Flashen

B

bertk

Ik ben nog steeds bezig alle forums te lezen om zoveel mogelijk te leren voordat ik de fungerende configuratie van m'n DM7025 durf te veranderen. Heb o.a. een harde schijf ingekocht (WD600VE) en heb bijna een LAN opgebouwd. Min vraag is: Ik lees veel over DreamUpLan maar kan dit programma nergens vinden. Zit dit in DreamUp 1.2.2.0? Is Dreamup Universal beter geschikt voor DM7025? Als mijn LAN klaar is kan ik dan flashen zonder nulmodeemkabel? Dit ivm de grote afstand tussen box en computer. Kan een memory-stick dan beter van pas komen?

Ik hoop dat ik enige reacties kan krijgen die mij verder op weg kunnen helpen.

---

Groetjes uit Zweden

Bertk

Het is maar goed ook dat je dat programma niet kunt vinden. DreamUpLan wordt ABSOLUUT AFGERADEN!!! Je kunt de flash van je Dreambox er mee in de vernieling helpen.

De veiligste methode is dan ook DreamUp 1.2.2.0 dat is de laatste nieuwe versie en ook geschikt voor de 7025 als het goed is.

DreamUp Universal is een oudere versie en ging toen tot de 7020, ben er niet meer zeker van of de 7025 ook gesupport word, daarom kun je beter de 1.2.2.0 gebruiken.

Hiervoor heb je zowel netwerk alsook een seriele nullmodemkabel nodig als je het snel wilt laten verlopen. Als je 1 ding van beiden wilt gebruiken, kun je slechts gebruik maken van de seriele nullmodemkabel maar dat gaat wel heel traag.

Als je LAN klaar is kun je wel flashen zonder nullmodemkabel, echter niet met DreamUplan. Misschien wel met DCC of Flashwizzard, deze ondersteunen niet het backuppen van een 7025 maar misschien wel het flashen daarmee, dat zou je even kunnen proberen, ik kan het niet voor je testen want ik heb geen 7025 maar misschien dat een van de andere 7025 bezitters alhier je kan vertellen waar zij hun box mee flashen.

Overigens ligt hier thuis bij mij een seriele nullmodemkabel van 10 meter tussen de pc en de Dreambox, dat is omdat er hier veel mee gehobbyed word en de 10 meter was de langst mogelijke kabel die aan een stuk in de winkel te krijgen was.

Maar het is uiteraard geen plicht. Als hij eenmaal eens goed geflashed is zou hij later gewoon via het netwerk geflashed kunnen worden.

Doch gebruik a.u.b. geen DreamUpLan! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen.:)

Als je LAN klaar is, kan je de 7025 het veiligste flashen via de ingebouwde webinterface. Zet de 7025 uit. Terwijl je hem weer aanzet, houdt de up of down knop op de 7025 ingedrukt. Dan verschijnt er op de display van de 7025 een IP-adres.

Klop dit IP-adres in je Internetbrowser op de computer en je krijgt de webinterface van je 7025 te zien. Onderaan is een optie om te flashen. Ik kan je even de juiste tekst niet zeggen omdat ik in het buitenland zit en mijn box niet bij de hand heb. Als je hier op klikt, komt er een nieuw scherm en kan je de image die je wilt flashen op je computer zoeken. Als je die gevonden hebt klik op flashen. Als het balk je op 100% staat, zet je de 7025 uit en weer aan. De nieuwe image zal dan starten. Voor meer uitleg is er een uitgebreid handboek in het engels of duits beschikbaar op de site van Dream Multimedia.

Bedankt voor de reacties. Als ik het goed heb begrepen van Cluyveduycker heb ik dus geen DreamUp en geen seriele nullmodemkabel nodig en mag absoluut geen DreamupLan gebruiken. Gewoon via m'n browser en webinterface flashen. Zal ook het handboek van Dream Multimedia bekijken.

Hoe lang kan de flash procedure duren (in minuten)?

Ik denk 2 a 3 minuten denk ik. Je ziet het zo, je moet even wachten, dan komt het blauwe lijntje dat loopt van 0 tot 100%, daarna krijg je "klaar". Het verreweg de veiligste methode, die door dream zelf in de software is gebouwd.

Dreamup via een nullmodemkabel duurt lichtjaren. Dreamup werkt op zichzelf goed, maar dit is sneller en makkelijker. Ik zet een hele nieuwe versie inclusief settings en een paar mapje met andere zaken plus mijn eigen opstart- en radiologo in 10 minuten op de box. DreamupLan niet gebrtuiken zoals BT al zei, was voor de 7000, maar gaf daar ook al veel problemen.

De methode van Cluyveduycker is een uitstekende methode.

Houdt er echter rekening mee dat deze methode uitsluitend werkt indien de Dreambox automatisch een ip adres krijgt van je router.

Heb je statische (vaste) ip's op je netwerk ingesteld, zul je dat voor de Dreambox ofwel moeten omzetten naar dynamisch ofwel toch de DreamUp methode moeten gebruiken.

BT, ik heb thuis ook statische IP-adressen in gebruik, maar de DCHP server in de router wel aan laten staan. Zo kan de dreambox toch een dynamisch ip_adres van de router ontvangen.

Als je LAN klaar is' date=' kan je de 7025 het veiligste flashen via de ingebouwde webinterface. Zet de 7025 uit. Terwijl je hem weer aanzet, houdt de up of down knop op de 7025 ingedrukt. Dan verschijnt er op de display van de 7025 een IP-adres.[/quote']
Dit werkt bij mij niet. Hoe moet je de 7025 uit- en aan zetten? Op de afstandsbediening, de 7025 of de stekker eruit? En waarom is het beter om statische of dynamische ip-adressen te hebben? En als je dynamische hebt krijgt je box dan meestal toch hetzelfde ip-adres? Kan het adres van de box ook gezien worden als je in de configuratie van je router kijkt?

Wanneer ik in m'n router zie welk ip-adress de dreambox heeft en ik schrijf dit op mijn Explorer 7 krijg ik geen verbinding met m'n box. Wat zou er dan fout kunnen zijn?

Zo te zien beantwoord je je eigen vraag al tijdens je vraag.

Inderdaad in je router kun je meestal wel zien welk IP je dreambox heeft.

Dan moet je wel weten welk MAC adres (zeg maar serienummer voor de netwerkkaart) je dreambox heeft, of je moet precies weten hoe je andere machines te herkennen zijn in je router (want dan is degene die over is dus je dreambox).

Vaak kun je in je router een lijstje terug vinden van de apparaten die verbonden zijn met je DHCP server, en daar staat dan het MAC adres vermeld en vaak ook het toegewezen IP nummer.

Het gebruik van DHCP maakt het heel simpel om je netwerk te configureren.

Maar met een handmatig ingestelde netwerk configuratie, houd je het helemaal zelf in de hand.

(en is de kans of foutjes wat groter).

Er is wat dat betreft niet echt een "betere" werkwijze aan te geven, dat ligt vooral aan wat je zelf prettiger vind.

Meestal krijgt een apparaat dat eenmaal bekend is bij een router, steeds hetzelfde IP nummer.

In sommige gevallen word dat uit veiligheids overwegingen juist niet gedaan en krijg je eens in de zoveel tijd gewoon een ander IP nummer.

En ook als je af en toe met meer apparaten verbindt dan dat er IP nummers beschikbaar gesteld zijn, krijg je dus net dat IP nummer dat vrij is.

Wanneer je het IP nummer van je box hebt vastgesteld en je kan toch geen verbinding maken, kan er op je dreambox een firewall actief zijn.

Ik gebruik een NetGear router en die geeft voor iedere device aan welk IP-nummer, Mac-adres en benaming, in mijn geval DREAMBOX. Lekker makkelijk dus. Bovendien heb ik slechts 3 IP-adressen, de router zelf, m'n computer en de 7025.

Ik wil nog graag weten hoe je de 7025 uit-en aan zet, met de afstandsbediening, op de box of de stekker eruit?

Heeft een 7025 in orignaal uitvoering met Enigma2 een eigen firewall? Hoe kan die aangepast worden?

Het maakt niet uit hoe je hem uit zet, mag ook middels de afstandsbediening als je het dan wel maar doet via het menu en dan uitschakelen, dus niet gewoon op standby zetten want da's niet voldoende.

Maar je mag ook de aan/uit knop gebruike op de achterkant of als hij die niet heeft gewoon de stekker er uit.

Dat met die firewall weet ik niet, heb geen 7025.

gaat niet helemaal goed die uitleg,

de 7025 heeft een netschakelaar achterop. zet deze uit 0.

schakel met diezelfde knop de dreambox weer in en houd gelijkertijd de links onder(down) ingedrukt aan de voorzijde vd de dream.

houd deze knop net zolang vast tot er in je display van je dream onder in beeld DHCP..... verschijnt, blijf em vasthouden want enkele seconden later verschijnt erboven je toegewezen IP.

neem dit IP over en type em in je browser, enter , en Voila....!

er verschijnen dan een aantal opties, en onder in beeld staat je firmware upgrade, klik daarop en kies vervolgens je Firmware.

na openen gaat de rest vanzelf wacht wel geduldig tot alles is doorlopen.

op het momnet van flashen lijkt de voortgang even een pauze te hebben, en lijkt het alsof ie al klaar is, dat is ie pas als het gemeld word.

Halleluja! Het is bijna niet te geloven. Ben erin geslaagd om Gemini 2.20 via m’n LAN en browser te flashen en te booten.

Heel veel dank aan Cluyveduycker, Black Tiger, boets, MAS3 en XGAbox. Het op de knoppen drukken was niet zo makkelijk want mijn apparaat is nogal gevoelig en ik hield waarschijnlijk niet goed ingedrukt. Of dat m’n netwerk niet goed werkte voordat ik het een paar maal opnieuw opstartte. Via de Dream-Multimedia site (http://www.dream-multimedia-tv.de/dm7025/) vond ik ook een heel goede beschrijving van wat Cluyveduycker had beschreven. Het flashen duurde maar ca 2 minuten. Het booten duurde langer en ik was nogal zenuwachtig maar alles ging goed. Ik hoop dat alles makkerlijker wordt nu ik ook met Gemini werk.

Nu wordt mijn volgende stap het inbouwen van m’n hd (een 2,5” 5400t 80Gb met adapter) en het bestuderen van de plugin-mogelijkheden. Dan kom ik wel weer met verder vragen over CCcamd en mgcamd/newcs.

Nogmaals iedereen hartelijk bedank.

Kijken hoe lang het duurt voordat je ook tegen het probleem aanloopt dat je geen geluid hebt op je web interface van de dm7025... :tong:

Hallo allemaal,

kan je gemini software in je dreambox 7020 zetten zonder een nulmodem kabel.

of gaat dat ook via de usb poort.

Gr.

triaxpeer1

Als je een netwerk hebt, kan je de nieuwe image naar de map var/tmp schrijven met een ftp programma (b.v Cuteftp). Dan de extentie veranderen in rootcramfs

Ga dan op de dreambox naar "Instellingen>>gevavanceerde instellingen>>Software update>>handmatige update.

Dan zie je de file en door er op te klikken kan je de nieuwe image installeren.

@Triaxpeer1... kijk eens iets hoger in deze thread naar de reactie van XGABOX, daarin staat precies beschreven hoe het zonder nullmodemkabel moet.

Ik meen me te herinneren dat de root.cramfs (ja die punt hoort er ook bij) wel werkt voor de 7000 serie, maar problemen kan geven bij de 702x series. Ik kan me ook vergissen, maar in dat geval kun je beter de veilige methode nemen die overigens ook heel gemakkelijk is.

Tenzij je netwerk dus geen dhcp heeft c.q. automatisch een ip krijgt.

Ik heb me inderdaad vergist. Niet alleen de extentie moet worden veranderd, maar de hele naam van het bestand moet worden veranderd in root.cramfs

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan