geen signaal

W

willem61

hallo ik ben nieuw hier, heb onlangs een satelliet ontvangstset gekocht in Duitsland, de receiver SL 30/12, als onderdeel van een set. ik wilde niet teveel uitgeven omdat ik eerst wilde experimenteren. Nu heb ik alles aangesloten de antenne geplaatst, er zit een rood lichtje op de antenne, die moet sneller gaan knipperen als ik een signaal ontvang en uiteindelijk groen worden. Op het scherm zie ik soms signaal ong 80, kwaliteit ong 14 %, maar ik heb op alle geprogrammeerde signalen geen beeld, waar kan dit in zitten, is er iets kapot, moet ik altijd wel iets ontvangen als is het een slecht signaal ? ik heb free to air uitgeprobeerd.

Hoi Willem61, welkom op Satellite Fun.

Eigenlijk heb je een veel voorkomende beginnersfout gemaakt. En dat is ergens een goedkoop setje op de kop tikken van merk nooitgedacht zonder te weten of het gaat werken, alleen maar om te testen.

Vaak blijkt achteraf dat het dan toch moeilijker is dan gedacht om e.e.a. af te stellen want dat is normaal bij digitaal signaal. En als het eenmaal afgesteld is voldoet het vaak niet aan de verwachtingen of is het zo leuk dat er toch meestal meteen iets anders gekocht wordt.

De ontvanger is van het merk Comag als ik het goed gezien heb.

Beter is om zich eerst goed te orienteren en dan pas tot aanschaf over te gaan. Maar oke daar ben je nu niet mee geholpen.

Er kan altijd iets kapot zijn uiteraard maar daar moeten we niet van uit gaan. Als ik je verhaal goed begrijp dan lijkt dat ding met het rode lampje iets van een signaal meter.

Zit er geen gewone signaalmeter op de ontvanger zelf dan? Iets met een paar balken in plaats van dat je op dat lampje af moet gaan?

Ik zie je immers schrijven over 80% en 14% en vermoedelijk is het 't beste om je daarnaar te richten.

Persoonlijk heb ik het idee dat het niet lukt om de schotel optimaal af te stellen. Bij digitaal maakt 1 a 2 millimeter al een verschil tussen wel of geen beeld hebben.

De kwaliteit zal echt boven de 50% moeten zijn om enigszins fatsoenlijk beeld te krijgen.

Dat ligt er natuurlijk ook aan welke satelliet je wilt kijken etc. Het belangrijkste is dat je eerst de elevatie (hoogte instelling) van de schotel goed krijgt en daarna goed gaat uitrichten.

Misschien dat je ons kunt vertellen wat je tot nu toe gedaan hebt betreffende het plaatsen van de schotel zelf, dan kunnen we van daaruit verder helpen.

ik heb op het beeldscherm twee balken, maar dat is op tv, die kan ik niet zien als ik bij de antenne sta om te richten, ik denk dat het lampje er is voor het ruwe africhten. die moet ook sneller gaan knipperen als er een signaal komt. de bedoeling is uiteindelijk dat ik een systeem, dat snel gaat werken, want ik wil alles gebruiken als ik op een camping sta met mijn camper. dan moet alles snel gaan, want iedere dag uren afstellen zoals nu heeft geen zin. vandaar een goedkoop setje, daar kan ik in ieder geval ervaring mee doen, en dat werkt, ik weet nu hoe de satellieten heten, waar ze ongeveer staan, vergeet niet dat ik helemaal niets van wist, en dan is de enige manier een simpel setje, daardoor ben ik wel op dit forum gekomen,weet een beetje hoe de bediening op het scherm werkt. alleen dus nog aan de praat krijgen, het is mogelijk dat het setje niet werkt, of dat op deze manier van werken geen signaal te krijgen is. het is dan de volgende stap te zoeken wat nodig is om verder te gaan. een betere schotel te kopen, of een satfinder te kopen. dat is het probleem nu.

vergeet niet dat ik helemaal niets van wist, en dan is de enige manier een simpel setje,
Als je ook geen ervaring hebt met forums etc. en daar niet van weet, dan heb je volkomen gelijk en is het kopen van een simpel setje de beste optie.

Ik weet niet of je nog een echtgenote hebt of kennissen of buren die eventueel kunnen helpen. Wat ik normaliter zelf doe is dat ik heel voorzichtig met de schotel ga draaien en dan een vriend binnen naar de balken op de TV laat kijken. Die laat ik dan roepen zo gauw het signaal begint op te lopen.

Als er niemand is die je daarmee kan helpen, dan denk ik wel dat het beter is om een satfinder te kopen. Zeker als je ook op een camping nog wilt gaan kijken naar de schotel is dat wel een handige aanschaf. Als je vaker naar verschillende campings in het buitenland gaat, dan is het misschien ook wel verstandig om een wat duurder model te kopen. Blijf je in Nederland dan kun je met een redelijk eenvoudige satfinder normaliter wel volstaan.

Er zijn overigens wel verschillen in kwaliteit van schotel, maar dat begin je eigenlijk pas te merken als het waait of regent. Dus het zal in eerste instantie niet nodig zijn een betere schotel te kopen. En wie weet, het kan best zijn dat de schotel zelf verder prima is.

P.s. probeer a.u.b. af en toe een alinea of witregel in je tekst te voegen zoals ik dat doe, dat bevordert de overzichtelijkheid c.q. leesbaarheid, alvast bedankt!

een duurdere satfinder is wel leuk maar welke voldoet ook in het buitenland

als ik naar de winkel ga krijg ik alleen maar een duurdere maar weet ik niet of die voldoet.

is een automatische schotel een optie en wat is de goedkoopste die in het buitenland dan voldoet?

heb begrepen dat die duur zijn dus is het een tweede optie

Tja je kunt met een goedkope satfinder in het buitenland ook wel overweg, maar dan moet je zelf een beetje een inschatting kunnen maken waar de satelliet posities zijn ten opzichte van waar je jezelf bevindt en wat verstand van uitrichten hebben.

Er was iemand hier die heel tevreden was met een mooie van rond de 175 euro als ik het me goed herinner. Een hele goede meter zit op 499 euro. Een kennis van me had er echter eentje van rond de 80 euro en was daar ook happy mee.

Een schotel die automatisch de juiste satelliet van keuze zoekt en zich daarop in stelt begint bij mijn weten rond de 2000 euro, dus dan is de keuze snel gemaakt lijkt me.

Ah mooi, op welke wijze is het nu gelukt met het signaal?

het zuiden verkeerd ingeschat en de hoogte had ik ook te hoog genomen. opeens ging het lampje groen knipperen en ik had beeld. Nu kan ik verder gaan. eerst alles doen om het signaal sneller te kunnen krijgen, kompas en satfinder kopen. een statief voor op de camping.

Op de camping kan ik geen uren besteden om een signaal te krijgen.

Nu heb ik zenders, nu moet ik de juiste hebben. ik wil op een camping de ned zenders hebben, zoals 1 2 en3 en de ned comm zenders. zoals sbs 6 en rtl4 en 5 en eurosport evt.

ik heb begrepen dat BVN gratis ned zenders uitzendt, maar dat zijn geen normale uitzendingen maar uitgekozen zenders, die wil ik niet, gewoon de rechtstreeks uitgezonden progs.

in ieder geval bedankt voor de support

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 11:44 uur ----------

Satstil Satstil Streetstar I

dit heb ik op het ned gevonden, is dit wat ?

automatische voor 800 euro

V.w.b. de support, graag gedaan.

Als je nu de schotel op een klein paaltje of buisje bevestigt wat je straks in het statief kunt duwen, dan kun je met een eenvoudige satfinder en een kompas vrij snel toch de juiste zenders vinden.

Eigenlijk is het een kwestie van een beetje feeling en ervaring ermee krijgen. Dan heb je het uitrichten op zich binnen een half uurtje klaar op de camping.

De genoemde apparatuur ken ik helaas niet. Ik moet er ook eerlijk bij zeggen geen ervaring te hebben met eender welke automatisch zoekende apparatuur dus daar kan ik geen advies in geven. Misschien wel een van de andere gebruikers.

ik heb nu bij een dumpzaak een kompas gekocht, een lensatic compass. die wees ook de juiste richting aan. de elevatie weet ik nu, ongeveer 30 graden.

zo kom ik langzaam verder

bedankt voor alle adviezen. ik heb er heel veel aan.

Mocht je in de toekomst toch een mooie satfinder willen kopen, kan ik je de "digisat pro" aanraden! Ik heb hem al een paar jaar in gebruik en zeer veel installaties mee afgeregeld. Er zit een lcd display op die je (tijdelijk) bij de schotel tussen je lnb (kop) en je coax kabel aansluit. Je kunt zelfs tot 2 lnb's (koppen) tegelijk uitrichten en er zitten ook nog veel meer andere functies op (zoals het genereren van disecq signalen e.d.). Hij werkt heel precies. De prijs valt ook nog wel wat mee, hij kost rond de 75,-

heb de philips starterset gekocht met satfinder en dig canal card, heb ik alles voor 255 euro

alles werkt goed.

bedankt voor de support

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan