Enigma is handelsmerk van Dream.

aart44

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
44
Punten
48
Leeftijd
80
Dream Multimedia heeft een rechtszaak gewonnen en verbied nu per direct Satco Europe GMBH in de VU+ de naam Enigma te gebruiken.

http://www.dream-multimedia-tv.de/en/tem...injunction

Als een VU+ opstart komt de naam Enigma dus al in beeld en dat mag niet meer.

Maar we moeten maar afwachten het lijkt mij dat het tijdelijke vonnis alleen in Duitsland geldig is dus hier zal het zo'n vaart niet lopen.

De Duitse Linux settopbox-fabrikant Dream Multimedia heeft een juridisch offensief ingezet om eigen merknamen te beschermen. Men vindt daarbij een Duitse rechter aan haar zijde die onlangs een voorlopig vonnis uitspraak.

Het gaat in het nieuwste juridisch conflict over het gebruik van de naam Enigma. In combinatie met digitale televisie is de naam Enigma een door Dream Multimedia geregistreerde merknaam. Op de Duitse televisiebeurs ANGA – dat onlangs in de Duitse plaats Köln georganiseerd werd – gebruikte het Duitse bedrijf Satco Europe GmbH in een flyer voor haar Linux satellietontvanger VU+ Duo openbaar de naam Enigma2. Dit was tegen het zere been van Dream Multimedia die hierna direct juridische stappen ondernam. Een rechter van de rechtbank in Düsseldorf stelde Dream Multimedia in een voorlopig vonnis in gelijk en verbod op straffe van een schadeloosstelling van maximaal 250.000 euro of een celstraf van 6 maanden de eigenaar van Satco Europe GmbH de merknaam Enigma nog verder te gebruiken.

Enigma – en de daaropvolgende nieuwere versie Enigma2 – is een firmware waarop de meeste digitale televisiedecoders die gebruik maken van Linux OS functioneren. In ieder geval de merknaam Enigma is door Dream Multimedia vastgelegd. Onduidelijk is nog of Enigma firmware tot het intellectueel eigendom van de Duitse fabrikant kan worden gerekend. Het is al langere tijd Dream Multimedia een doorn in het oog dat concurrenten als VU+, Clark Tech en X-trend meeliften op de gebruikersstabiliteit, de gebruikersmogelijkheden en de naamsbekendheid van de Enigma firmware. Zo is bijvoorbeeld in firmware die door hobbyisten voor onder meer de VU+ Duo gemaakt is nog gewoon de merknamen Dream Multimedia en Dreambox te zien. Door de populariteit van deze satellietontvangers staan de verkopen van de Dreamboxen van Dream Multimedia onder druk.

De rechtszaak tegen Satco Europe GmbH is voor Dream Multimedia slechts de eerste stap om haar merknamen te beschermen. Het Duitse bedrijf zegt plannen te hebben om tegen meer fabrikanten en producenten stappen te ondernemen om illegaal gebruik van merknamen van Dream Multimedia te voorkomen. Of men het hierbij in eerste instantie ook op de makers van zogenaamde hobbysoftware voor Linux ontvanger gemunt heeft blijft onduidelijk. Juist aan de makers van deze hobbysoftware hebben er in de afgelopen jaren mede voor gezorgd dat de Dreambox van Dream Multimedia bij de televisiekijker meer in de spotlight is komen te staan.

Bron: http://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=5149

Onduidelijk is nog of Enigma firmware tot het intellectueel eigendom van de Duitse fabrikant kan worden gerekend.
Daar ben ik wel benieuwd naar. Heb er namelijk mijn twijfels over omdat je er ook niets van ziet bij originele Dreambox firmware, althans niet uit het verleden bij mijn weten.

Daar kwamen de hobbyisten mee. Aan diezelfde hobbyisten die nu Dreambox hun concurrentie verzorgen van goede firmware, heeft Dreambox ook zijn grootheid te danken. Zonder deze hobbyisten was namelijk een flut ontvanger, zeker het eerste jaar.

Natuurlijk vinden ze het niet leuk dat andere merken (want het zijn er meer als alleen de VU) nu ook soortgelijke firmware kunnen gebruiken. Maar dat kun je verwachten als je zelf beperkt ontwikkeld en het maken van alle mooie firmware aan hobbyisten overlaat.

Nja, ik vraag me toch af wie er met die term kwam, en of hier commercieel iemand de naam van de hobbyisten gejat en geregistreerd heeft, of dat echt Dream Multimedia zelf met die naam gekomen is.

Dreambox en Enigma bestaat immers wel wat langer dan 2 jaar.;)

Na het lezen van dit stuk kan ik me niet onttrekken aan een vergelijking met dhr Microschoft Gates.

Nu er ontvangers op de markt komen die net zo goed presteren als de DM, zo niet beter voelt men de adem van de concurrentie in zijn nek bij Dream Multimedia.

Men is bang dat anderen meeliften op de bekendheid van DMM.

De vraag die ik dan stel is hoelang heeft DMM op Linux meegelift en heeft de box zijn mogelijkheden vooral aan de hobbyisten te danken anders zouden deze boxen nooit zo populair zijn geworden.

Met deze nogal arrogante houding denk ik dat DMM zichzelf op de markt op den duur de das zal omdoen, want hobbyisten zullen de systemen wellicht gaan hernoemen of anderzins aanpassen.

Een prijsaanpassing zou DMM meer voordeel opleveren want in vergelijking met een DM 800 se rond de 400 euro kun je voor dat geld leuke andere boxen kopen met een stuk snellere processoren en uitgebreidere specs.

hoelang heeft DMM op Linux meegelift
En niet te vergeten op de kennis en ervaring van de Dbox II modellen, de moeder van alle Linux ontvangers.;)

Ja gelezen dat er door winkeliers meer VU+ verkocht wordt dan de DM komt door de dure aanschafprijs van een DM8000.

Dan zijn er kort geleden nog de CTech en Xtrend bijgekomen als concurenten.

Ook worden ze bij Dream Multimedia nog geplaagd door Chinese namaak van bijna alle modellen dus het zal in Duitsland wel pijn in de portemonnee doen.

Tja dan moeten ze hun prijzen maar eens normaliseren.

Als die DM8000 gewoon voor een normale prijs bijv. 500 euro verkocht zou worden ging het een heel stuk harder.

Ook dan is ie nog duurder maar hij heeft meer opties en dan heeft hij wel weer zijn merknaam mee dus zou de verkoop ook veel hoger liggen.

Dat is ook een logische stap als je merkt dat je geen marktmonopoly meer hebt.

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan