?Hoe toekomstzeker is digitale ethertelevisie van KPN en/of Digitenne??

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
737
Punten
113
Leeftijd
59
Amersfoort 1 december 2005 – Met deze uitspraak verwoord Rolf Edens, voorzitter stichting Satellietplatform, de algehele stemming van huishoudens in de onbekabelde buitengebieden van Nederland. Politiek Den Haag is van mening dat de Nederlandse publieke en regionale televisiezenders het beste via digitale ethertelevisie van KPN verspreid kunnen worden. Maar het businessmodel dat door de Nederlandse providers van digitale ethertelevisie wordt gebruikt, is geflopt in onder andere Engeland en Finland. “Frankrijk en Duitsland hebben zich niet eens gewaagd aan het model zoals Digitenne en KPN TV deze gebruiken.” Rolf Edens vraagt zich daarom hardop af of digitale ethertelevisie in haar huidige vorm wel zal voortbestaan.

De politiek kan volgens Rolf Edens beter kiezen voor een infrastructuur die zich internationaal heeft bewezen en in diverse landen is uitgeroepen tot beste televisie infrastructuur. Digitale televisie via de satelliet biedt volgens de Nederlandse consumentbond het beste beeld en geluid tegen de laagste maandlasten. “Daarnaast is satelliettelevisie overal beschikbaar en toekomstzeker!”

In Europa zijn er ruim 54 miljoen huishoudens die beschikken over digitale satelliettelevisie. In Nederland maakt digitale satelliettelevisie een behoorlijke groei door. Cijfers van het NIPO tonen aan dat er in 2005 ruim 650 duizend Nederlandse huishoudens gebruik maken van een satellietschotel. Vast staat is dat 98% van de huishoudens in het buitengebied beschikt over een satellietschotel. De Nederlandse publieke zenders en de regionale zender L1 zenden al geruime tijd gratis uit via de ASTRA satelliet. Stichting Roos, de overkoepelende organisatie van regionale omroepen heeft aangegeven dat de satelliet het beste alternatief is voor distributie van de regiozenders. Waarom wil bijvoorbeeld Joop Atsma van het CDA dan toch het onzekere distributiemodel van KPN-TV voor het verspreiden van de publieke zenders?

Ook diverse directeuren van de regionale omroepen vinden dat de regiozenders via de satelliet moeten uitzenden. Mensen van buiten de provincie kunnen dan ook regionale televisie ontvangen. “Zo kunnen Friezen die niet in Friesland wonen toch Omroep Friesland ontvangen.” Rolf Edens benadrukt dat er meer Friezen buiten Friesland wonen dan in Friesland. Daarnaast vervullen de regionale zenders een belangrijke functie bij rampen en calamiteiten. Via de satelliet is landelijke dekking gegarandeerd, via de ether is geen 100% ontvangst te garanderen.

Politiek Den Haag moet haar huiswerk goed doen en zich niet laten lijmen doordat KPN heeft aangeboden de regionale en publieke zenders gratis via de ether te distribueren.”De Politiek moet de continu?teit waarborgen en in andere Europese landen is gebleken dat dit niet zeker is met het businessmodel van KPN TV en Digitenne.”

[SIZE=-8]Bron TeVolutie[/SIZE]

Helemaal mee eens !
Als ze de aartse zenders uit de lucht halen (of verkopen) moet er genoeg over blijven om de regionale tv FTA via satteliet uit te zenden.

Voor DVB-T is het van de zotte dat er een codering toegepast wordt en zou de regering eigenlijk moeten EISEN dat als kpn en Digitenne of andere deze kanelen via DVB-T wil uitzenden ze dit FTA moeten doen.

Dus willen ze Nederland1 T/M Nederland3 +Regionaal uitzenden dan FTA anders GEEN Publieke Nederlandse zenders!!

Maar helaas hebben ze in Politiek Den Haag te weinig kennis en laten ze zich
door KPN TV en Digitenne overtroeven.

Ik vind het behoorlijke onzin.

Satellietontvangst schijnt naar zeggen "het snelst groeiende" medium voor digitale televisie te zijn.

Grappig genoeg claimt KPN / Digitenne afgelopen jaar een groei van 100.000 leden te hebben gehad.

Afgezet tegen eerdere berichten, lijkt het dus helemaal niet zo overduidelijk.

Bovendien, en dat is misschien wel een h??l belangrijk argument, heeft nota bene de bestuursvoorzitter van het satellietplatform Rolf Edens, het grootste gedeelte van zijn eigen personeel moeten ontslaan door aanhoudende slechte bedrijfsresultaten.

Vreemd ? De voorzitter is enerzijds in uitingen zeer postief en anderzijds gaat zijn eigen personeel op straat ....

Ik ben z?lf een groot voorstander van satellietontvangst.

Maar laten we eerlijk zijn, met wat aanpassingingen in het "jonge" medium DVB-T is dit wel het medium met de grootste potentie.

Digitenne en KPN TV vergen geen kennis van installatie en wireless is helemaal van deze tijd.

De kwaliteit van ontvangst, kan aan gewerkt worden. Talpa TV via de satelliet was immers ook niet om aan te zien de eerste periode, door een te lage bitrate.

Het oude argument van kosten komt ook te vervallen.

Door de enorme prijsverhogingen van Canal Digitaal, het verdwijnen van de commerciele omroepen uit het gratis pakket en meer nog op stapel staande wijzigingen lijken de verschillen tussen digitale kabelaars, digitenne, kpn tv en satelliet steeds kleiner te worden.

Ik denk dat Edens even in het eigen straatje kletst, met name om de eigen parochie aandacht te geven.

Ik vind het zelf ook een beetje vreemde stelling. Hoe toekomstzeker is terrestoriale digitale televisie. Nou net zo toekomstzeker als analoge terrestoriale televisie de afgelopen jaren is geweest lijkt me. Op dit moment zeker nog niet overal te ontvangen maar als men de analoge zenders uitzet en alle frequenties die dan vrijkomen gaat inzetten voor DVB-T dan is er een bijna landelijke dekking in Nederland.

Voordeel van Digitenne is dan de zeer makkelijke installatie terwijl daarnaast het voordeel van satellietontvangst een voorlopig betere beeldkwaliteit en een grote zenderkeuze is. Dan zou ik inderdaad ook voor satellietontvangst kiezen maar om nu direct te suggereren dat DVB-T niet toekomst zeker zou zijn is natuurlijk van een beetje te erg in je eigen, satelliet, straatje praten.

Dat vond ik dus ook.

Ondanks het feit dat ik satelliet liefhebber ben.

Het leuke is als iemand in een winkel komt waar een demonstratie van Digitenne en Satelliet ontvangst is kiezen de meesten voor sat ontvangst maar als ze dan de prijzen gaan vergelijken voor de aanschaf van de spullen draaien ze als een blad aan een boom om.

effe een rekensom aanschaf normale sat set met kaartje +/- ? 250,- daar bovenop ?29,95 perjaar en ?19,95 inschrijf geld bijna ? 300,-

Digitenne ontvanger +/- ? 129,- 107,40 perjaar en 29,95 inschrijf geld dat is 265,65 en nu komt het door de akties van Digitenne ? 100,- retour en 6 maanden voor 1 euro kost het haast niks meer in het eerste jaar.

En wat doet de consument dan die gaat voor de digitale tv via de ether
het is precies het zelfde als jaren geleden met de video systemen je had VCC en Betamax en VHS die was het goedkoopste maar niet het beste want dat was VCC.

Maar op een gegeven moment komt de consument er van op terug en willen ze allemaal het beste en dat is Sat TV maar klooien eerst wat aan met digitale tv via de ether

Bedoel je VCC van Philips, dat het moest afleggen tegen VHS van de japse?
En in ruil mocht Philips het CD (audio) systeem doorvoeren?

Digitenne, althans digitale tv zal doorgaan. In welke vorm blijft de vraag. Echter zoals meestal hebben ze hier de foute manier gekozen.
Zeker nu KPN nozema heeft opgekocht (zijn immers de zendmasten). Dat moet nog goedgekeurd worden door de betreffende instantie, want iedereen zit hier op mekaars lip!
Ik vraag me dus af wat KPN van plan is!
En je blijft met het aantal te ontvangen kanalen zitten.
Bij sat ontvangst is dat geen probleem.

En blijft de vraag wat er van ned 1/2/3 overblijft na die kromme konstruktie van dat d66 trutje?

Ik ben blij dat ik ooit eens voor sat gekozen heb, neem me niet kwalijk!

Grtz.

Dat was ook niet mijn kritiek.

Ook ik ben blij met satelliet, maar ... zoals ik schreef:

Grappig genoeg claimt KPN / Digitenne afgelopen jaar een groei van 100.000 leden te hebben gehad.

Afgezet tegen eerdere berichten, lijkt het dus helemaal niet zo overduidelijk.

Bovendien, en dat is misschien wel een h??l belangrijk argument, heeft nota bene de bestuursvoorzitter van het satellietplatform Rolf Edens, het grootste gedeelte van zijn eigen personeel moeten ontslaan door aanhoudende slechte bedrijfsresultaten.

Vreemd ? De voorzitter is enerzijds in uitingen zeer postief en anderzijds gaat zijn eigen personeel op straat ....

Ik ben z?lf een groot voorstander van satellietontvangst.

Maar laten we eerlijk zijn, met wat aanpassingingen in het "jonge" medium DVB-T is dit wel het medium met de grootste potentie.

Digitenne en KPN TV vergen geen kennis van installatie en wireless is helemaal van deze tijd.

De kwaliteit van ontvangst, kan aan gewerkt worden. Talpa TV via de satelliet was immers ook niet om aan te zien de eerste periode, door een te lage bitrate.

Het oude argument van kosten komt ook te vervallen.

Door de enorme prijsverhogingen van Canal Digitaal, het verdwijnen van de commerciele omroepen uit het gratis pakket en meer nog op stapel staande wijzigingen lijken de verschillen tussen digitale kabelaars, digitenne, kpn tv en satelliet steeds kleiner te worden.

Ik denk dat Edens even in het eigen straatje kletst, met name om de eigen parochie aandacht te geven.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan