest op CCcam
- Stabiliteit is goed alleen bevat deze versie ( ook beta btw) van incubus nog geen auto reconnect, dus wanneer de server ff offline is geweest dan is de verbinding weg.
- Het hebben van meerdere lijntjes in incubus is ook (nog) niet mogelijk.
- Zaptijden tussen de 2 en 3 sec ( nog net acceptabel ).
- Incubus kan alleen gestart worden dmv telnet dus zolang de box aan of op stand-by staat blijft deze actief. ( wordt btw aan gewerkt door de ontwikkelaars ).
- Op de seca codering werkt deze versie heel stabiel op NDS loopt ie wel us vast ( kan ook aan de server liggen ) Nagra codering is ook stabiel.
- Voor de rest geen gekke dingen ontdekt dit weekend.

Overige opties:

1 - Youtube plugin:

Deze werkt verbluffend goed en full screen als je wilt dmv op de ok knop te drukken tijdens afspelen

2 - Webbrowser:

Werkt redelijk niet alle pagina's worden goed weergegeven browser heeft moeite met frames.

3 - Picture viewer :

Werkt goed

4 - Film:

Nog niet getest

5 - Muziek:

Nog niet getest

6 - PVR:

Alleen nog maar getest met een 4gb usb stick, opnemen en afspelen werkte perfect.

Zal vandaag eens even een grotere usb schijf kopen.

Zo dit is mijn eerste indruk van deze box al met al een dikke 8 als rapportcijfer er zijn natuurlijk nog wel wat dingen te verbeteren zoals:

- geen settingseditor beschikbaar ( alles met de hand schikken duurt wel erg lang )
- Wanneer je in de settingslijst aan het zoeken bent en een kanaal geselecteerd hebt dien je 3x op exit te drukken om de settingslijst uitbeeld te krijgen ( tip voor de ontwikkelaars je kan ook OK gebruiken om het menu te verlaten ipv exit ).

Zo dit was het eerst, reacties en vragen zijn welkom

Dank voor je uitleg/bevindingen. Het is dus een nieuw produkt althans qua merk, op zich niet verkeerd alleen is het een opgave om tussen de "gevestigde orde" te komen met een nieuw produkt. Veel zal afhangen van de prijs/kwaliteit verhouding. Veel mensen houden nu eenmaal vast aan bekende (vertrouwde) merken. Zeker ook met het oog op het hobbyisme, d.w.z. het maken/bewerken van allerlei additionele zaken zoals plugins, images e.d.

Wat de AZBox betreft hebben we op de website niet de handleidig gevonden wel die voor de USB modellen. We hebben een paar vragen:

- heeft de box een dvi of hdmi uitgang
- is een dvd player plugin voorzien die dus .vob-files, maar ook ISO en .ts bestanden direct kan afspelen?
- is er mogelijkheid tot het mouten van een externe NAS zodat je bestanden (films, muziek) extern kunt opslaan en afspelen op de box.
- hoeveel CAM-sloten heeft die?
- hoeveel CI-sloten zijn er ?
- is er een twintuner beschikbaar dan wel is die voorzien?
- zit er standaard WLAN op c.q. is dit mogelijk/voorzien?
- werkt die wat zenders betreft met bouquetten/favorieten o.i.d.?
- en uhhh wat gaat die kosten....?

Tja settinglijst is toch wel minimaal een vereiste denken we want zenders met de hand via de box ordenen is toch echt uit de tijd en bouquetten/favoerieten indeling is ook een "must" denken we.

Zap snelheid van 2-3 seconden lijkt acceptabel maar als je dat regelmatig doet (en wie doet dat niet) dan is het erg storend als je niet gelijk beeld hebt. Daarom vinden wij een zaptijd van maximaal 1 a 1,5 seconden acceptabel, juist ook met een emu. Dat hebben we nu ook met de dreamboxen.

Zoals je al aangaf en dat is normaal bij een nieuw produkt is er nog het nodige te verbeteren maar als we jouw verhaal lezen is het, zeker gelet op het nieuwe produkt, nog niet zo slecht.

Q- heeft de box een dvi of hdmi uitgang?
A - hdmi/scart/rf
Q- is een dvd player plugin voorzien die dus .vob-files, maar ook ISO en .ts bestanden direct kan afspelen?
A - speelt vob files af, blue-ray rips op 1080p, .ts niet getest
Q- is er mogelijkheid tot het mouten van een externe NAS zodat je bestanden (films, muziek) extern kunt opslaan en afspelen op de box.
A- Ja die mogelijkheid is er
Q- hoeveel CAM-sloten heeft die?
A- de elite heeft 1
- hoeveel CI-sloten zijn er ?
A - 1 maal CI
Q- is er een twintuner beschikbaar dan wel is die voorzien?
A -Twintuner ( Premium) zou eind deze maand uitmoeten komen
Q- zit er standaard WLAN op c.q. is dit mogelijk/voorzien?
A - Het premium model wordt standaard geleverd met Wlan
Q- werkt die wat zenders betreft met bouquetten/favorieten o.i.d.?
A- 7 groepen voor geprogrameerd nl

1 - alles
2 - sateliet
3 - genre
4 - provider
5 - land
6 - fta/cas/hd
7 - fav

Waarbij je in de laaste groep handmatig iedere gewenste onderverdeling kan maken en zelf een naam geven.

zaptijden wordt nog aangewerkt gezien die versie van Incubus nog beta is.

Alles met al een goeie box voor een betaalbare prijs:

Azbox Elite HD single tuner : 279
Azbox Premium HD twintuner : 369

De Elite heeft alleen de mogelijk om extern (usb of netwerk op te nemen )
De Premium wordt standaard geleverd met Wlan en de mogelijkheid om zowel intern als extern een hd te plaatsen.

Azbox Elite

Hoofdfuncties:
Smart Tuner Support
1x DVB-S2/S Tuner
Geen uitbreiding mogelijk.
GO GO list Functie (Intelligente Sortering van kanalen)
MPEG4 HD en volledig DVB compliant

Personal Video Recorder:*
Time Shift functie (pauze en play live TV)*
Streaming Receiver (Audio / Video en Radio)*
Mogelijkheid tot Video on Demand*

Internet toegang:
RJ45 connector
Web Interface voor bediening op afstand
Update via Internet, USB en Serieel
Web brousing
RSS News reader
Email client (alleen POP)

Media Player:*
Audio: MP3, WAV, AIFF, WMA, Ogg Vorbis
Images: JPEG, BMP, TIFF, GIF, PNG
Video: MPEG1, MPEG2, MPEG4, DivX, XviD (met MP3 of PCM), AVI SSF (supported subtitle formats)

In/Out Interfaces:
1x CI
1x CA
1x Smartcard Reader
2x USB 2.0 (Achter en Voorzijde)
HDD LAN over Samba

(*) Functies alleen beschikbaar indien een USB 2.0 Harddisk is aangesloten of een LAN HDD via Samba.

Azbox Premium (Leverbaar vanaf week 3/4 - 2009)

Hoofdfuncties:
Smart Tuner Support
DVB-S2/S; DVB-T2/T
DVB-C2/C; ISDB-T
Wordt geleverd met 1x DVB-S2 Tuner.
Uitbreidbaar met tweede DVB-S2 Ttuner.
Andere tuners voorlopig nog niet mogelijk.

Personal Video Recorder:
Time Shift functie (pauze en play live TV)
Streaming Receiver (Audio / Video en Radio)
Mogelijkheid tot Video on Demand

Internet toegang:
Draadloos en RJ45 connector
Web Interface voor bediening op afstand
Update via Internet, USB en Serieel
Web brousing
RSS News reader
Email client (alleen POP)

Media Player:
Audio: MP3, WAV, AIFF, WMA, Ogg Vorbis
Images: JPEG, BMP, TIFF, GIF, PNG
Video: MPEG1, MPEG2, MPEG4, DivX, XviD (met MP3 of PCM), AVI SSF (supported subtitle formats)

In/Out Interfaces:
1x CI
1x CA
1x Smartcard Reader
2x USB 2.0 (Achter en Voorzijde)
HDD LAN over Samba
VFD Display

bedankt mannen helder en duidelijk. Mooie prijzen !

Azbox Elite

Hoofdfuncties:
Smart Tuner Support
1x DVB-S2/S Tuner
Geen uitbreiding mogelijk. Als je er 1 hebt: KIJK nog eens goed op het moederbord ;)

Ik wacht nog ff op de Premium, denk ik.
Ik kan echter nergens iets vinden over diseqc mogelijkheden; ook niet op de AZbox site

1.0 en 1.2 en 1.3 (usals) zit in deze firmware en werkt ook 1.1 nog niet kunnen ontdekken.

Mooie review, bedankt daarvoor, heb je al wat meer gedachten over deze box?

Ben echt verbaasd over de stabiliteit van de box werkt zeer goed zit ook samba op dus geen probleem om in je netwerk andere schijven te benaderen.

Ergens gelezen dat ie .ts bestanden niet zou kunnen afspelen maar hier gaat dat perfect geen probleem.

Inmiddels is de toolchain ook vrijgegeven dus geen probleem voor de hobbyisten onder ons om iets te "maken" voor deze fantastische box.

Goed nieuws en slecht nieuws.

De Premium zal vanaf 20-2-2009 beperkt leverbaar zijn :(
De Elite is vanaf die datum volop verkrijgbaar :))

Nog even wachten eerste exemplaren komen beperkt beschikbaar op 20-2-2009.
Als het je alleen om de twintuner functie gaat kan je ook een elite nemen.

Nee, tis voor de sata hardeschijf functie dat ik liever de premium wil. En is ook nog redelijk sjieker :p

heb hem hier draaien op een multitenne maar krijg 70 tot 80% van de tijd de melding gecodeerd in beeld en het maakt niet uit wat je doet je krijgt er weinig beeld op, signaal/kwaliteit verhouding is 95/76%

Heb je de one_step emu geinstalleerd?

Dan kun je um via menu - plugings - openxcas - activation/priority - incubus - en dan geel resetten

ok dank voor je reactie, maar ondertussen de emu plugin op een sticky gezet en er een bin file van gemaakt maar krijg dan het volgende probleem dat de ontvanger de volgende melding geeft als ik een update wil doen via usb fail to update, ik heb van het bestand een bin bestand van gemaakt zodat het bestand OneStep_EMU_Plugin BIN bestand heet.
Wie weet wat ik fout doe

Owkee je moet het rar file uitpakken en op usb zetten.

Usb stick in de lezer

Dan op home - plugins

Dan op de rode knop ( toevoegen )

Dan one_step selecteren en op OK.

En dan is het klaar

btw azbox heeft ook al een eigen NL forumpje (azboxforum.nl)

Versie 09.1238

Release notes:

Fixed
- Digi Tv and Total TV Subtitles

Fixed
- Scanning with NIT making duplicate channels (and duplicate TP in list), seems if freq in list not exactly the same as in NIT.

Fixed
- Missing or broken words on subtitiles of MKV

Added
- Possibility to change CAM's URL server.
- Possibility that camd.tar can be called camd*.*.tar.
- Possibility to install plugins and camd from FTP.
- Possibility to install plugins from internet (like camd*.*.tar)

Added
- Channel multi-selection for editing on the channel manager

Added
- Allow user to adust sbutitles delay -10'00"00(10 minutes) to +10'00"00(10 minutes)
If user press the left or right button, the 0.5 second change one by one.
If user press the up or down button, the 20 seconds change one by one.

Added
- Support Diseq1.1 uncommitted.

Added
- libcrypto.so.0.9.7

Changed
- Removed other EIT filtering

Ik heb geen ervaring met de AZBox HD Premium maar wel met de AZBox HD Elite.
Zover ik weet hebben de verschillen betrekking op het draadloos internet
en interne 3? inch harddisk die met de Premium mogelijk zijn.
Bij de Elite is dat internet met draad en externe harddisk.

Ik ga er dan ook van uit dat mijn impressies betreffende de Elite
eveneens van toepassing zullen zijn op de Premium.

De AZBox HD Elite/Premium kan op dit moment reeds meer
dan welke andere standalone satellietontvanger die in de markt is.
Opnemen/afspelen, DVB-C/S/S2/T, BluRay, YouTube, Internetbrowser (draadloos),
uiterst gevoelige tuner, 1080p50 afspeelbaar, 4:2:2 live bekijken,
speelt meer mediaformaten af dan welke andere satellietontvanger ook, enzovoort, enzovoort.

De tuner is zeer gevoelig, gevoeliger dan alle andere satellietontvangers
die ik tot nu toe gehad en/of getest heb.
Dus uitermate geschikt om te DX-en.
Maar niet alleen dat, ook voor degenen die zwakke satellieten zoals Nilesat of Badr
willen ontvangen of door omstandigheden slechts een (eigenlijk te) kleine schotel
kunnen plaatsen is de AZBox HD Elite/Premium een aan te raden satellietontvanger.

Het ontvangen van 4:2:2 uitzendingen stond vantevoren niet bij
de eigenschappen (features) van de AZBox HD maar is toch gerealiseerd.
De enige betaalbare standalone satellietontvanger die dat tot nu toe kon
was de Quali die echter in tegenstelling tot de AZBox HD Elite/Premium
niet 4:2:2 in DVB-S2 en/of MPEG-4 kan weergeven.
De wel toegezegde eigenschappen zoals Blindscan en Twintuner
zullen naar verwachting binnenkort ge?mplenteerd worden.
In juni van dit jaar is software gepland om de werking van een 2e tuner (Twintuner)
mogelijk te maken en daarmee de ontvanger (nog) completer te maken.

Als je het vergelijkt met startmodellen van andere merken, zoals bijvoorbeeld Dreambox 7000/7025
en IPBox 9000, gaat de ontwikkeling van de software zelfs nog iets sneller :biggrin:

Met vriendelijke groeten ;)

sattaz

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan