Gentoo vs Debian

T

thoray

Welke van deze 2 is nou goed om te gaan gebruiken.

als je gentoo gebruikt is het zeer gemakkelijk alles up to date te houden en zeer gemakkelijk wanner je eenmaal je KDE of Gnome geinstalleerd heb de rest te installeren.

door eenvoudig commando's als emerge ..applicatie aan toete voegen en het wordt gedaan.

in debian is dit met APT wat hier en daar toch wat meer vraagt.

maar nu als je een webserver of file server wilt installeren.

welke van deze 2 is nou een beter keus .

qua instellingen en onderhoud en tijd voor het installeren.

Tja, ze zijn allebij goed. Met dat verschil dat Debian "oudere" versies gebruikt in elk stukje software. Debian wordt zeer grondig getest en met zeer grote zorgvuldigheid bijelkaar geraapt. Voordeel hiervan is een super betrouwbaar en stabiel systeem dat je echt niet zomaar omgooit.
Nadeel is dat kernel versie en andere onderdelen simpelweg maanden ouder zijn dan wat bv 'op dit moment' gevoerd wordt.

Gentoo is een veel jonger systeem, voordeel hiervan is dat je het al kent. Niet weer een "systeem of manier om te instaleren" leren. (tenminste, ik krijg de indruk dat je Gentoo veel beter kent dan Debian).

De Gentoo comunity is denk ik zelfs groter, dit heeft te maken met de veelzijdigheid van Gentoo. Duidelijk en overzichtelijk. Uitleg over instaleren met de stage tarbals zijn in vele talen te vinden allemaal van de 'hoofdsite'. Gentoo gebruikt gewoon de nieuwste onderdelen en kernels etc. Gentoo kent dus geen "achterlopen". wat het systeem iets minder stabiel of veilig maakt.

Als je als desktop op de achtergrond apache wil draaien en het is puur gein, dan zou ik lekker gaan Gentoo-en. Maar ben je een dedicated server aan het opzetten, waar stabieliteit vaan groot belang is, zonder grafische omgeving, dan zou ik idd kiezen voor debian. De keuze is een keuze in nuance verschillen, maar neem je ze onder de loep, dan blijkt dat de keuze toch wel meer is....

G

(sorry voor late reactie, ik kom niet zo veel meer op het forum)

Originally posted by BiG_G

G

(sorry voor late reactie, ik kom niet zo veel meer op het forum)

Hebben we te weinig carbit gekocht G ? :biggrin:

Zet jezelf nog eens online op msn joh! ;)

Wil je nog wat dingetjes vragen, jij als linuxkenner...

Ik heb het heel druk gehad, ben ziek geweest etc...
Vandaar dat ook aMSN niet aan stond.

Maar wat wil je weten dan?

Of liever gewoon ff wat ouwenelen (wat natuurlijk ook altijd leuk is ;))

:biggrin:

G

Originally posted by BiG_G

Of liever gewoon ff wat ouwenelen (wat natuurlijk ook altijd leuk is ;))

:biggrin:

G

Je zt ver goed ;)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan