Hoi RBE, welkom op het Satellite FUN Board !
Had je
dit (klik!) al gelezen ?
Graag je redelijk duidelijke vraag toch nog even aan dat verhaal toetsen.
Wing's voorstel gaat over kijken met 2 ontvangers op 2 tv's.
Wing's voorstel vertelt over 2 LNBs met ieder 2 uitgangen welke op een rail gemonteerd worden, plus twee multiswitches die de twee ontvangers laten schakelen tussen de gewenste LNB.
Maar ik lees dat je 3 tv's hebt waarvan je bij dat toestel wil kunnen opnemen.
Een en ander is geheel afhankelijk van de mogelijkheden wat betreft kabels trekken en je budget.
Maar Wing's voorstel is relatief kostbaar als het alleen maar gaat over de ontvangst van de Nederlandse kanalen.
Je hebt wel aangegeven dat je beschikt over moderne tv's met veel aansluitmogelijkheden.
Wing's voorstel biedt je wel de mogelijkheid om relatief eenvoudig uit te breiden als je dat later zou willen.
Ik stel een iets andere opzet voor, omdat ik je vraag anders lees en omdat je aangeeft niet teveel kosten te willen maken.
Je geeft ook aan dat je er wel aan wil knutselen (maar niet of dat eenmalig is tijdens de set-up, of dat je dat ook wil doen om de installatie te onderhouden).
Wanneer je op de 2 tv's onafhankelijk van elkaar programma's wil kunnen kijken, heb je daarvoor ook een ontvanger pet tv voor nodig.
En wanneer je bij de tv (in de woonkamer neem ik aan) ook wil kunnen opnemen terwijl je iets anders kijkt, heb je een ontvanger nodig met 2 antenneaansluitingen.
Dan kom je dus uit op 4 antenneaansluitingen in plaats van de 2 waar Wing op uitkwam.
Dus dan twee keer een quad LNB (die hebben elk dan 4 aansluitingen) plus 4 switches.
Dat word een stuk kostbaarder.
Daarom zou ik voorstellen dat je een DUO LNB neemt in de quad uitvoering.
Dat is een enkele LNB met 2 ontvangst "toeters" eraan, en met 4 uitgangen er op.
De switches zitten in dat ding al ingebouwd.
Behalve dat dat een stuk compacter is, is het ook een stuk goedkoper.
Maar zoals gezegd, wanneer je later nog wil uitbreiden, moet je in overweging nemen dat dat waarschijnlijk weer eenvoudiger is als je voor Wing's set-up gaat.
Nu nog het abonnement.
Wing heeft daar nog wat voor in de hoge hoed zitten wat hij je kan aanraden, maar vermoedelijk is dat iets waarvan hij twijfelt over de legaliteit en wil hij dat daarom bespreken via privé kanalen.
Dat is niet helemaal noodzakelijk want zolang je een abonnementskaart deelt via het interne netwerk (daar zijn dus mogelijkheden voor bij de juiste installatie), dan staan wij op ons board toe dat dat besproken word.
Maar ook provider CDS (Canal Digitaal Satelliet) biedt daar een uitkomst.
Je kunt namelijk 1 kaart nemen waar je een bepaald abonnement op afsluit, en er dan 2 kaarten bijkopen die je als dochter kaart laat fungeren.
Die hoofdkaart heb je al.
Dan kun je er dus 2 kaarten bijkopen voor je 2e en 3e ontvanger, en die aanmelden.
eenmaal aangemeld kun je die kaarten aan de hoofdkaart koppelen.
Dat kun je zelf regelen via de website van CDS, en staat daar ook uitgelegd.
Dat kost je dan de aanschafprijs van die kaart (en die is stevig), activatiekosten van die kaart, en registratiekosten voor het als dochter kaart schakelen van diezelfde kaart.
Al die registratie, activatie en andere nonsense kosten zijn wel veel te duur, dat zeg ik er graag bij.
Daarna kost de dochter kaart € 1,50 tot € 2,50 per maand per kaart (op dit moment).
Daarmee heb je tegen overzichtelijke kosten (op termijn (enkele jaren)ook goedkoop) een zekere oplossing die ook zal blijven werken wanneer de provider een maatregel zou treffen tegen het delen van je abonnement op een andere wijze.
Met andere woorden: er leiden meerdere wegen naar Rome (en niet allemaal via België
).
Vandaar dat ik je vroeg even aan de hand van die andere thread aan te geven wat je precies wil, maar met Wing's en mijn antwoord ben je al een aardig eind op weg.