helft harde schijf weg

S

silverfox

Hoi,

mijn buurman heeft geprobeerd om na het deleten van enkele drivers xp weer aan de praat te krijgen met een nieuwinstallatie.
Dit is gelukt maar nu ziet ie nog maar 125 gb van de 250gb harde schijf. Ik Heb partition magic geprobeerd en ook via xp om de schijf te zoeken. Niks gegaan. Ook met easy recovery prof. geen resultaat.
Heb eerst de schijf weer op fat 32 geformateerd en een bootdiskette 'win98 op een cd gebrand. Het is een nieuwe dell en die heeft geen disketteloopwerk meer. Dus probeer ik hem via die cd te booten en dan via fdisk de boel weer in orde brengen.
Heeft hier iemand ervaring mee?? Ik heb dit nog nooit gedaan.

ALvast bedankt voor een reaktie of andere tips.

groetjes Silverfox

FF de pc openschroeven, goed schudden en voila... dan valt die andere helft er gewoon uit!

Probeer eens een Linux installatie, en pak daar de partitietools van.

Je blijft lachen met de hoogstaande linux replies op windhoos vragen.

Xp tot sp2 snapt harde schijven die groter dan (ik meen ) 137 GB niet.
Dan moet je nog even rekenen dat een gieg als 1000 MB geldt en niet als 1024 MB.
Als je dat doorrekent (en ook met 1000 MB ipv 1024 MB), dan komt dat aardig overeen met de grens waar jij op stoot.
Met SP2 zou je dit probleem moeten kunnen oplossen, maar dat is wat lastig als je dat achteraf moet gaan doen.
Als je een XP met SP2 cd hebt, dan zou dit probleem zich eigenlijk niet mogen manifesteren.
Maar als het een cd is met XP erop en daarachteraan SP2, dan heb je dat probleem nog steeds.

Ik raad je aan om even op de site van de betreffende HD fabrikant te gaan kijken.
De meeste daarvan bieden wel een tooltje waarmee windhoos (ook zonder SP2) toch ondersteuning biedt voor die grotere HD.
Blijft alleen wel wat paradoxaal dat dat dus pas kan gaan werken als je windhoos eenmaal hebt ge?nstalleerd.
Dus dan ben je toch aangewezen op twee partities.

Overigens ga ik er van uit dat deze HD eerder wel goed werkte, en je dus niet een probleem hebt met een verouderde BIOS.

Hoi,

allereerst meneer kerstkonijn heeft de buurman geen interesse aan linux want anders was die al derop.De rest van jou raadgevingen moet ik dan ook negeren.
Wat MAS3 schrijft is al duidelijker.Het is een dell PC met software kompleet, alleen zonder CD of dvd software. En voor het heromspelen was de volledige grootte nog zichtbaar. Ik heb hem dus mijn cd gegeven die hij met zijn registratienummer gebruiken kon.Is dus zonder sp2.In de originele toestand heeft ie wel alles herkend.Maar volgens mij is het probleem niet opgelost met het service pack2 erop te knallen want het probleem bestaat al.
Vraag was dus zoals boven beschreven en blijft dus verder ook zo en aub niet alweer die harde schijf samenplakken ofzoiets raadgevingen.

groetjes Silverfox

Ik wil wel proberen, maar dan zul je toch iets duidelijker moeten zijn in je probleemomschrijving.
Je zegt dat "ie maar 125 mb ziet" en verderop dat je met xp en partition magic hebt geprobeerd maar dat dit geen resultaat gaf.

Dan volgen nu een aantal vragen.
1.) WIE ziet maar 125 mb? Die 98se bootdiskette of wat?
2.) XP schijfbeheer en partition magic gaven geen resultaat, da's een beetje magertjes, hoe bedoel je dat? Zagen die ook maar 125 mb of konden die de hele HD niet eens zien?
3.) Ik mag hierbij dus er van uit gaan dat de hd als slave hangt omdat je met xp kon kijken?

Ziet de bios van de computer hem wel als 250 GB hd?

Originally posted by silverfox
allereerst meneer kerstkonijn heeft de buurman geen interesse aan linux want anders was die al derop.De rest van jou raadgevingen moet ik dan ook negeren.
Let op de interpunctie! Als je ook zo slordig bent met de harddisk, heb je de kans fouten te maken! ;)

Overigens wordt nergens gezegd Linux te installeren. Er staat alleen een tip voor een ander programma om de schijf in te delen en/of formatteren. Duh!

Hoi,

Black Tiger, het is maar 1 harde schijf.En XP en Part. Magic zien ook niet meer dan 125GB. De BIOS ziel WEL 250GB.
Dit was enkel de beschrijving van het probleem. De vraag betreft de mogelijkheid om met een cd te booten waar een startdiskette windows 98 op staat.

Silverfox

Hallo SilverFox,

Bootdisk moet je vergeten, maar je zou een BootCD unnen maken.

Zoek bij Google eens naar Bart PE, dit is de tegen hanger van WinPE.
Als de Basis van Bart PE gebaseerd is op XP met SP2 dan ben je de problemen kwijt.
Bat PE boot niet alleen van de CD maar ook het operating system staan op die CD, zoiets als Knoppix maar dan op XP basis.

Misschien kanje ook een ISO er van downloaden, ben je vlug klaar anders geeft het programma aan hoe je die CD moet maken.

Groetje Bert

@Mas3. Als je in windows een grote file (GB) bekijkt op eigenschappen dan vindt windows zelf ook dat de 1024 factor geldt.
Dat xp niet meer dan 137GB aankan was me niet bekend!
Indien dit inderdaad zo is, dan moet windhoos zich wel een beetje schamen!
@Silverfox. Ik zou ook eens kijken naar tools van de HD fabrikant.
Grtz.

@Silverfox: Daar heb je niets aan, want Fdisk herkent ook geen schijven van die grootte en dan krijg je vreemde waardes als een schijf van 8 gb in fdisk te zien ofzo.:)
Dus dat booten van win98 en daar fdisk van gebruiken heeft geen zin.

In dat geval kun je beter zoeken naar vervangende Fdisk utility's, KK heeft er al genoemd, maar er zijn ook nog andere, zoals bijv. AEFdisk of nog beter Gdisk (als ik de naam goed onthouden heb).
Daarnaast is er ook nog wel ergens een verbeterde of aangepaste versie van Fdisk te vinden.

Het klopt inderdaad dat XP zonder SP1 maar tot 137 gig ziet, Microsuf moest zich schamen inderdaad, maar jij had al aangegeven dat jouw XP wel al voorzien was van SP2 dus in dat geval zou hij de hd wel moeten zien, althans in elk geval in schijfbeheer of Partition Magic.

Waarom het in de bios wel zichtbaar is en in XP niet is mij daarom een raadsel. Misschien dat een bios upgrade toch zou kunnen helpen, men wete maar nooit.

Hoe je een bootcd moet maken weet ik zo niet, daar is dacht ik voor Nero een goede bootdiskette voor nodig waar hij dan zelf weer een image van kan maken maar da's lang geleden dat ik dat nog eens geprobeerd heb. Veel win98se cd's zijn al bootable.

Hoi,

iedereen behalve the rabbit bedankt voor de tips.
Het probleem is opgelost en dit door de harde schijf eruit te nemen en aan mijn pc te hangen. Nadien alles formateren en partitioneren en klaar was kees.
Waarom ik dat niet gelijk gedaan heb??Het is een vriendelijke buurman maar iets uit iemand zijn pc nemen kan fout gaan en is nadien mijn schuld en daarom wou ik het zo proberen.
Al het andere is niet gegaan dus dit leek me de laats mogelijke versie tot ik er aan dacht dat het ook nog usb harde schijven geeft. Maar ja die heb ik nog niet en het is nu goed gekomen.

Groetjes Silverfox

Ja ik ben het er mee eens dat men zich moet schamen als ze zoiets niet (op tijd) zien aankomen.
De reden dat dit telkens weer opduikt is heel simpel:
De HD moet op een bepaalde manier beschreven worden.
Om dat beschrijven goed te laten gaan, word er eerst een bepaalde weg uitgezet (de schijf word gepartitioneerd en dan gefromatteerd).
Je krijgt dan een aaneenschakeling van zeg maar cellen die benaderbaar moeten zijn.
Die cellen hebben gewoon een nummer.
Hoe groter de capaciteit van je schijf, des te groter het aantal "cellen" op die schijf.
Om de laatste "cel" te bereiken, moet je wel een getallen stelsel hebben dat ver genoeg kan tellen.
En dat is nou net het probleem.
Als je 10 vingers hebt en je moet tot 12 tellen, kan dat heel lastig worden.
Tis maar net hoe ver degenen die een afspraak maken, vooruit kunnen (willen) kijken.

Als je dit allemaal begrijpt, dan kun je je misschien voorstellen waarom er altijd een grens aan zit te komen.
Voor elke waarde die je bedenkt.
Maar dat eind kan je natuurlijk wel voorspellen.
En dat verzuimt men keer op keer.
Feitelijk is dit probleem vergelijkbaar met het (kennen jullie deze nog ??) millennium probleem.
Als je te ver gaat met de tijd, is het ineens weer 1980 (ofzoiets).

Goed, wat al die tooltjes en aanpassingen met service packs dus doen, is gewoon de bandbreedte van de zogenaamde adressering vergroten.
Dus meer bitjes reserveren zodat er evenredig meer "cellen" bereikbaar gaan worden.
Nu moet je niet de fout maken dat alleen M$ dit verkeerd doet.
De fout zit ook in de IDE / ATAPI norm, maar die word gewoon elke keer opnieuw gedefinieerd en daarmee opgelost.
Ook een partition magic achtig proggie gaat uit van de waarden die men is een norm heeft afgesproken.
Dus als je een wat oudere versie van dat proggie hebt, gaat ie ook die grotere HD niet snappen.
Zelfde probleem.
Wanneer windhoos is aangepast zodat ie de grootte wel kan begrijpen, dan moet ie m natuurlijk wel kunnen zien.
En dus moet dan het stuk van de schijf dat eerder er gewoon was "afgevallen" teruggeclaimd worden doormiddel van een partitionerings programma dat de grootte ook snapt.
Daarna kan windhoos m pas zien, als ie ook kan behappen dat er een niet geformatteerde maar wel gepatitioneerd deel is van die schijf.
Dat laatse weet ik dus eigenlijk niet zeker.
Anders moet je m ook nog formatteren met een ander proggie.

Ik hoop dat dit het verhaal wat duidelijker maakt, en dat je er wat mee kunt.

Overigens, ook in die dell zit een HD die je kunt herkennen.
De HD is niet van het merk dell.
Tijdens opstarten moet je kunnen achterhalen welke schijf er in zit.
En onder windhoos' configuratiescherm moet je dat ook kunnen zien.
Anders zijn er zeker wel gratizz tooltjes te downloaden die je dat kunnen vertellen.

Je kunt dan op de site van de producent vast meer info vinden (wel in het engels, mocht dat een probleem zijn, noem dan hier dat merk ff).
En dus waarschijnlijk ook dat eerder genoemde tooltje downloaden aldaar.

Quote van Bill Gates: 640KB ought to be enough for anyone.

Dat geeft al aan hoe kortzichtig dat bedrijf altijd is geweest en klaarblijkelijk nog altijd is.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan