Harde schijven niet vooruit te krijgen

T

the matrix

Heb twee identieke harde schijven 120 Gb 7200 toeren 8Mb cache merk MMMMMaxtor

Deze waren niet vooruit te krijgen, 1 file van 1 Gb kopieren van de ene naar de andere schijf duurde soms 8 minuten.

Dit kon niet en heb toen de hele Bios overhoop gehaald en alle instellingen geprobeerd.
NADA! niks

Totdat ik me herinnderde dat het misschien de manier van bekabelen was en ja hoor de master zat in de midden konnector en de slave aan de uiteinde.
Heb deze verbinding omgedraaid en tada de 1 Gb in minder dan 1minuut gekopieerd.

Nu het probleem . Hoe "ziet" de PC het verschil in deze bekabeling , de twee connectoren staan bij mijn weten parrallel en 1 touwtje switcht toch tussen master en slave of is er meer???

Wie weet hier meer van .

Tevens dient dit verhaal als tip als je de zelfde problemen hebt

Als je een MB hebt die RAID ondersteunt zou ik daar gebruik van maken, je hebt immers 2 identieke schijven.

Tja, moet je wel even kijken welke raid intressant is.
Anders ben je van je totale 240 Gb 50% "kwijt"....

Het touwtje kijkt volgens mij niet naar master en slave settings dat wordt door de jumpers geregeld.
Voor zover ik weet is die flatcable ook gewoon 1:1.
Als je voor cable-select kiest, dan gaat ie dacht ik de schijf die op de eerste plug hangt als master nemen en die op het uiteinde als slave, maar dat heb ik nog niet geprobeerd, ben er niet 100% zeker van dus, maar dat lijkt me het meest logische.

Waarom er nu zoveel snelheidswinst is nu je de schijven van plug verwisselt hebt is mij een raadsel, dat mag in principe theoretisch niet gebeuren als je schijven op de juiste manier gejumperd zijn.

@BT

Ja dat dacht ik ook zo bij elkaar,
Daarom vind ik het zo vreemd.

In de Manual van het MB wordt overigens ook verwezen naar de manier van aansluiten, schijnbaar zit er toch een mechanisme in de bekabeling die hier invloed op uitoefent.

Erg frapant.
Heb vanavond voor de zekerheid de zaak weer omgedraaid en echt een file van 1 Gb duurde ruim 8 minuten.

De bekabeling weer zoals voorschrift geplaatst en hoppa binnen 1 minuut

Geef mijn portie maar aan fikkie als ik hier iets van begrijp.

Hmmz... nu wordt ik nieuwsgierig, nu ga ik ook eens in mijn mainboardboekje kijken.

Heb je de gewone standaard IDE flatcable in gebruik of die (nieuwere) ultra-ATA kabel, wat is dat ook alweer 80 pens of zoiets?

mijn moederboard is MSI K7N2 Delta Nforce en de kabel is een 80 aderige.

Hmm, weet je zeker dat je flatcable goed is? net wat black tiger zegt, in principe mag het niets uitmaken dus moet de oorzaak in de aansluitingen of de instellingen van het bios te vinden zijn. MSI borden zijn zeker geen slechte. Heb je hetzelfde op de 2e IDE bus?

ik heb op de 2e ide poort de DVD brander en de DVD speler zitten en die zijn van nature sloom en maakt het niet uit mede ook omdat de PIO mode van deze drives lager ligt dan de harde schijven en in principe uit kunnen met de 40 aderige kabels.

En zoals ik al gezegd heb, in de bios heb ik alles goed staan .

het zit hem echt in de connector aansluitingen.

Heb net een Drive Image aangemaakt wat onder "Caldera DOS" (een afgeleide van DOS) gebeurd dus niet onder WINDOWS
Voorheen toen de kabel "fout" zat kwam ik niet hoger dan 190MB/minuut

Nu met de "goede" volgorde van aansluitingen 1400Mb/minuut en dat is toch erg opmerkelijk..

Ook ik begrijp hier niet veel van.

Da's mooi Nao, maar weet je ook waarom? Is er iets speciaals met die bekabeling? Want hij ziet er toch gewoon 1:1 uit.
Ik geloof je dus wel, maar als je er een technische uitleg/verklaring voor hebt, da's voor ons technici weer interessant dus dat zou leuk zijn.

Lang geleden gebruikte men 40-aderige kabels, men verhoogt de snelheid door de frequentie op te pompen. Langzaam maar zeker krijgt men last van ...

1) Skew (scheefloop) : Als er 40 signalen door draden van punt a naar punt b gaan, dan zouden ze liefst tegelijkertijd aankomen als ze tegelijkertijd verzonden zijn. Maar de weerstand van zo'n draad is niet perfect hetzelfde, dus de bitjes in de ene draad loopt sneller dan de bitjes in een andere draad. Hoe langer de kabel, hoe meer skew.

2) Crosstalk (overspraak) : Signalen lopen door evenwijdig draden, dan hebben we een soort "condensator-effect", bij hogere frequenties zakt de impedantie (weerstand) tussen de draden en er springt signaal van de ene draad naar de andere. Ook hier geldt, hoe langer de kabel, hoe meer crosstalk.

Met UDMA66 is het nodig om de 80-aderige kabel te gebruiken, tussen de signaaldraden heeft men draadjes toegevoegd, zodat er signaal overspringt naar zo'n extra draad ipv naar een andere signaaldraad. En men maakt de IDE-kabels steeds korter om de skew te beperken.

Rounded kabels zijn erg interessant voor de airflow, maar het "80-aderige effect" wordt wel verknoeid, veel signaaldraden komen tegen elkaar ipv netjes gescheiden door de extra draden. Daarom zijn er ook zoveel problemen met rounded kabels.

Bron: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/907768

Alle huidige componenten en techniek vallen onder de term 'parallel ATA', omdat de data parallel (naast elkaar) verplaatst wordt. Tot twee tot drie jaar geleden gebruikten we de Ultra ATA/33-standaard nog die opgevolgd werd door de Ultra ATA/66-standaard. De snelheid van parallel ATA was tot voor kort nog ruim voldoende. Tevens werd er in beide standaarden al gebruik gemaakt van een foutcontrole (d.m.v. CRC). Het eerste probleem meldde zich al, hoe sneller de data verplaatst werd, des te meer fouten kwamen er aan het daglicht. Dat de bekabeling van de Ultra ATA/66-standaard daarom werd voorzien van 80 aders was niet zonder reden. Door de optredende EMI (ElectroMagnetische Interferentie) werd het signaal zodanig verstoord dat er meer aarde-draden (ground) toegevoegd dienden te worden. De 80-aderige kabel bevat 40 extra draadjes 'aarde' en bestaat nu uit een patroon 'data - aarde - data - aarde ...' .

Bron: http://www.computerpech.nl/index.php?page=showarticle&item=11

Voor de Harde schijf gebruik je daarvoor de 80-aderige ULTRA ATA/IDEkabel. De blauwe connector wordt op de IDEconnector van het moederbord aangesloten (IDE 1 voor de harde schijf). Aan het andere uiteinde vind je een zwarte (MASTER) connector en een grijze(SLAVE) connector terug. Ook hier letten we op de correcte plaatsing van de "PIN 1" kabel. Als je gebruik maakt van een derde apparaat sluit je de CD/DVDspeler aan op de grijze(SLAVE) connector.
Bron: http://users.pandora.be/a104819/architectuur_van_de_PC.htm

Maar nog steeds geen hardwarematig verschil...

Grtz Hangslot

Lang geleden gebruikte men 40-aderige kabels
Nou.... da's niet lang geleden hoor, die 40-aderige gebruikt men nog steeds (o.a. ook voor cd-romspelers) maar ze raken wel langzaam uit de tijd inderdaad.

Bedankt voor de uitstekende uitleg betreffende de rest van je verhaal.
Het was me niet bekend dat er een extra draadje loopt door die 80-aderige kabels.
Als ik het goed begrijp krijg je hierdoor dus een soort van "utp-effekt" om het maar even te noemen, waardoor de snelheid ook opgeschroeft wordt door een bepaald krachtveld wat opgeworpen wordt door het twisted pair gebeuren.
Dat maakt de zaak al heel anders dan gewoon 1:1 enkele draadjes (80 stuks) door een kabel. Dat dit zo zou zijn was dus een verkeerde veronderstelling onzerzijds.

Zo zie je maar weer, je bent nooit te oud om te leren.
Wel mooi dat ze dit eigenlijk onzichtbaar opgelost hebben en goed om te weten, dan kunnen we er rekening mee houden als we op dat soort bekabeling weer gaan aansluiten.

Mooie reply, compliment!

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan