Hulp Linux.

B

blokr

Nou ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen met mijn eerste Linux ervaring! Even wat info vooraf:

PC is een P1 200 MHz, 2 GB HD (waarvan ca. 800 MB in gebruik voor o.a. W98), 64 MB RAM.

Ik heb een iso opgehaald van Suse 9.1 en gebrand op een CD-schijfje. De download gelukt, branden ook.

Tijdens de installatie komt de volgende melding: Your computer doesn't have enough memoy to run YaST. To continue, activate some swap space. Wat betekent dit? (sorry, maar linux jargon is me dus echt onduidelijk). Vervolgens enter the swap partition. Wat moet hier komen te staan? Ik neem aan dat er partities aangemaakt moeten worden? Ik geef in /dev/sda2 en vervolgens enter. Krijg ik een error melding met error activating swap space.

Ik ben benieuwd naar wat eerste tips!

volgens mij probeer je op een bestaande HDD waar win98 opstaat nog een linux op te zetten.

dus jouw HDD = FAT partition (neem ik aan)

om er vervolgens linux op te zetten zou je wanneer je SUSE opzet eerst een linux partitie moeten maken naast de huidige.

dus in linux prompt fdisk

fdisk /dev/hda

en daar kijken of je wel een linux partitie heb en zo niet deze aanmaken

anders kijk hier effe naar hoe je suse er op zet.
http://www.philipg.nl/eerste_installatie.html

Er staat 1 partitie op, dus moet die ik nu opsplitsen. Mogelijk dat het gaat met Partition Magic. Met fips lukte het niet echt, daar hield ik nog 1.5 GB over op de windows partitie.

heb ik ook voor je compleet met boek,moet boek wel terug hebben
groetjes frans

Erh, frans, hij heeft toch al linux????
Een 9.1 versie van SuSe.

Idd, moet je je schijven even partitioneren. Partion magic is een heel goed idee, Linux kan het nl ook, maar gezien W98 toch een ander besturingssysteem is, is het misschien wat minder veilig.

(tenzij je dat w98 niet meer nodig hebt, dan zou ik gewoon formateren......... ;))

G

Had ik dus inmiddels ook gedaan, maar vanaf de Linux schijf is helaas niet te booten. Ik heb nu een 800 MB dos partitie aangemaakt, dus op naar de volgende stap. Waarschijnlijk toch even w98 erop om linux erop te krijgen.

Normaliter hoef je er geen windows op om linux te kunnen booten.
Is er geen cd installatie bij die versie dan? Normaliter kun je bij de cd installatie aangeven dat je wilt booten vanaf hd, dus dat ie gebruik moet maken van lilo of grub vanaf de hd en dat zou dat geen probleem moeten zijn.
Ik laat linux normaal fijn zelf die partities indelen, dan staat ook alles erop /var, /usr, / en /boot en wat je nogal nodig hebt, kun je ook niets vergeten.:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan