Ervaringen met de Speedtouch 716 v5 WL als switch / router

F

FunFritzy

Zie ook het draadje:'Speedtouch 716 v5 WL probleem met online ADSL internet, van 09-01-2010'

Wij hebben kabel-internet van Ziggo, een bekabeld netwerkje met een oude Sweex-router, een PC met Win XP PRO SP3 met Firefox, en een Laptop met WIN 7.

Na de laatste snelheidsverhoging door Ziggo deed ik een speedtest en achter de router was de speed zo'n 28 Mbps, maar rechtstreeks achter het modem 40 Mbps zoals Ziggo ook zegt dat ze leveren. Dat verschil in speed vond ik een reden om eens wat uit te proberen. Ik heb geprobeerd de Sweex-router te vervangen door het switch-gedeelte van een 716, die met een beetje geluk overigens bijna gratis te krijgen zijn.

De firmware van de 716 heb ik ge-upgrade naar versie 6.2.29.2.

Op poort 4 van de 716 heb ik de kabel van het Ziggo-modem aangesloten en op poort 1 de PC, dit werkte en de speed was nu ook 40 Mbps, heel goed dus, en ook bij andere poortcombinaties werkte dat net zo goed. Alleen met de laptop erbij waren er problemen want die wilde geen verbinding maken, ook niet draadloos, terwijl dat met de Sweex geen enkel probleem was, wellicht komt dat ook door WIN 7.

Na aan- en uitzetten van de 716 met de kabels nog aangesloten en met de PC er alleen aan, ontstonden er allerlei problemen zoals: geen internet-verbinding of het gateway-adres gewijzigd van 192.168.1.254 in 94.209.xx.xx en in dat geval was de toegang tot de 'configuratie-website' van de 716 op geen enkele manier meer mogelijk, elke keer resetten dus en dat lukte ook niet altijd goed, dan de kabels er maar uit en resetten.

In het draadje:'Speedtouch 716 v5 WL probleem met online ADSL internet, van 09-01-2010' wordt beschreven dat in een 716-switch waarschijnlijk een poort niet automatisch wordt geconfigureerd als WAN-poort, het blijven dan LAN-poorten.

Matrix beschrijft hoe de 716 geconfigureerd kan worden als router door via Telnet software te installeren.

Dat heb ik gedaan en wellicht werkte de 716 dan als router, alleen weet ik niet hoe ik kan testen of een 'kastje' een switch of een router is. Als daar een oplossing voor is hoor ik dat graag.

Er was een ander probleem, de speed was gezakt naar ongeveer 10 Mbps! en dat was natuurlijk helemaal niet de bedoeling.

Het is waarschijnlijk nogal 'klontjes' dat de software-configuratie de snelheid sterk naar beneden haalt, die software heeft wellicht tijd nodig.

Al met al jammer dat het me niet gelukt is, maar het was en is zeer leerzaam!

Bedankt allemaal voor de informatie.

FunFritzy.

Laatst bewerkt:
Heej Funfritzy, welkom op Satellite Fun!

En ook alvast bedankt voor je relaas. Inderdaad kan het lager zijn van de snelheid veroorzaakt worden door verouderde apparatuur die theoretisch de snelheid wel aan zou moeten kunnen, maar in een aantal gevallen dat niet doet.

Ik kan jezelf niet helpen met de 716 aangezien Speedtouch vanwege zijn beperkingen niet bepaald mijn favoriet is en daarmede dus ook mijn kennis van het apparaat laag. Maar met een beetje geluk kan Matrix misschien nog wat uitleg geven.

alleen weet ik niet hoe ik kan testen of een 'kastje' een switch of een router is. Als daar een oplossing voor is hoor ik dat graag.
Om dat te kunnen testen moet je bij de webinterface van het apparaat kunnen komen. Maar het volgende lijkt er op dat het deels werkt:

Na aan- en uitzetten van de 716 met de kabels nog aangesloten en met de PC er alleen aan, ontstonden er allerlei problemen zoals: geen internet-verbinding of het gateway-adres gewijzigd van 192.168.1.254 in 94.209.xx.xx
Waar je op dat moment de pc had ingestoken, is je WAN poort geworden, daar zou dus de UTP kabel van je Ziggo modem in moeten.

De pc's moeten dan op de andere 3 poorten. Dan zou je op dat moment op een van die andere 3 poorten wel de webinterface van de 716 moeten kunnen bereiken.

En daar komt probleem nummer een. De laatste tijd wil Ziggo wel weer eens al dan niet een ip afgeven op basis van een bekend macadres.

Want dan wel eens wil helpen om het sneller/beter te laten werken is het macadres van die wan poort te clonen met het macadres van je pc.

De andere methode is om de boel een aantal uren uit te laten staan en dan pas weer aan te koppelen.

Ook hier geldt dan eerst het modem aan, en laten rammelen totdat hij helemaal opgestart is. En dan de router aanzetten en laten uitrammelen. Kan in totaal wel een minuut of 3 a 4 in gaan zitten.

Zien of het een switch is, is eenvoudig. Dan krijg je namelijk op alle 4 de LAN poorten een 192.168.x.x ip adres.

Draadloos weet ik zo vlug even niet, daarvoor zou de 716 fatsoenlijk als router moeten kunnen werken. Andere optie is een nieuwe router kopen.

Of misschien heeft Matrix nog ideeën.

Ohja, ik heb je originele ip adres ook in je eigen post even gemaskerd, de laatste nrs. vervangen door kruisjes.;)

Hoi Black Tiger,

Bedankt voor je reactie, ja oudere apparatuur kan vaak langzamer zijn. Ik heb twee routers van Sweex die alle twee hetzelfde kastje hebben en zo te zien dezelfde specificaties, alleen de een heeft een ouder type-nummer en die is langzamer dan de nieuwere.

De afgelopen week ben ik nog wat bezig geweest met uitproberen van de 716 met een extra laptop met WIN 2000 Pro erop.

Na installatie van de software van Matrix wordt poort 4 inderdaad als WAN-poort benoemd in de setup en werkt de switch kennelijk als router. De laptop met daarop WIN 2000 Pro en mijn PC werken dan op internet, alleen wel met maar zo'n 10 Mbps.

In de switch-mode is het me niet gelukt om met die twee computers samen op internet te komen, eentje gaat goed en snel, maar de tweede krijgt geen verbinding als er al een andere aangesloten is.

Het was een aardig experiment, voorlopig gaat de 716 in de rommeldoos denk ik en misschien lees of vind ik er nog iets nieuws over dan kan ik wel weer zien.

Ontzettend bedankt, FunFritzy.

Graag gedaan hoor, maar jij ook bedankt voor de terugkoppeling voor wat betreft je experiment en ervaringen met de pogingen!(Y)

Wat ik je nog als tip zou willen meegeven is eens proberen op het een van de gebruikersforums. Ik weet niet hoe dat zit bij ziggo.gebruikers.eu maar bij in elk geval bij telfort.gebruikers.eu en online.gebruikers.eu zitten een paar gasten die ook goed weg weten met de 716 en je daar misschien nog enkele goede tips over kunnen geven.

Die forums zijn van eenzelfde eigenaar maar niet alle beheerders zijn ook op alle forums aanwezig, vandaar.;)

Ik weet zo niet meer of ik het probleem van de 10mbit ook had, maar kan het me wel voorstellen dat zo'n modem niet perfect als router werkt want daar is hij in eerste instantie ook niet voor bedoeld. Ik kan je helaas dus niet verder helpen. Op dit moment werkt mijn speedtouch weer als modem, mijn probleem bleek uiteindelijk bij de internetprovider te liggen.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan