Hoe aansluiten van 4LNB's en 3 receivers?

J

Jacques

Ik wil 4 lnb's aansluiten op 3 receivers waarvan 1 met pvr. Wat ik wil weten hoe e.e.a. moet worden aangesloten en welke type switch moet worden gebruikt.

De lnb's zijn quattro's. Welke type switch moet ik gebruiken zodat de drie receivers onafhankelijk van elkaar kunnen kijken?

Een schematische tekening zou welkom zijn.

Een diseqc switch (of liever gezegd 3 stuks misschien 4) zul je sowieso nodig hebben volgens mij, misschien zelfs nog wel een aparte waar je meerdere ontvangers aan kunt hangen, een zogenaamde multiswitch. Schematisch tekenen is een beetje moeilijk op het forum.:)

De 3 receivers is niet zo moeilijk aan te sluiten, wijst zich een beetje vanzelf, alleen weet ik zo vlug niet hoe dit met die PVR gedaan zou moeten worden want hiervoor komen er dus van elke lnb 2 kabels naar 1 receiver.

Is die ene receiver een twintuner, dan heeft dat zin, anders heb je maar 3 kabels naar elke receiver nodig hetgeen dan ook voor die 4 lnb's 3 diseqc switches zou betekenen of een bepaalde multiswitch.

Misschien dat onze Mas3 hier nog meer uitleg over kan geven die is technische een stuk verder op dat gebied dan mij, of wellicht een van onze andere gebruikers.

Als eerste ben ik van mening dat je een dergelijke installatie in je privé huis, het best centraal opstelt.

Dat betekent dan dus dat je van elke uitgang van elke LNB een kabel naar je centrale punt brengt.

Vaak is zo'n centraal punt de meterkast (zoals ook hier bij mij), of de zolder als de schotel op het dak staat.

Zelf ben ik gecharmeerd van het merk Spaun voor multiswitches.

Zo hebben zij een apparaat (klik!) dat precies doet wat je hier vraagt.

Het verdeelt dan 16 (+1) ingangen direct naar 8 uitgangen (aan de beide zijkanten te zien op de foto), en naar een stamleiding (aan de onderzijde te zien op de foto).

Als je daaraan behoefte hebt (of zou krijgen), kun je dus het aantal eindgebruikers zowat eindeloos uitbreiden, telkens met 8 of 12 gebruikers.

Dus kun je een hele flat of je hele straat van signaal voorzien.

Dit apparaat is een monster, met een ongetwijfeld bijpassend prijskaartje.

Maar het is wel smullen.

En als je dat eenmaal ingesteld hebt, heb je er verder geen omkijken meer naar.

Het is zeer raadzaam om een dergelijke installatie wel gedegen uit te voeren.

Eigenlijk bedoel ik daar dus mee dat je dat beter door een goede installateur laat doen, eentje die beschikt over passende meetapparatuur.

Voor het plannen van de kabels is het dus:

Van elke LNB gaan er 4 kabels naar een centraal punt.

Eventueel kun je er ook een terrestrisch ("digitenne") signaal op aansluiten en verdelen (das die +1 die boven vermeld is).

Daarvoor dien je dan wel nog wat extra's te doen omdat een DVB-T "digitenne" antenne doorgaans een ingebouwde versterker heeft die gevoed moet worden.

Ik zou hier echter geen gebruik van maken.

Maar weer ter zake:

Op dat centraal punt hang je dus het monster.

Die moet gevoed worden uit het 230 Volt net en dus is op dat punt ook een stopcontact benodigd.

De multiswitch handelt alles verder af, het versterkt, verdeelt en kiest de signalen die je met je ontvanger selecteert.

Daarmee zal 'ie wel lekker warm worden en daarmee moet je dus ook rekening houden.

Van dit centrale punt ga je dan telkens naar de ontvanger (en dus twee keer als je een dubbeltuner hebt staan).

Gebruik voor de bekabeling kwaliteitskabel, vergelijkbaar met H125 of beter, en houd de afstand per kabel liefst onder de 30 meter.

Moet je per se grotere afstanden overbruggen, kom je al snel uit op een kabel als p-RG11 die veel beter, maar ook dik en stug is.

Ik hoop dat ik je verder heb geholpen,

Suc7 !

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan