help help help

D

dingenenzo

Hallo wie kan mij helpen ik zit met een probleem.

Ik heb op mijn xtreme penta 1.11 ingeladen en het werkte p rima totdat ik mijn receiver uit zette. Toen ik vervolgens twee uur later de receiver weer aanzette herkende de receiver niet de standaard magic module van de receiver. Doordat hij geen kaarten kan lezen krijg ik hem ook niet in dreamload.
Moet ik nu een ucasloader hebben om hem in dreamload te zetten??????

alvast bedankt

dingenenzo

Ik denk dat je een Cas Interface nodig hebt om dat je een Penta 1.11 geladen hebt met de verkeerde bootloader .
Als je namelijk een versie hebt waar Dreemboot staat en je zet er Penta 1.11 dan duurt het niet zo heel lang of alles is naar de kloten.
Het zit hem dus in de Bootloader en die moet je vervangen door een Dreamload en dan kan je Penta 1.11 laden ... GoalKeeper OFF ! ... wel even kijken waar die vandaan komt en of je een goeie hebt.
Maar als je toch aan de Cas Interface moet waarom dan niet gelijk MR erin ben je van het hele gezeik af.

Cya ...

Ja , je hebt probleem nu.
Er is al zoveel gewaarschuwd voor penta 1.11!

Met cas interface proberen de boel weer aan de gang te krijgen, kan zelfs zo zijn dat de chip op je moederboard kapot is en er een nieuwe in moet....

Reparatie van ongeveer 25 euro denk ik.

Wanneer gerepareerd nooit meer hoger gaan dan de penta 1.10

Ik ga het wel ff proberen met ucas loader ik hoop dat het werkt.
Tja.... dat komt er van als je teveel wil he, en ff zoeken op internet en dan had ik het ook kunnen weten maar ja...

In iedergeval bedankt voor de info. Als het weer werkt laat ik dat zeker ff weten.

Groeten Dingenenzo

@ Muppet

Je kan wel Penta 1.11 laden hoor in je Xtreme ik heb hem zelf ook(Penta 1.11 BulMux).
Maar je moet dan wel de goeie Bootloader met je Cas Interface laden ... die is volgens mij te krijgen op ucassupport maar hang me er niet aan op want ik weet het niet zeker .
Ik heb hem in ieder geval .
Ook ik heb dat natuurlijk niet van mezelf want ik heb er ook 1 verziekt met m'n eigenwijze kop maar hem toch weer aan de gang en ik heb er ook nog 1 met MR 1.053 en dat is helemaal lekker.

Cya ...

Weet effe het verschil niet meer tussen Ucas loader en Cas interface.
Ik heb hier een interface daar kan ik dus nieuwe dingens mee in de ucas zetten, bijv. penta 1.09 of 1.11.

Daarmee krijg je hem niet gerepareerd als je de verkeerde loader hebt (die 1 april grap loader toestand).
Dan heb je een ander dingens nodig, dat ziet er uit als die interface die ik heb, maar er hangt nog iets meer aan. Die kan gewoon de eeprom benaderen en hem leegkiepen en opnieuw flashen. Niks chip op moederbord, dat is iets wat winkeliers je wijsmaken om die 25 euro te vangen, althans... tot nu toe nog niet meegemaakt dat ie een moederbord chip vernielde.

Met die speciale interface waarmee je dus bij de boot eeprom kan komen kun je hem weer gewoon repareren.
Bij de meeste winkels kost dat inderdaad wel 25 euro.
Sorry voor mijn onduidelijkheid in de benamingen maar weet helaas niet meer de preciese benamingen.

Hij kan wel degelijk kapot hoor.
Mocht dat zo zijn word de Flash vervangen doormiddel van hete lucht solderen en een DreamLoad terug geplaatst.
Verder kan het zo zijn dat ook de Xilinx XC9536XL CPLD vervangen moet worden (Chip) maar dat is in het ergste geval.
Beide Chips vervangen kost u het luttele bedrag van 50 Euri's heb ik me laten vertellen dus kan je maar beter wat voorzichtiger zijn met de wat oudere Xtreme waar nog Dreemboot als bootloader instaat.
Ik weet het, misschien ten overvloede maar VERVANG EERST DE BOOTLOADER met een Cas Interface, daarna kan je doen wat je wilt ook al moet je altijd in de gaten houden dat de "GoalKeeper" op "OFF" staat.
Wist je trouwens dat als je die Xilinx Chip vervangt dat je gelijk af bent van dat No/Av geouwehoer ? Echt waar.

Cya ...

@BlackTiger

Ja Blackie, Dit jaar 1 april gaf mijn @sat dus de geest, ik ben ermee naar Hobbyman geweest.
Hobbyman heeft getracht de chip opnieuw te proggen, maar de mijne was stuk. Hij vertelde dat van de 10 ontvangers er 2 a 3 stuks de chip echt kapot was, dus het kan wel.

Deze chip kost ongeveer 10 euro, dus een ramp was het niet!

Met de juiste apparatuur nieuwe ingezet, geprogd en alles weer okee.....:)

Oke Muppet, bedankt voor je uitleg. Ik moet ook maar afgaan op wat anderen me vertellen.
Het klopt dat die chip niet echt duur is, dat was me wel bekend, maar tot nu toe had ik nog niet gehoord dat je die stuk kon maken door verkeerd te flashen, of althans tot nu toe was de ervaring hier dat je door de eeprom opnieuw leeg te maken (met die speciale interface) en opnieuw de loader erin te proggen een en ander het gewoon weer deed.

Het is dus goed dat je aangeeft dat het ook anders kan en de chips wel stuk kunnen gaan. Had ik echt niet gedacht, maar is wel iets om voor te waken dan, zeker als je ermee naar de winkel gaat want die willen zich dan net op zo'n dingen nogal eens graag een behoorlijk vette winst maken.

@Hornet: tot nu toe heeft een technicus die ik zelf ken de flash niet met hete lucht gesoldeert gemaakt maar gewoon middels die speciale interface vervangen, vandaar dat me dit verhaal niet bekend was, hij heeft bij mijn weten nooit een chip vervangen.

Bedankt dus voor jullie nadere uitleg! Heb ik ook weer wat bijgeleerd en dat was in dit geval ook hoogstnodig zoals ik het nu zie.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan