geluid

S

silverfox

Hoi,

is er een programma waar je de lastige achtergrond geluiden van een videofilm kan weghalen??
Heb een VHS opname gemaakt tijdens de vakantie en spijtig genoeg was er teveel achtergrondlawaai ( toen niet overmatig storend ) van de auto's zodat er weinig van de kinderen hun gesprek te verstaan is. Is het mogelijk om dit probleem op te lossen en zoja met welk programma. Het is een leuke video opname maar het beste is het kommentaar van de kinderen en dat is nu bijna niet meer verstaanbaar vanwege de auto's.

Alvast bedankt Silverfox

Dat is erg moeilijk. Het geluid van de auto's is eigenlijk ruis. En die ruis is een hele zooi frequenties door elkaar.

Een programma zal daarom veel moeite hebben het gewenste geluid te herkennen. Zeker omdat de ruis erg hard is. Was de ruis zachter, dan kom er gefilterd worden op volume, waarbij de te zachte tonen eruit gehaald worden.

Maar misschien is er een programma wat het tegenovergestelde doet van een soundmixer: die al het geluid weggooit boven en onder de frequentie die de stem heeft. Dan ben je al heel wat ellende kwijt.

Excuses voor het slechts theoretich en weinig practisch antwoord...

Als je als vuistregel de tonen onder 300 HZ en boven 3000 Hz wegfiltert, dan heb je wel zo ongeveer de frequenties voor spraak eruit gefilterd.
En dat is iets wat met heel veel audio bewerkings programma's kan.
De truuk is dan dus het scheiden van audio en video.
Daarna bewerken en weer synchroon terug zetten van de audio.

Hoi,

bedankt allebei, dat helpt me al een stuk verder. Maar misschien nog een tip voor een goed audioprogramma???
Met geluid en beeld splitten ken ik me uit maar zuivere audioprogramma's heb ik tot nu toe niet gebruikt.

Groetjes Silverfox

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan