geheugen vraagje

B

Billly

Ik wil in mijn computer meer geheugen zetten,,volgens het boekje gaat er ddr400 Mhz in,nu kan ik goedkoop ddr533 Mhz aankomen.
Gaat dit werken??

Kort antwoordt, Ja

Bert

Nee je hoeft niets aan te passen, de BIOS reageerd zelf.
Je mag er alleen geen langsamer geheugen inzetten.

Bert

Laat eens horen of het werkt!

Je kunt inderdaad in de bios vanalles instellen zoals bv de clock-frequentie en snelheid.
Maar niet alle combinaties kun je erin steken.
Dat moet in het moederboard handboek staan.
Bovendien zijn er single en double sided versies geheugenchips.
En soms wordt bij bepaalde combinaties de (clock) snelheid gedrukt.
Nogmaals, het behoort in het handboek te staan.

Grtz.

Kort antwoordt, Ja

Iets langer antwoord: volgens mij niet.

Als het "pc xxxx" hetzelfde is, zou het feitelijk moeten werken, alleen draait je 533 mhz geheugen dan wel maar op 400 mhz. Dus het zal niet sneller werken.
Het 400mhz DDR geheugen kost ook nog maar iets van 24,95 voor 512kb.

Voor zover ik weet is 533 mhz geheugen pc4200 en 400mhz geheugen pc3200 en dat werkt niet bij elkaar.

Daarnaast is voor zover ik het kan zien 533 mhz geheugen vanaf DDR2 te krijgen en je kunt geen DDR en DDR2 naast elkaar gaan draaien.

Kan me vergissen natuurlijk. Maar ik zou dat toch maar even nagaan voordat ik het kocht.

inderdaad,,die 533mhz is pc4200.

Ik heb er nu 2 modules van 256 mb inzitten,,deze wilde ik verwisselen voor 2X512mb.ik heb namelijk maar 2 slots inzitten,dualchannel.
Dus ik wilde geen ddr en ddr2 samen plaatsen.

Inderdaad BT, ik weet ook niet of die PC4200 downward compatible is?
Verstandig is het om het handboek te volgen.
Maar billy, je kunt ook eens overwegen om ??n module van 1GB pc3200 te nemen.
Die krijg je ook voor rond de 45 euro. Niet duurder dan 2 512MB modules.
Dan heb je nog altijd de mogelijkheid voor uitbreiding.
Zeker als je maar twee slots hebt.
Of je laat een 256MB ook nog zitten.

Grtz.

Als ik 1 module van 1gb bijplaats werkt de dualchannel optie niet meer,nu weet ik zoniet of dat merkbaar is.
Het handboek vermeldt overgens niet welk pc geheugen erin moet,,alleen ddr2 400/266/233mhz.
Ben nu trouwens wel nieuwsgierig of het gaat werken of niet,maar eens vragen of het geprobeert kan worden.

Ah, ik dacht dat het ddr was i.p.v. ddr2.
Dat die dualchannel niet werkt is me onbekend.
Dus ook al zet je er maar eentje 1GB in, dan ook niet? Vreemd.
Maar je zult zelf effe moeten speuren dan.

Grtz.

ddr2 400/266/233mhz
???? Typefoutje waarschijnlijk want dat is DDR geheugen. Zoals gezegd is 533 DDR2 geheugen, gaat niet lukken.

Om dual-channel te kunnen gebruiken heb je inderaad beide banken nodig. Voor zover ik weet werkt het e.e.a. een stuk sneller in dual-channel mode dan in virtual mode.
Dus ik zou gaan voor 2x 512 mb of anders 2x 1 gb, maar wel 400mhz.

idd aldoende leert men,,het past niet.en het was een typyfout BT.in ieder geval bedankt voor het meedenken.

groet

Geen dank, graag gedaan hoor! En troostje, ik heb kort geleden zelf ook even lopen puzzelen met al dat soort geheugen wat je tegenwoordig krijgt.:)

Nou BT, als jij dat allemaal maar krijgt, dan stuur maar wat door!

Grtz.

Zou ik graag willen, maar ik heb slechts 1 gb gekregen, 400mhz, die zitten nu in mijn pc. Ik heb nog een heel zakje simms voor je liggen als je wilt en ook nog een stripje 100mhz geheugen gekregen, maar die is voor in de servers.
Dat zakje simms mag je rustig hebben hoor.:biggrin:

Ik neem aan dat je met SIMM's, Single-Inline-Memory-Module bedoelt.
Ik wist niet dat die nog gebruikt werden, maar weet niet zometeen wat ik nog in een oude pc van me heb zitten.
Voor de rest dezelfde configuratie als jij, dus 1GB-ddr400.
Als ik daar nog wat bij doe gaat wel de clock-frequentie omlaag zoals ik al zei.
Die 1GB heb je echt wel nodig wil w2k of xp een beetje vloeiend lopen.
Ondanks wat de microzoft boyz zeggen.
Linux loopt erbij, in de 64-bits versie dan, wel echt fantastisch moet ik zeggen.

Grtz.

Ik neem aan dat je met SIMM's, Single-Inline-Memory-Module bedoelt.
Ik heb ook een paar doubblesided Simms nog geloof ik, maar inderdaad, dat zijn die dingen die je in x86 en sommige Pentium I systemen gebruikte ja.

[quotie]Ik wist niet dat die nog gebruikt werden[/quote]
Ik ook niet, dat zal ook wel de reden zijn dat ik die gekregen heb. Wel leuk is het inderdaad als je nog een erg oude machine hebt, kun je het nog gebruiken. Of dat je nog een oude machine hebt waar je de Soundblaster AWE32 ASP (ja isa bus nog!) in hebt zitten, daar zitten ook geheugenbanken op om de soundfonts of zoiets uit te breiden, daar kun je ze ook voor gebruiken.:biggrin:

Voor de rest dezelfde configuratie als jij, dus 1GB-ddr400.
Als ik daar nog wat bij doe gaat wel de clock-frequentie omlaag zoals ik al zei.
Iemand op Tweakers noemde dat onzin, maar ik heb dus echt 2 stuks (wel verschillend merk) 400mhz 512mb geheugen in mijn pc, in dual-channel mode.
Zet ik er eentje in, draait het geheugen op 400mhz.
Zet ik ze er beiden in (ook als ik ze van bank verwissel), draaien ze op 320mhz.
En dat dus met de bios instellingen op AUTO. Volgens die gast zou het moederbord dat niet kunnen "zien" en kon dit dus niet of geen reden hebben om het te verlagen.
Maarja, het is dus echt zo hier. Mag ik uit jouw reply nu begrijpen dat dit bij jou ook het geval is?
Of gebeurt zoiets bij jou pas als je meer dan 1 GB er in stopt?

Nou BT, ik heb 3 slots en 2 modules en die draaien op 400MHz.
Doe je er 1GB modules in lopen die dus ook op 400MHz.
Doe je er een derde bij dan loopt de max speed terug naar 333MHz.
Of dat zo'n ramp is vraag ik wel af.
Dit alles volgens het moederboard handbook.

Dat dual-channel gebeuren heeft voor zover ik weet niets te maken de modules zelf, maar is gewoon de memory-controller die dual-channel is.
Zoals je zelf zegt kan die in de dual-channel mode lopen.
Uiteraard niet als je maar een module hebt.
Als hij bij jou in dual-channel mode met een lagere clockfrequentie loopt zal dat een eigenschap van die memory controller zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat er iets aan defekt zou zijn.
Overigens kun je wel testen op welke frequentie je controller werkt.
Daar zijn wel diagnose programma's voor, eventueel van de moederboard of chipset fabrikant.
Laat die gast op tweakers maar een boek schrijven over wat hij allemaal denkt, haha!

Grtz.

Ik kan me ook niet voorstellen dat er iets defekt aan zou zijn, is een net nieuw mainboard en het werkt perfekt.
Dus ik hechtte al niet zoveel geloof aan het feit dat die jongen/man op tweakers zei dat dit niet zou kunnen, en zeker als ik jouw verhaal lees, kan het dus wel degelijk.
LoL.:biggrin:

Voor de rest was ik daar wel goed geholpen hoor, daar gaat het niet om.
Loopt echt lekker dat nieuwe ding hier.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan