Ellende met een Western Digital MyBookLive

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
65
Punten
48
Leeftijd
122
Jonge jonge hebben wij weer.... Stroomuitval en ja hoor de dreambox (7080) wilde niet meer opstarten, althans de GUI (E2) startte niet door.
Zoeken en zoeken en wat bleek: de WD MyBookLive (welke we als NAS er aangehangen hebben (gemount dus)) werd niet gevonden. 2 problemen dus:

- waarom start de dm7080 niet door
- waarom wordt de NAS (MyBookLive)

Over het eerste werd ons duidelijk, dat het probleem zit in het "automounten" (mounten via systemd dus). Dit zal door DMM worden opgepakt. Als "bypass" kun je mounten via autofs en dan heb je dat probleem niet.

Maar waarom werd de MyBookLive (MBL) niet gevonden.... Dat kwam doordat die niet meer te bereiken was na de stroomuitval....Jeetje, wat nu.... Gelukkig zit er achterop een reset knop, waarmee je de fabrieksinstellingen terug kunt zetten, zonder dat je de data (films e.d.) verliest. Dat gedaan (4-6 sec indrukken), maar er gebeurde niets. Ook dat ging dus niet.  :o

Vervolgens de MBL opengemaakt, de harddisk er uit en deze aan ubuntu gehangen. Via "gdisk -l" (fdisk konden we niet gebruiken, omdat de HDD te groot is (3TB)) zagen we 4 partities, wat normaal is; gelukkig. De 4e partitie is de data partitie (daar staan dus de films e.d.). Dat wetende, zijn we op internet gaan zoeken en kwamen een script tegen waarmee je vanaf een linux server de MBL kunt resetten, d.w.z. terug naar fabrieksinstellingen zonder data verlies. De link naar dat script staat onder dit bericht.

Op hoop van zegen het script opgestart en ja hoor: de HD uit de MBL werd niet gevonden. Gelukkig kun je het script opstarten en als parameter de device opgeven. De MBL was bekend hier via /dev/sdc, dus script opgestart met "/dev/sdc" er achter. We kregen keurig vragen of het deze drive moest zijn en hij ging aan de gang. De nieuwste firmware voor een factory reset werd keurig gedownload v.h. internet (je hebt dus wel verbinding met internet nodig op je linux machine) en uiteindelijk kregen we de melding: this is a point of no return.
Keurig gedaan!!!  :klappen:

Script werd vervolgd en uiteindelijk was die klaar. MBL opgestart en zie daar een groene LED, ten teken dat die goed is opgestart. Zou het dan toch....

Harddisk weer in de MBL gedaan en opgestart. Ja hoor, de MBL kreeg via DHCP een ip en via de webbrowser (UI) konden we er in, IP aangepast (static) en andere dingen installeren (ssh, nfs goed zetten, ftp etc etc).

Conclusie: met script (zie link onderaan dit bericht) kun je dus een MBL harddisk terugzetten naar de fabrieksinstellingen zonder dat je je data files kwijt bent. Voorwaarden zijn dat je dit van een linux machine moet doen ?n verbinding met het internet moet hebben.

So far so good...

Echter we hadden problemen met een aantal dingen en op een gegeven moment hadden we zoveel ge?nstalleerd, dat we weer terug wilden naar een "kale" MBL dus zonder al die (inmiddels) extra ge?nstalleerde software. Nu konden we weer in de webinterface (UI), dus vandaar uit de knop Factory Reset gezocht en... gevonden. Alleen er staan er 2 naast elkaar: quick en full. Als je de muis er op zet, zie je een melding dat met quick wordt bedoeld een reset zonder verlies van je data en met full wordt bedoeld een volledige reset, dus met verlies van je data bestanden. We hebben, uiteraard, gekozen voor quick en vrij snel kregen we de melding dat de MBL gereset was en moest opnieuw worden opgestart. Dat gedaan en wat blijkt: alle data weg...  :pfff:

Daar werden we dus niet vrolijk van.  :(
Boze email naar de engineers van WDC gestuurd, maar ja verder heb je daar niks aan. Hadden we het nu toch maar weer via dat script gedaan (maar ja dan weer HD uitbouwen en zo). Nu dus eerst een andere disk halen van 3TB, zodat we de data bestanden terug kunnen halen en op die andere schijf laten zetten.

Resum?:
- script werkt goed, zie boven
- reset niet via de webinterface naar fabrieksinstellingen, want je bent dan altijd je data kwijt !

HET SCRIPT KUN JE HIER DOWNLOADEN.

P.S. het script heet oorspronkelijk: debricker.sh en kun je hier vinden. In dat draadje wordt een aantal wijzigingen voorgesteld, die hebben we al in repair_MyBookLive.sh opgenomen zodat je zeker NIET je data kwijt bent.

Tsjonge jonge alle data kwijt, daar wordt je ook niet echt vrolijk van enige paniek in de tent dus?  Ik vraag me alleen af of de naam 'Microsoft' wel correct is want volgens mij is Western digital de producent?

Ik heb hier een (oude) Western Digital Mybook World Edition staan maar die is compleet aangepast en de originele Mionet software is er van afgegooid.

En toen ik in het verleden problemen kreeg met mijn Mybook World Edition heb ik een nieuwe WDMYCloud aangeschaft om eerst de data over te zetten en hem daarna later als Cloud te gebruiken en van de WDMYCloud  is de originele software van Western Digital een stuk beter. Ook hier zit een optie 'quick herstel' in maar die durf ik absoluut niet te gebruiken zonder eerst de data over te zetten op een andere HD.

Alle back-up's die ik maak van mijn PC zoals van de documenten, mail, foto's etc. die zet ik op mijn (simpele) MYBook en die staat over het algemeen uit en de minder belangrijke data blijft in de Cloud staan op de WDMYBook. Beide harde schijven zijn te benaderen via de Dreambox, de TV, de PC en Smartphones en alleen WDMYCloud ook extern.

Ik hoop alleen niet mee te maken wat het Eendenteam vandaag heeft meegemaakt want (belangrijke) data op een DVD branden doet vrijwel niemand meer als je een NAS gebruikt.

Mooi dat het probleem van het niet op willen starten van de DM7080 snel was gevonden, maar jammer van het verlies van alle data op die NAS.   

Zo'n probleem als het niet willen opstarten heeft zich hier ook eens voor gedaan. Al snel was ik er toen achter dat het inderdaad door die automount kwam oftewel toen ik de harddisk er uit trok startte de ET9000 door.
Daarna disk weer aangekoppeld, systeem herstart en hups alles liep weer, dus heb wat meer geluk gehad dan Eendenteam.

Ik ga echter nooit zo'n "quick" reset doen zonder een backup te hebben. Helaas ben ik op die manier al eerder eens op de koffie gekomen. Dat was bij een firmware update van mijn Qnap NAS. Daar zou verder niets meer gebeuren behalve dan een upgrade van de firmware.
Mooi niet dus. Na de upgrade waren de schijven gewoon leeg. Dus ook van mijn kant een kwade mail richting Qnap, met als antwoord dat er altijd eens iets mis kon gaan en het verstandig was een backup te hebben. Waarop mijn antwoord was dat daarvoor juist die Qnap bedoeld was.:grr:

Gelukkig had ik hem pas en stond alles nog op mijn Linux server, want de bedoeling was om het daarvan over te zetten. Ik kon dus gewoon de schijven weer vullen. Nu lukken firmware updates zonder problemen en heb ook geen backup meer.
Maar met dingen als quick en full reset is er al eens vaker her en der wat mis gegaan dus dat vertrouw ik niet.

Oops ja, we hebben het aangepast in: WD, bedankt.
Op de koffie komen.... we hebben dus goede leer getrokken en gebruiken dus ook geen quick en full meer.
De software veranderen, c.q. Leeg maken en opnieuw inrichten hebben we in het verleden idd ook over gedacht, maar het is er nooit van gekomen. We vonden het wel makkelijk zo, omdat we het alleen als opslag gebruiken en eigenlijk alleen de nfs, ssh en ftp features gebruiken.

De ervaringen van het eendenteam hebben mij wel wakker geschud mede gezien de oorzaak omdat stroomuitval de oorzaak was.

Mijn WD MyCloud kan je alleen softwarematig uitzetten en als ik dat in de nachts vergeet en de PC staat al uit dan trek ik weleens de adapter eruit wat feitelijk gelijk staat aan stroomuitval met het zoals nu blijkt het risico dat de boel niet meer opstart, tot nu toe is dat nog niet gebeurd maar het zou maar kunnen gebeuren. En aangezien ik hier geen LINUX PC voorhanden heb zal het een geworstel worden om de boel weer aan de praat te krijgen als de boel flipt.

Dus liever dit vanaf nu te voorkomen dan achteraf te moeten genezen. :)

Tja zoals gezegd ben ik nooit aan een MyCloud ding begonnen maar gelijk een NAS gekocht, daarvan staan er hier nu 2. Deze hebben tot 2x toe een stroomuitval meegemaakt zonder problemen.
Aangezien er echter toch belangrijke backups op staan hangen ze nu beiden apart op een UPS van APC hangen, zoiets ongeveer:
http://www.techlips.com/art_img/view-507-img507923.jpg
Voordeel is dat deze dingetjes naast het netjes zonder schade uitschakelen van de NAS bij stroomuitval ook pieken opvangen in de stroom.
Wel zorgen voor een goede waarde, de 400 voldoet niet, de 700 wel.

MyCloud ding???  :confused:

Maar wel verstandig om jouw beide NAS dingen  :sorry: aan een UPS te hangen. :)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan