Frequenties

M

MrScuba

Ik heb een Visiosat met 2 LNB's.

Nu heb ik een vraag over de afstelling.

Ik heb zowel Astra 1 als Hotbird automatisch laten zoeken en heb bij Astra ca 80 kanalen en op Hotbird 110 kanalen. Echter op bv 12360 krijg ik geen tv zender door, en zoekt tie naar signaal. Dit terwijl de ontvanger zelf die frequentie vond.

Heeft dat nog iets te maken met de afstelling van de schotel?

Weet je zeker dat het over kanalen gaat? Want ik heb eerder het idee dat het over transponders gaat, en op elke transponder zitten meerdere kanalen.

Een goede zoektocht langs Astra kan meer dan 600 kanalen opleveren, bij hotbird is dat zelfs nog meer.

Dus als jij op hotbird slechts 110 zenders ziet, dan is er iets mis.

Dit kan een paar oorzaken hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je de ontvanger alleen naar FTA kanalen hebt laten zoeken in plaats van naar alle zenders.

Het kan ook zijn, wat je zelf al aangeeft, dat de afstelling niet goed is of dat misschien een lnb stuk is.

Deze meneer heeft net zijn ontvanger (Opentel - ODS3000CI) aan het werken gekregen door de DiSEcQ switch te vervangen.

Zou toch wel erg sneu zijn als de LNB's nu ook beide niet goed zouden blijken.

Ik heb ook het vermoeden dat er alleen naar FTA gezocht is en niet naar encrypted zenders.

Want ongeveer 80 kanalen, dat komt aardig overeen met het FTA zenderaanbod op astra.

Op de hotbird word op frequentie 12360 inderdaad tv uitgezonden, aldus lyngsat.

Er zouden zelfs FTA zenders bijzitten maar of dat echt zo is, betwijfel ik (gezien de aard van die zenders).

Je zou es kunnen kijken of je misschien allemaal horizontale zenders mist.

Kijk en vergelijk eens met wat er op lyngsat staat (zie linkje boven).

De kleurtjes geven aan of het analoog of digitaal en of het vrij of gecodeerd is.

Laatst bewerkt:
Kan een LNB dusdanig stuk zijn dat er sommige transponders wel en sommige niet ontvangen worden?

Tijdens het automatisch zoeken zie ik nl een aantal malen "mislukt" en een aantal malen "geblokkeerd" staan. De geblokkeerde geven nl wel signaal. En.....de geblokkeerde hebben een signaal van 100% en die andere 0%

En achteraf besef ik dat ik misschien een beetje onvoorzichtig de coax eraan en eraf geschroefd heb met spanning erop. Een LNB is welliswaar niet duur, maar vervangen voor niets vind ik zonde.

Je ziet, ik ben nog maar een beginner.

Overigens eenieder bedankt voor zijn hulp bij het vorige probleem.

Ja, dat zou kunnen.

De satellieten beschikken over een beperkt gebied (in de frequenties) warin ze kunnen (mogen) uitzenden.

Aanvankelijk werd dit probleem opgelost door programma's horizontaal en vertikaal uit te zenden.

Gepolariseerd heet dat.

Toen later de behoefte bleef groeien, heeft men het frequentiegebied naar boven uitgebreid.

Hierdor heb je dus ook een hoge en een lage band.

Een LNB moet dus 4 banden kunnen verwerken.

Dit zijn Vertikaal Laag, Horizontaal Laag, Vertikaal Hoog en Horizontaal Hoog.

Elders heb ik uitgelegd dat geschakeld word door de voedingsspanning te varieren.

Mogelijkerwijze functioneert dat niet meer goed.

Dit zou veroorzaakt kunnen worden door een fout in de ontvanger (aansturing), maar ook door een fout in de LNB.

Het is zelfs mogelijk dat het apparaat dat tussen ontvanger en LNB zit (je DiSEcQ switch) hier ook invloed op uitoefent.

Zou je misschien kunnen aangeven welke transponders je niet hebt, en welke (die daar in de buurt zitten) wel ?

Zo kunnen we misschien tot een bepaalde consequentie komen wat betreft de oorzaak vanje probleem.

Ja, nu is me eea duidelijk. Zeker met frequentie 12360.

Ik ben juist met sateliet begonnen om de (te) hoge kosten en slechte kwaliteit van de kabelbedrijven te ontwijken.

12360 is dus niet belangrijk.

Verder bedankt voor alle hulp.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan