Filezilla.

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Filezilla gebruik ik al erg lang, en wel versie 2.2.26a.
Die werkt uitstekend en je kunt er op de dream alle files mee bekijken.

Nou probeerde ik eens een nieuwe (3) versie, maar dat was niks!
Ik kon hier geen editor/viewer selekteren om files mee te bekijken.
Die optie was foetsie.
Een paar andere 3 versies gaven hetzelfde resultaat.
En dat vind ik maar niks!

Zoeken naar andere 2 versies leverde als hoogste 2.2.32 op.
En die funktioneert als de oude.
Onder "edit" en "settings" staat onder "interface settings" "File viewing/editing"
Klik erop en rechts krijg je een browse knop.
Klik hierop en leid hem naar wordpad.exe met het correcte pad, of een andere editor.
Nu kun je op de dream de meeste files met wordpad bekijken.
Het is linux en daarom zijn heel veel files tekst files.
Je moet wel tijdens filezilla installeren opletten.
Je krijgt de vraag of hij de programma variabelen moet opslaan in registry of xml file.
Kies registry, want op de dream komen ook veel files voor met extensie .xml.

Natuurlijk heb je dit gedoe niet als je in linux werkt.
Daar kun je met elke editor elke file direkt bekijken.
Dat heb ik daar al eerder beschreven.

Grtz.

Versie 3.2.5 werkt als 'n tiet. (Met de AZbox wel te verstaan, dat dan weer wel)
Simpel rechts klikken op 'n bestand en dan kijken / bewerken en kladblok opent automatisch.
En is ook nog in mijn moerstaal.

Bij de versies 3 die ik geprobeerd heb zat geen kijken/bewerken keuze.
Als je met rechter muisknop klikt.
Er was ook geen optie om een editor/viewer in te stellen in settings.
Dat heb ik al ??n keer gezegd.

In de versies 2 moet je eerst in settings de viewer/editor kiezen, anders meldt hij dat je geen gekozen hebt.
En dan moet je BESLIST wordpad kiezen en ZEKER NIET notepad (kladblok).
Kladblok maakt gewoon garbage van veel linux files.
Terwijl wordpad er ordentelijke tekst van maakt.
Bovendien zijn er verschillende soorten linux files met tekst in.
Maar eigenlijk moet je er een echte editor voor gebruiken.
Het is zelfs onverstandig om met wordpad een linux file te bewerken.
En met kladblok per definitie onmogelijk en solliciteren naar problemen.
Vergeet niet dat wordpad/notepad windows programma's zijn voor windows bestanden.
Windows snapt normaal helemaal niks van linux, linux bestanden of ext2/3 bestands types.

Ben je in linux bezig dan speelt dit allemaal niet.
Daar heb je verschillende editors die allemaal perfekt werken.

Grtz.

Maar als je dan toch in windows linux files wil editen (veranderen).
Gebruik dan bv EditPadLite, dat is freeware voor huisgebruik, en te vinden op freebyte.
Maar er zijn er nog meerdere te vinden.

Het ziet er goed uit, bezit vele opties en je kan in alle bestandsnamen en extensies saven.
Waarschijnlijk funktioneert het prima op linux bestanden.
Gewoon installeren, maar niet alle tekst types toewijzen.
Je kunt hem dan gewoon selekteren met de "open met" keuze bij een bestand.

Windows werkt namelijk met de bestandsextensies voor de verschillende bestandstypes.
Afhankelijk van de extensie open windows dan het bestand met het toegewezen programma.
Dat kun je wel veranderen in windows, of je gebruikt de "open met" optie weer.
Als je nu een tekst bestand hebt geopend met notepad/wordpad dan zet windows er weer een .txt of .doc achter bij saven.
En dat moeten we nou net niet hebben!

In linux daarentegen worden nauwelijks extensies gebruikt.
Hoogstens bij configuratie bestanden die dan de extensie .conf hebben.
Een info-tekst file heet daar bv readme of readmefirst of wat dan ook.
Die kun je in linux gewoon lezen met de ingebouwde viewer in filemanager.
Of je opent hem in een van de editors.
En dat geldt voor alle linux files met tekst erin.
Veel handiger dus!

Grtz.

Ik heb hem even gemoved, Filezilla is gewoon een FTP client, zoals er zovelen zijn. Dit is dan toevallig een gratis ding, maar heeft mogelijkheden voor windows en linux en is niet specifiek Dreambox-related, vandaar dus naar de pc sectie.;)

Zelf werk ik met Total Commander, kan ook alles wat het hartje begeert, of Flashfxp, beiden overigens niet gratis. DCC wel en die kan ook nogal het nodige qua ftp.

En dan moet je BESLIST wordpad kiezen en ZEKER NIET notepad (kladblok).
Dat zou ik beslist NIET doen. Wordpad is namelijk nog een graadje erger dan notepad. Dit gezien het feit dat notepad geen opmaaktekens bevat en wordpad wel.
Beiden zijn even erg, maar wordpad is nog erger dan notepad. Wat je daarom het beste kunt doen is gewoon een externe editor nemen die wel geschikt is, zoals Editpad Lite, of voor de gevorderden Notepad++.

Of je opent hem in een van de editors.
En dat geldt voor alle linux files met tekst erin.
Veel handiger dus!
Dat is in windows ook eenvoudig voor elkaar te krijgen met een editor, daar zijn editors voor.;)

Als je nu een tekst bestand hebt geopend met notepad/wordpad dan zet windows er weer een .txt of .doc achter bij saven.
En dat moeten we nou net niet hebben!
Nee hoor, niet als je het selectievakje op "alle bestanden" zet. Of liever nog een echte editor gebruikt zoals Notepad++ (gratis) of Editpad Lite (ook gratis).

Linux heeft inderdaad weinig extensies, wel .bin, .conf, .cfg, .sh, .rc, .lib, .pl, jpg, bmp, en nog wel een boel anderen, maar het zijn er veeeeeeeel weiniger als windows.

Ergens ook wel logisch, want als je gaat kijken naar waar die extensies in windows voor bedoeld zijn is het ook wel voor veel extensies normaal dat ze bestaan. Een mp3 zal in linux ook gewoon de extensie .mp3 hebben. Alleen heeft windows ook een overvloed aan extensies voor textfiles, die grotendeels ook nog uit het dos verleden stamt.

Ik zou het wel mooier vinden als linux ook gewoon .txt achter de tekstbestanden zet. Op de servers om ik nog wel eens bestanden tegen zonder iets er achter, die bijv. tussen logbestanden staan. Denk je even van "lekker openen", krijg je de melding dat het een binarie bestand is. Wat dat betreft is het dus niet handiger.

Van de andere kant... als je al die programma's voor windows ook in linux had, dan had je ook al die extensies waar je mee te maken kreeg.

Windows verkenner kan echter nog wel het nodige leren van de filemanager van Linux.;)

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, hoewel ik dat aanvankelijk wel dacht.

Ik zei dat je voor linux files te bekijken beter wordpad kon nemen (voor de leesbaarheid!).
Omdat notepad er vaak bagger van maakt.
Dit zeg ik omdat ik het geconstateerd heb.
En ook zeg ik dat het zeer onverstandig is notepad/wordpad bij bewerken te gebruiken.
Dat je daarvoor een echte editor moet gebruiken zoals EditPadLite of een andere.
En daar is niks fouts aan.

Wordpad is een simpele vervanging voor Word en dat is een Wordprocessor of tekstverwerker.
Daarom heten de extensies ook .doc (van document).
Hoewel je ook als .txt in verschillende vormen kunt saven.
Als je nu een (tekst) file als bv hosts of lmhosts wil openen dan moet dat met notepad/wordpad.
Want omdat ze geen extensie hebben (haha!) kan windows ze zelf niet openen.
Dus "open met" enzo weer.
Ga je eentje saven dan zet windows er weer mooi een .txt of .doc achter alnaargelang je kiest.
Maar ook andere files doet notepad/wordpad hetzelfde mee.
Anyway, in wordpad heb ik geen optie om te saven anders dan .txt of .doc.
Dat gebeurt niet als je het doet met bv EditPadLite, zoals ik al eerder zei.
Ik zei dit alles om mensen een hoop gedoe met de (linux) dream te besparen.

Wat de extensies betreft, windows kan niet zonder omdat het zo gebouwd is.
En in tools/folder options (extra?) moet je vastzetten waarmee ze geopend moeten worden.
Dat weet je ook.
In linux gebruikt men geen extensies, behalve in speciale gevallen.
In de /bin folder staan bv maar 2 files met een extensie.
En in de andere folders hetzelfde verhaal.
Een uitzondering zijn inderdaad bv .so .conf .cfg .sh en een paar andere.
Maar inderdaad heeft linux geen extensie nodig om een programma te starten.
Dat gebeurt tijdens het installeren en compileren van het programma.
En automatisch tijdens installeren via een .rpm.
Een .bin en .lib ken ik niet, maar er is wel in de home folder er eentje die foldernamen heeft die met een punt beginnen.
Maar dat heeft met het systeem te maken.

Windows zet echter standaard de extensie van de bestanden UIT!
Ze zijn daar ook blijkbaar ook niet zo trots op.
Als dat een uitvloeisel van msdos is, dan blijft het hun eigen keuze.

Mp3 is een manier om audio files op te slaan (gecomprimeerd).
Jpg, gif, tiff etc een manier om grafische plaatjes op te slaan.
Avi, en mpg om video files op te slaan.
Deze zijn OS onafhankelijk, je moet alleen de juiste decoders geinstallerd hebben.

Grtz.

Ik begrijp dat we het toch een boel meer eens zijn, maar toch klopt er nog iets niet.
Anyway, in wordpad heb ik geen optie om te saven anders dan .txt of .doc.
Als je -standaard- bedoeld, nee dan niet. Maar als je Bestand en dan "opslaan als" kiest dan krijg je een pulldown daar waar .txt of .doc staat en dat kun je dan wijzigen naar "alle bestanden" en aldus gewoon een andere extensie er aan geven zonder dat wordpad of windows zich daar nog mee bemoeit.

In de /bin folder staan bv maar 2 files met een extensie.
Puur uit nieuwsgierigheid.... welke zijn dit dan? Want zoals je weet heb ik Centos en ik heb in de /bin en /sbin directory (althans hier thuis) geen enkel bestand met een extensie.

Wat de .bin nog als extensie doet, buiten de betekenis van cd/dvd image weet ik niet maar ik heb ze staan als onderdeel van mijn linux:
/usr/lib/syslinux/isolinux-debug.bin
/usr/lib/syslinux/isolinux.bin
/usr/lib/syslinux/mbr.bin

De .lib extensie staat normaliter voor libraries, ook Linux maakt hier gebruik van, alleen weet ik niet of daar ook libraries mee bedoeld worden.
/etc/mc/mc.lib
/usr/src/kernels/2.6.18-128.1.10.el5-i686/scripts/Makefile.lib
/usr/src/kernels/2.6.18-128.1.6.el5-i686/scripts/Makefile.lib

Voor de rest zijn we het wel eens en/of was me e.e.a. reeds bekend.

Ik snap het misverstand nu (eindelijk)!

Notepad/wordpad kunnen namelijk alleen MET extensie opslaan.
Vul je de filenaam zonder extensie in, dan slaat hij op als .txt of als .doc.
Als je "alle bestanden" kiest.
Vul je de naam in met een extensie bv .bty dan slaat hij ook zo op.
Alleen weet hij daarna weer niet waarmee hij hem mee moet openen, lol!
Dus opslaan zonder extensie gaat niet.
Bij EditPadLite of andere editors heb je dat gedoe niet.

In /bin was het maar eentje, een .probe en geen idee waarvan hij komt.
Wel in de /sbin folder zijn er wat meer.
Je ziet, /bin is een folder en daar staan files in zonder .bin extensie.
Zo ook met /lib wat een folder is en waarin library files staan.
Zoiets wat in windows de .dll files doen.
Mogelijk bestaan er .bin files of heeft iemand ze voor zijn eigen gemaakt.
Ik ken ze tot nu toe niet als een deel van het OS.
Nja, de folder/file /etc/mc/mc.lib bestaat bij mij niet.
Mogelijk verschilt het per distro, ik weet het niet!

Grtz.

Bij EditPadLite of andere editors heb je dat gedoe niet.
Jawel, deels toch wel. Want je kunt als je "alle bestanden" kiest wel zonder extensie opslaan als je geen extensie meegeeft met Editpad Lite, maar vervolgens weet windows het bestand even vrolijk niet te openen.
En zul je ook "openen met" moeten kiezen, net als met notepad en wordpad.:)
Vanuit wordpad en notepad openen gaat overigens ook, want ook dan kun je dat selectievakje op "alle bestanden" zetten en dan een eigen gemaakte extensie openen, net als dat met Editpad lite ook kan.

Dat mc.lib bij jou niet bestaat kan er mee te maken hebben dat je misschien Midnight Commander niet geinstalleerd hebt? Of wellicht zit die bij Suse ergens anders.

Overigens ben ik benieuwd wat het nieuwe Google OS gaat doen, ik verwacht er niet veel van eerlijk gezegd, omdat zo'n beetje alles online moet.

Je kunt in windows een file zonder extensie niet instellen om door iets te laten openen.
Omdat windows alleen met extensies werkt.

Een file zonder extensie open je door eerst EditPadLite te starten en dan de file te kiezen in de folder.
Hier kun je hem bewerken en dan ook weer zonder extensie opslaan.
Dus je hoeft niet de omweg van "open met" te kiezen.
Maar als je pers? met notepad/wordpad wil openen kan dat natuurlijk ook zoals we eerder constateerden.

Inderdaad heb ik geen midnight commander geinstalleerd.
Want in de KDE heb ik immers de filemanagers die ook letterlijk alles kunnen.
Of gebruik je die in de console?

Wat Google OS gaat doen vraag ik me ook af.
Het is ook een linux OS, dus kan wel leuk worden.
Ik had begrepen dat het vooral voor laptops en andere kleine mobiele dingen bedoeld was.
En dat kon wel eens heel goed werken, vooral met het compaktere linux.
We zullen zien.

Grtz.

Een file zonder extensie open je door eerst EditPadLite te starten en dan de file te kiezen in de folder.
Ja dat klopt, maar ik probeerde uit te leggen dat dit exact op deze manier ook met Notepad en Wordpad kan.

Midnight Commander is de Linux vervanger voor Norton Commander (vanuit de DOS tijd) en die was zoals bekend de voorloper van Total Commander die nu Windows Commander heet.:)
Ik weet niet of MC ook in KDE werkt, kans is dat je hem daar niet nodig hebt omdat je al zoveel kunt met de filemanager zoals je al aangeeft. Alleen weet ik niet of die ook dan twee schermen kan hebben net als Total Commander, aangezien ik geen GUI in Linux gebruik.

Is Google een Linux OS? Ik had net begrepen dat het iets was wat door Google zelf ontwikkeld was. Het is niet alleen bedoeld voor laptops en kleinere mobiele dingen. Sterker nog, op een of ander mobiel ding draait het al.
Wel is het zo dat ze willen beginnen het op laptops en andere kleine apparatuur uit te brengen en later pas voor pc's.

Feitelijk is het ook een idee van Microsoft om alle software online te laten gebruiken, waar Google nu gebruik van maakt c.q. gaat maken. Doch tja... dat heeft nadelen als je geen internet hebt of de zaak er uit ligt. Dan kun je niet werken.
Dus of het zo'n succes gaat worden als ze graag willen durf ik nog te betwijfelen.
Op het journaal zeiden ze dat er eindelijk een bedrijf was wat echt qua OS misschien de concurrentie aan kon met Windows.
Maar mijns inziens heeft Linux daar vele malen meer kans toe omdat die al kant en klaar is en het meeste eigenlijk al kan wat je in windows ook kan.
Een aantal speciale applicaties en voornamelijk ook gaming daargelaten. Maar voor de rest zou Linux makkelijk de concurrentie met Windows aan kunnen.

Voor Midnight commander "see the linux opensuse topic".

Nee, google heeft alleen de app gemaakt op een linux platform.
Althans dat zei de pers op tv.
Logisch, want linux is open-source, en waarom zouden ze een nieuw OS ontwerpen?
Bovendien zijn er meer open-source OS beschikbaar.
Maar als ze het ook voor gewone pc's bedoelen, ik ben benieuwd.
Zo krijgen ze nog meer info op hun servers, hihi!
Maar ik heb geen idee wat ze eigenlijk proberen te bereiken.
Buiten dan nog groter worden en nog meer info over gebruikers verzamelen.

Grtz.

Groter worden en meer info verzamelen is altijd interessant. De aandelen stijgen en mochten ze gaan verkopen wordt het bedrijf ondertussen alleen maar meer waard.:)
Dus zo vreemd is dat niet, stilstand is achteruitgang.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan