FTA zenders ontvangen via satelliet

M

mytv1

Ik ben van plan een schotel + satellietontvanger te kopen om de Free To Air zenders uit vooral de UK (ITV,Channel 4 etc) te kunnen ontvangen.

Ik heb een beetje op de forums en in winkels gekeken maar zie toch vooral dingen die gericht zijn op of cardsharing of op klanten van CanaalDigitaal.

Als iemand advies heeft wat ik kan aanschaffen?

Hoi Mytv en welkom op Satellite Fun.

Als je echt alleen FTA zenders wilt kijken en niet op een later tijdstip ook naar gecodeerde zenders d.m.v. een abonnement, dan zou je inderdaad een FTA ontvanger kunnen aanschaffen.

Waar je daarbij rekening mee moet houden is in elk geval, zoals je zelf al aangeeft, naar welke zenders je wilt gaan kijken. Dat is namelijk belangrijk om te bepalen wat de ontvanger toch moet kunnen.

Er zijn best wel FTA ontvangers te krijgen in de winkel met een beetje zoeken en/of navragen. In elk geval heb je een schotel nodig waarmee je goed de 28.2 positie kunt ontvangen. Als je echter ook de Duitse FTA kanalen wilt ontvangen, zou je een combinatie lnb kunnen nemen voor Astra 1 en Astra 2.

Wil je later echter bijv. Nederlandse zenders met een abonnement gaan kijken, is het misschien toch handig (afhankelijk van de tussenliggende tijd) om je toch al een betere ontvanger aan te schaffen.

Indien dat niet snel zal zijn hoeft dat niet, want er komen steeds nieuwere ontvangers uit, en de schotel met lnb's blijven voorlopig toch gewoon geschikt, ook voor nieuwere ontvangers. Althans in de meeste gevallen.

Dus in jouw geval zou ik op zoek gaan naar een 80cm schotel, dan kun je er ook later meerdere lnb's op hangen. Daarnaast een FTA ontvanger die diseqc ondersteuning heeft en als je ooit een motor wilt is diseqc 1.2 en evt. usals ondersteuning erg handig.

En uiteraard kabel, bevestiging en een universele lnb voor op de Astra 28.2 oost, of als je meer satellieten wilt kijken even aan de handelaar vragen welke multi-lnb opstelling voor jouw situatie dan geschikt zou zijn.

Bedankt voor de duidelijk reactie, hier kan ik wat mee!

Ik twijfel op dit moment tussen 3 opties ;

SAB 3000 FTA

http://verwijderd

Prijs is niet hoog en leek me aardig om mee te beginnen. Toch vind ik op Google vrijwel niets over dit model.

MVision HD 200

http://verwijderd

HD en timeshift

Freesat

http://www.freesat.co.uk/index.php?page=products.Main

Bestellen vanuit Engeland, speciaal voor zenders uit de UK

Advies stel ik op prijs wat voor mij het beste zou zijn om te kopen.

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 20:09 uur ----------

Ik hoor nu ook veel goeds over Edision Argus, lastig hoor.

Laatst bewerkt:
Hoi.

Zoals je ziet, heb ik de links naar de webshop verwijderd.

Iemand die bijvoorbeeld google raadpleegt, komt op exact dezelfde plaats terecht en daarom voegt de link niets toe.

Verder zijn links naar commerciële sites niet toegestaan.

De keuze die je aanvankelijk wil maken, is er eentje waar het prijsverschil zo'n 350 % is.

Das nogal een verschil.

Zoals je zelf al opmerkt, de SAB is goedkoop en daarmee een leuke beginnersdoos.

Het merk gaat alweer even mee en is populair onder de "beginners", het merk staat niet bekend om slechte producten, maar het is uiteraard (gezien de prijzen) ook geen hoogvlieger.

MVision is ook een merk waar ik meen vaker van gehoord te hebben, maar persoonlijk ken ik de producten niet.

Het voordeel van die doos is dus dat je er HD mee kunt ontvangen en weergeven, en wat dat betreft ben je alvast op de (zeer nabije) toekomst voorbereid.

Persoonlijk vind ik het wel een doos die je achter een kastdeur moet verstoppen, maar smaken verschillen.

Houd er rekening mee dat de timeshift functie afhankelijk is van een opslagmedium (lees harddisk), die je er zelf aan moet hangen.

Die is dus niet in de prijs inbegrepen.

Het ligt voor de hand dat er daarvoor een USB aansluiting aanwezig is, maar uit de gegevens op de site waar jij 'm gezien hebt, is niet op te maken welke aansluitng er is voor de harddisk.

Verder is ie standaard niet geschikt voor timeshift, zo meen ik te lezen.

Je moet daarvoor eerst de software van de genoemde site installeren, en pas daarna komt timeshift ter beschikking.

Dit staat wel op die pagina die jij ook gezien hebt, maar de text is naar mijn idee wel misleidend omdat je ook zou kunnen lezen dat timeshift na aansluiten en programmazoeken ter beschikking komt.

Maar het is onzin om daarvoor een dergelijke regel in het verkooppraatje op te nemen en dus zie bovenvermelde voorgangswijze.

Hoeft allemaal niet zo'n probleem te zijn, maar is nauwelijks iets voor een beginner.

Natuurlijk kan ik niet inschatten hoe handig jij bent, maar het lijkt me wel iets om rekening mee te houden.

Wat betreft freesat: dat is dus exact het systeem waarin jij aangaf geïnteresseerd te zijn.

Houd er wel rekening mee dat de £ niet gelijk is aan de €.

En met verzendkosten.

En wat als je een probleem ervaart en je het ding terug moet sturen ?

Verder mag je verwachten dat alles in die ontvanger uitsluitend Engelstalig is.

Je moet voor jezelf beoordelen of dat een probleem zal vormen voor jou en/of je gezin.

Ook het merk Edision ken ik wel, maar niet van de ontvangers.

Daar kan ik je verder niet veel over vertellen.

Het doosje is wel weer meer mijn smaak, en als de keuze tussen deze twee HD ontvangers zou hangen, dan zou ik (met de informatie die ik nu heb) voor deze Edision gaan.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie en van die links had ik kunnen weten ja!

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar SAB omdat ik echt een beginner ben en het HD aanbod op BBC HD en ITV HD me op dit moment niet aanspreekt.

Wat ik met wel afvraag is of de SD zenders er ook af gaan voor de HD versies van de zenders?

Ik denk dus dat MVision niet iets is voor mij om mee te beginnen, Freesat ook niet aangezien het uit de UK moet komen.

Ik denk dus dat voor mij de SAB 3000 het beste is.

High Definition word via een andere modulatievorm ("verpakking") uitgezonden als Standard Definition.

Dat heeft vooral met de beschikbare bandbreedte te maken.

Maar de consequentie is dat beiden niet naast elkaar kunnen bestaan.

Een hele zender (heeft meerdere programma's) is SD óf HD, maar niet gelijktijdig.

Zonder twijfel is het overigens wel mogelijk om SD te verzenden via de HD modulatievorm, maar dat slaat nergens op.

Dus je zult zien dat hoe verder in tijd we geraken, des te meer SD transponders (= satellietzenders) er plaats maken voor HD versies.

Dan nog ga je met een ontvanger van minder dan € 50,- voor de veilige keuze.

Laat je nog even tijd om straks alsnog je vakantiegeld te spenderen aan een HD ontvanger.

Precies, ik hoef ook alleen die paar UK zenders te ontvangen en als het bevalt kan ik altijd nog uitgebreidere ontvangers aanschaffen.

Ik denk dat ik een schotel, lnb en de kabels het beste gewoon in de winkel kan kopen want via internet lijkt me dat niet zo handig.

Dat is een goed plan, als de pluggen bijv. niet passen kun je ook vlug terug even naar de winkel om ze te ruilen, via internet is dat allemaal wat lastig en de prijs zal via internet, zeker met verzendkosten, niet bepaald goedkoper zijn v.w.b. kabel en pluggen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan