Foeilelijke schotels eindelijk uit straatbeeld?

hangslot

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
6
Punten
38
Leeftijd
60
Door een aanpassing van het Nationaal Frequentieplan kunnen individuele satellietschotels aan gevels vervangen worden door kleine antennes, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst na afloop van de ministerraad.

Toch nog een schotel aan uw balkon hangen? Klik op de link onderaan voor de condities

Technische toelichting van EZ

Een satellietschotel op het dak kan via een zogenaamd satelliet repeatersysteem omroepsignalen met een laag vermogen langs de gevels van gebouwen uitzenden. Kleine antennes kunnen zo deze signalen oppikken waardoor satellietschotels niet meer nodig zijn.

Ook betekent dit dat appartementen aan de noordzijde van een gebouw met een antenne de omroepsignalen kunnen ontvangen. Een satellietschotel moet altijd op het zuiden gericht staan. Voorwaarde is wel dat de omroepsignalen niet interfereren met andere gebruikers uit de frequentieband. Voor een satelliet repeatersysteem is een vergunning vereist.

Het Nationaal Frequentieplan is een soort bestemmingsplan op basis waarvan de overheid haar beleid uitvoert en vergunningen verleent. Het plan geeft per frequentieband aan voor welk type gebruik de band bestemd is. De frequentieband waarvoor onder voorwaarden de satelliet repeatersystemen wordt toegestaan, is 10,7-12,75 GHz.

Positieve reactie uit de markt

Het plan van het kabinet om toestemming te verlenen voor 'Satellite Repeater Systemen' (ook wel 'SRS') maakt de weg voor nog meer Nederlanders vrij om over te stappen op digitale satelliet-televisie, stelt CanalDigitaal, een Nederlandse aanbieder van digitale TV via de satelliet.

Het bedrijf verwacht binnen enkele maanden de eerste SRS installaties te kunnen voorzien van smartcards. Via een uit het zicht geplaatste schotel wordt een compleet (flat)gebouw van digitale satelliet-televisie voorzien.

De consument heeft slechts een kleine antenne ter grootte van een koffiekopje nodig om de signalen op te vangen.

CanalDigitaal groeide -naar eigen zeggen- vorig jaar met meer dan 150.000 nieuwe klanten. Met dit besluit van het kabinet verwacht CanalDigitaal dat nog meer Nederlanders zullen kiezen voor televisie ontvangst via de satelliet.

Bron: http://juridischdagblad.nl/content/view/2987/44/

Ik had ook al een vrijwel identiek artikel in de telegraaf zien staan. Een roestige niet onderhouden schotel vind ik ook niet mooi. Het zelfde geldt voor lelijke vitrages. Maar een schotel opzich vind ik zelf gewoon wel mooi en decoratief. En dat is ook subjectief.

Kerstkonijn zei:
Een roestige niet onderhouden schotel vind ik ook niet mooi. Het zelfde geldt voor lelijke vitrages. Maar een schotel opzich vind ik zelf gewoon wel mooi en decoratief. En dat is ook subjectief.

Ze gaan hier uit van een flat denk ik????
1 schotel aan een huis gaat nog wel,maar in een flat
Das toch niks .....Dat elke tweede inwoner een schotel van 80 cm op zijn balkon heeft. Krijg je zo'n Nasa achtig antenne park!!
Das niks vindt ik..

Ja das waar kweetniet de tranen springen je wel eens inde ogen als al die dingen zo ziet hangen de een nog groter als de andere, ja en dan allemaal aan het Balkon of aan de railing van de etage waar ze op wonen.

En dan zwijg ik maar over de manier hoe sommige van die schotels gemonteerd zijn ik zag er laatst 1 die zat met tyraps en plakband vast.

Dit blijft een terugkerend onderwerp dat de "foeillelijke" schotels wegmoeten, ik zelf denk dat dit nooit helemaal zo zou zijn, maar men blijft er wel mee bezig, zoals een tijdje terug in Rotterdam.

Ik heb het forum maar niet verder afgezocht maar er is zat ovet te doen.

Telecomwereld.nl

Schotel kan van het dak

05-03-2006 (22:00) - De schotel kan van het dak. De signalen van een satelliet kunnen nu dankzij een vrijgekomen frequentieband ook draadloos naar kleine antennes in de woningen worden verstuurd.

Veel satellietschotels ontsieren balkons en gevels van flats. Woningbouwcorporaties zijn daar niet blij mee, maar kunnen er weinig tegen beginnen. Met dank een artikel 10 van het Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens. Daarin staat, dat iedere burger mag kiezen tot welke nieuwsbronnen hij toegang heeft. En zo installeren bewoners massaal hun schotel, om ze te richten op bijvoorbeeld Astra, Hotbird of Turksat.
Dankzij een nieuw systeem, volstaat ook ??n schotel op het dak, om een heel appartementencomplex van satellietsignaal te voorzien. In voornamelijk Chinese grote steden wordt dit al sinds enkele jaren kleinschalig toegepast. Het Ministerie van Economische Zaken heeft op 24 februari groei licht gegeven voor het vrijmaken van een frequentieband (10,7 tot 12,75 GHz) voor draadloze distributie van satellietsignalen. De individuele satellietschotels aan gevels en op daken kunnen daardoor worden vervangen door kleine antennes.

Alternatief voor schotels

Kleine antenne voldoende
Bij de bewuste oplossing zendt een satellietschotel op het dak de signalen via een zogenaamd SRS-systeem (Satelliet Repeater Systeem) met een laag vermogen langs gevels van gebouwen uit. Een kleine antenne bij de woningen is voldoende om de signalen op te pikken. Het heeft een extra voordeel voor mensen in flats met ongunstige ligging ten opzichte van de satelliet. Voorwaarde is wel dat ze andere gebruikers niet storen. Daarom is er een vergunning voor nodig.

CanalDigitaal biedt dit SRS-systeem aan voor de Astra-satelliet. Daarop zijn vooral Nederlandse (Astra 19? oost) of Engelstalige (Astra 28? oost) televisieprogramma?s te volgen. Met deze draadloze oplossing is het niet mogelijk meerdere satellietposities tegelijk door te sturen. De Astra-satelliet voorziet niet in een programmapakket voor de Turkse of Marokkaanse bewoner. Die richt zijn schotel bij voorkeur op respectievelijk Turksat 42? oost of Hotbird 13? oost.

Geen programmapakket voor Turkse of Marokkaanse bewoner
In Nederland kunnen we, kortom, niet alle programma?s van ??n satelliet betrekken. De grootste groep schotelbezitters zijn namelijk allochtone bewoners, ge?nteresseerd in de programma?s uit hun vaderland. Voor elke groep bewoners is een andere satellietpositie interessant. Bij het SRS-systeem is de keuze dus wat beperkt. Klanten kunnen wel individueel bepalen welke zenders ze wensen te ontvangen, en krijgen een ontvanger met CanalDigitaal smartcard. Er is al een abonnement vanaf ?2,50/maand.

Leverancier Hertzinger (http://www.hertzinger.nl) zegt een betere oplossing te bieden, met het zogeheten GSO-systeem (Gezamelijke Satelliet Ontvangst). De bewoners krijgen in de woonkamer een drie-gats-einddoos waar ze hun settopbox op aan kunnen sluiten, en houden het grote pakket aan zenders. Volgens de leverancier wordt via de GSO-installatie ongeveer 99% van de allochtone televisieprogramma's doorgestuurd. Hertzinger zegt al enkele duizenden GSO-aansluitingen te hebben gerealiseerd.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan