firewal xp service pack2

S

satshow

Ik heb net sp2 van xp erop gezet.
Zo te zien werkt alles gewoon maar heb een vraag hoe betrouwbaar is de firewal van xp zelf?
Kan ik die zonder problemen gebruiken ipv mijn sygate firewal?

Als je niet weet hoe een firewall werkt, en/of wat en hoe deze firewall werkt, en niet exact weet wat het os gedrag is, en/of meer op de computer ge-installeerd hebt dan alleen de firewall, is de firewall per definitie niet betrouwbaar.

Maar een leuk hulpje het moeilijker te maken dan de computer maar helemaal open te zetten is het vast wel. ;)

De eerste regel gaat overigens ook op voor je sygate firewall.

Meer dan voldoende voor de gemiddelde kabel en adsl internetters...
Scriptkiddies komen er niet doorheen, en hackers zijn niet geintresseerd in jou kompjoetertje...

G

De XP firewall is bekend voor zijn onbetrouwbaarheid en in-adequate werking.

Voor thuis werkt ie misschien goed genoeg, maar echt lekker is ie nu ook weer niet, alhoewel er een enorme verbetering zit tussen de "oude" firewall van SP1 en de "nieuwe" firewall van SP2.

Nadeel is dat als je hem nu uit zet de pc steeds blijft mauwen elke keer als je hem opstart dat hij onvoldoende beschermd is en niet veilig is en je krijgt zo'n rood icoontje onderaan in de statusbalk.

Het wordt eens tijd voor een truuk om dat gezeur ongedaan te krijgen. Zal er vast wel in zitten en er zal vast wel een beheerder zijn die weet hoe dat werkt.
Ik ben alleen zelf te lui om er naar te gaan lopen zoeken want op zich heb ik nog geen last gehad van de firewall.

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog door een ander kunt laten doen!!!!!!!!!!

@BT

Dat kun je hier uitzetten, via helpmij achtergekomen daar heb ik die vraag zelf gesteld.

configuratiescherm dan beveiligingscentrum daarna aan de linkerkant informatiebronnen, daar meldingen van beveiligingcentrum instellen kiezen en daar kun je alles uitzetten.

daar was ik goddank ook achter gekomen van die meldingen uitzetten :)
alleen gisteren toch maar eens getest met SP2 nou hij komt er hier nooit meer op
15 min installeren 1 uur zoeken hoe ik in godsnaam weer op internet kwam en daarna weer 15 min deinstall wel een goeie manier om je tijd te dooden als je echt niks te doen hebt :)
de oplossing om op insternet te komen was uiteindelijk heel simpel SP2 DEINSTALL :) :)

Hartstikke bedankt satshow! Weten we dat ook weer, ben er heel blij mee.

Tja fladder, er zijn mensen die er problemen mee hebben, waarom jij opeens geen internet meer had is me een raadsel want normaliter blijft alles gewoon werken.
Edoch brengt SP2 heel wat wijzigingen met zich mee en kan op sommige pc's problemen met zich mee brengen, daar is ook voor gewaarschuwd van tevoren zelfs door MS zelf.

Dus het is niet voor iedereen een aanrader en lukt het echt niet dan is een uninstall inderdaad de betere oplossing.
Persoonlijk raad ik toch iedereen aan het op zijn minst te proberen aangezien hij ook veel dingen repareert en het systeem toch bepaalde zaken verbetert.

Verder ga je straks toch krijgen dat bepaalde nieuwe games niet meer onder SP1 zullen draaien.
Gelukkig komen de fabrikanten van drivers en hardware ook wel vrij snel met driver updates etc. normaliter dus misschien dat als je het over een half jaartje nog eens probeert dat het dan wel goed gaat.

Inderdaad BT
het zal uiteindelijk wel op elke PC moeten gaan werken
maar inderdaad waarom alles niet meer werkte was mij ook een raadsel
hoewel we er ook wel achter zijn dat ons klimaatprogramma op het werk ook niet onder sP2 werkt dus daar zullen we ook nog maar iets aan moeten versleutelen

Sinds ik sp2 heb geinstalleerd krijg ik geen automatische update meer van windows. Ik kan hem ook niet handmatig naar de update laten zoeken omdat de systeem beheerder volgens windows beveiligingscentrum dit niet toe laat. Normaal kon dit wel en is dit door sp2 gedaan.

Nu wil ik graag dat dit (auto update) weer wel kan.

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt.

misschien kan het zijn dat je een serienummer in je XP hebt staan die op de blacklist staat, heb ik ook gehad wlliswaar toen met het hele SP1 verhaal dat je met de bekende XP code (die volgens mij miljoenen mensen hadden :) ) geen SP kon installeren
toen heb ik een ander nummer geprobeerd en toen kon ik welliswaar wel SP1 installeren maar geen updates ophalen
daarna weer een ander nummer geprobeerd en toen was mijn probleem opgelost
misschien heb je er iets aan

Snap het niet, want alles is orgineel en bij sp1 heb ik dit niet gehad.

Heb ook nog een probleem dat als ik de pc opstart hij automatische de map mijn documenten opent voor sp2 deed hij dit ook niet maar er zitten zo te horen veel grotere problemen bij anderen, dit lastig.

Ik heb ook eens gezien dat zo'n map geopend werd, dit kan spyware zijn.

Je kunt ook eens kijken bij start->programma's->opstarten en zien of daar de map documenten in staat.
Anders bij de registrysettings.
Ook een mogelijkheid is start->uitvoeren->msconfig en dan zien of de map documenten er tussen staat.

Dit lijkt me niet iets specifieks van SP2, maarja men wete maar nooit.

Overigens kun je die updates wel aanzetten, je moet dan administrator rechten hebben, dat wel.
In het configuratiescherm staat een icoontje "beveiligingscentrum" daar kun je op dubbelklikken, dan onderaan kun je de instellingen voor automatisch updaten aanklikken en instellen dat je updates automatisch moet krijgen.

BT,

Dat is het probleem heb alle rechten, ik gebruik alleen orginele software, maar sinds sp2 schijnt er opeens een systeembeheerder te zijn (voorheen was dit niet zo).

Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik in het beveiligings centrum de waarschuwingen/meldingen had uitgevinkt.

In de msconfig vind ik niet een verwijzing naar mijn documenten ook niet in opstarten bij programma's. Misschien spyware maar heb net gecontroleerd met spy & destroy en deze kan niets vinden behalve download accelator. Misschien weet je iets meer nu?

Kenonne, luitjes, dan migreer je toch naar Suse 9.1 ofzo, als er zoveel problemen zijn. Wat moet er wel niet gebeuren om van een gesloten systeem met alom bekende fouten in de architectuur wbt security en virussen af te stappen. Jullie zijn er niet mee getrouwd hoor!

Tjongejonge.

Wil zelfs een apple maar ik kan dan drivers vinden voor het programeren van cam's+ kaartjes. Misschien heb jij die voor een apple.

Zet hier maar een reply neer want denk dat die hier ook wel past.

firewall nodig of niet ?

Heb een discussie met iemand op mijn werk die daar op de IT afdeling werkt,, dus die weet wel het een ander over computers enzo.

Hij blijft beweren dat ik helemaal geen firewall zoals zonealarm op mijn pc hoef te hebben.

Hij blijft beweren dat als je computer achter een router zit dat je dat niet nodig want dan is je computer al onvindbaar voor hackers enzo.

Dus is de vraag,, als je een router hebt,, heb je dan een firewall als zonealarm nog nodig of is die nu eigenlijk overbodig.

Ik heb altijd begrepen dat er soms in de router een firewall zit. Dan moet je hem ook zo instellen dat er niemand meer bij kan want anders heeft het nog geen zin. Weet niet of het klopt maar zo is het tegen mij verteld. Misschien heb je d'r wat aan.

In Computer Idee nr. 22 staat een heleboel uitleg over installatie SP2.
Blad is inlusief SP2 op een cdrom.

@Jack: Als die man zo slim is, dan weet ie ook dat het niet waar is als hij zegt dat een computer achter een router nooit bereikbaar is voor buiten en/of onvindbaar voor hackers.
Zelfs met active firewall in de router!!!
Vergeet niet dat ik ook al 15 jaar in de ict zit en ook wel een beetje er van weet.:)
In mijn netwerkcursus voor beginners alhier kun je zien waarom een computer achter een router niet rechtstreeks zichtbaar is voor mensen op het internet, dat heeft met de ip adresseringen te maken.
Dit maakt een pc nog lang niet altijd veilig. Je zet met je pc altijd poorten open, waaronder icq poorten of msn poorten, en windows xp zet om een of andere vage reden poort 445 open voor internet waar dus ook al een beveiligingslek voor gevonden is.

Een firewall op je pc's is inderdaad niet nodig, maar als je echt veilig wilt zijn is het wel verstandiger omdat een firewall op je pc OOK het uitgaande verkeer in de gaten houdt (bijv. virussen en trojans die poorten open zetten op je pc of de pc op andere wijze toegankelijk maken voor buiten want dat is zeer wel mogelijk). Daarnaast zijn er dus altijd poorten (zoals die 445) die open staat voor internet of andere bugjes in windows die wel het een of ander open zet en met de firewall heb je dus ook nog een extra inkomende beveiliging.
Het hoeft dus niet, maar is wel aan te raden.

@Nummer10: Dat klopt niet wat je zegt. Als je XP pro hebt (en volgens mij ook XP home maar weet ik niet meer zeker) dan heb je altijd een Administrator gehad, die wordt namelijk standaard bij elke xp pro installatie aangemaakt.
Het kan zijn dat die verborgen is geweest en dat SP2 hem nu weer zichtbaar heeft gemaakt maar hij is er dus wel altijd geweest.
Een ander idee waarom die map steeds start op je systeem heb ik niet, hij moet ergens door opgeroepen worden en zal dus ergens in de registry staan. Hopelijk heeft iemand anders hier nog een idee over.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan