Geen NL zenders

C

crismo

Goedendag iedereen,

Ik ben helemaal nieuw in het schotelgebeuren en heb samen met mijn vader de volgende spullen aangesloten en geinstaleerd:

LNB's: Inverto monoblock 2xlnb Hotbird en Astra

Schotel: triax 80cm

ontvanger: strong 6825

Nou proberen we zender te vinden maar we krijgen een hoop zenders(alleen maar engelse) waarvan de meeste zijn gecodeerd.

We hebben een canaal digitaal kaart geactiveerd via internet maar we krijgen maar geen NL zenders.

De schotel staat op 29 graden en naar zuid-oost gedraaid.

Op LNB1 zit de Hotbird en op LNB2 zit Astra

Deze vind ie ook allebij maar het blijft bij die paar engelse zenders.

Hoe kan het zo zijn dat we niet meer zenders kunnen ontvangen?

Lijkt me dezelfde fout als die hier gemaakt is de verkeerde sateliet.

http://www.satellitefun.org/forum/index.php?topic=9373

Volgens mij heb je de Astra 2 op 28.2 oost te pakken vergelijk de zenders eens op Kingofsat.

http://nl.kingofsat.net/pos-28.2E.php

Ja en dan moet je van voor de schotel gezien een stuk naar links, de lnb die recht op de schotelarm staat uitrichten op Hotbird op 13 oost daarnaast zit dan de andere lnb op Astra op 19.2 oost gelijk goed.

ja die komen overeen volgens mij.

Wat staat me nu dan te doen

Ja wat je te doen staat de ontvanger de zenders verwijderen of een fabrieks reset geven en de schotel loshalen en op de Hotbird uitrichten die staat op A dan zou als de Hotbird goed staat de Astra het ook moeten doen.

Dan kun je de site van Kingofsat gebruiken onderaan staan alle satelieten op volgorde van oost naar west.

Dus probeer de Hotbird te zoeken vergelijk de zenders en kijk daarna of je de Astra 1 ook goed hebt staan.

ok, ik heb nu alles gereset , maar als ik nu de schotel ga draaien richting van zuid naar oost is de sterkte bijna voluit maar de kwaliteit 0. en dit blijft zo

Wat er anders is aan de eerder genoemde installatie, is dat jij een monoblock LNB gebruikt.

Dat is toch wel weer iets bijzonders en daarom moet je goed opletten wat je er mee doet.

Lees dit even 2 maal helemaal door:

Als het goed is, heb je een handleidinkje gehad over hoe je die LNB in je houder moet monteren, aan de linker of de rechter feed (die toeters die eraan zitten).

Dan is het zo dat je schotel eigenlijk een soort van grote lachspiegel is.

Als je achter je schotel gaat staan, dan richt je de schote precies tussen de astra 1 (19.2) en de hotbird (13.0) satelliet in.

Dan kom je dus uit op 16 graden oost.

Wanneer je nog steeds achter je schotel staat, en je kijkt met de schotel mee, dan heb je rechts van je de Hotbird satelliet, en links van je de Astra.

Maar omdat je schotel dus een spiegel is, komt daardoor het signaal van de Astra op de RECHTER feed terecht, en het signaal van de Hotbird op de LINKER feed.

Dat moet per sè goed staan want anders krijg je het niet voor mekaar.

Dan moet je weten dat bij de meeste LNB's de Hotbird satelliet nummer 1 is, en Astra is dan dus nummer 2.

Dat komt omdat de bedenkers van dit systeem bij de eigenaar van de Hotbird satellieten zitten.

Maar ik zie dat je dat laatste zelf ook al door had.

we krijgen het nog steeds niet voor elkaar, we kunnen de hotbird maar nie vinden

Hallo iedereen,

We hebben thuis een schotel aangesloten met de vlgnde gegevens:

LNB's: Inverto monoblock 2xlnb Hotbird en Astra

Schotel: triax 80cm

ontvanger: strong 6825

Hotbird zit op LNB1 en Astra op LNB2

Schotel op zelf op 29 graden.

Maar het enige wat we kunnen ontvangen is Astra 2(bijna alleen maar engelse zenders)

Alle kanten al opgedraaid maar helemaal geen hotbird

Waarschijnlijk heb je hem dan net verkeerd om afgesteld of werkt de diseqc andersom dat zou ook nog kunnen.

Als je vanaf de achterkant van de schotel kijkt, zit de Hotbird op de linker lnb en de Astra op de rechter omdat dit kruislings werkt. Ik neem aan dat je dat bedoeld met hotbird op lnb1 en astra op lnb2.

ECHTER! Het zou in die context gezien best kunnen zijn, dat bij zo'n monoblock diseqc1 de Hotbird verzorgt en diseqc2 de Astra want dat heb ik eerder gezien.

Wat je schotel op 29 graden doet weet ik niet, ik neem aan dat je daarmee de verticale afstelling bedoeld, maar dat is weer afhankelijk van je woonplaats.

Eigenlijk zou je er al een zenderlijst in moeten hebben, dan diseqc1 met hotbird nemen op lnb 1 en dan maar kijken totdat je de hotbird te pakken hebt, als die eenmaal goed is afsteld zou Astra ook goed moeten staan.

Als je Astra2 ontvangt zit je gewoon te ver naar links met je schotel (van achterop gezien) dan moet je een stuk verder naar rechts.

Aangezien de satellieten in een boog hangen, zal die 29 graden ook niet goed zijn en zal de schotel iets "hoger" moeten komen.

Een meter zou hier uitkomst kunnen brengen als je deze zou kunnen kopen of lenen of als er een vriend/kennis in de buurt woont met zo'n ding die bereid is om te helpen.

Crismo ik zag net dat je die vraag al eens gesteld had en er diverse antwoorden op waren gekomen.

Daarom heb ik je nieuwe posting even bij deze erbij gevoegd. Druk voor een antwoord te geven op "post reply" zodat alles overzichtelijk bij elkaar blijft.

Alleen voor nieuwe vragen op "new thread" klikken.

Heb je geen nieuwe reply's gezien voorheen, zorg dan dat firewall's of popupkillers cookies accepteren. Eventueel kun je de browser instellingen nog zo instellen dat hij de pagina's bij elk bezoek ververst.

Ok, ik heb nu nederlandse zenders gevonden maar het zijn alleen regionale zender zoals tv gelderland enzo

heel vreemd ik heb de schotel buiten nu op 34 graden gezet ipv 29 en nu ontvangt ie allen zenders supergoed, kwaliteit is bij sommige zelfs 10 uit 10

Kijk, super toch? Dat is wat ik ermee bedoelde dat de afstelling afhankelijk is van de plaats waar je woont.

Ik woon hier in Zuid-Limburg en heb hem dacht ik ook op iets van 33 of 34 graden staan. Als ik ga camperen in het noorden van het land, moet de schotel veel rechter staan, dan kom ik zelfs niet eens aan de 29 dacht ik.

Daarbij komt dan nog dat je bij dit soort opmerkingen, er altijd van uit moet gaan dat je de paal (muur, whatever) waterpas hebt staan.

Aangezien we in een 3 dimensionale wereld leven, is dit ook 3 dimensionaal te meten.

In geval van een paal zet je dan je waterpas op de staande kant, 1 keer recht op de bevestigingsrichting van de schotel, en 1 keer haaks op de bevestigingsrichting van de schotel.

De derde as hoef je niet te meten als de twee voorgaande assen kloppen.

Staat je paal scheef, dan moet je dus òf de paal rechtzetten, òf de afstelling navenant aanpassen.

Kijk, super toch? Dat is wat ik ermee bedoelde dat de afstelling afhankelijk is van de plaats waar je woont.Ik woon hier in Zuid-Limburg en heb hem dacht ik ook op iets van 33 of 34 graden staan. Als ik ga camperen in het noorden van het land, moet de schotel veel rechter staan, dan kom ik zelfs niet eens aan de 29 dacht ik.
Hier in Utrecht heb ik hem tussen de 25-30 staan

dat twee honderdkilometer zo veel uit maakt

Gr. Nollie

Ja, zou je niet zeggen he? En dan komt er uiteraard nog het al door Mas3 genoemde argument bij van het loodrecht hebben staan van de bevestiging.

Als alle schotels perfekt zouden zijn gemonteerd zal er misschien iets minder afwijking zijn qua aantal graden.

Ja klopt, ik moet ook het dak weer op

bij mij staat hij ook niet waterpas ik kan Turksat en alles naar Sirius perfect ontvangen maar de Hispasat niet

maar ik wacht tot ik mijn Dreambox heb dan kan ik het gelijk allemaal goed zetten.

Maar wat ik me afvraag moeten de Lappen de schotel op de sneeuw richten??

Groet Nollie

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan