hoe formateer je een disk

wiltop@msn.com

Sr. Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
81
heb een tweede disk , wil eerst backup maken hiervan , dan formateren , dan backup terug

is disk van 160 gb , wil ik verdelen in 4 x 30 gb

waarom , er is iets niet goed met deze disk

nu ja , is tweede disk

wil , f g h i

dan format i , zomaar ?

is dus geformatteerd als 1 disk van 160 g??

er staat al info op, hoe groot???

160 Gb backuppen en dan op 1 schijf van 30-40 - Gb persen??

Nee niet formatteren

gewoon partition magic gebruiken, dan kun je naar hartelust de 160 Gb indelen. zonder te formatteren

is een schijf van 120 gb 29 gb 29gb 29gb 23 gb

f g h i

heb er wat probemen mee , en denk dat nieuw formateren zou kunnen helpen

heb al back up gemaakt op schijf van 160 gb

dus als al formateer , kan ik backup terug maken

die van 120gb is zo'n verwisselbare schijf

die van 160 is een usb schijf

mijn windows staat op en schijf van 60 gb

was eerst c en d beide 30 gb

maar door verkeerde backup terug werd dat er een van 60 gb , en d is nu weg

hmmm een beetje verwarrend allemaal.

Samengevat:

je hebt nu een C:\ schijf van 60 Gb in je computer zitten met daarop je operating system. (was ooit 2 maal 30 Gb en toen c:\ en D:\

Daarnaast heb je een verwisselbare schijf van 120 Gb die je in en uit je computer kunt drukken.
Deze is geformateerd en presenteert zich als f:\ g:\ h:\ en I:\ ???

Zijn dan D:\ en E:\ toevallig je CD/DVD speler en DVD brander?????

En nu de USB schijf

hoe meldt die zich aan als je hem erin plugged?

Zoals het er nu naar uitziet is er niks mis met je systeem alleen bij het terug zetten ooit van je C schijf heeft ie ook de D partitie overschreven.

Wat wil je nu precies?????

j en k zijn de cd en dvd brander

d bestaat niet meer

L is de usb schijf (160 gb met backup van c f g h en i)

wat ik wil is de 2e schijf van 120 gb (f g h i) opnieuw formateren.

heb daar wat problemen mee , en denk dat formateren helpt.

dus
format f
format g
format h
format i

Onder winxp:

Ga naar start > Instellingen > configuratiescherm> systeembeheer >computerbeheer > schijfbeheer

Daar vind je het overzicht van je schijven.

Klik 1 X op de schijf die je wilt formateren zodat ie highlight en dan met de rechtermuis klikken en kies formatteren , kies daarin het juiste format wat je wilt
Fat 32 of NTFS

Ook kun je hier je schijven renamen naar eigen inzicht

nog een vraag , wat is het beste fat32 of ntfs , of wat is aan te bevelen

en wat voor instellingen , settings ???

zie die niet , na start

NTFS heeft zeker een aantal voordelen op FAT32. NTFS beschikt ten eerste over betere beveiligingsmogelijkheden dan FAT32. Bij NTFS kan tot op bestandsniveau worden bepaald welke gebruiker een bestand mag lezen, schrijven en/of uitvoeren. Een ander voordeel is dat NTFS de mogelijkheid heeft voor bestandscompressie. FAT32 beschikt alleen over compressiemogelijkheden op schijf- of partitieniveau (volumeniveau). Door compressie nemen bestanden minder ruimte in beslag op je schijf of partitie. Het nadeel van compressie is echter dat je systeem er net iets trager van wordt.

NTFS is verder aanzienlijk minder foutgevoelig dan FAT32. Misschien herinner je je nog de scandisk die Windows 9X uitvoerende tijdens de herstart nadat Windows niet goed was afgesloten. Met NTFS is dat verleden tijd.

NTFS heeft ook de mogelijkheid voor bestandsencryptie (Encrypted File System of EFS). Door deze versleuteling is het voor indringers aanzienlijk moeilijker om het bestand te lezen of te kopi?ren. Ook bij diefstal van je laptop bijvoorbeeld maak je het de dief moeilijker deze bestanden te lezen. Een waarschuwing bij encryptie van bestanden is hier wel op zijn plaats. Voor het toegankelijk maken van de ge?ncrypteerde file moet je wel beschikken over een unieke sleutel welke aan je account is gekoppeld. Het gevaar ligt op de loer dat je eigen bestanden ontoegankelijk maakt. De instellingen voor EFS vind je door op een bestand rechtermuisklik Eigenschappen Geavanceerd te kiezen.

NTFS is niet per definitie sneller dan FAT32. Algemeen wordt gesteld dat volumes die groter zijn dan 32MB NTFS effici?nter, dus sneller, is dan FAT32.

de setting vraag en die zie ik niet na start van je snap ik niet

hartelijk bedankt voor je uitleg

ik zie geen instellingen , na op start gedrukt te hebben

bedoel je met start , windows opstarten of links onder op start drukken ?

even voor de duidelijkheid , ik heb windows xp

met start bedoel ik idd links onder op de start button

en ben er vanuit gegaan dat je XP hebt

Dus even teruglezen welke volgorde je moet kiezen na het klikken op start

Succes

bij mij was 't dus

start > settings> control panel > adminstrative tools > computer management >>> enz

owwwwwwwww je hebt de engelse versie van WinXP had dat dan gezegd.
Halve info werkt niet

in ieder geval heeft het voorlopig geholpen , windows is nu 4 x zonder problemen opgestart.

het probleem zat in de verwisselbare schijf van 120 gb

alle opnieuw geformateerd , f g h en i

f maar leeg gelaten , schijnt te helpen.

maar nu 't volgende , hoe maak ik weer van mijn c schijf 2 x30 (c en d) , is nu een c schijf van 55,8 gb

Zonder opnieuw de boel te installeren??

Dan met Partition Magic

Mocht je die niet hebben dan graag een PMetje

liefste wel , kan backup maken van c op L , dan c en d maken , dan backup terug op partitie c

of is dat te eenvoudig gedacht

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan