Hotbird probleem

R

Rak

Hoi
Mijn probleem is dat ik de hotbird slecht ontvang.
SNR 63% AGC 51% en BER schommelt tussen 9-260 heen en weer. TPS ontvangen lukt wel, maar multivision niet.

Om beter signaal te krijgen heb ik een kabel rechtstreeks van LNB naar dreambox gedaan (zonder motor ). Schotel alle kanten opgesteld. LNB verwisseld. Echter niets helpt.
Mijn vermoeden is daarom dat een boom verderop roet in het eten gooit.

De meeste andere satellieten Hispasat Astra 1.2.3 komen wel goed binnen.

De schotel verplaatsen is geen optie Wat kan ik nog meer doen?

Rak

Boom verplaatsen ???????

Bert

Zo'n verplaatsing met een zaag heb ik zeker overwogen....
Maar er is toch wel een "technische " oplossing voor dit probleem?

Nee die is er niet, als de boom in de baan staat tusse de hotbird en jou schotel, mag je hopen dat het vlug herfst wordt.

Nee daar is geen oplossing voor.

Bert

Maar als je het niet erg vindt dan verplaats ik dit draadje naar de sectie "Schotelafstellingen" Wellicht dat er dan meer mensen jou vraag zien omdat hij daar thuis hoort ondanks dat je schotel aan een dream hangt, dit kan namelijk bij iedere ontvanger gebeuren...

Maar ik heb wellicht nog een tip voor je, ondanks dat je zegt dat verhangen geen optie is, de meeste huizen zijn zo'n 5 ? 6 meter breed, dus van verhangen is wel sprake!

Of jij moet in een telefooncel wonen dan is het anders...

Stel nu dat je schotel aan de linkse kant van je huis hangt en de boom staat daar juist voor hang hem dan aan de rechterkant, ook kun je wat met de hoek spelen van de schotel, 1 milimeter kan oh zoveel schelen. ;) of, ik weet niet hoever hij van jou huis hangt, maar dichterbij hangen kan ook al veel schelen. ;)

Ik heb het hier nu ook met wok 1 kan ik geen hispa 30 west nemen, maar zodra ik een dagje vrij heb ga ik met wok twee aan de gang die, aan de andere kant van mijn huis hangt, eens kijken of het daar wel mee lukt.

SNR 63% AGC 51%
Dit zou eigenlijk net genoeg moeten kunnen zijn voor de hotbird goed te ontvangen.

Hoe heb je de schotel verstelt? Met de hand of heb je een speciale meter genomen? Want je probleem is het BER signaal inderdaad, die moet op 0 blijven als het effe kan.

Ik had hetzelfde met Astra hier met 67% signaal, da's niet veel beter. Toen heb ik iemand laten komen met een fatsoenlijke meter, dus niet zo'n satfinder met piepje, want het luistert heel nauw (millimeterwerk) en toen was het binnen 5 minuten gepiept.

Het verhangen zal niet echt veel oplossen. Rondom het huis is het overal bomen. En echt boven op het dak aan de schoorsteen zie ik niet zitten. (de buren waarschijnlijk ook niet )

Tot nu toe heb ik het uitrichten met de hand gedaan. Kompas, handleidingen van Sjerom en de tv zo gezet dat ik met het draaien zicht op de signaalmeter had van de dream.

Maar als het werkelijk met hier een daar een millimemeterje nog winst is te behalen is dit natuurlijk altijd de moeite.
En iemand laten komen met een goede signaalmeter is dan ook een optie.

Zou een grotere schotel nog verschil uitmaken?

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.

Rak

Een grotere schotel zou het signaal nog wel wat kunnen versterken, maar is ook weer smaller van band of hoe moet je dat zeggen... laat ik het zo stellen, hoe groter de schotel, hoe nauwer de afstelling luistert.

En echt... met een goede signaalmeter ertussen en met dat ding aangesloten nog wat links/rechts en boven/beneden afstellen ben ik er zeker van dat je hem optimaal krijgt en je BER signaal ook weg is. En dat laatste betekent ook ontvangst van de kanalen.

Ga morgen een monteur met een goede meter regelen.

Groeten Rak.

Het is te hopen voor je dat je dan een goede monteur treft. Ik heb al heel wat schotels opgehangen draaibaar,vast van alles en gewoon met zo een simpel satfindertje daar is niets mis mee.

Niet als je vrij zicht hebt, maar als je een BER probleem hebt dan word het echt correcte afstelling, als je een meter op je satfindertje hebt en het ding werkt echt goed, en je weet hoe je er mee om moet gaan, ja dan kan het goed lukken inderdaad.

De ervaring is echter dat je in de meeste gevallen gek word van het niet uitschakelbare gepiep wat bij de meeste modellen er gewoon in zit en het feit dat na een paar keer gebruiken 9 van de 10 van die metertjes lang niet zo nauwkeurig werken als een fatsoenlijke meter met bijv. digitaal display waar je ook meteen 2 koppen (astra/hotbird) tegelijk mee kunt afstellen.

Maar je kunt altijd proberen, zoals gezegd, als je een goede satfinder hebt als je gelukt hebt, en je weet ermee om te gaan, dan kun je prima resultaat bereiken.

Ik ben vanmiddag ook nog eens bezig geweest met mijn schotel maar ik krijg mijn BER ook niet beneden de 260%, ik had de hoek van de schotel al eens anders afgesteld, maar hij blijft ook hier tegen een boom aankijken, ik heb eigenlijk geen zin om de boel te moeten verhangen.

Maar ik vrees dat het hier wel zal gan moeten, want de boom is nu nog niet zo heel hoog en breed, maar ik denk als ik een paar jaar verder ben, dat deze "Acer" die voor mijn wok staat behoorlijk in de weg gaat staan....

Verplaatsen is hier wel een mogelijkheid, tenminste dat hoop ik, want als ik een paal op mijn garage maak dan zit de schotel voorbij de boom, maar weer dichter bij het huis van mijn achterbuurman, maar dan zweeft dat ding boven mijn garage uit, recht in het zicht van heel de buurt, en nou weet ik niet hoever woningstichtingen gaan met klachten die dan wellicht komen maar ik ben bang dat men dan wel gaat zeuren...

Ik weet niet of er hier zijn die hier ervaring mee hebben?

Want ik ga dit echt eens proberen, maar als ik dan de wok van de stichting moet verwijderen, mag er dan nog wel een andere terugkomen, bijvoorbeeld waar hij eerst hing?

Want anders zal ik een hutje op de hei moeten gaan kopen. :biggrin:

Of ik ga maar eens een oproep doen in de Helpdesk...

Nou vergeet ik helemaal te zeggen welke sat ik pakken wil, De hispasat 30° west.

Boom omkappen is ook nog een optie.:biggrin:

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan