Volgens mij bekijk je het niet nuchter genoeg
@MAS3. Alhoewel ik begrijp dat dit buitengewoon vervelend is.
Maar je kunt Ali daar eigenlijk niet de schuld van kan geven.
In Nederland werkt dat hetzelfde. De afzender moet aantonen dat het pakket verzonden is. Een bericht van PostNL dat het pakket afgeleverd is, geldt als bewijs van levering. Dan moet de ontvanger aantonen dat hij het pakket niet gekregen heeft.
Het is dus helemaal niet vreemd te noemen dat zo'n verzender in China denkt dat hier een Nederlander de boel probeert te belazeren (en omgekeerd) maar dus ook logisch gezien het ontvangstbewijs dat Ali niet gaat terugbetalen en het dispuut afwijst.
Kan goed dat ergens iemand in de straat het bestelde heeft ontvangen en daar dankbaar voor was. Daardoor zijn er nu ook winkeliers bij Ali die nu niet meer aan huis sturen maar bij een PostNL ophaal punt. Moet je wel een bericht van krijgen. Niet alle bezorgers zijn even eerlijk, dat ook nog even.
V.w.b. reviews... volgens mij staan daar slechte reviews altijd onderaan. Ik neem aan dat je ook wel naar datums gekeken hebt, maar ik heb zelf het idee dat slechte gewoon onderaan staan.
Als ik bij Bol of zo ga kijken zie ik ook zelden een mindere of slechte bovenaan.
Er kan sprake zijn als het iets goedkoops is of ze er genoeg aan verdienen dat ze vragen of ze het opnieuw moeten sturen, maar met een bewijs van ontvangst van PostNL in handen gebeurt dat echt zelden. En dat is logisch. Als ik een winkel had zou ik dat ook niet doen.
Veel meer dan een klacht bij PostNL indienen kunnen zowel afzender alsook ontvanger niet en PostNL doet er te weinig mee.
In Nederland krijg je ook maar bij uitzondering je geld terug als ze een bewijs van ontvangst in handen hebben. Zelfs marktplaats met de gelijk oversteken service geeft niet het geld terug als je een lege doos krijgt of iets wat je niet gekocht hebt.
Kijk maar:
- Geeft de koper aan dat het pakket niet ontvangen is, maar is dit volgens de track & trace code wel het geval? Dan ontvangt de verkoper het bedrag via Online Payment Platform BV.
- Heb je het pakket ontvangen, maar voldoet deze niet aan je verwachtingen? Online Payment Platform BV kan dit niet beoordelen op basis van de beschikbare informatie.
Dus dat bewijst ook hoe machtig zo'n ontvangstbewijs is. Ali staat daar echt niet mee in zijn uppie.
Ga je over de gestelde dispute tijd heen.
Als een pakket lang duurt kun je verlenging van de dispute tijd vragen. Heb hier al eens een pakketje gehad duurde 45 dagen en ik had na ontvangst nog tijd voor een dispute.
Wat wel lastig is vaak is om een goed bedrag terug te krijgen. Laatst een voeding gekocht, paar maanden geleden. Voeding had verkeerde stekkertje, verkoper gaf fout toe, kreeg toch maar met veel moeite iets minder dan de helft van het geld terug. Oke ik kreeg dus 2 euro terug van de 4,95 wat ik betaald had.
Maar de regels daar zijn dat ze een bepaald bedrag kunnen terug geven of dat je het product kunt terugsturen en dan krijg je een nieuwe. In feite wijkt ook dat niet veel af van de regels die wij in Nederland kennen. Alleen is China wat ver.
Verkoper was ook nog bereid een nieuwe met korting te sturen, maar ik was bang weer een verkeerde stekker te krijgen dus heb daar van af gezien. Terug sturen is voor ons helaas te duur, kost vaak meer dan de verkoopsprijs van het artikel.
Het enige enorme vervelende bij Ali is dat het door die robot schier onmogelijk is om een echte medewerker(ster) te pakken te krijgen in de chat.
Maar omdat er zoveel zitten, zijn er ook prutsers tussen die verkopers. Bij bol kan ook bijna elke jandoedel meedoen. Is zelfs eens onder de aandacht geweest bij Eenvandaag of soortgelijk programma.
PostNL moet gewoon zorgen dat pakketjes bij het goede adres worden afgeleverd en ook ophaalbewijzen in de bus worden gestopt.