Even voorstellen en op zoek naar advies.

T

Twoink

Beste mensen,

Ik ben Nick en kom uit het pittoreske Ulft ;)

Ik lees hier termen waar ik tot nu toe weinig van snap maar wil me er graag in verdiepen. We zijn op dit moment het huis aan het verbouwen en heb hierbij wat advies nodig.

Dit heb ik:

We hebben een Triax schotel (standaard maat) op een plat dak staan. Op de schotel zit een LNB met 4 aansluitingen. Vanuit de schotel heb ik 4 kabels (hirschmann koka799b) naar een centraal punt in huis getrokken. We hebben dadelijk 7 aansluitingen in huis zitten waar we een receiver kunnen aansluiten en tv willen kijken. We kijken maximaal op 4 punten tegelijk televisie. Tevens heb ik ook 24/7 een windows server draaien.

Dit wil ik:

Ik wil dadelijk goedkoop tv kijken op 4 plekken in huis met veel extra zenders.:biggrin:

Nu heb ik iets gelezen over Cardsharing kan iemand kort uitleggen wat dit inhoud?

Moet ik bij elke tv aansluiting een netwerkkabel mee trekken nu het nog kan?

Is het mogelijk om bij het centrale punt in huis een soort switch te zetten om te schakelen tussen de LNB en meerdere punten in huis? Aangezien we maar 4 aansluitingen hebben op de LNB en 7 in huis.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr Nick

Hoi Twoink, welkom op het Satellite FUN Board !

Ik wil je graag aanraden er eens een keer voor te gaan zitten, en wat informatie uit onze FAQ sectie te lezen.

Daar kun je een aantal van je vragen beantwoord vinden, zo ook over de termen die gebruikt worden.

Ik wil dadelijk goedkoop tv kijken op 4 plekken in huis met veel extra zenders.
Je hebt er een smilie bijstaan, dus je weet dat dit een contradictie in terminus is..

Nu heb ik iets gelezen over Cardsharing kan iemand kort uitleggen wat dit inhoud?
Heel kort:

Met cardsharing deel je je kaart (eigenlijk de diensten die je met behulp van die kaart kunt genieten) met meerdere ontvangers.

Vaak is dat over een netwerk, het kan ook anders, bijvoorbeeld een draadloze verbinding die geen draadloos netwerk is.

Zo kun je dus met een beperkt aantal kaarten (en dus abonnementen (/kosten)) al je ontvangers in huis voorzien van de door jou gewenste diensten.

Een netwerk kan verder reiken dan je huisdeur, maar volgens ons regelment (klik!) blijven wij met onze adviezen binnenshuis.

Moet ik bij elke tv aansluiting een netwerkkabel mee trekken nu het nog kan?
Moeten, moeten...

Ik adviseer je sterk dat te doen.

Baat het niet, dan schaadt het niet.

Ik heb in alle ruimtes behalve de badkamer en het toilet minstens een coax en een netwerkkabel liggen.

Liggen niet in de weg en ik kan er altijd mee uit de voeten.

Is het mogelijk om bij het centrale punt in huis een soort switch te zetten om te schakelen tussen de LNB en meerdere punten in huis? Aangezien we maar 4 aansluitingen hebben op de LNB en 7 in huis.
Jazeker.

Dat heet een multiswitch, en die zorgt er voor dat je 4 soorten signaal (per satelliet zijn er 4 soorten), naar zoveel aansluitingen kunt leiden als je wil.

Ze zijn er in uitvoeringen met 6, 8, 12, 16 aansluitingen en als je nog meer wil dan kun je met een kleine wijziging als je wil wel 100 aansluitingen realiseren (moet je wel de knip ff trekken natuurlijk).

Lees hier (klik!) en hier (klik!) uit de FAQ sectie meer over de techniek en het hoe en waarom hierover.

Tot slot nog even het volgende:

Vanuit de schotel heb ik 4 kabels (hirschmann koka799b) naar een centraal punt in huis getrokken.
Dat vind ik tenenkrommend, sorry.

Vandaag ben ik deze kabel weer tegengekomen, en heb het nog eens heel goed bekeken.

Je zult versteld staan over de hoeveelheid informatie er over een stukkie kabel te vertellen valt.

Hirschmann is een topmerk, zonder meer.

Sinds een jaartje ongeveer valt dit merk onder "de Triax groep".

Het is dus geen toeval dat je een Triax schotel hebt, en dus ook Triax=Hirschmann kabel.

Deze koka799 kabel is geschikt voor toepassing door een opgeleide monteur voor dit soort zaken.

Als je de kabel ontleedt, dan zie je het volgende:

• Een dunne, zeer flexibele buitenisolatie.
  • Een afscherming van heel dun vertind koperdraad.
    De afscherming is zeer grof, je kijkt er gemakkelijk doorheen.
  • Een afscherming van een folie die onder andere bestaat uit aluminium; hier kijk je niet doorheen.
  • Een binnenisolatie dus bestaat uit een soepele foam (schuimstof).
  • Een dikke, stevige koperkern

Uit technisch oogpunt is dit een goede kabel, met goede eigenschappen.

Maar uit praktisch oogpunt zeker niet.

Ten eerste de mantel.

Deze is dusdanig soepel dun, dat het uitsluitend een isolatiemiddel is.

Deze mantel doet helemaal niets aan de structurele sterkte van de kabel.

Dan de eerste afscherming.

Die bestaat dus uit een zeer fijne koperdraad (vertind), die minder dan 40 % dicht is (is mijn schatting, ik kan dat niet meten).

Deze twee samen:

De F connectoren (de "stekkertjes"), draai je op de kabel nadat je eerst de eerste afscherming teruggevouwen hebt over de buitenmantel.

En dan ontstaat het eerste probleem al:

Omdat de mantel nagenoeg geen sterkte heeft, draait deze mee en stroopt ie op.

De afscherming word in de mantel gedrukt, dat is normaal maar dat gebeurt hier sterker dan bij andere typen kabel.

Door deze constructie, kun je de connector met een beetje geweld, zo weer van de kabel aftrekken.

Je voelt ook geen eind wanneer je de connector op de kabel draait.

Zou er een andere connector gebruikt worden die een kleiner "gat" heeft, dan krijg je die er misschien wel op, maar dan druk je de hele kabel in elkaar.

Hierdoor veranderen de eigenschappen van de kabel (en das niet voordelig).

Dan de folie.

Hierop heb ik niets aan te merken, prima zo.

De binnenisolatie.

Dit is een foam (waarschijnlijk PU) die heel soepel is en gemakkelijk in te drukken is.

Dat doet dus ook nagenoeg niets voor de structurele sterkte.

De kern.

Die is van dik en vrij stevig koper.

Het is een fractie dikker dan de mij bekende alternatieven, en het lijkt ook iets taaier te zijn.

Dat doet dus wel wat voor de sterkte van het geheel, maar is toch niet in het voordeel.

Wel is de groter dikte voordelig voor het transport van het signaal.

Een dikkere kern is beter voor het transport van de hogere frequenties (we sturen zo'n 2 GHz door de kabel en das nogal een hoge frequentie)

Heel verhaal over een stukkie kabel :)

Waarom ik er niet enthousiast van word is het volgende:

Wanneer je een connector zonder gereedschap van de kabel kunt trekken (dus niet draaien), dan zat ie er niet goed op.

De kabel is een prima geleider voor de signalen, die dubbel afgeschermd is tegen storingen.

Maar de sterkte van de kabel is erg slecht.

Wanneer je niet weet dat een coax kabel altijd overal even rond moet zijn om zijn eigenschappen te behouden, dan krijg je een probleem met deze kabel.

Deze kabel is dus absoluut niet geschikt om door de satshop mee te geven aan de eerste de beste die zijn huis aan het verbouwen is (en das echt geen sneer naar jou hoor).

Wanneer je de kabel door je huis trekt, heb je regelmatig dat ie wat lastig op of door sommige plaatsen te leiden is.

Dus trek je er dan wat harder aan.

Gaat het wat lastig omdat de kabel de hoek om moet, dan knikt de kabel daar.

En das je probleem.

Een sterke kabel zal niet snel knikken.

Maar deze knikt onmiddellijk.

De sterkere kern zal iets minder meegeven dan het zwakke schuim en de afscherming en isolatie.

Aan de binnenkant van de knik zal de kern iets verder van de afscherming af komen te liggen, en aan de buitenkant komt ie veel dichter bij de afscherming.

Dat is bijna alsof je een tuinslang dichtknijpt; de sterke straal water is dan ook ineens verdwenen.

Het is heel moeilijk dit te voorkomen, en de gemiddelde klusser weet helemaal niet dat ie dat moet proberen te voorkomen.

Zelfs een "echte elektricien" die zijn best doet om de installatie netjes te maken kan de gemakkelijk de fout ingaan.

Wanneer die de kabel getrokken heeft en deze kabel ergens vastgemaakt moet worden, dan gaat er een ty-rap omheen.

Die hebben ze meestal genoeg voorhanden.

Vaak word de kabel dan mooi strak gelegd en vervolgens met de bandjes bevestigd.

Wanneer de kabel nog kan bewegen, zit het bandje dus niet goed vast.

Dus trekt de beste man heet bandje nog es lekker aan.

Maar met deze kabel, kan deze pas niet meer bewegen wanneer het bandje zo strak is aangetrokken, dat de kabel indeukt.

En hierboven staat dus dat dat niet mag gebeuren.

Ik heb echt professionals gezien die dat zo gemaakt hadden, en mij niet wilden geloven dat de problemen daardoor veroorzaakt werden.

Ze kwamen met allerlei specificaties die ze opgezocht hadden, maar vergaten dat die voor deze kabel niet meer golden.

Zelfs na het vervangen van de kabel door een heel ander type waardoor het probleem opgelost was, gelooft deze monteur het nog steeds niet.

Enorm verhaal geworden (waar je niet om gevraagd had), maar ik vind het de moeite waard om te noemen.

Advies voor een vergelijkbare kabel die deze nadelen vrijwel niet heeft: H125.

Dat is van fabrikant Belden, maar er schijnen ook alternatieven te zijn.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan