Hallo nieuw hier en wat vraagjes

LPN

New Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
50
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum heb ondertussen al een aantal topics bekeken en het ziet er allemaal goed uit.

Ik heb op dit moment een 60 cm triax schotel met een duo lnb twin en een philips dsr 2221 ontvanger en canaal digitaal abonnemt.

Ik ben niet zo te spreken over de philips ontvanger en ben dus van plan om een dreambox 600 pvr aan te schaffen.

Ik heb ondekt dat er erg veel mogenlijk is met deze ontvangers en daar zit dus een klein beetje het probleem.

Omdat ik al veel heb nagelezen weet ik wel wat er allemaal mogenlijk is maar waar te beginnen,Ik heb waarschijnlijk een andere Firmware ( image ) nodige maar welke is nu goed ik heb gezien dat er pli en enigma is, wil graag aan interne cardsharing doen dus heb ik volgens mijn cccam nodig ook heb ik gezien dat er mooie plugins zijn voor epg ( momenteel met de 2221 is het niks) ook is vlc wel leuk om via het netwerk films te kunnen kijken , maar dat is iets voor in de toekomst.Verder is mijn vraag moeten er nog speciale handelingen gedaan ( geinstalleerd) om met de (standaard) dreambox naar de canaal digitaal kanalen te kunnen kijken.

Ik hoop dat ik door iemand iets meer in de juiste richting gezet kan worden wat betrefd firmware en zo,

Het flashen van de box moet opzich niet het grootste probleem zijn , ben namelijk niet onbekend met computes en flashen van aparatuur zoals telefoons en en spelcomputers.

het is een lang verhaal geworden maar in ieder geval alvast bedankt

Hoi LPN, allereerst welkom op dit forum.

Voor zover ik je info gelezen heb ben je aardig op de goede weg.

De ervaring leert dat de standaard firmware van de Dreambox zo zijn beperkingen kent.

Welke image voor jou het beste werkt is een kwestie van uitproberen.

Ik ben zelf erg tevreden met de Nabilo images.

In het kort komt het er op neer dat je de volgende handelingen zou moeten doorlopen.

1 Dreambox Flashen (image erop zetten)

2 Kanalen inlezen

3 Cccam erop zetten (de laatse versie is zo uit mijn hoofd 2.1.2. deze

laat het kaartslot denken dat er een seca3 cardreader in zit

Oh ja ook een belangrijk ding, wat vaak vergeten wordt, in de Dream moet je je CD kaart met de chip naar beneden in het slot steken, doe je dat niet dan duurt het heel lang voor je beeld hebt :lol:

4 Je config file komt meestal mee tijdens de installatie, maar die kan

je aanpassen naar je eigen wensen zolang het maar een CCcma.cfg file is.

Voor interen cardsharing staat in ozne handleidingen sectie deze thread

http://www.satellitefun.org/forum/index.php?topic=11761

Voor de rest zijn er een aantal tools die van pas kunnen komen voor je

dat is DCC een progje waarmee je op diverse manieren kunt communiceren met je DB en PC voor het Flashen middels een nullmodem kabel is Dream Up erg handig.

Mocht je vragen hebben hoe het een en ander gedaan moet worden

vraag het gerust op het forum of pm anders maar, mocht ik iets niet weten zoek ik het voor je uit of pass je vraag door naar een meer ervaren sat vriend

Groetjes,

Wing

Hallo Wing,

Bedankt voor de info we gaan eens op het gemak kijken wat we er op gaan zetten ( heb de dreambox nog niet).Is het het beste om de images uit de download sectie te halen of zijn er nog specifieke sites waar je ze beter kan halen, bijv op een officile site van Nabilo of van een andere image maker.wat betreft het interne sharen dat komt pas in de toekomst eerst de box goed onder controle krijgen en dan komt er in de slaapkamer wel 1 bij de handleiding ziet eer goed uit dus dat komt wel in orde. wat betreft het onderste boven insteken van de kaart is wel handig om te weten.

In ieder geval bedankt voor de info

Hoi LPN en welkom op Satellite Fun.

Om gelijk even een van je vragen te beantwoorden:

beste om de images uit de download sectie te halen of zijn er nog specifieke sites waar je ze beter kan halen, bijv. op een officiele site van Nabilo of van een andere image maker
Dat ligt er aan wat je wilt. Nabilo kun je gerust hier uit de download sectie halen. Daarin staan de nieuwste Nabilo images en die komen rechtstreeks van de Nabilosat site. Alhoewel ik moet toegeven eigenlijk te moeten controleren of er voor de DM600 weer een nieuwe is. Maar je kunt ze ook rechtstreeks bij Nabilo halen.

Of dat nog kan weet ik niet, ze hebben tijdelijk vrije toegang gehad, maar eerst kon je daar alleen op uitnodiging lid worden.

Een andere goede downloadsite was vroeger Dreamboxworld.com maar die ligt tegenwoordig ook soms achter. Voor bijv. Gemini en PLi kun je beter ergens anders kijken want wij zijn kwaad op Gemini, daarom ondersteunen we die niet meer op ons forum, althans qua download niet.

PLi zou wel kunnen, maar dan zou iemand van de collega mods dat moeten bijhouden en die hebben te weinig tijd voor zover ik dat begrepen heb. Dus voor die firmware kun je het beste elders eens kijken voorlopig.

De Nabilo is echter wel heel erg mooie firmware met alles er op en er aan.

Nog even een vraagje.

Volgens mij moet ik met dm 100 in combinatie met een dm600 aan interne card sharing kunnen doen, klopt dit.

Zoja moet ik voor de dm 100 dus ook een andere image laden maar daar is niet veel van te vinden klopt dit verhaal dus

Alvast bedankt lpn

Ha die LPN,

Helaas ken ik de dm 100 niet, je zou kunnen kiezen voor een dm500 daar kan het beslist mee, dat weet ik zeker.

Zeker weten doe ik het niet maar logica doet me ertoe neigen om te denken dat je mogelijkheden met images op een 100 wat berperkter zijn, maar daar kan BT je alles over vertelllen .

Zelf heb ik een 7025 en een 500 draaien met iterne share

Ik zou zelf voor een 500 kiezen als 2e box

PS in welke regio zit je eigenlijk, altijd handig mocht je hulp nodig hebben als er iets echt niet lukken wil.

Wing

de reden dat ik voor de dm 100 zou kiezen is omdat ik op dit moment 2 ontvangers nodig heb.De reden daarvoor is , begin dit jaar mijn abonnement bij ziggo opgezegd vanwege slechte of helemaal geen ontvangst van digitale tv. Tot gisteren lag nog steeds het analoge signaal binnen waarme ik in de slaapkamer nog kon kijken (half uurtje per avond). Ik wist dat het een keer op zou houden en die dag is gekomen, niet erg maar wil graag wel in de slaapkamer blijven kijken dus heb ik 2 ontvangers nodig en de dm 100 is qua prijs erg interessant, enn 500 is bijna 2 keer zo duur

Ik heb wel een site gevonden waar een flink aantal image voor de dm 100 te vinden zijn dus het is mogenlijk , (weet niet of er gelinked mag worden maar is iets met sat en universe).

Het wel of niet mogen linken naar sites heeft hoofdzakelijk te maken met of ze wel of niet ook illegale content aanbieden, maar op de wijze waarop je het nu omschreven hebt is ook wel duidelijk welke site er bedoeld wordt.:)

Dus zover geen probleem. V.w.b. de DM100 moet ik helaas zeggen geen ervaring met deze apparatuur te hebben. De DM500 is inderdaad nogal prijzig, dan kun je nog beter een DM600 nemen tegenwoordig, of gewoon een DM500 clone. Die moet er al snel voor 120 euro te vinden zijn.

Feitelijk maakt het niet zo gek veel uit welk image je op de ontvanger draait, het gaat meer om het feit of je er wel of niet een emu op kunt draaien zoals CCcam.

Indien je dus CCcam op de DM100 kunt draaien is het totaal geen probleem om een kaart in een andere kamer op bijv. een andere DM100 te sharen. Voor zover ik begrepen heb zijn de DM100 ontvangers immers ook van een utp aansluiting voorzien.

of gewoon een DM500 clone. Die moet er al snel voor 120 euro te vinden zijn.
Op marktplaats zijn zat nieuwe clonen te vinden prijzen tussen de 80-90 euro.

Zelf importeren uit China is ook mogelijk maar duurt een paar weken maar is uiteraard nog goed koper.:cool:

Een clone kan dus wel interssant zijn qua prijs .

Geven de images geen problemen meer met clones ( zoals in het verleden met gemini) zoals ik gelezen heb kon hierdoor je ontvanger vast slaan, maar is volgens mij opgelost

Waar je mee moet uit kijken bij de clones zijn inderdaad een bepaald aantal versies van Gemini. Bij de nieuwere versies is het probleem weg als het goed is.

Ook geen originele Dream Multimedia images er op zetten, voor de rest is er zeer goed mee te werken. Ik heb zelf ook een drietal kennissen die zo'n ding nu al een jaar zonder problemen hebben draaien.

De DM800 clone is zelfs nog beter dan het origineel want die heeft een koeler op een onderdeel zitten, wat bij de originele 800 nogal erg warm wordt, om niet te spreken van heet in sommige gevallen, als je met de DM800 naar de HD kanalen zit te kijken.

Ik denk dat ik het ga proberen met een clone DM500s uit china prijs is erg interressant,:).

Als hij besteld gaat worden en binnen is kom ik er nog wel op terug.

in ieder geval bedankt voor alle info:aanbid:

Graag gedaan... Overigens... er zijn ook nog wel andere winkels. Hoef je niet zo lang te wachten als dat je in China koopt.:)

Succes!

Nou afgelopen donderdag is de dm500 besteld hopenlijk is hij er eind volgende week, kunnen we lekker gaan spelen.Heb ondertussen een aantal topics gelezen en het een en ander is duidelijker, we gaan er nabilo darkstar 2 op zetten via de blauwe knop cccam installeren volgens mij nog de cccam.prio aanpassen Heb er 1 gevonden hier op het forum van Black tiger die er op kan?

En dan is er nog iets met settingslijsten die me niet helemaal duidelijk is dit is volgens mij voor de kanalen die wilt/kan zien?

Ik kan toch ook de kanalen inlezen vanaf de satelliet,of is het handiger/beter om een settingslijst in te laden

Alvast bedankt

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 10:39 uur ----------

Oja nog iets de nul modemkabel voor de dreambox is dat met of zonder handshake ( vol bedraad of alleen 2 3 5 ) kan ik die van de week even maken op mijn werk

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 12:24 uur ----------

het verhaal met de settingslijsten is me duidelijk.heb het programma dreambox edit en een settingslijst gedownload en wat mee gespeeld.

Hoi LPN,

Fijn dat je er wat in thuis geraakt bent en je boxje onderweg is

Mocht je vragen hebben, straks laat maar weten, we helpen je graag.

Gr

Wing

Het gaat de goede kant op. Ik kan je alleen niet met zekerheid zeggen of de seriele nullmodemkabel volledig bedraad moet zijn maar om zeker te zijn zou ik hem gewoon volledig bedraad maken, dan kun je hem evt. ook nog voor andere doeleinden gebruiken. Altijd handig om zo'n ding ergens te hebben liggen.

helaas is de dm500 nog niet binnen.hij was een paar dagen blijven liggen na een mailtje alsnog opgestuurd en hij ligt nu in brussel volgens het tracenummer, dus moet ik nog even geduld hebben.

Ik heb nog wel een vraagje.

omdat er met de dm nogal wat mogelijk is zal ik in de toekomst wel wat uit willen breiden .momenteel heb ik een duo lnb voor de astra 1 en 3 ik heb gezien dat er ook duo lnbs zijn voor astra 2 en hotbird is deze met een extra beugel zo er bij te plaatsen ( wel een grotere schotel nodig min 78 cm heb ik begrepen) en dan met een switch erachter. Of is het niet mogenlijk om 2 duo lnbs te plaatsen in een houder.En wat de switch betreft eigenlijk zit er al een switch in de duo lnb kan je hierachter wel een tweede switch plaatsen

Misschien dat iemand hier wat info over heeft

Alvast bedankt LPN

Zeker is hier wel wat info over, maar het is slimmer om voor een geheel andere vraag ook een nieuw onderwerp aan te maken.

Mensen die niet geïnteresseerd zijn in je eerdere vraag, slaan deze nu namelijk waarschijnlijk over.

Zo'n duo LNB gaat er van uit dat 1 van die toeters precies in het midden zit en naar de ene satelliet kijkt, terwijl de andere naar de tweede satelliet kijkt.

Deze truuk kun je daarom maar 1 keer uithalen.

Maar je kunt wel iets anders doen.

Wat je mogelijkheden zijn , hangt onder meer van het merk en type schotel dat je hebt af.

Ik zie dat je een 60 cm triax schotel hebt, die geschikt is om meerdere satellieten te ontvangen, middels beugels waar je meerdere LNB's in kunt zetten.

Wat betreft de mogelijkheden, is het inderdaad zo dat je beter een 80 centimeter schotel kunt gebruiken.

Maar groter dan 80 is dan weer onwaarschijnlijk.

Dat komt door de combinatie oppervlakte en bolling van de schotel.

Door de grotere oppervlakte, word er meer signaal "gevangen" en teruggekaatst naar de LNB.

Dat laatste dus door de bolling.

Maar die bolling zorgt er ook voor dat je de schotel moet richten.

Hoe kleiner de schotel, des te vlakker deze word.

Hierdoor zal de schotel "breder kijken", en dus meerdere satellieten gelijktijdig kunnen zien.

Maarja bij een kleine schotel ken het dus ook zijn dat er niet genoeg signaal word weerkaatst om er iets mee te kunnen doen.

Een grotere schotel kijkt juist "nauwer", en deze moet je dus ook nauwkeuriger richten.

Dit verhaal word de (horizontale) openingshoek genoemd, de hoek die je vertelt hoe breed de schotel kijkt.

Er is ook een verticale openingshoek, maar die is voor ons verder minder van belang.

Wanneer je echt de smaak te pakken hebt, dan kun je ook nog naar andere mogelijkheden uitkijken.

Zo zijn er schotels die specifiek zijn ontworpen om 3 of 4 satellieten gelijktidig te kunnen ontvangen.

En er zijn schotels die geen brandpunt hebben, maar die een brandlijn hebben.

Dat zijn de toroïdal schotels, beter bekend onder de merknaam wave frontier (er zijn alternatieven).

Daarmee kun je een hele reeks satellieten ontvangen.

Het spreekt voor zich dat je dan wel wat aandacht aan switches en kabels moet besteden.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

@ mas3 Bedankt voor de info. Zal inderdaad de volgende keer er een nieuwe vraag van maken.Voorlopig zal denk ik de huidige schotel blijven hangen anders heb ik alles vervangen voor iets anders en had ik het beter gelijk kunnen doen

Box is vandaag afgeleverd :) nabilo erop gezet cccam geinstalleerd en settingslijst geladen dus we kunnen kijken:draai:

Verder nogeens kijken wat er nog mogenlijk is met de box. Epg plugin geladen maar de server voor de epg ligt er uit zegt tie . Zullen ook eens aan de slag gaan met mounten van een netwerkschijf. Tot nu toe ben ik al heel tevreden met box zeker een verbetering tov de standaard box die ik had

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan