Hotbird?

F

Flipper

Ik wil een topfield sat receiver aanschaffen, maar heb op mijn balkon net geen zicht op Astra 19.2, nu wil ik ten behoeve van Duitse Arte, ARD en ZDF op hotbird uitrichten.

Is het zo mogelijk om deze zenders free to air te kunnen bekijken.:confused2:

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 18:27 uur ----------

Sorry, dat ik mij trouwens nog niet had voorgesteld.

Vergeetachtigheid is schijnbaar onderdeel van de grote slijtageslag:biggrin:

Ik ben geïnteresseerd in sateliet ontvangst en had vroeger een 88 cm Triax met 2 lnb's en een zo'n extreme decoderkastje.

Maar misschien kan ik hier nog iets opsteken van de huidige ontwikkelingen.

Nu na wat jaren kabelgepruts enz. wil ik in mijn nieuwe appartementje weer van wat betere ontvangstkwaliteit genieten.

Nu heb ik alleen voor de NL zenders alleen Digitenne, met een goede ontvangst hier op de 3e etage.

Mijn balkon is wat aan de verkeerde kant gesitueerd, daarom wil ik met zo'n simpele Hotbird oplossing toch nog naar Arte, ARD en ZDF kunnen kijken.

Daarom dacht ik nu aan een Topfield TF 5050 CI voor free to air ontvangst en een 78 cm Triax.

Ik ben benieuwd of die 13 graden nog een beetje werkt tegenwoordig.

Of blijft kabelontvangst de enige optie om nog wat te kunnen bekijken.

Hoi Flipper, welkom op het Satellite FUN Board !

Ja hoor, op Hotbird is nog steeds zat te ontvangen.

Je kunt bijvoorbeeld op lyngsat (klik!) zien welke zenders er te ontvangen zijn op een bepaalde positie.

De door jou genoemde zenders zitten daar bij, en zijn ook FTA, maar bij Arte staat vermeld dat het alleen de Franse versie betreft.

Hoi Flipper en welkom terug.

maar heb op mijn balkon net geen zicht op Astra 19.2
Voordat je allemaal nieuw materiaal aan gaat schaffen zou ik in dat geval kijken of het wel gaat lukken, misschien even met een geleende ontvanger of een analoge ontvanger ofzo.

Als je namelijk net geen zicht hebt op de Astra 19.2 zou het iets naar rechts dan wel vrij genoeg moeten zijn, maar of de lijn van de schotel dan ook nog net genoeg is...... Zoals je misschien nog weet uit eerdere tijden is het verschil tussen Astra 19.2 en Hotbird 13 oost ter hoogte van de lnb'misschien iets van 5 centimeter.

In elk geval erg weinig dus als de Astra net buiten zicht valt zou je misschien ook net geen Hotbird kunnen kijken. Of net wel natuurlijk.

Het zou echter jammer zijn als je geld zou gaan uitgeven en het zou dan niet werken. Daarom zou ik toch even proberen te zien of er een mogelijkheid is om er meer zekerheid over te krijgen. Een 60cm Triax zou daarvoor overigens ook voldoende zijn.

Hee MAS3, nog bedankt voor de vriendelijke respons en de Lyngsat link! Ik heb de lijst net bekeken maar ARD en WDR zag ik er nog niet bij, wel de RTL zenders, DW en ZDF, verder ook de V.O.A. radio zenders.

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 01:31 uur ----------

Ook Black Tiger ook nog bedankt voor het advies.

Eerst proberen we het idd met een camping statief en een anoloog kastje.

De zijmuur van het gebouw had gisteren om 13:45 de zon er precies recht op staan.

Het balkon (ongeveer westkant) steekt wel zo'n 80 cm uit, maar ik wil daar niet zo graag, dat ie er buiten komt.

Aan de (ongeveer oostkant) gallerij zijde kan ie ook nog een halve meter buiten de reling, maar dan moet de kabel dus door 2 muurtjes dwars door de keuken en huiskamer, en zo'n transmitter lijkt me ook niet alles.

Is 60 cm trouwens niet te beperkt voor de hotbird? Of zit ik nu in de war met de oude eutelsat van vroeger?

het zou wel een flink stuk schelen voor die laatste centimeters.

maar ARD en WDR zag ik er nog niet bij
Dat komt omdat de Algemeine Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland (=ARD) op de satelliet te boek staat als "Das Erste".

En die staat wel op de lijst.

Is 60 cm trouwens niet te beperkt voor de hotbird?
Hier in Maastricht in elk geval niet. De hotbird zendt met een behoorlijk signaal uit. Het zou inderdaad kunnen dat je in de war bent met een Eutelsat van vroeger. Met de 16 oost ligt het bijv. wel weer wat moeilijker met een 60cm schoteltje.

Natuurlijk heb je wel een gevoeliger doch wel sterker signaal met een 78 cm.

Dus als die past zou ik toch die nemen, aangezien die (evt. voor later) ook geschikt zijn voor duo-lnb's Astra/Hotbird of Astra1/Astra3 dat werkt niet echt super op een 60cm.;)

Vandaag heeft een goede kennis die in de schotelbranche zit een meting gedaan met een statief/schotel en een satmaster.

Mijn nieuwe locatie had ik qua ligging compleet verkeerd ingeschat

Ik heb helemaal geen zicht vanaf mijn balkon op de Hotbird positie:confused2:

Maar op op de galerij bleek er een compleet zicht op de 13, 19, 23 en 28 posities te zijn.

Hij deed me een aanbod met een dreambox dm 500 waar hij nog een zeldzaam exemplaar nieuw van in de doos heeft staan.

Verder een duurdere optie met de dm 800 hd, omdat ik een Philips 56 cm hd ready flatscreen tv'tje heb staan, die na aanschaf van een 66cm flatscreen naar de slaapkamer gaat.

Financieel is het voor mij wel mogelijk, maar ik ben benieuwd naar het nut op zo'n iets kleiner scherm, en ik weet nog niets van die Linux techniek, al lijkt me dit wel heel interessant, vanwege alle mogelijkheden.

Hij adviseerde mij een 64 cm Triax met een duoblock twin omdat ie daar toch op een meter of 10 hoogte zou komen te hangen.

Is zo'n kleine Triax op die vrije hoogte aan de oostkant van het complex al wel goed in staat om bv die posities op 19.2 en 23.5 graden goed binnen te krijgen?

Ja dat is wel mogelijk maar ik heb al eerder aangegeven daar niet kapot van te zijn.

Het werkt wel, maar het signaal is zwakker dan bij een 78cm. Als je toch 19,2 en 23,5 in een duoblock of duo-lnb gaat nemen zou ik toch voor de 78 cm schotel kiezen. Deze moet wel nauwkeuriger afgeregeld worden maar het signaal is dan wel sterker en dat kan een voordeel zijn bij regen etc. zoals wij dat in ons landje nogal eens hebben.

Een DM800HD zou ik toch even mee wachten. Het apparaat is vrij duur en vrij traag, terwijl nieuwere ontvangers voor dezelfde prijs al meer kunnen.

Kijk bijv. naar de VU+Duo, kost hetzelfde als een DM800HD en de VU+Duo is wel een twin-ontvanger en bij mijn weten ook sneller dan de DM800HD.

Ik weet niet hoe dat nu bij die nieuwe types is maar de DM800 wil ook nogal eens graag behoorlijk warm, zoniet heet worden, waardoor ik hem niet geschikt acht voor een interne hd omdat je al feitelijk met een te hoge omgevingstemperatuur begint.

V.w.b. de DM500, tja, die zijn schaars, maar hopelijk is de prijs dan ook erg klein want deze is inmiddels al vervangen door de DM600 en nu de DM500HD zelfs.

In elk geval goed dat je het even hebt laten testen, zo weet je nu tenminste met zekerheid welke de ontvangstkant van het gebouw is.

Maar ik neem aan dat de bouwvereniging geen schotels toe gaat staan op de galerij dus ik weet niet hoe je dat wilt gaan oplossen maar ik zou daar eerst even informatie over navragen. Voordat je dadelijk geld uit geeft en de bouwvereniging komt gelasten dat je het binnen een x termijn weer uit het zicht verwijderd.

Tja, dat is niet echt een punt hier, maar de meesten hier gebruiken zo'n gigahertz receiver om het signaal in de kamer te krijgen en het beeld is niet echt slecht op zo'n oude glasbak, maar op een beetje hd ready scherm?

Je krijgt de kabel hier gewoon niet op een beetje normale wijze door de keuken naar de woonkamer, met die zware draagmuren.

Het schoteltje op de balkon zijde leek eigenlijk de simpelste manier voor een wat betere beeldkwaliteit.

Ondanks mijn slechtere ervaringen met Casema in het verleden, zal ik nu toch over digitale Ziggo moeten gaan nadenken.

Ik ben benieuwd hoe hier de ervaring tegenwoordig mee is.

Ik heb zelf een analoge aansluiting van Ziggo. Daar heb ik nu een digitale ontvanger bij (geen HD overigens) en het beeld is perfekt, ook op een LCD tv dus dat digitale beeld is echt wel mooi, ook van Ziggo dus tegenwoordig.

Alleen het analoge signaal van Ziggo wil nog wel eens te wensen overlaten, maar dat doen ze ook vaak expres zodat de mensen op digitaal overstappen.

Goed B.T. en M3, bedankt voor jullie info, ik zal wel eens even bekijken, hoe het bij die kabelboy's werkt.

Ik vind het wel jammer, dat er hier zo weinig mogelijkheden voor een eigen schotel(tje) zijn, want al die opties van een dreambox, die je hier zo leest zijn toch wel wat.

groet,

Flipper

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan