Iedereen weet dat ik een linux freak ben...

B

BiG_G

Maar nu ben ik eindelijk toch maar overgestapt.
Ik heb wel een paar vraagjes:

01. Hoe zet ik de streepje-hokje-kruisje knopjes links?
02. Ik wil graag een account in het nederlands en eentje in het engels zodat ik voor vrienden in het buitenland ook leesbare screenshots kan maken. Hoe stel ik de taal in op engels?
03. Hoe kan ik een kleurverloopje, achtergrondmenging en meerdere achtergrondjes (bijv. elk half uur een andere foto, gemengd met een kleurverloop aan de linker kant) instellen?
04. Hoe kan ik de applets op de taakbalk instellen? Het klokje en de systeemvak staan er standaard al, maar de pager staat er niet op bijvoorbeeld.
05. Als ik bestanden kopiejeer, en ik sluit de map waar het vandaan komt, floept alles weg en krijg ik weer een taakbalk en prullenbakje. Is dat normaal?
06. Hoe kan ik instellen dat als ik op het wieltje druk op het achtergrondje dat ik dan een lijstje krijg van alle vensters?
07. Hoe kan ik dat lijstje als een menu op de taakbalk zetten?
08. Hoe kan ik de taakbalk wat kleiner maken in de breedte?
09. Hoe kan ik de klok zo instellen dat er bijvoorbeeld 'Tien voor zeven' staat ipv '18:50'? Ik kan wel klok lezen, maar ik vind dat gewoon veel makkelijker.
10. Hoe krijg ik verbergknoppen op de taakbalk?
11. Hoe kan ik een iconenthema van bijvoorbeeld www.everaldo.com inladen? Ik heb wel gevonden hoe ik individueel een pictogram kan veranderen, maar als ik kan niet het pictogram van een map veranderen en als ik het pictogram van een station verander en ik open 'Deze Computer' dan blijft het zo. De pictogrammen voor het prullenbakje staat onder eigenschappen voor beeldscherm, tabblad bureaublad, en dan het knopje onderin. Nergens zie ik echter de mogenlijkheid om een thema te selecteren.
12. Hoe verander ik het inlogplaatje? Het is op sich wel mooi, maar ik wil graag een andere (met 3D).
13. Hoe verander ik het opstartplaatje?
14. Als ik op F2 druk tijdens het opstarten gebeurd er niets. Op welke knop moet ik drukken voor opstartberichten?
15. Hoe kan ik de verkenner opsplitsen? Ik wil graag 2 kaders met detailweergave in 1 venster als ik bestanden (bijv downloads) aan het sorteren ben.
16. Waar is trouwens de download manager? Ik wissel altijd werk uit met een paar collega's via een webserver maar ik kan nu niet de downloads in een queue zetten, en ik kan ook niet meer dan 2 dingen tegelijk downloaden.
17. Hoe zet ik popups uit?
18. Hoe stel ik in dat alleen cookies van de huidige server worden geaccepteerd, en alle cookies als sessiecookies worden behandeld? Dat stel ik normaal gesproken altijd in zodat ik er geen omkijken meer aan heb.
19. Hoe kan ik een Mac OS X achtig balkje krijgen, dus dat de pictogrammen groeien en krimpen als de muis in de buurt komt en weer weggaat?
20. Hoe kan ik bij een gebeurtenis (zoals nieuwe mail) bijvoorbeeld een programma laten opstarten of een bordje laten weergeven? Ik kan alleen geluiden instellen.
21. Onder Linux was '~' altijd een handige koppeling naar de thuisdirectory van de huidige gebruiker. Wat is het Windows equivalent van '~'?
22. Hoe kan ik een programma op een andere computer weergeven? Ik heb geprobeerd met de opdrachtprompt, maar xhost kent ie niet en als ik notepad -display 192.168.0.2:0 doe of eerst met set DISPLAY=192.168.0.2:0 en dan notepad dan komt ie voor mn neus en niet waar ik 'm hebben wil.
23. Hoe krijg ik trouwens de opdrachtprompt transparant?
24. Ligt het aan mij of zit er geen compleet office pakket bij?
25. Waar komt systeemmail terecht? Ik kan er niet bij...
26. En hoe open ik m'n lokale email anyway?
27. Hoe kan ik smtp aanzetten zodat ik ook een mailtje van buitenaf kan ontvangen?
28. En hoe zet ik de smtp poort open zodat ik ook van buitenaf m'n mail kan lezen?
29. Hoe kan ik notities (geeltjes) op het bureaublad plaatsen?
30. Als ik iets gemaakt heb, hoe sla ik dat dan op als PDF?
31. Waar stel ik in wat er gebeurd als ik op zo'n extra 'multimedia' knop druk?
32. Hoe kan ik ook andere diensten gebruiken in plaats van alleen maar MSN?
33. Hoe open ik snel een apart schermpje zodat ik een op hol geslagen proces kan afschieten? Onder Linux ging dat met CTRL+ALT+F1 t/m F6, en dan met ALT+F7 weer terug. Onder Windows werkt dat niet. Ik heb wel 'taakbeheer' gevonden, maar die draait binnen de grafische omgeving dus als dat vastloopt ben ik nergens.
34. Waar vind ik de SSH client?
35. En hoe zet ik de SSH server aan? Altijd handig om op afstand veilig in te loggen en dingen te doen en bestanden te kopiejeren.
36. Hoe kan ik trouwens zonder grafische omgeving opstarten, als ik bijvoorbeeld een dedicated gameserver wil opstarten?
37. Hoe krijg ik een webserver met PHP en SSL?

en last but not least...
38. Is er een landkaart of iets dergelijks voor het register? Ik snap er helemaal niets van!

(bron: www.nedlinux.nl)

:)

Register? Heeft linux een register dan? Wist ik niet eens.:)

21. Onder Linux was '~' altijd een handige koppeling naar de thuisdirectory van de huidige gebruiker. Wat is het Windows equivalent van '~'?

Euh... %systemdir%/%userdir%?

Weet ik niet zeker hoor.
De meeste andere vragen weet ik ook niet, ben ook wel een beetje linux freak, maar niet op werkstation gebied.
Webserver met php en SSL en waarschijnlijk ook mysql want die word meestal gebruikt in combinatie met php, krijg je door apache te installeren en te compileren voor gebruik met deze opties en ook de SSL modules te installeren die daarvoor nodig zijn.

Idem geld voor je smtp server, sendmail installeren en configureren bijvoorbeeld, maar je kunt er ook postfix voor gebruiken.

Dat zijn meer server gerelateerde vragen, dat scheelt weer een beetje, maar ik kan je niet vertellen hoe je die vanaf een X omgeving kunt gaan opzetten.
Persoonlijk gebruik ik daar de echte manier voor.. console dus.

Ohja, je verwijst wel steeds naar nedlinux maar er zijn ook andere heel goede NL linux sites die ook soms nog wel betere dingen hebben.

Er is zo bijvoorbeeld maar 1 plaats waar een echte fatsoenlijke begrijpelijke uitleg over het opzetten van een Bind (DNS) server te vinden is.
Tot nu toe is er nog geen enkel fatsoenlijk document (howto) opgedoken (behalve in het Duits van een Duitser) wat nu eens netjes aangeeft wat je moet doen om je bind 8 naar bind 9 om te zetten en wat je in je named.conf en je zonefiles moet wijzigen bijv.
Da's wel jammer.

ja, ik blijf meestal hangen bij 1 forum.
daar waar ik me het prettigst voel.

Ik heb satcity id
s4a id
en ik zit hier...

en zo ook voor nedlinux. Persoonlijk vind ik dat de prettigste.

Ik vond het wel grappig, de meeste mensen weten niet wat mogelijk is met een computer...

G

Ja oke begrijpelijk, je bent waar je je het prettigst voelt, ik wilde alleen maar aangeven dat dit niet per definitie de beste site was voor alle howto's, gezien het feit dat ik hem nog wel wat erg vaak voorbij zag komen en dat het zich kon lonen om ook naar andere nl sites te kijken.
Niet voor jou want jij weet je weg wel te vinden, maar voor andere gebruikers.

Ik hoop dat niet iedereen nu ook gelijk maar een howto/sendmail gaat zoeken want dan gaan we weer een vreselijke flow van relay toestanden krijgen.....
:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan