harddisk "verdwenen"

D

Dirk

Hoi, na flashen van gemini 3.30 op DB 7020 is harddisk niet meer zichtbaar in " verkenner " windows xp. Wie weet raad ? groetjes, Dirk

Je bedoeld dat de harddisk van de Dreambox niet meer zichtbaar is in de verkenner van windows XP. Dat lijkt me toch vrij normaal.

Als je dat eerst wel had, dan heb je zeker een mount aangemaakt. Bij het flashen van een nieuwe Gemini gaan een hoop instellingen verloren, vermoedelijk zul je deze mount opnieuw moeten gaan aanmaken.

Anders is het misschien handig als je iets uitgebreider uitlegt hoe je de HD van je Dreambox in je verkenner te zien hebt gekregen.

Want het is een beetje moeilijk voor ons als we moeten gaan raden wat je voorheen precies gedaan hebt.

Hoi, voor de installatie van gemini 3.30 heb ik in verkenner via " netwerkverbinding maken ... " harde schijf van dreambox toegevoegd aan het netwerk. Bovendien verscheen zonder iets te doen het logo van dreambox in de rootdirectory van windows verkenner. Gewoon na inpluggen van LAN van router naar DB. Wat is een mount ? groetjes, Dirk

Hoi Dirk. Een mount is een soort van verbinding naar een stukje hardware of het activeren van een stukje hardware (eenvoudig gezegd).

Dat kan bijvoorbeeld een verbinding naar (of activeren van) een HD of cd-rom zijn maar ook een verbinding naar een netwerkschijf.

Zoals je me nu uit legt hoe je het voorheen gedaan hebt, heb ik het vermoeden dat er op de Dreambox in je vorige firmware standaard (of per ongeluk) de Samba server geactiveerd is, in dat geval kun je zoiets doen met de verkenner als ik het goed heb.

Ik weet echter niet welke firmware je er voorheen in had zitten.

Om Samba in de Gemini 3.30 te krijgen doe je het volgende.

1.) Blauwe knop drukken.

2.) Addons kiezen

3.) download and install selecteren en ok drukken

4.) plugins selecteren en ok drukken.

5.) Ga naar Samba 2.0 only DM7020 (omdat je een 7020 hebt)

Klik op OK en dan vraagt de dream of je deze wilt installeren, groen voor ja.

Als het goed is installeert deze samba zich dan, het zou kunnen zijn dat je de dreambox daarvoor moet herstarten.

Met een beetje geluk kun je daarna weer via je pc aan de HD van je dreambox op de manier zoals jij het hier schrijft.

Ben benieuwd of het lukt, zonee hoor ik het ook graag, misschien dat iemand anders hier of ikzelf dan nog een andere oplossing kan vinden voor je.

Hoi Black Tiger, de vroegere firmware was gewoon firmware die er standaard vanuit fabriek opzit. Ik deed wat je zei maar in dit menuutje verschijnt enkel : " example(useraddon.xml), dus geen enkele andere plugin zoals die samba 2.0, groetjes, Dirk

ondertussen al stapje verder : ik typ in windows , extra , netwerkverbinding maken het volgende : \\ipnr. DB\media\hdd\ , vervolgens kom ik in aanlogmenuutje waarin ik typ : roots voor login en dreambox als wachtwoord. Wordt niet aanvaard, windows prompt naar : 192.168.0.155\root als login en het wachtwoord wordt gewoon niet aanvaard.

(pingen, ftp , dreamedit werken vanuit 2 pc's die op het netwerkje zitten )

Probeer eens root ipv. roots in het aanlogmenu.

Waarschijnlijk is dat de oplossing.

Suc6,

;)

Nr.10

maar in dit menuutje verschijnt enkel : " example(useraddon.xml),
Vreemd. Heeft je Dreambox wel een internet verbinding?

Heb je in het setup -> expert setup menu ook het juiste DNS en gateway ip adres ingetypt.

Normaliter komt er namelijk altijd een waslijst van dingetjes in dat rijtje te staan.

Samba gedownload (na invullen juiste DNS server en gateway ip) + DHCP aangevinkt, box zit op het internet, bij aanmaken netwerkverbinding prompt windows met "\\ipnr. dreambox\media\hdd "naar " ipnr.dreambox\root ", lijkt goed maar paswoord " dreambox " werkt niet

(idem resultaat met invullen voor name server = ip nr. van pc gevonden in ms-dos met "ipconfig/all", DHCP niet aangevinkt en juiste gateway ip). Inderdaad erg vreemd ....

Probeer het eens zonder paswoord. Dus met usernaam root en geen password invullen.

Het is namelijk zo dat de Gemini versies standaard geen root wachtwoord meer aanwezig hebben. Dit kun je zien door te telnetten naar de dreambox. Deze vraagt dan voor een gebruikersnaam, je typt root in en je krijgt meteen de prompt zonder vraag voor wachtwoord.

Dan is er nog een andere oplossing en dat is een wachtwoord aanmaken. Ik had ooit een probleem met een of andere util, die wilde perse een wachtwoord hebben.

Zelfde principe.

Telnet naar het ip van de dreambox en login met root.

Type nu op de command prompt: passwd

Dreambox zal nu aangeven dat hij een wachtwoord voor root gaat maken. Type dus nu: dreambox

en druk op enter. De Draem zal een melding van "password too weak", niks van aantrekken, gewoon nog eens dreambox als wachtwoord intypen en op enter drukken en klaar.

Let er wel even op dat als je het wachtwoord intypt, je geen fouten maakt, het wachtwoord word namelijk niet zichtbaar en er komen ook geen sterretjes of zoiets te staan, kijk maar hier beneden.

Zo ziet het er uit (net even gedaan):

OpenDreambox 3.3.0 dm7020

dm7020 login: root

root@dm7020:~> passwd

Changing password for root

Enter the new password (minimum of 5, maximum of 8 characters)

Please use a combination of upper and lower case letters and numbers.

Enter new password:

Bad password: too weak.

Re-enter new password:

Password changed.

root@dm7020:~>

Hoi, geprobeerd, beide dingen die je zei, maar het zelfde resultaat. Window prompt naar " ipnr.dreambox\root " en reageert niet op het paswoord dreambox.

Hmmz... da's minder. Dan zal ik het deze week even hier thuis proberen, als voordien tenminste niemand een andere oplossing voor je heeft.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan