geen verbinding pc onderling

C

cosat

hallo
ik heb hier een router adsl ethernet van e-tech
daarachter staan 3 pc's
de router is aangesloten op adsl en dit werkt perfect
op alle 3 de pc's staat windowsxp home

op internet werkt het perfect met alle 3 de pc"s
achter de pc boven heb ik een printer aangesloten.
als ik nu vanaf beneden een document wil printen gebeurt er boven helemaal niets.
ook kan ik geen verbinding maken met 1 van de andere 2 pc's
hoe kan ik dit verhelpen zodat de 3 pc's toch met elkaar kunnen communiceren

Zorg dat 'printer delen' aan staat bij het netwerk. (Ook als je een complete printer hebt ;)) Maak op de andere pc's allemaal een (onbelangrijke) gedeelde map aan. Wacht een kwartiertje, en kijk of je dan andere computers begint te zien. Lukt dat niet? Zet dan IPX/SPX aan. (Ik ben daar absoluut geen voorstander van, maar daar zijn de meningen verdeeld over.) Nu zou je wel iets moeten kunnen zien. Kijk ook eens bij Computer cursus op dit forum. Op de forumindex, onderaan.

En laat iets horen over het geboekte resultaat.

hallo heb het geprobeerd maar het wil gewoonweg niet lukken
kan op geen van de computers verbinding maken met de ander terwijl gewoon internet vanaf elke pc wel lukt
heeft het soms te maken met de firewall die in de router zit

Zou kunnen, maar ik verwacht van niet. Als je een hubje of switchje zou pakken/kopen/lenen en aan een van de poorten van de switch hangt, en pc's er ook allemaal op aansluit weet je echter zeker dat dat probleem er niet meer in zit. Dan zou je de verbinding wel voor elkaar horen te krijgen. De router deelt waarschijnlijk ip-adressen uit (dhcp), anders kon je die zelfs helemaal afkoppelen en eerst het netwerkje opbouwen.

Maar misschien heb je op windoos een firewall draaien die de boel frustreert. (Servicepack 2???)

Je moet ze natuurlijk wel allemaal de zelfde werkgroep naam geven, anders zijn ze niet lid en kunnen ze elkaar niet vinden.

Hmmmm wacht eens even XP home? ondersteund die dat wel?..
Weet het niet zeker nog nooit gewerkt met de home versie.

ja ik draai met winxp home sp2
als ik hierin de firewall uitzet en het spul installeer doet hij het ook niet
ik weet alleen niet of ik de firewall van de router kan uitschakelen

Het ligt niet aan de firewall van de router dus laat die maar staan.

Krijgen je pc's ip adressen van de router, of heb je zelf vaste ip's ingegeven?
Bij vaste ip's moet je wel even ingeven bij de eigenschappen van tcp/ip, dan geavanceerd en dan tabblad WINS "netbios via tcp/ip inschakelen" anders werkt het zowieso al niet.

Daarnaast je pc's in dezelfde werkgroep zetten zodat ze elkaar ook sneller kunnen "zien".
Ook bestands en printerdeling installeren.

Als dat ook niet helpt kun je nog het protocol "ipx/spx" installeren maar dat zou ik pas als laatste optie kiezen.

Kijk maar eens of dat helpt, anders zul je toch even exact moeten specificeren hoe je het ingesteld en geconfigureerd hebt.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan