geen singaal

M

manuel

hoi allemaal

ik heb nu een philips thuis set en een satfinder

hij piept wel maar ik krijg geen singaal op de ontvanger

wat doe ik fout ?

ik kan evt ook foto`s maken van me schotel en die op het internet zetten en de links hier zetten misschien dat jullie eens willen kijken of het allemaal goed staat

Heb je een Satfinder die alleen maar piept? Dus geen metertje erop of digitale ledjes die de sterkte aangeven?

Indien de Satfinder wel een signaal "ziet" maar op de ontvanger zie je dat niet, dan heb je waarschijnlijk op dat moment je schotel wel op een satelliet uitgericht staan, maar op de verkeerde.

Foto's zullen daarbij waarschijnlijk niet helpen, beter is om een kompas erbij te gebruiken.

Het zou bijv. ook kunnen zijn dat je op de hotbird zit, in dat geval zou je een klein stukje naar links moeten met de schotel (als je achter de schotel staat, dus richting oosten) en dan zou je nog eens een signaal moeten krijgen.

Denk er ook aan dat als je een satelliet gevonden hebt met je meter, het een aantal seconden duurt voordat de signaalmeter op de ontvanger iets aangeeft of de wijziging in sterkte laat zien.

ik heb een satfinder met een meter en een pieptoon

ik weet ook niet of me schotel juist hangt of dat ik hem naar de andere kant moet doen

zo hangt ie nu

http://img266.imageshack.us/img266/749/zohangtienugn0.jpg

zo wijst hij nu

http://img408.imageshack.us/img408/2194/zowijsthijar5.jpg

van uit mijn kamer

http://img408.imageshack.us/img408/8747/vanuitmekameral4.jpg

hangt ie zo goed denk je? of moet ie de andere kant op wijsen ?

in dat geval moet ik hem dan hier op plaatsen?

http://img266.imageshack.us/img266/1874/anderemuurgp4.jpg

of hier

http://img408.imageshack.us/img408/6720/muurtjezk1.jpg

Hoi manuel.

/smartass on

Het is te bewolkt op die foto's van je om de satelliet te zien, laat staan te herkennen.

/smartass off

Aan je foto's is niet zo heel veel te zien.

Zeker niet of je schotel de goeie kant op kijkt, hij zou zo ook naar het noorden kunnen kijken.

Ik kan me vergissen, want ik heb geen timmermans oog.

Maar ik meen wel te zien dat je schotel niet recht aan de muur hangt.

Heb je gekeken of ie waterpas is ?

Ik denk niet dat je alleen daarom geen beeld hebt, maar het is altijd het best als je de montage zo exact mogelijk uitvoert.

Bij de meeste schotels maakt dit niet zo heel veel uit als ie maar naar 1 satelliet kijkt, als de LNB ("ontvangstkop") maar recht hangt.

Maar bij jouw "raven" schotel kun je dat alleen afstellen door die schotel dus recht te hangen.

Het stikt daarboven van de satellieten, daarom ook dat Black Tiger al aankaart dat ie best wel es de verkeerde zou kunnen zien.

Je moet weten dat je ongeveer 15 graden ten oosten van het zuiden moet kijken (de satelliet hangt op 19,2 graden oost, maar wij zitten hier ongeveer op 5 graden oost).

Als je dus weet waar het zuiden is, kun je zo wellicht inschatten waar je schotel heen moet kijken en zo bepalen of ie verder naar links of rechts gedraaid moet worden.

Hij kan nog een heel stuk naar links dus wie weet..

Het is altijd leuk om er eens mee te spelen, het weer word de komende week gunstig om wat tijd op het balkon door te brengen.

Dan zie je met je metertje dat er nogal wat satellieten rondhangen daarboven.

Hoi mas3.

ja dat klopt maar die foto is later gemaakt vandaag

vanmiddag scheen de zon hier

nee dat heb ik niet gedaan omdat ik die niet heb

misschien dat ik die schotel maar van de muur af moet halen

en er maar een bedrijf bij laat komen om hem te plaatsen en uit terichten

dan laat ik hem meteen op een tegelvoet zetten denk dat dat beter is of niet ?

en ik weet dat er veel satellieten zijn boven

de flat tegen over mij die ik zie als ik op me balkon sta

dat is het zuiden en de schotel wijst naar links

ik zal het nog wel even proberen anders laat ik het doen

en weet je misschien wat de graden hoek moet zijn voor soest? province utrecht

of is daar geen vaste waarde voor

nou Mas,, je hebt echt geen "timmermans oog" of je heb insekten spray gezopen. :biggrin:

op foto muur4 zie je duidelijk dat de schotel veel te ver voorover staat.

begin dus eerst es de schotel rechtop te zetten(elevatie).

trek em een klein stukje achterover zodat ie net niet rechtop staat.

dit is meestal een redelijke uitgangspositie, move em daar voorzichtig Millimeter voor millimeter naar links dan wel rechts.(azimuth)

(kijk ook om je heen of je elders schotels ziet hangen, ter vergelijking)

schat waar bij jou feitelijk het zuiden is. en reken dan ca 20 graden naar het oosten.

dit zijn enkele hulpmiddeltjes.

weet ook zeker dat je F connectors aan je coaxkabel goed gemonteerd zijn en geen kortsluiting maken, (kern kabel naar afgeschermde massa)

1 draadje koper tegen elkaar laat een satfinder al piepen.

probeer het nog maar es!

okee ik zal dat eens doen

maar denk dat ik dat morgen ga doen dan kan ik het beter zien

en dat kan ik wel doen maar ik heb hier meredeels buitenlanders en die zitten niet op de astra1 sat

en de kabel + f-con zijn goed dat is een kant en klare voorgemonteerde kabel

en moet ik hem dan op kanaal bvn zetten en niet op de meter of ook op de meter ?

en bedankt voor jullie hulp :)

ik laat het jullie ook weten als het gelukt is en ik beeld heb

Eh.

Die insektenspray laat ik wel aan jou over hoor xgabox.

En foto 4 is van de buurman van manuel hoor.

Als je kijkt naar zijn raven schotel, zie je dat de LNB arm door de schotel gaat, en bij die buurman komt ie er onder uit.

Het kanaal BVN is een niet gecodeerd kanaal welke zich op 1 van de transponder van Canal Digtaal Satelliet bevindt.

Omdat deze niet gecodeerd is, zal er sneller beeld verschijnen op je tv.

Je kunt daarbij ook die satfinder gebruiken.

Maar voor de fijnafstelling zou ik toch de informatie op je tv scherm gebruiken.

Dat van die sluiting in je kabel en het piepen van de satfinder weet ik niet en geloof xgabox gelijk op zijn woord, ik heb zo'n satfinder nog nooit gebruikt.

Maar ik ga er wel van uit dat je kabels gewoon goed zijn, en das dus het eerste wat je ff moet nakijken natuurlijk !

dat zijn inderdaat van me 2 buren die schotels

als het niet gaat lukken laat ik deze week een monteur komen en laat ik hem profesioneel plaatsen en uitrichten desnoots zet ik hem op een tegelvoet :)

had ik niet gezien dat het vd buurman was,

maar als je dan naar zijn eigen schotel kijkt en die van zijn buurmensen,

dan zie je ook dat de buurtjes de schotel gelijk aan de gevel hebben,

als ik manuels schotel en beugel zie, dan kan ie nooit de hoek om,,(lees verder naar het westen draaien)

okee dus ik moet hem eigenlijk

aan die kleine muur maken of op een tegelvoet zodat ik ook naar het westen kan draaien

moet ik dan ook naar het westen draaien?

ik dacht dat die astra daar niet hangt tenzij mijn flat niet presies in het zuiden zit

Het midden van dat rode gedeelte is dus waar je schotel heen moet kijken.

Houd dat kompasje erbij als je weer gaat afstellen, maar houd m niet te dicht bij de schotel (de muurbeugel en bouten zijn waarschijnlijk van staal), of bij het hekwerkje want dat beïnvloedt de meting.

de stand van jou schotel moet gelijk zijn aan die van je buren, dat haalt jou schotel niet nu.

dus moet je de beugel verplaatsen naar het voorste en laatste stukje muur waar hij nu zit.(let wel, als ie het haalt dan zal ie het maar net halen qua draaien)

of net om het hoekje, das qua plaatsing zekerder, maar of je dat red zonder naar beneden te vallen is aan jou, wees voorzichtig!

Laatst bewerkt:
okee dat ga ik morgen eens doen

en wat zal beter zijn de schotel aan de muur bevestigen deze of die andere muur of hem op een tegelvoet zetten ?

op de buitenkant vd muur,, tenminste als je erbij kan.

een tegelvoet maakt je weer 40 euro armer en kun je niet meer uitgebreid in het zonnetje zitten..

Overigens heb ik altijd de neiging om bij het uitrichten van een "verse schotel" eerst eens te kijken of ik gewoon met mijn armen als "richt-instrument" op dat ding uberhaupt beeld krijg. Indien ja: daarna verder met het serieuze werk. Indien nee: kijken naar eventuele hinderlijke objecten.

Waarmee ik maar wil zeggen: je zult toch al vrij snel beeld moeten krijgen als je wat even wat aanrommelt. Geen beeld duidt op een ander probleem (kabel of LNB kabel niet goed ?). Vers 2 is natuurlijk inderdaad: van welke satelliet ontvang je beeld. Dat zal natuurlijk bij lukraak richten niet altijd de gewenste satelliet zijn. Maar dat bekijk je later maar als je echt gaat monteren.

sinds vandaag doet ie het :biggrin::biggrin:

ik kreeg het niet voor elkaar

dus een bedrijf ingeschakelt

en die heeft hem aan de buitenkant

van me muur gezet en goed uitgericht

in ongeveer 15 min

ik keek ook naar die singaal balk maar het blijkt nu

dat die balk niet werkt

hij staat in het rood terwijl ik toch beelt heb

op bvn

ja als je naar de meter kijkt die het niet doet dan kan je

draaien tot je een ons weegt