hulp bij aanschaf

B

bean

Oké, de Koka 799b's (2x) liggen al van onder het huis naar het platte garagedak. Ik was voornemens het Familie HD pakket van CanalDigital aan te schaffen (inclusief installatie) totdat ik er achter kwam dat de bijgeleverde DSR8121 als één-na slechtste uit de bus kwam bij tests van de Consumentenbond. Op Kieskeurig was de stemming ook niet echt jubelig. Om te voorkomen dat TV kijken een irritatie wordt, heb ik mijn eerste plan maar even in de koelkast gezet en gaan we over naar plan b. Gelukkig weet ik wel wat ik graag wil:

Ontvangst van Astra 1, 2 en 3 en de Hotbird i.c.m een HD decoder met PVR functie. Met betrekking tot de schotel ben ik benieuwd naar jullie advies over de grootte. Verder zoek ik een decoder zonder CI module, waarbij opgenomen materiaal van de harddisk van de decoder af gehaald kan worden via USB stick/HDD.

Omdat ik nog nooit een schotel heb gehad, wilde ik het maar niet op wagen om het spul zelf te installeren en af te stellen. Eigenlijk ben ik dus ook op zoek naar bedrijven (omgeving Rotterdam) waar mede-forummers goede ervaringen mee hebben m.b.t. de aanschaf/installatie.

Als laatste; respect voor een aantal van jullie die telkens maar weer de moeite nemen om te reageren op vaak dezelfde soort vragen (zoals die van mij :biggrin:)!

Allereerst welkom op Satellite Fun Bean.

Ik zie dat je jezelf goed ingelezen hebt, want ja er komen vaak dezelfde vragen voor, maar toch is bijv. zo'n vraag omtrent aanschaf voor iedereen weer een beetje anders v.w.b. de wensen en opstelling.

Ik ga er gezien je informatie van uit dat je dit draadje hebt gezien:

http://www.satellitefun.org/forum/index.php?topic=10529

anders is het handig om daar alsnog een kijkje in te nemen om te zien of je niets vergeten bent in de overwegingen mee te nemen (bomen of zoiets).

Daarin staan ook nog de volgende vragen die we eigenlijk een beetje missen bij je vraagstelling.

Moet hij ook extra's kunnen (evt. later) die meer op het illegale vlak liggen?

Wil je meer een gewone strakke stabiele ontvanger, of liever iets waarmee je ook nog wat kunt hobbyen.

Wat is je budget?

Hoe handig ben je met apparatuur, bijvoorbeeld kun je een beetje met een computer overweg?

Indien je deze vragen nog even kunt beantwoorden, wordt het voor ons weer eenvoudiger om een goed advies te geven wat beter op jouw wensen is afgestemd.

Hoi Bean,

Als je hulp nodig hebt bij installatie, kan ik je wel helpen, 070 is niet zo ver weg.

Als je de vragen van BT hebt beantwoord, kan ik je een beetje advies op maat geven.

Groetjes,

Wing

Was ik weer...

@BT Ben benieuwd wat je allemaal nog meer kan met zo'n decoder? Tot nu toe kan ik met alles waar knopjes op zitten aardig overweg. Computers kan ik wel een hobby van me noemen. Maar laten we het eenvoudig houden, inderdaad een strakke stabiele opstelling, met een zoals omschreven schotel (die overigens een beetje rap moet schakelen). Budget is tussen de 700 en 800 eu.

@W Thanks! Ik hou je aanbod in mijn achterhoofd.

Wat je nog meer kan met een ontvanger? Wel... je kunt het zo gek maken als je het wilt. HD opnames maken op interne harddisks of externe harddisks via usb, sata of esata (afhankelijk van de ontvanger) of via netwerk.

Verder zijn er de meer illegale mogelijkheden zoals cardsharing. Dat is een methode waarbij er sprake is van 1 betaald abonnement, waarvan meerdere mensen (al dan niet tegen betaling) gebruik maken.

Dit kunnen niet alle ontvangers, maar wel steeds meer.

Daarnaast heb je dan nog de fabrieksontvangers met ingebouwde share, zoals de Protech. De nieuwste daarvan is qua prijs ongeveer hetzelfde als bijv. een VU+DUO of ET9000 maar met een kleine aanpassing staat daar wel zo'n beetje alles gratis op open.

De ervaring is echter dat bij dit soort ontvangers de shares ergens in verweggistan staan en plots na een jaar of 2 uitgeschakeld worden.

Dan kun je dus fluiten naar je beeld en zul je alsnog een abonnement moeten nemen en dan ontdekt men vaak dat zo'n ontvanger niet altijd geschikt is voor de gewenste smartcard.

De Protech draait al een paar jaar prima, meer ervaring heb ik er ook niet mee, een paar allochtone kennissen van me hebben zo'n ding. Vind het wel een mooi apparaat. Hij is ook qua ontvangst gevoeliger dan bijv. een Dreambox 7000.

Zoiets kan ook gebeuren met de linux ontvangers die shares aankunnen, maar gezien de software kun je daar wel schakelen naar andere emu's of gewoon de interne kaartlezer gebruiken voor je smartcard. Scheelt weer aanschaf van een module.

Meer populair zijn dus de reeds genoemde VU+Duo en ET9000 (Clarke-Tech en Xtrend), waarbij laatstgenoemde toch een warmteprobleem kent. Dit zijn overigens ontvangers met dubbele tuners.

Van betreffende ontvangers zijn er ook solo (single tuner) ontvangers waar eerst nog wat minder support op was maar nu toch meer firmware in omloop voor komt.

Firmware is software die je er op kunt zetten, het populairst zijn Enigma of voor HD ontvangst Enigma2 modellen. Dat is de basis waarop je dan firmware als Nabilo, Pli en

anderen kunt zetten.

De VU en de ET kunnen dat ook maar de meest bekende modellen zijn uiteraard de Dreamboxen. Helaas liggen die qua prijs wel een stuk hoger.

Zo kost een Dreambox 500HD, een kleine HD ontvanger van Dreambox met 1 tuner ongeveer 300 a 350 euro. Terwijl een VU+Duo tussen de 320 en 370 ligt maar die heeft dan wel 2 tuners en meer aansluitmogelijkheden.

Je budget is groot genoeg dus dat moet makkelijk haalbaar zijn.

De keuze voor ontvanger zal het moeilijkst worden denk ik. V.w.b. shares kunnen we je niet helpen, dat is tegen onze regels. Er zijn forums waar men shares kan uitwisselen, op marktplaats kom je ze ook tegen alhoewel het zeer sterk af te raden is daar iets van te nemen want dat soort lieden houden ze sowiezo in de gaten.

En dat is ook het laatste wat ik er over kwijt wil.

Dan de schotel... als het om deze 4 satellieten gaat kun je volstaan met een 110 cm Triax met 4 lnb's, dat werkt zelfs vanaf een 80cm volgens mij dus zo klein kun je gaan.

Mocht je later willen uitbreiden naar misschien nog een satelliet, kun je beter denken over een Wavefrontier T55, deze is ongeveer 67cm breed en ongeveer 53 cm hoog maar wel geschikt om tot 8 lnb's op te plaatsen.

Toevallig kwam ik er op internet net eentje tegen INclusief 4 lnb's voor 79,95 dus dat is geen geld.

Voor de schotel denk ik dan al gauw aan de multytenne van Technisat.

Niet omdat dat onvoorwaardelijk een perfect product zou zijn, maar het biedt je wel een aantal voordelen.

• Ten eerste biedt het ding je standaard exact die satellieten waar je om vraagt.
  • Lekker compact; een vierkante schotel van maar 45 x 45 centimeter.
  • Door dit compacte formaat kan men op deze manier 4 satellietposities gelijktijdig "pakken".
  • Door dit compacte formaat kom je ook weg met een minder exacte afstelling; je kunt het zelf en dat spaart leuk in je toch wel beperkte budget.
  • Minder windgevoelig.
  • Ook verkrijgbaar in een twin-uitvoering, geschikt voor 2 ontvangers of een dubbeltuner (je hebt 2 kabels liggen).

Natuurlijk zijn er ook nadelen:

• Wel een beetje erg compact; wanneer er wat wolken zijn, ben je eerder het beeld kwijt (alhoewel de rapporten daarover toch niet tegenvallen).
  • De ontvangstkop is wel wat fors.
  • Niet heel erg goedkoop.

Al met al lijkt me dat de voordelen en de nadelen aardig tegen elkaar opwegen.

Nog wel even over de kabel die je in huis hebt liggen:

De KoKa 799 van Hirschmann die ik ken (ik weet dus niet of daar ook een b achter stond, en wat het verschil is als die er niet achter stond), heeft hele goede eigenschappen op papier.

Maar die gelden wel onder ideale omstandigheden, bijvoorbeeld dat de kabel dan in een rechte lijn, vlak over de vloer loopt.

De kabel heeft een hele slappe buiten isolatie.

Daardoor is het lastig er een F-connector correct op te draaien.

Maar belangrijker nog: die slappe mantel draagt dus niet bij aan de structurele sterkte van de kabel als geheel.

Wanneer deze kabel door een niet al te voorzichtig persoon door een buis is geramd, kan deze al een te krappe bocht maken.

Ga je zelf de kabel nog een stukkie verder trekken, zorg er dan voor dat dat met hele ruime bochten gaat, en probeer 'm zeker niet met 2 tegelijk door 1 buis te trekken.

Dit hele verhaal, omdat ik al eens meegemaakt heb dat een monteur die deze kabel toepaste vanwege de specs en die dit vaker gedaan zou hebben, niet kon verklaren waarom de resultaten met deze superkabel zo slecht waren.

Een meting met een spectrum analyser wees uit dat de kabel echt het signaal verminkte.

Na het verwijderen van die kabel en vervangen door een heel andere )veel dikkere, was een vrij grote afstand die overbrugd moest worden), waren de metingen en de resultaten wel goed.

Controle van de kabel na verwijderen, wees uit dat de kabel op een aantel plaatsen te sterk door de bocht was gegaan.

Omdat de kabel getrokken was, zit zo'n beschadiging dan ook op meer plaatsen dan daar waar de bocht(en) zit(ten).

Het verhaal is niet om je bang te maken, maar wel dat veel leveranciers deze kabel aanraden vanwege de specs, maar vergeten dat die specs onder voorwaarden gelden.

En die voorwaarden worden vervolgens niet nageleefd bij het leggen van de kabel.

Dus wanneer je problemen hebt met de ontvangst, is wat mij betreft de kabel al snel verdacht.

Vergeet niet dat je nog iets nodig hebt om de schotel aan vast te maken.

Op je platte dak kom je dan vaak uit op een tegelvoet; de schotel moet dan ook voorzien zijn van een montagemogelijkheid op de paal die aan zo'n voet zit.

In die voet leg je stoeptegels dan 30x30 cm, of terrastegels van 40x60 cm, afhankelijk van die voet en het formaat van je schotel.

Laatst bewerkt:
Hoi Bean,

Ik zie al dat je uitgebreide informatie hebt gehad van Mas en BT

Als je er uit bent wat je precies wilt laat maar weten, aanbod blijft staan.

Groet,

Wing

Bedankt voor de reacties hoor!

@ Mas Shit! Die twee kabels liggen wel in één buis. Misschien nog maar een keer boren en een tweede flexibele PVC pijp neerleggen. De afstand van de schotel naar de ontvanger is overigens een meter of 16. De bochten die gemaakt worden , heb ik lekker ruim gehouden. Wat moet de afstand tussen de kabels zijn om die negatieve effecten op te heffen? Bv. Twee flexibele PVC pijpen naast elkaar, heft dat het al op? Van de grond naar het dak van de garage liggen de kabels naast elkaar in een kabelgoot. Boven op het dak leg ik ze wel ff een stukkie uit elkaar.

M.b.t. de schotel zou ik graag een beetje "reserve" hebben. Niet dus dat de er een wolk voor schuift en ik geen beeld meer heb. Ik schat in hoe groter de schotel, hoe meer reflectie, hoe minder kans op beeldverlies?

Ander vraagje aan jullie. Wat is het risico van het aanschaffen van een ontvanger die geen officiële ondersteuning geniet van CanalDigital? Ik ben tot nu toe wel gecharmeerd van de Rebox 8500 PVR en de VU+ Duo, maar ik zie bij die twee officieel geen ondersteuning voor CanalDigital. Gaat het wel werken dan?

Hoi Bean,

Ik werk nu ruim twee jaar met een VU Duo... je loopt er m.i. geen risico mee.

Je kunt hem helemaal naar je eigen zin inrichten.

Zelf vind ik het absloluut een aanrader.

Gezien jouw voorkeur voor een beetje reserve heb je de keuze uit twee mogelijkheden

een Wavefrontier T55 of een Triax 88 cm met een multifeed rail en 4 lnb's

Maar gezien de uitbreidingsmogelijkheden die je hebt met een T55(toekomst?)

zou ik toch voor deze schotel gaan.

Bij mij staat zijn grote broer T90 op het dak en ik ben giga tevreden.

Groet,

Wing

Hoi bean.

Jammer dat je deze informatie na de werkzaamheden hebt ontvangen.

De reden waarom je de kabel niet met 2 in 1 buis moet trekken zoals ik zei, is omdat ze mekaar dan plat gaan drukken.

Het gaat er dus niet om dat ze een bepaalde afstand uit elkaar zouden moeten blijven, ik denk niet dat je veel zou winnen als je dat zou doen.

Wanneer je 3/4 (19 mm) buis hebt gebruikt is de kans op dat plat drukken kleiner dan wanneer je 5/8 (16 mm) buis hebt gebruikt.

Die laatste is de standaard.

Het is niet zinvol om de kabels uit de buis te trekken en dan een voor een door een eigen buis te halen, omdat dan de schade al aangericht is.

Daarom dus eerder nu zo laten en hopen dat het goed gaat.

Wanneer de wanden nog afgewerkt moeten worden dan zou ik wel adviseren (te overwegen) nog een extra lege buis te leggen zodat je bij problemen niet weer in de troep zou komen.

Over de ontvanger:

Dat is de reden waarom we vragen of je eventueel zelf achter de oplossing aan wil als er iets mis is, of dat je gewoon een kijkkassie wil dat het gewoon moet doen.

De regelmatige bezoekers van deze site hebben misschien wel zo'n kijkkassie, maar das dan meestal om de wederhelft ook tevreden te stellen met het satellietsignaal.

Zelf zullen ze meestal aan het rommelen zijn met een "alternatief".

Wat is het risico van het aanschaffen van een ontvanger die geen officiële ondersteuning geniet van CanalDigital?
Feitelijk geen risico maar het ligt een beetje aan de ontvanger. De Rebox ken ik niet persoonlijk maar de VU+Duo wel. Deze heeft CI sloten en mocht de interne kaartlezer om welke reden dan ook niet meer werken, dan kan men gebruik maken van een Canal Digitaal CI module om de kaart in te stoppen.

Goedgekeurde ontvangers hebben over het algemeen het nadeel dat ze bij lange na niet altijd ook kwalitatief goed zijn, daarnaast zijn ze behoorlijk beperkt in mogelijkheden.

Het zijn echt standaard kijkkastjes zoals Mas3 het noemt. Voor sommigen is dat genoeg, anderen willen toch ook eens wat meer proberen, wat plugins, eens streamen etc. En dan moet je niet bij de afdeling goedgekeurde modellen zitten.:)

Ik heb gelukkig gebruik gemaakt van 3/4 buis en het is maar een stuk van ongeveer 2 meter waar ze door de buis heen lopen. De rest van de route liggen ze vrij (onder het huis en op het dak) ik heb ze er voorzichtig doorheen gekregen. Hopen maar dat het goed zit dus.

Die wederhelft is idd ook belangrijk. Ik ben ook van plan zo'n Logitech Harmony aan te schaffen zodat er met één druk op de knop al het nodige wordt ingeschakeld. Kijkkassie klinkt makkelijk, maar ook een beetje saai. Ik ga zelf wel achter de oplossing aan als dat nodig is. En in noodgevallen kan de wederhelft bij mijn afwezigheid terugvallen op analoge coax.

Is er iemand die me kan vertellen waar ik een losse smartcard zonder CI module kan bestellen met het Familie HD pakket? Het pakket kom ik wel tegen maar allemaal met CI module of spullen in bruikleen.

En dan nog één: Weet iemand of ik zelf een Sata HDD van Western Digital in een Rebox re 8500HD kan plaatsen of vervalt de garantie dan? Lijkt me niet, maar ik weet het liever zeker.

Denk dat ik voor de schotel maar ga voor de T90 gezien de reactie van W. Hopelijk is ie niet te prominent aanwezig op het garagedak. Maar goed, als binnen zit zie je die toch niet. Afijn, even rekensommetje maken en de wederhelft overtuigen!

edit

@ BT Mooie tijd! Die Rebox heeft twee interne kaartlezers en 2 CI sloten, dus dat moet dan goed komen.

Hoi Bean,

Prima keus, ik hoor je wel als je me nodig hebt.

Gr.

Wing

Is er iemand die me kan vertellen waar ik een losse smartcard zonder CI module kan bestellen met het Familie HD pakket?
Dan zou je nog een handelaar moeten vinden met oude voorraad, deze twee worden sinds enige tijd namelijk niet meer los van elkaar verkocht, dat mocht niet meer van Canal Digitaal.

V.w.b. de schotel.... Ik zou er nog eens over denken, een T55 kan hetzelfde als een T90 voor hetgeen jij wilt en is nog uitbreidbaar tot 8 lnb's. Meer satellieten kijken de meeste mensen toch niet.

De T90 is een stuk groter dan de T55 en daar kun je een hoop meer LNB's op hangen maar hij weegt dan ook 14 kilo. Hij is bijna 97 cm hoog en bijna 1,09m breed.

Deze zal dus ook zeker prominent aanwezig zijn en een stuk meer wind vangen.

Kwalitatief doen ze niet voor elkaar onder, maar het is natuurlijk wel mooi zo'n groter model. Het is echter wel iets om eventueel even rekening mee te houden i.v.m. ruimte etc.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan