M
MAS3
Ik las zojuist een tip die je vaker tegenkomt:
Als je last van spam hebt, laat dan je mail via Gmail lopen.
Gmail heeft prima spamfilters en zo los je dat spamprobleem mooi op.
Deze tip las ik op een site die gaat over het hebben van een eigen bedrijf.
Je kunt je mail op je normale adres laten ophalen door Gmail en dan zelf ophalen uit je Gmailbox.
De andere kant merkt dan helemaal niet dat Gmail er tussen zit, tenzij je gaat antwoorden.
Gmail wijzigt namelijk iets, waardoor wanneer je op antwoorden klikt, het antwoord via Gmail moet lopen.
Nu de waarom niet:
Gmail is een "gratis" mailoplossing van Google.
Gratizzz bestaat niet en zeer zeker niet als Google er ook bij komt kijken.
Dat je er geen contanten voor kwijt raakt betekent niet dat het niets kost, een voor de hand liggend misverstand dat nogal eens gemaakt word.
Bij Gmail ga je er mee akkoord (al vanaf de 1e dag dat het getest werd), dat je mail geïndexeerd word.
Dat is niets anders dan dat Google je mail leest, en de mail op trefwoorden categoriseert.
Heel handig, want dan hoef je niet meer bij te houden waar je een mailtje hebt gelaten.
Met een simpele zoekactie vind je je mail zo terug.
Google belooft dat je mail in goede handen is, maar garandeert niets.
Google wil de gemaakte kosten terugverdienen door de gevonden trefwoorden te vergelijken met trefwoorden die door adverteerders worden opgegeven als interessant.
Terwijl je je mail zit te lezen, is het de bedoeling dat er reclame verschijnt die gaat over de inhoud van dat mailtje.
Daarbij zal de verzender van de reclame die inhoud niet te zien krijgen.
Reclame op maat dus.
Tot nog toe niet heel erg spannend en/of schokkend.
Maar het briefgeheim waar we allemaal van uit gaan, dus dat de briefschrijver en de ontvanger alleen weten wat er in die brief staat, bestaat dus niet in dit systeem.
In reguliere mailsystemen is dat beter (maar ook niet gegarandeerd).
Net zo min heb je de garantie dat de inhoud van je mail niet bij derden terecht komt wanneer Google besluit dat de verdiensten tegenvallen en het systeem aangepast moet worden om dat te verbeteren.
Google heeft namelijk met je afgesproken dat ze de voorwaarden zonder overleg mogen veranderen (ik weet niet of dat nu nog steeds zo is).
Je wil zeer zeker niet je bedrijfsmailtjes blootstellen aan dit soort zaken.
Daarom vind ik het kortzichtig om aan te raden zakelijke mail via een dergelijke route te ontvangen.
Als je last van spam hebt, laat dan je mail via Gmail lopen.
Gmail heeft prima spamfilters en zo los je dat spamprobleem mooi op.
Deze tip las ik op een site die gaat over het hebben van een eigen bedrijf.
Je kunt je mail op je normale adres laten ophalen door Gmail en dan zelf ophalen uit je Gmailbox.
De andere kant merkt dan helemaal niet dat Gmail er tussen zit, tenzij je gaat antwoorden.
Gmail wijzigt namelijk iets, waardoor wanneer je op antwoorden klikt, het antwoord via Gmail moet lopen.
Nu de waarom niet:
Gmail is een "gratis" mailoplossing van Google.
Gratizzz bestaat niet en zeer zeker niet als Google er ook bij komt kijken.
Dat je er geen contanten voor kwijt raakt betekent niet dat het niets kost, een voor de hand liggend misverstand dat nogal eens gemaakt word.
Bij Gmail ga je er mee akkoord (al vanaf de 1e dag dat het getest werd), dat je mail geïndexeerd word.
Dat is niets anders dan dat Google je mail leest, en de mail op trefwoorden categoriseert.
Heel handig, want dan hoef je niet meer bij te houden waar je een mailtje hebt gelaten.
Met een simpele zoekactie vind je je mail zo terug.
Google belooft dat je mail in goede handen is, maar garandeert niets.
Google wil de gemaakte kosten terugverdienen door de gevonden trefwoorden te vergelijken met trefwoorden die door adverteerders worden opgegeven als interessant.
Terwijl je je mail zit te lezen, is het de bedoeling dat er reclame verschijnt die gaat over de inhoud van dat mailtje.
Daarbij zal de verzender van de reclame die inhoud niet te zien krijgen.
Reclame op maat dus.
Tot nog toe niet heel erg spannend en/of schokkend.
Maar het briefgeheim waar we allemaal van uit gaan, dus dat de briefschrijver en de ontvanger alleen weten wat er in die brief staat, bestaat dus niet in dit systeem.
In reguliere mailsystemen is dat beter (maar ook niet gegarandeerd).
Net zo min heb je de garantie dat de inhoud van je mail niet bij derden terecht komt wanneer Google besluit dat de verdiensten tegenvallen en het systeem aangepast moet worden om dat te verbeteren.
Google heeft namelijk met je afgesproken dat ze de voorwaarden zonder overleg mogen veranderen (ik weet niet of dat nu nog steeds zo is).
Je wil zeer zeker niet je bedrijfsmailtjes blootstellen aan dit soort zaken.
Daarom vind ik het kortzichtig om aan te raden zakelijke mail via een dergelijke route te ontvangen.
Laatst bewerkt: