Bron Dutchmedia
--------------------------------------------------------------------------------
Geen synthesische tunetjes meer. Geen Kanaal Plus, Channel Plus, Kennel Plus of Kanaal Pluu meer waarmee Canal+ bedoeld werd. Canal+ Blauw, Canal+ Rood en Canal Geel hebben vanmorgen in alle vroegte de uitzendingen gestaakt om Film1.1, Film1.2, Film1.3, Film1+1 en Sport1 de ruimte te geven. Daarmee heeft de merknaam Canal+ het 102 maanden in Nederland volgehouden, precies 8,5 jaar. Op 1 augustus 1997 namen Canal+ 1 en Canal+ 2 de plek in van FilmNet 1 en FilmNet 2 nadat de Canal+ Groep/Vivendi Universal het betaaltelevisiebedrijf van
wat nu het Zuidafrikaanse Naspers is (toen Mih Holding/MultiChoice/NetHold) overnam. FilmNet is sindsdien in Europa alleen in Griekenland blijven bestaan. Bij de start van Canal+ in Nederland had het bedrijf zo'n 175.000 abonnees en werden films 9 maanden lang uitgezonden, terwijl Canal+ beloofde de vertoontijd te verkorten tot 2 maanden. Uiteindelijk heeft Canal+ 230.000 abonnees behaald in haar eindtijd. Canal+ heeft getracht naast live voetbal en films ook (tevergeefs) met documentaires en live evenementen abonnees te werven. Joop Daalmeijer was de eerste 'Canal+-directeur' die overigens in opdracht van 'Parijs' het toen bestaande pluspakket op satelliet sloot, wat pas eind 1999 werd heropend met wat nu het bedrijf Canal Digitaal Satelliet is geworden. De Canal+ Groep/Vivendi Universal maakte op 1 september 2004 bekend dat het Nederlandse bedrijf aan AirField Holding was verkocht. Onder heerschappij van Vivendi Universal stond Canal+ onder leiding van de Fransman Stephane David. AirField Holding verkocht het Nederlandse Canal+ op 12 oktober jl. aan ChelloMedia Pay TV, een dochter van het Amerikaanse Liberty Global. De merknaam Canal+ blijft in Europa nog in gebruik bij Vivendi Universal-deelnemingen in Spanje, Polen en het 'hoofdland' Frankrijk (en haar kolonie?n). In Scandinavi? gebruikt het SBS-bedrijf C More de merknaam Canal+ eveneens. In de Benelux is Canal+ - net als de merknaam FilmNet - definitief verdwenen...
En aldus zijn vanaf vandaag de merken van de betaaltelevisiezenders omgedoopt tot Film1 en Sport1 met als slogan 'alleen op ??n'. Een slogan die overigens in theorie ook op de Vlaamse zender VRT ??n kan slaan, zij het dat die de slogan 'ieder zijn ??n' hanteert. Op 29 maart kan Film1 de 21e verjaardag vieren als erfgenaam van FilmNet dat door Rob Houwer en o.a. Esselte is opgezet!
--------------------------------------------------------------------------------
Geen synthesische tunetjes meer. Geen Kanaal Plus, Channel Plus, Kennel Plus of Kanaal Pluu meer waarmee Canal+ bedoeld werd. Canal+ Blauw, Canal+ Rood en Canal Geel hebben vanmorgen in alle vroegte de uitzendingen gestaakt om Film1.1, Film1.2, Film1.3, Film1+1 en Sport1 de ruimte te geven. Daarmee heeft de merknaam Canal+ het 102 maanden in Nederland volgehouden, precies 8,5 jaar. Op 1 augustus 1997 namen Canal+ 1 en Canal+ 2 de plek in van FilmNet 1 en FilmNet 2 nadat de Canal+ Groep/Vivendi Universal het betaaltelevisiebedrijf van
wat nu het Zuidafrikaanse Naspers is (toen Mih Holding/MultiChoice/NetHold) overnam. FilmNet is sindsdien in Europa alleen in Griekenland blijven bestaan. Bij de start van Canal+ in Nederland had het bedrijf zo'n 175.000 abonnees en werden films 9 maanden lang uitgezonden, terwijl Canal+ beloofde de vertoontijd te verkorten tot 2 maanden. Uiteindelijk heeft Canal+ 230.000 abonnees behaald in haar eindtijd. Canal+ heeft getracht naast live voetbal en films ook (tevergeefs) met documentaires en live evenementen abonnees te werven. Joop Daalmeijer was de eerste 'Canal+-directeur' die overigens in opdracht van 'Parijs' het toen bestaande pluspakket op satelliet sloot, wat pas eind 1999 werd heropend met wat nu het bedrijf Canal Digitaal Satelliet is geworden. De Canal+ Groep/Vivendi Universal maakte op 1 september 2004 bekend dat het Nederlandse bedrijf aan AirField Holding was verkocht. Onder heerschappij van Vivendi Universal stond Canal+ onder leiding van de Fransman Stephane David. AirField Holding verkocht het Nederlandse Canal+ op 12 oktober jl. aan ChelloMedia Pay TV, een dochter van het Amerikaanse Liberty Global. De merknaam Canal+ blijft in Europa nog in gebruik bij Vivendi Universal-deelnemingen in Spanje, Polen en het 'hoofdland' Frankrijk (en haar kolonie?n). In Scandinavi? gebruikt het SBS-bedrijf C More de merknaam Canal+ eveneens. In de Benelux is Canal+ - net als de merknaam FilmNet - definitief verdwenen...
En aldus zijn vanaf vandaag de merken van de betaaltelevisiezenders omgedoopt tot Film1 en Sport1 met als slogan 'alleen op ??n'. Een slogan die overigens in theorie ook op de Vlaamse zender VRT ??n kan slaan, zij het dat die de slogan 'ieder zijn ??n' hanteert. Op 29 maart kan Film1 de 21e verjaardag vieren als erfgenaam van FilmNet dat door Rob Houwer en o.a. Esselte is opgezet!