firewall xp aan of uit met netwerk?

D

druppeltje

Hoi

ik heb 2 pc met xp draaien .

nu zit er standaart een firewall in xp maar het netwerkje werkt dan niet als ik deze aan zet??? geen toegang tot mshome enzo.

Is er een mogelijkheid dat je deze wel kunt gebruiken??

Of moet ik een andere firewall gebruiken?

Ik werkt met een router/adsl met 2 pc erop.

Is het nodig eingelijk een firewall, als alleen de poorten voor mail en internet open staan?

Advie sgevraagd

gr

Een firewall is altijd handig want er komt steeds meer software wat na installatie contact probeert te leggen met de makers ervan. De firewall onderschept dit meestal. Een goede en simplele firewall is die van Sygate. In het netwerk kun je dan beter de XP wall uitzetten en die sygate ( of andere ) installen. Als je het netwerk gebruikt, geeft deze een melding of je het netwerk ook toegang wilt verlenen en die kun je dan continu aan laten staan. Suc 6,

The good, the Bad and the Ugly Kees

Als je achter een router zit heb je in principe geen firewall meer op je pc's nodig, want je router is dan tevens firewall.

Zoals ik jouw verhaal lees heb je dus een adsl-router en op die router heb je beide pc's aangesloten?
Dan zou ik op de pc's geen firewall meer installeren. Gewoon die van je router gebruiken. Zeker die van XP niet activeren want dat is a.) een prul en b.) werkt die niet zoals ie zou moeten.

Hoi

Ik heb een sweek router/adsl

Ik probeer de firewall (NAT) te configureren in de router maar nu heb ik een paar instellingen op welke kan hij het beste staan dan?

1. NAPT
2. NAT
3. DYNAMIC NAPT
4. OFF (deze natuurlijk niet)

gr

Tijger, de firewall in de router laat in principe de data door die in bepaalde softwarepakketten zit ingebakken om de makers van de software te "bereiken" Een firewall op de pc houdt deze wel tegen, dus het is altijd handig om ook een firewall op je pc te draaien. Vooral handig bij gekraakte software :)

Ligt er maar aan hoe je dat instelt Kees. Vaak word de firewall van de router ook gewoon niet geactiveerd omdat het routing gedeelte al voldoende als firewall dient.
Men kan inderdaad altijd voor dat soort dingen nog een firewall op zijn pc zetten om de uitgaande connecties te monitoren, kan nooit kwaad, heb je gelijk in.:)

@Druppeltje:
1.) NAPT en Dynamic NAPT heb ik nog nooit van gehoord, sorry.
2.) NAT wordt over het algemeen gebruikt, die kun je aanzetten, staat voor Network Adress Translating, en staat volgens mij vanzelf aan anders heb je geen internet verbinding als je meer pc's hebt aangesloten.
NAT zorgt ervoor dat de interne ip adressen van je pc's vertaalt worden naar 1 ip adres en dat is het externe ip adres (wat je van je provider krijgt).

Ik zou hem dus op 3 zetten. Als je pc een intern ip adres heeft zoals een 192.168.x.x adres of 10.x.x.x adres dan zorgt die router al voor heel veel bescherming en heb je in feite al een soortement van firewall.
Zijn dit de enige opties die je in je router kunt instellen? Zoja zou ik toch nog een firewall op de pc zetten zoals de gratis Zone Alarm.

Hoi, de XP firewall kun je beter uitzetten en dan Sygate personal firewall installeren, deze werkt beter en blokt ook die hele fijne interne windows requests .

Sygate is GRATIS

http://smb.sygate.com/buy/download_buy.htm

HELEMAAL ONDERAAN DE PAGINA!!!!!!

Groeten van Maison

En een software matige Firewall van TrendMicro ! De beste en de snelste ! Tevens Virus scanner !

Cya ...

Ik zit wel met 2 pc op de router aangesloten.

Is dan nog steeds NAT als beste of toch dynamick NAT?

De firewall van trentmicro is deze gratis? zo nee is er dan een crack voor?

gr

Zonealarm is even goed en is in elk geval gratis.

Sorry, maar ik ken het verschil niet tussen NAT en dynamic NAT, zelfs nooit gehoord van dynamic NAT, maarja ze vinden steeds weer wat nieuws uit.

Ik zou gewoon NAT namen, daar heb je genoeg aan. Het gaat immers om de ip vertaling en dat doet ie.

Originally posted by maisonprettyboy
Hoi, de XP firewall kun je beter uitzetten en dan Sygate personal firewall installeren, deze werkt beter en blokt ook die hele fijne interne windows requests .

Sygate is GRATIS

http://smb.sygate.com/buy/download_buy.htm

HELEMAAL ONDERAAN DE PAGINA!!!!!!

Groeten van Maison

hi ik gebruikte eerst sygate personal firewall pro
en kreeg daar na een update veel problemen mee
het was tevens erg simpel om er toch doorheen te komen.
sindsdien gebruik ik Norton personal firewall icm antivirus 2004
en werkt prima hier nu .. mijn mening is dan ook neem Norton personal firewall (heb er goede ervaringen mee)
en is prima voor netwerken.

Dynamic NAT is volgens mij dat de router als DHCP server gaat fungeren, dus dat de PC's geen vast IP adres krijgen maar eentje dynamisch krijgen toegewezen.
Overigens heeft NAT enz niets met een firewall te maken, dus alsnog een 3rd party firewall erop zetten is wel aan te raden!

Nee in dat geval zou dynamic nat hetzelfde als DHCP zijn.
DHCP is het protocol wat er voor zorgt dat je pc's een ip toegewezen krijgen niet NAT of Dynamic NAT.

NAT heeft alleen te maken met de vertaling van het interne ip adres naar het externe (internet) ip adres.

Maar ik denk dat ik er al uit ben. NAT werkt dus erg handig als je een vast ip adres hebt, met bijv. winroute pro kun je dat instellen. Indien je nu echter een dynamisch ip adres hebt wat regelmatig wijzigt, dan kun je het externe ip niet vast aangeven, daarom denk ik dat ze dat dynamic NAT noemen.
Dat de NAT gebeurd op het dynamische ip adres.
En dat heeft toch wel degelijk zijdelings met een firewall te maken want het is een firewall-achtige activiteit. Je beschermt immers je interne ip adressen door ze te maskeren als je externe en voorkomt daarmee dat iemand zo op je interne netwerk komt en dat is firewall funktionaliteit.

Blijft natuurlijk een vaag gebeuren want NAT=Network Adress Translating en het is een beetje overkill of pleonasme om daar nu nog het woordje "dynamic" bij te gaan zetten. Maarja fabrikanten doen hoe langer hoe meer gekke dingen om zichzelf en hun produkten interessant te maken voor de gebruikers dus dat zullen we maar op de koop toenemen.;)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan